Suomen radat

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
se on motogp ja formulat kymille tai ei mitään. Näinhän asia ei missään nimessä ole.
Uskotko sinä todella että kyseinen rata on ja saadaan kannattavaksi pelkillä Suomalaisilla pikkuluokilla ja viikonloppupuuhastelusarjoilla?
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
213
Miksi rakennettaisi Grade 1-rata jos sitä ei pidettäisi Grade 1-kelpoisena?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Uskotko sinä todella että kyseinen rata on ja saadaan kannattavaksi pelkillä Suomalaisilla pikkuluokilla ja viikonloppupuuhastelusarjoilla?
Tottakai. Niinhän ne muutkin radat ovat. Vaikka maksut olisivat tuplaten esim Botniaringin hintaan verrattuna, niin käyttäjiä olisi silti. Uusi viehättää aina ja itsekin olisin valmis maksamaan radalla ajosta. En kuitenkaan sitä summaa mitä tähän asti on haluttu.

No mitä radalle sun mielestä sitten pitäisi tehdä? Naulata laudat oviin ja ikkunoihin?
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Miksi rakennettaisi Grade 1-rata jos sitä ei pidettäisi Grade 1-kelpoisena?
No jos massit eivät riitä siihen ja seurauksena on vain horsman kasvatusta rata-alueella. Siinä vaiheessa kannattaa ottaa lakki kauniisti kouraan ja mennä niin kuin rahat ja voimavarat riittää. Grade 1 luokituksen voi hakea myöhemminkin, kun asiat ja talous on hoidettu kuntoon. Ei tänä vuonna ajeta niitä maailman viimeisiä kisoja.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
No mitä radalle sun mielestä sitten pitäisi tehdä? Naulata laudat oviin ja ikkunoihin?
Kyllä jos kyseistä rataa ei saada tuottoisaksi. Kyseinen rata ei ole mikään hyväntekeväisyysprojekti ja kylmä fakta on että ilman tuottoa rata tulee kasvamaan horsmaa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllä jos kyseistä rataa ei saada tuottoisaksi. Kyseinen rata ei ole mikään hyväntekeväisyysprojekti ja kylmä fakta on että ilman tuottoa rata tulee kasvamaan horsmaa.
On se nyt ihmeellistä miten valtio lykkää toista sataa miljoonaan pääkaupungin hyvänteväisyysprojektiin eikä asiasta valita muut kuin minä. En minä ole kateellinen yhtään, vaikka rata saisi lahjoituksena 3 miljardia yhteiskunnan ja yksityisten varoja. Tässä maassa on rahaa laitettu turhempaakin kuten mainittu stadium ja muut kulttuuriareenat. Tässä jo ihan tuntee olevansa jossain vihreiden tukifoorumilla, kun Suomen uusimman ja hienoimman moottoriradan vastustus on noin kovaa. Ilmeisesti teissä virtaa Keimolan lähinaapureiden veri.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Kyllä Kymiringille käyttöä löytyy ihan lähivuosina kun Ahvenistolla laitetaan ovet säppiin ja kynnetään asvaltti rullalle. Sen jälkeen ainoa etelä-Suomessa oleva rata olisi Alastaro, jossa sielläkin on varmaan enenevässä määrin rajoitteita toiminnalle, Kuorma-autot jo kiellettiin, samoin drag racing. Seuraavaksi varmaan kaikkinainen polttomoottorien käyttö. Kemora on nykyisillä menoveden hinnoilla aivan hitokseen kaukana eikä Botniaring ole juuri sen lähempänä. Botnialla mättää sitäpaitsi katsomofasiliteettien puute vs. Kemora.
Motoparkkia ei kannata edes mainita, koska se on vielä enemmän keskellä ei mitään kuin Kemora ja viherpiipertäjät ovat jo onnistuneet kuristamaan radan henki hieveriin. Sitä ei taida käyttää muut kuin Fyyra ja Radalle.com vaahtokylpybilettäjät.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mun mielestä Kemora ja Botniaring on kiitettävän lähellä. Alastaro nyt on muutenkin niin tylsä paikka, ettei se herätä mitään haluja. Ahvenistolle pääsee helposti autolla ajamalla, vaikka se kaukana onkin eikä Kymi ole sen kauempana. Kaikki on aina suhteellista. Kyllä mä sen ymmärrän, että etelässä asuville auton käyttö ja ajaminen on aina haaste. Näkyyhän se heti, kun olosuhteen muuttuvat vaativiksi miten autot lähteet lapasesta.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Tässä maassa on rahaa laitettu turhempaakin kuten mainittu stadium ja muut kulttuuriareenat, jo ihan tuntee olevansa jossain vihreiden tukifoorumilla, kun Suomen uusimman ja hienoimman moottoriradan vastustus on noin kovaa.
Erona on se että Stadiumit kuin Nokia Areena tulevat jonain päivänä maksamaan itsensä takaisin kun tulevat saamaan reilusti yli 200 tuhannen euron gateja per Ilveksen ja Tapparan kotiottelu jos yleisöä on se 5000-6000 per peli keskellä viikkoa (data on tällä hetkellä rajoitettua koska kyseiset jengit pääsivät uudelle areenalle vasta puolessa välissä kautta), 7000-10000 ellei enemmänkin viikonloppuna tarkoittaen että Gate saattaa olla puolen miljoonan euron luokkaa per viikonloppuna pelattu kotipeli. sitten vielä Ilveksen ja Tapparan pudotuspelit päälle niin kyseessä on miljoonat eurot pelkästään SM Liigalla ennen mitään konsertteja, sponsorisopimuksia ja muita sellaisia jotka tuovat rahaa sisään loppuunmyydyllä Nokia Areenalla. (NHL etc.)

Se että huomioi kuinka vaikeaa on myydä normoille ja vihreille idea Kymiringin rahoittamisesta ilman mitään takuuta siitä että kyseinen rata tulee tuottamaan kyseiset rahat takaisin ei ole mitään Vihervassarointia.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Meinaatko, että nämä jääkiekkohallit maksavat valtion antamat lahjarahat takaisin? Mä puhuin sitä paitsi olympiastadionista jonka remppaan valtio on lykännyt lahjarahaa enemmän kuin koko Kymiring on vaatinut kokonaisuudessaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1294
Meinaatko, että nämä jääkiekkohallit maksavat valtion antamat lahjarahat takaisin? Mä puhuin sitä paitsi olympiastadionista jonka remppaan valtio on lykännyt lahjarahaa enemmän kuin koko Kymiring on vaatinut kokonaisuudessaan.
Olympiastadinoilla on muitakin arvoja kuin rahallinen, joten siksi siihen on käytetty enemmän rahaa. Mutta kyllä sekin jollain aikavälillä maksaa nuo takaisin. Jokainen stadiontapahtumaan osallistuva myös todennäköisesti syö ja juo jotain tullessaan Helsinkiin, moni myös majoittuu jossain. Näistä kaikista tulee veroeuroja valtiolle ja kaupungille. Sama myös noiden jäähallien kanssa, ei niiden tarvitse maksaa rahoja takaisin, koska niiden järjestämät tapahtumat luovat kassavirtaa. Esim nyt järjestettyjen lätkän MM-kisoissa arvioitiin alueelle jäävän tuloina 30-40 miljoonaa euroa. Lisäksi näkyvyys tuo turismia lisää myös tulevina vuosina.
 

inox

Well-known member
Liittynyt
26.8.2017
Viestit
265
Olympiastadinoilla on muitakin arvoja kuin rahallinen, joten siksi siihen on käytetty enemmän rahaa. Mutta kyllä sekin jollain aikavälillä maksaa nuo takaisin. Jokainen stadiontapahtumaan osallistuva myös todennäköisesti syö ja juo jotain tullessaan Helsinkiin, moni myös majoittuu jossain. Näistä kaikista tulee veroeuroja valtiolle ja kaupungille.
Itse en asiaa tarkemmin tunne, mutta olettaisin että tässä tapauksessa hyötyjänä on pääosin Helsinki, kuten myös hyvin monessa muussakin projektissa.

Tietysti olisi mukavaa jos tällä kertaa kehysraamin voisi ylittää myös maakunnnassa. Suomessa moottoriurheilulla on pitkät perinteet ja ollaan saatu nauttia todella pitkästä suomalaiskuljettajaputkesta F1 tasolla. Se on ollut koko Suomen ilo. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole nähtävissä Bottaksen manttelinperijää. Näkisin, että Kymiringillä olisi merkittävä vaikutus innostaa tulevia sukupolvia.

Kymiringin MotoGP testeissä juuri pitkä takasuora teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Oli todella hienoa katsella pyörien kiihdyttävän 340 km/h nopeuksiin. Tällaista ei voi Suomen muilla radoilla nähdä. Motoparkissa nyt varmaan voitaisiin tehdä 300 km/h:n ylityksiä, mutta sanoisin, että kaartuilevan "takasuoran" takia efekti ei ole aivan sama. Epäilen, ettei kyseistä osiota voi ajaa MotoGP pyörällä talla pohjassa. Ottaisin kyllä mieluusti vastaan muidenkin mielipiteitä, että onnistuuko kyseinen temppu vai ei.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olympiastadinoilla on muitakin arvoja kuin rahallinen, joten siksi siihen on käytetty enemmän rahaa. Mutta kyllä sekin jollain aikavälillä maksaa nuo takaisin. Jokainen stadiontapahtumaan osallistuva myös todennäköisesti syö ja juo jotain tullessaan Helsinkiin, moni myös majoittuu jossain. Näistä kaikista tulee veroeuroja valtiolle ja kaupungille. Sama myös noiden jäähallien kanssa, ei niiden tarvitse maksaa rahoja takaisin, koska niiden järjestämät tapahtumat luovat kassavirtaa. Esim nyt järjestettyjen lätkän MM-kisoissa arvioitiin alueelle jäävän tuloina 30-40 miljoonaa euroa. Lisäksi näkyvyys tuo turismia lisää myös tulevina vuosina.
Eli tiivistettynä moottoriurheilijat tai katsojat eivät nuku eivätkä syö tai juo mitään. Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Hellsinking ja myös me muut maksamme valtiolle veroja.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1294
Eli tiivistettynä moottoriurheilijat tai katsojat eivät nuku eivätkä syö tai juo mitään. Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Hellsinking ja myös me muut maksamme valtiolle veroja.
Kuka niin väittää? Sinä puhuit viestissäsi olympiastadionista ja jäähalleista. Minä vastasin silloin olympiastadionista ja jäähalleista. MM-kisojen pääpaikka oli muuten Tampere, ei Helsinki.

Ihan varmasti Kymiring toimiessaan toisi rahaa lähiseudulle, ja myöskin Kouvolaan ja Lahteen. Varmasti kyllä vähemmän kuin Olympiastadion tai Tampereen areena, ihan puhtaasti siitä syystä että isoja tapahtumia on vähemmän.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
213
Meinaatko, että nämä jääkiekkohallit maksavat valtion antamat lahjarahat takaisin? Mä puhuin sitä paitsi olympiastadionista jonka remppaan valtio on lykännyt lahjarahaa enemmän kuin koko Kymiring on vaatinut kokonaisuudessaan.
Jos vertaillaan hankkeiden budjetteja, niin Kymiring on tainnut saada jopa enemmän valtion avustusta kuin Tampereen areena suhteessa hankkeen kokonaisbudjettiin.

Olympiastadionista en tiedä mutta sillä on myös enemmän arvoa kuin Tampereen areenalla tai Kymiringillä.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
Motocrossikisan siirto Hyvingeelle varmistui sekin ja Kymiring Oy koittaa hakeutua velkasaneeraukseen. Vaikea nähdä mitä saneerauksella olisi hyötyä kun yhtiön tulovirrat lähenee rajatta nollaa. Tulee kokemaan Keimolan kohtalon silää erolla et Keimolassa ajettiin oikeesti aikansa huippukalustolla kisaa. Mitään Interserien tasoista ei ole Suomessa nähty kuin enintään Sörkässä GT kisassa. Mut siitäkään ei saatu jatkumoa vaan oli ihan one off skaba. Alastaroon kun joskus saadaan se laajennus, niin siitä vois tulla kv.tason areena. Nyt se ei taida olla ees garde 3
 

Ippe

Well-known member
Liittynyt
24.4.2021
Viestit
56
Kymiringillä velkaa 24.7 miljuunaa, tämä tieto tullut tänään 5.7
 
Ylös