2014 ERS - Häh?

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Moottorit saattavat tuottaakin, mutta ainakin viime turbokaudella turbot kävivät hyvinkin kuumina. Hukkalämpö taidetaan kerätä ERSiin.
Kyllähän se turbo kuumanä käy, Mutta sehän on normaalia turbolle kun siinä pakokaasut kulkee. Saattaahan se epäluetettava osa tulevissa autoissa olla.

Ei kait sentään hukkalämpöä oteta talteen ERS:llä, sehän vaatisi jokin asteisien kiehutuspannun autoon? Olen ymmärtänyt että uusi ERS lataa akkuja ihan vain turbon pyörimisestä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kait sentään hukkalämpöä oteta talteen ERS:llä, sehän vaatisi jokin asteisien kiehutuspannun autoon? Olen ymmärtänyt että uusi ERS lataa akkuja ihan vain turbon pyörimisestä.
Uudessa ERSissä on kaksi puolta, ERS-K, joka kerää kineettistä energiaa, ja ERS-H, joka kerää lämpöenergiaa. En ole tutustunut niiden toimintaan paremmin, mutta pakokaasujen lämpöenergiaa olisi tarkoitus ottaa talteen. Ja sitähän se turbokin välittää.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7505
Uudessa ERSissä on kaksi puolta, ERS-K, joka kerää kineettistä energiaa, ja ERS-H, joka kerää lämpöenergiaa. En ole tutustunut niiden toimintaan paremmin, mutta pakokaasujen lämpöenergiaa olisi tarkoitus ottaa talteen. Ja sitähän se turbokin välittää.
Kyllä tuo sitten kaiken järjen mukaan höyryturbiinin tarvii? Kertokoon joku viisaampi, kuinka muuten lämpöenergian saa muutettua liike-energiaksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä tuo sitten kaiken järjen mukaan höyryturbiinin tarvii? Kertokoon joku viisaampi, kuinka muuten lämpöenergian saa muutettua liike-energiaksi.
Niinpä. Kyllähän se lämpökin hieman turboa pyörittää, mutta pääosin se johtuu paineesta. Tässä kuvassa ainakin näyttä, että tuo uusi generattori olis kytketty suoraan turboon ja sen pyörimisestä toimii.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä tuo sitten kaiken järjen mukaan höyryturbiinin tarvii? Kertokoon joku viisaampi, kuinka muuten lämpöenergian saa muutettua liike-energiaksi.
Siis sehän muutetaan sähköenergiaksi, joka varastoidaan ERSin akkuihin (ja sitten vapautetaan ERS-napista tehoksi/liike-energiaksi). Mutta en tosiaan tiedä tarkemmin., kun en ole kyseisen kohdan sääntöjä tähän hätään tutkinut.

Menee entistä kauemmas otsikosta, mutta ei kai aurinkokennoissakaan höyryturbiinia ole, vaan lämpöä siirretään suoraan sähköksi?
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siis sehän muutetaan sähköenergiaksi, joka varastoidaan ERSin akkuihin (ja sitten vapautetaan ERS-napista tehoksi/liike-energiaksi).
Pitää sen myös muuttua liike-energiaksi, koska siinä on generattori joka lataa sitten niitä akkuja.

Menee entistä kauemmas otsikosta, mutta ei kai aurinkokennoissakaan höyryturbiinia ole, vaan lämpöä siirretään suoraan sähköksi?
Ei aurinkokennoissa muuteta lömpöä energiaksi. Siinä on kyse sähkömagneettisesta säteilystä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo, mutta ei sillä lämmöllä ole mitään tekemistä aurinkonennojen kanssa.
"Aurinkosähköä voidaan tuottaa myös infrapunavalosta."
Wikipedia.

Pointtini oli se, että jos sähkömagneettisesta säteilyä voidaan muuttaa suoraan sähköenergiaksi, niin kai se sitten onnistuu F1-moottorin infrapunasäteilystäkin. Mutta pitäisi tosiaan lukea ne säännöt. :D
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
:confused:
No sitähän lämpösäteilykin (infrapunasäteily) on.
Aurinkokennon toiminta perustuu.. :)

edit: ylläolevaan lisäyksenä, että infrapunakin on valoa.
edit2: itse aiheeseen.. tai siis offtopicin aiheeseen. Mulla ei kyllä ole mitään hajua, miten lämpösäteilyä muutetaan hyötykäyttöön, muuten kuin kaasujen laajenemista hyödyntäen.. :confused: Tottahan jo kännykätki latautuis taskuissa, jos siihen olisi "yksinkertainen" systeemi olemassa.
edit3: nyt tää offtopic tosiaan muualle täältä!!:D
 
Viimeksi muokattu:

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Oon joskus selvittänyt tota lämmön muuttamista sähköksi. Muistaakseni se onnistuu ainoastaan lämpötilaerojen kautta, eli autossa pitäisi olla kaksi "kerääjää" - yksi viileässä paikassa ja yksi kuumassa. Näiden välille syntyvästä jostain reaktiosta kun yrittävät jäähdyttää ja lämmittää toisiaan, saadaan kerättyä hitusen sähkövirtaa, mutta hyötysuhde on niin vähäinen, että tuskin ne formuloihin sitä on tunkenu käytettäväksi. En ole kemisti tai fyysikko, joten aika maalaistermein selvensin. Lisäksi niiden kerääjien pitää olla lähes kiinni toisissaan, eli toinen ei voi olla turbossa kiinni ja toinen auton keulassa. Näitä myytiin joskus ebayssä, ja olivat ns. Kaksipuoleisia levyjä. Saunan piipun kun niillä vuorasi alusta loppuun, niin sai ehkä pikkusen hehkulampun hehkumaan. Eli lähes hyödytön keksintö... Tuskin siitä ovat kehittyneetkään, olishan tää energiapula ratkastu niiden avulla jo.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7505
Nyt kun tuota vähän mietin niin, itseasiassa termopari toimii lämpötilaeron avulla. Eli kun kahden eri metallin välinen lämpötilaero kasvaa, niin metallien välinen jännite kasvaa. Metalleista riiippuen toimivat erilailla, mutta perusidealtaan tuo. Lämpötila-antureissahan tuota enimmäkseen käytetään, mutta en sitten tiedä voisiko tuota hyödyntää jollain keinolla lämpöenergian varastoinnissa.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Mutulla vetästään täältäkin mutta kai tuo turboon kytketty generaattori on vain turbon pyörittämistä varten eikä niinkään energian talteenottoa varten? Vrt. Rallivehkeiden paukut.

Edit: ilmeisesti voidaan kuitenkin käyttää kumpaankin. Mitenköhän tuo ratkastaan että millin turboa jarrutetaan ja milloin kiihdytetään? Kierroksia turbossa Pitäis kuitenkin olla jo ennen kun kaasua painetaan uudestaan esim. Jarrutuksen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kuulemma turbiini on ainoa vehjes, jonka hyötysuhde on riittävä, että siitä mitään hyötyä F1-autolle olisi. Jotain reilut 600 astetta tarttis sen lämpötilaksi saada, mutta tuo tuskin on F1-auton pakoputkistossa/turbossa ongelma.

Kaikki aurinkopaneelihässäkät saa unohtaa heti kättelyssä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mites nää rannekellot jotka latautuu käsiä heilutellessa? Ei taida kuulua formuloihin..
E: Koko auto täyteen heiluvia osia joilla saa kaksi hevosvoimaa lisää kierroksella!
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mites nää rannekellot jotka latautuu käsiä heilutellessa? Ei taida kuulua formuloihin..
E: Koko auto täyteen heiluvia osia joilla saa kaksi hevosvoimaa lisää kierroksella!
En tiä, jousituksestahan voisi teoriassa jotain energiaa varastoida? Mersullahan oli esim se hydraulinen jousitus, joka oli linkitetty kaikkiin neljään renkaaseen, onko vieläki? Siitäki virtauksista energiat talteen? Sais varmaan ainaki perävaloon sadekelillä virrat :D => akku pienempi. trololoo.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kineettinen energia otetaan luonnollisesti samalla tavalla talteen kuin nyt eli jarrutuksissa ladataan akkuja, ERS-H on se generaattori/moottori, joka on turbon akselilla.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Hienoa joka tapauksessa, että vuosia jäädytettynä olleen moottorikehityksen jälkeen nuokin insinöörit pääsevät taas työpöydän ääreen ideoitaan nikkaroimaan ja F1:t nousevat taas edes jollain tapaa muiden autourheiluluokkien yläpuolelle.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Hienoa joka tapauksessa, että vuosia jäädytettynä olleen moottorikehityksen jälkeen nuokin insinöörit pääsevät taas työpöydän ääreen ideoitaan nikkaroimaan ja F1:t nousevat taas edes jollain tapaa muiden autourheiluluokkien yläpuolelle.
Totta, hienoa että vähän mielenkiintoa tulee tuonne moottoripuolellekkin. Muiden luokkien yläpuolelle ei ehkä niinkään kun noissa kestävyyskisavehkeissä erssit on vielä vapaampia.
 
Ylös