Rovaniemen MM-ralli 2021

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
https://itgetsfasternow.com/2021/02/12/route-preview-wrc-arctic-rally-2021/
Reittiennakko. Mielenkiintoinen fakta on se, että rallin lyhin pätkä Kaihuavaara on jopa 19.91 kilsaa pitkä. Koko MM-sarjan historiassa pidempiä lyhimpiä pätkiä on ollut vain 11 kertaa, ja tällä vuosituhannella vain kahdesti.

Reittiennakko julkaistaan jälleen myös rallit.fi kautta suomeksi ensi viikolla :)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Ei ole tarkemmin aikataulusta ollut puhe mutta tuolla osallistujamäärällä olisi mahdollista ajaa niin että WRC:t lähtisi kolmen minuutin lähtövälillä ja kaikki muut kahden minuutin välillä. Saisi pölyongelmaa vähän pienemmäksi ja mahdollisiin ruuhkiin ym. jäisi vähän enemmän aikaa reagoida.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Ja just hokasin että Loubet on kahdesti ollut mukana Tunturissa, 2016 ja 2017... Eli myös hänellä kokemusta kisasta...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Katselin järjestäjän Youtube-videot pätkistä läpi ja mielestäni Sarriojärven ja Mustalammen pätkät näyttivät kiinnostavimmilta. Sarriojärvi on suorastaan mahtava. Näissä pätkissä oli hienosti monenlaista tietyyppiä ja rytminvaihdoksia. Yllättävän mutkaisia pätkiä. Mustalammen pätkässä erikoinen osuus hiukan ennen Snowrallyringsin aluetta se tiheä metsikkö, missä ajetaan erittäin kapeaa tietä ihan puita hipoen.
Kaihuavaara näytti vähän liiankin suoralta, mutta Siikakämä ihan jees. Mutta vauhdikkaita pätkiä kyllä ,samoin kuin Aittajärvi.
Muistin varassa näitä pätkiä ei kyllä pysty kukaan ajamaan. Risteyksiä lukuunottamatta mitään mieleenpainuvia maamerkkejä tai jarrutuspaikkoja ei ole. Kaikkialla tasaisen valkoista ja samannäköistä. Aittajärveä lukuunottamatta reitillä ei näkynyt talojakaan. Nuotit täytyy tehdä tarkasti ja keskittyä myös kuuntelemaan nuottia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Katselin järjestäjän Youtube-videot pätkistä läpi ja mielestäni Sarriojärven ja Mustalammen pätkät näyttivät kiinnostavimmilta. Sarriojärvi on suorastaan mahtava. Näissä pätkissä oli hienosti monenlaista tietyyppiä ja rytminvaihdoksia. Yllättävän mutkaisia pätkiä. Mustalammen pätkässä erikoinen osuus hiukan ennen Snowrallyringsin aluetta se tiheä metsikkö, missä ajetaan erittäin kapeaa tietä ihan puita hipoen.
Kaihuavaara näytti vähän liiankin suoralta, mutta Siikakämä ihan jees. Mutta vauhdikkaita pätkiä kyllä ,samoin kuin Aittajärvi.
Muistin varassa näitä pätkiä ei kyllä pysty kukaan ajamaan. Risteyksiä lukuunottamatta mitään mieleenpainuvia maamerkkejä tai jarrutuspaikkoja ei ole. Kaikkialla tasaisen valkoista ja samannäköistä. Aittajärveä lukuunottamatta reitillä ei näkynyt talojakaan. Nuotit täytyy tehdä tarkasti ja keskittyä myös kuuntelemaan nuottia.
Aika samoja juttuja laitoin blogiin. Sarrio minustakin paras pätkä. Se Mustalammen kapea osuus on jotain kärrypolku/traktoriuraa, jota ei ajettaisi kesäkisassa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mahtava lista! (y)
On kyllä kova kattaus sekä WRC-autoja että R5-kalustoa. Osallistujia vain 56, mutta nyt voi kyllä sanoa, että laatu korvaa määrän.
Pakko vähän spekuleerata; Toyota on pienen askeleen edellä Hyundaita ja M-Sportia, koska on päässyt testaamaan talvikeleillä enemmän ja lisäksi Hänninen ajoi WRC:llä Tunturissa. Toki Hyundaillakin oli R5:t Tunturissa, mutta ei silti ihan sama lähtökohta kuin Toyotalla.
Toyotan kolmikko on vahvoilla muutenkin, varsinkin Rovanperä joka kävi jo viime vuonna voittamassa Tunturin. Ogier ja Evans menee nykyään aina kovaa, mutta Ogier on näissä olosuhteissa varmempi kuin Evans. Evansilta jotenkin odotan hangessa käyntiä, vaikka muuten kovaa meneekin. Viime vuoden Ruotsi-voittoa ei oikein voi verrata tähän kisaan, koska lunta ei ollut juuri ollenkaan. Katsuta voi ajaa myös elämänsä kisan, hänelläkin on jonkin verran kokemusta Suomen lumilla ajamisesta, mm. Itäralli 2019.

Hyundait on vähän kysymysmerkki. Tänak ja Neuville menevät aina kovaa, mutta Neuville uuden kartturinsa kanssa ei varmaan ole ihan parhaimmillaan näissä olosuhteissa. Tänak on vähän musta hevonen. Kovaa menee varmasti, mutta voittaminen voi olla vaikeaa, koska Hyundai ei ole tähän päivään mennessä täydellisesti istunut Tänakin ajotyyliin ja Toyotat on Suomessa muutenkin askeleen edellä. Breen ajaa varmaan tasaisen hyvin, sijoilla 4-7 ja lumella on aina pärjännyt ihan hyvin. Solberg voi ajaa yksittäisiä kovia aikoja, mutta tuskin silti lopputuloksissa kovin korkealle yltää. Kokemuksen puute vielä näkyy. Loubet ajelee terveisiä, kuten tähänkin asti.

M-Sportilla samaa voi sanoa Greensmithistä, mutta Suninen on arvoitus. Kaikki saumat olisi ajaa jopa voitosta, mutta asiassa taitaa olla liikaa muuttujia, jotka voi sabotoida kisan. Lähtökohtaisesti heikompi WRC-auto kuin Toyotalla ja Hyundailla, kovat paineet viime kisan sähläyksen takia ja alttius ulosajoihin voi estää huippusijoituksen.

WRC2:ssa voittokamppailu käydään varmasti kolmen automerkin kesken; Mikkelsen/Skoda, Lappi/VW ja Huttunen/Hyundai. Voi kyllä tulla tosi tasainen kamppailu. Olosuhteet suosii ehkä aavistuksen paremmin Lappia, mutta auto on todennäköisesti tämän kolmikon heikoin lenkki. Ei noissa autoissa varmaan merkittävää eroa ole, mutta oma tuntuma on näiden merkkien paremmuusjärjestyksestä; 1.Skoda, 2.Hyundai 3. VW.
Lapilla taitaa näistä olla eniten kokemusta kuitenkin Tunturista ja voittokin vuodelta 2012. Hauska nähdä kyllä mihin mm. Asunmaa ja Lindholm pystyy. Tuskin kauas jäävät, sen verran paljon näitä pätkiä ovat viime vuosina tahkonneet.
Hauska nähdä taas Tuohinokin mukana WRC:llä ja Prokop R5:lla .
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Uskoisin Tänakin olevan kuitenkin vahva täällä, Hyundailla on kuitenkin pärjätty Ruotsissa ja voitettu myös Viron MM-ralli. Jyskälän kanssa ongelma on ollut enemmän nypyissä ja hypyissä, ja niitä Rovaniemellä ei juurikaan ole. Tosin, aika voi myös olla kypsä Rovanperän ensimmäiselle MM-voitolle.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aika samoja juttuja laitoin blogiin. Sarrio minustakin paras pätkä. Se Mustalammen kapea osuus on jotain kärrypolku/traktoriuraa, jota ei ajettaisi kesäkisassa.
OK (y) En vielä ehtinyt sitä lukeakaan, mutta täytyypä käydä katsomassa. Odotan kyllä mielenkiinnolla, miltä live-lähetykset tv:stä mahtaakaan näyttää, kun Sarriojärvi käynnistyy perjantaina 26.2 ja minkälaisia kommentteja kuullaan kuskeilta maalissa.
 

kepu

Active member
Liittynyt
9.11.2019
Viestit
41
Asunmaa ja Lindholm on molemmat näyttäny että vauhti piisaa r5 maailman huippuja vastaan. Toisekseen kumpikin on ajanut niin useasti tunturirallin, että pitäisin ihmeenä jos eivät pysty kisaamaan nopeimman R5 kuskin paikasta.

Ainut ulkomaalainen joka r5 luokassa voi ehtiä suomalaisten vauhtiin on Mikkelsen.

Mutta toivotaan ettei Mikkelsen pärjää vaan nopeimmat R5 kuskit tulee Suomesta.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
794
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Huttunen on niin jääkylmä heppu, että sen ilmoittautuminen tulee sähköpostissa huomenna 16.59.99 l. just ennen kuin virallinen ilmoittautumisaika menee umpeen. Sitä aikaisempi ilmoittautuminen on turhaa reuhaamista ja vie voimia itse kilvanajamiselta.
Nyt oli hyvä analyysi. Tässä pätkä tiedotteesta: Kausi käynnistyy Rovaniemeltä ja tavoitteet ovat jälleen korkealla. Vähän puhetta, kovaa ajoa.
Hyvä pari Oliverille, kohtuu yö ja päivä😀
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Tämä oli hauskasti muotoiltu. Ulkopuolisille melekosen käsittämätöntä sanailua, mutta ralli-niilot ymmärtää oitis: "MM-sarjan historiassa pidempiä lyhimpiä pätkiä".
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
huttuselle toivoisi vauhdin lisäksi lisää rahaa ja nimekkäitä sponsseja.

laittakaa paikallemenijät kommentteja onko ulkomaalaisia ja mistä maasta. turvallisuuden kannalta olisi ihan viksua että penkalla olisi myös katsojia. Ettei Fian punainen lippu ole joka toisella pätkällä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
laittakaa paikallemenijät kommentteja onko ulkomaalaisia ja mistä maasta. turvallisuuden kannalta olisi ihan viksua että penkalla olisi myös katsojia. Ettei Fian punainen lippu ole joka toisella pätkällä.
Eipä sinne ihan oikeasti kannata yrittää. Luulen, että suosituimpiin paikkoihin on laitettu järkkäreitä valvomaan ettei yleisöä tule ja myös todennäköisimpiin ulosajopaikkoihin työntöavuksi. Siellä on myös kelkkapartiointia poliisin avustamana. Järjestäjä on nyt tosissaan tämän asian kanssa:
https://www.rallit.fi/rallipomolta-varoituksen-sana-faneille-jotka-suunnittelevat-livahtamista-rovaniemen-mm-rallin-patkille-rikkeista-kovat-seuraamukset/
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
turvallisuuden kannalta olisi ihan viksua että penkalla olisi myös katsojia.
Ja vielä huomattavasti viksumpaa että ei olisi.

Toivottavasti tällaisia itsekkäitä toopeja ei laji-ihmisten parissa ole, jotka ovat valmiita riskeeraamaan koko ainutlaatuisen tapahtuman hyvin näennäisen oman edun vuoksi. Monesti peräänkuulutetaan sitä kuuluisaa "talkoohenkeä" ja nyt jos koskaan sen osoittaminen on helppoa kun ei tarvitse kuin olla omalla kotisohvalla.
 

Tiekirja

Active member
Liittynyt
25.5.2020
Viestit
36
Tässä kisassa taitaa olla pisin Power stage erikoiskoe vähään aikaan. Samoin pisin ykkösek muualla kuin Korsikalla. Tai Meksikossakin taisi olla joku vuosi sitten pitkiä avauserikoiskokeita.

Vauhdin Maailman ek-kuvauksissa Timo Rautiainen puhuu kyllä puutaheinää, kun sanoo että Sarriojärven ek on "kooste eri vuosien Ristilammen EK:sta" ja että "tullaan risteykseen josta liitytään perinteiselle Ristilammen EK:lle." Kyllä nuo Enijärventien Kemijärven puolen tiet on aina ajettu Sarrion ek:na, kun taas sen tien Rovaniemen puolella on perinteisiä Ristilammen teitä. Joinain vuosina on taidettu ajaa Ristilampi-Sarrio ek, jossa nuo pätkät on yhdistetty. Tuota Sarrion alkuosaa ennen vauhtisuoraa, ei ihan samanlaisena kuitenkaan, on ajettu myös Rajala nimisenä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä kisassa taitaa olla pisin Power stage erikoiskoe vähään aikaan. Samoin pisin ykkösek muualla kuin Korsikalla. Tai Meksikossakin taisi olla joku vuosi sitten pitkiä avauserikoiskokeita.
Edellinen pidempi power stage oli Colldejou Kataloniassa 2013. Tämän jälkeen varmaan on koitettu rajoittaa powerin pituutta televisioon sopivammaksi, kun promoottori vaihtui kaudelle 2014. Portugalissa 2013 on ajettu yli 50-kilsainen poweri...

yli 20-kilsaisia powereja on kyllä ajettu esim viime vuonna Virossa ja Ruotsissa, 2019 Kataloniassa kun Tänak varmisti mestaruuden sekä 2017 Meksikossa kun Meeke kävi vierailulla parkkipaikalla.

Viime vuosien pisin avauspätkä (Korsikan lisäksi) on ollut Monten Thoard - Sisteron vuonna 2018, 36 kilsaa. Walesissa 2015 Hafren ja 2016 Myherin ovat olleet Sarrion pituusluokassa, kuten myös Sardinia 2013:n Monte Lerno. Klassikkopätkiä kaikki!
Vauhdin Maailman ek-kuvauksissa Timo Rautiainen puhuu kyllä puutaheinää, kun sanoo että Sarriojärven ek on "kooste eri vuosien Ristilammen EK:sta" ja että "tullaan risteykseen josta liitytään perinteiselle Ristilammen EK:lle." Kyllä nuo Enijärventien Kemijärven puolen tiet on aina ajettu Sarrion ek:na, kun taas sen tien Rovaniemen puolella on perinteisiä Ristilammen teitä. Joinain vuosina on taidettu ajaa Ristilampi-Sarrio ek, jossa nuo pätkät on yhdistetty. Tuota Sarrion alkuosaa ennen vauhtisuoraa, ei ihan samanlaisena kuitenkaan, on ajettu myös Rajala nimisenä.
Kyllä, MM-rallin Sarriojärvi (eli sama kuin SM-rallin Sarrio vastaseen) on yhteneväinen vain yhden rally-mapsissa olevan Ristilammen version kanssa, ja sekin vain 2 kilsan alkukiihdytyksen osalta (Sarrion keskellä oleva pitkä suora isolla tiellä).
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tässä vieläkin juttua siitä, että älkää menkö katsomaan rallia. Samassa jutussa myös sanotaan: Rallia seuraava kansa on ratkaisevassa roolissa sen suhteen, millainen kuva rallimaailmalle ja kansainväliselle kattojärjestölle tapahtumasta syntyy. Onnistunut ralli antaa hyvät mahdollisuudet sille, että Rovaniemellä ajetaan MM-rallia myös tulevina talvina.
https://www.is.fi/ralli/art-2000007801134.html
Varmaan moni ajattelee, että ei siellä yksi tai kaksi ihmistä mitään haittaa, eikä kukaan näe, kun metsää pitkin oikaistaan johonkin keskelle erämaata. Mutta jos ja kun näitä samanlaisia "ajattelijoita" on sellainen 500 kpl, niin väkeä onkin jo paljon. Lisäksi joka pätkää pystyy seuraamaan All liven kautta in-car-kuvana ja näitä seuraa myös FIAn päättäjät ym. Kyllä siellä jokainen ihminen näkyy.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös