2023 NTT Indycar Series

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
Kisan tuomaristo sai jälleen kunnolla lokaa niskaan Portlandissa. Ensin Paloun päivän selvää Castronevesin blokkaamista ei edes tutkittu tuomariston toimesta ja sitten vielä mansikkana kakun päällä varikko jätettiin auki ja vihreä lippu ulkona pelkästään sitä varten että ainoastaan Rosenqvist pääsee käymään varikolla ilman että hän menettää runsaasti sijoja...

Tuomaristo ei ole kovinkaan kaukana Valioliigaa mitä tulee päätösten tasaisuuteen esimerkiksi blokkaamisessa.

Tuomaristo on myös alkanut leikkimään kuskien turvallisuudella mitä tulee siihen että ei heitetä keltaisia ulos heti. ymmärrän jos varikko pidetään auki jos jonkun auto on turvallisessa paikassa mutta eihän Canapinon auto ollut pysähtyneenä lähellekkään turvallisessa paikassa vaan radan nopeimman mutkan jälkeen olevalla nurtsilla.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8898
Sijainti
Helsinki
Kisan tuomaristo sai jälleen kunnolla lokaa niskaan Portlandissa. Ensin Paloun päivän selvää Castronevesin blokkaamista ei edes tutkittu tuomariston toimesta ja sitten vielä mansikkana kakun päällä varikko jätettiin auki ja vihreä lippu ulkona pelkästään sitä varten että ainoastaan Rosenqvist pääsee käymään varikolla ilman että hän menettää runsaasti sijoja...

Tuomaristo ei ole kovinkaan kaukana Valioliigaa mitä tulee päätösten tasaisuuteen esimerkiksi blokkaamisessa.

Tuomaristo on myös alkanut leikkimään kuskien turvallisuudella mitä tulee siihen että ei heitetä keltaisia ulos heti. ymmärrän jos varikko pidetään auki jos jonkun auto on turvallisessa paikassa mutta eihän Canapinon auto ollut pysähtyneenä lähellekkään turvallisessa paikassa vaan radan nopeimman mutkan jälkeen olevalla nurtsilla.
Pelasiko tuomaristo keltaisten viivyttelyllä Rosenqvistin pussiin, jotta Ganassi ei saisi kaksoisvoittoa?

Ehkä Paloun tapauksessa tuomaristo halusi välttää kisaan puuttumisella viihdyttävän kilpailun pilaamisen, jotta katsojat eivät vaihtaisi tv-kanavaa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
Pelasiko tuomaristo keltaisten viivyttelyllä Rosenqvistin pussiin, jotta Ganassi ei saisi kaksoisvoittoa?
Jäämiehenä tunnettu Scott Dixon oli ihan hiilenä tiimiradiossa kyseisestä päätöksestä. strategi totesi vastauksena jotain luokkaa "Welcome To IndyCar" tai "this is IndyCar"

Tuomariston päätökset alkaa kohta lähennellä Brian Barnhartin luokkaa mitä tulee tasaisuuteen. Sentään ei vielä olla lähetetty kuskeja ovaalille kun rata on ollut märkä (New Hampshire 2011)
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8898
Sijainti
Helsinki
Jäämiehenä tunnettu Scott Dixon oli ihan hiilenä tiimiradiossa kyseisestä päätöksestä. strategi totesi vastauksena jotain luokkaa "Welcome To IndyCar" tai "this is IndyCar"
Kv. feedissä kuultiin sensuroimaton versio, johon strategi vastasi "Welcome to Indycar".
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
https://indymotorspeedway.com/23_IRL_silly_season.html
IndyCarin Silly Season vielä täysin auki kun lähestytään kauden viimeistä osakilpailua. Yhdeksän tallipaikkaa vielä jaossa jos mikään tiimi ei leikkaa autojen määrässä
https://www.nbcsports.com/motor-sports/news/andretti-autosport-could-downsize-to-3-cars-in-2024-romain-grosjean-says-he-wont-return
Andrettin talli saattaisi leikata kolmeen autoon kaudelle 2024. Romain Grosjean ei tule jatkamaan Andrettin tallissa ja kuulemma keskustelee muiden tiimien kanssa jatkosta. (todennäköisesti Hondan moottoreita käyttävä talli jos jatkaa IndyCarissa)

Andrettin neljättä autoa ajavaa maksukuskia Devlin DeFransescoa ollaan viety budjettinsa kanssa Dale Coynen talliin.

Kuskimarkkinoilla tällä hetkellä isoimmat nimet Grosjean, Pagenaud (jos on ajokunnossa) ja Rosenqvist.

Leaders Circle rahasta käydään vielä kauden viimeisessä kisassa kova taisto Rahalin auton numero 30:n (Juri Vips) ja Juncosin numero 78:n (Agustin Canapino) välillä. Tiimien neljänsiä autoja ei lasketa mukaan Leaders Circleen joten Andrettin numero 29 ei ole taistelussa mukana.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
Marcus Armstrong jatkaa monivuotisella sopimuksella Ganassilla.
tulee olemaan mielenkiintoista seurata ensi kaudella mihin Linus Lundqvistilla riittää Marcus Armstrongia vastaan saman tiimin kalustossa. Samalla näyttää siltä että Takuma Saton ura on ohi kuskina joka ajaa muitakin kisoja kuin Indy 500:n
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
Alex Palou perustelee Ganassille jäämistään F1-haaveiden epärealistisuudella sekä iällään.
Lainaus viimeisimmästä RACERin Mailbägistä Marshall Pruettiin vastauksesta mitä tulee IndyCar sarjan sopimuksiin ja mikä todennäköisesti mahdollisti sen että Palou pystyi perumaan liikkeensä:
lyhyesti IndyCarin sopimukset eivät seuraa mitään IndyCar sarjan itse asettamaa CBA:ta (CBA:ta ei voida myöskään rakentaa ilman että IndyCar joutuisi alistumaan Kuskien Unioniin joka olisi osa CBA neuvotteluja kuin muissakin Yhdysvaltojen sarjoissa) joten sopimukset on täysin tiimien tai kuskien asianajajien käsissä jos jotain lähetään puimaan.
"I recently learned IndyCar does have a very basic form of contract oversight, but there are no series policies on anything that would be construed as a CBA, or basic guidelines for that matter. If a driver wants to go rogue, there’s nothing I know of that IndyCar has in place to corral or correct such a move. It’s purely in the hands of lawyers."
https://racer.com/2023/09/06/the-racer-mailbag-september-6/4/
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4487
Sijainti
Salo

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
Michael Andretti oli 30 liittyessään McLarenin F1-tiimiin ja se keikka meni ns. vihkoon.
Tuosta muuten on tehty Youtubeen mahdollisimman objektiivisesti asiaa käsittelevä lyhytdokumentti.
Michaelin ikkuna F1:n siirtymiselle olisi ollut 1987 tai 1988. Oma mutu asiasta on että kyseinen liike oltaisiin todennäköisesti laitettu vireille ellei Bobby Rahal olisi lyönyt Michaelia kahta vuotta peräkkäin CART sarjan mestaruudesta, Tai sitten Michael teki tietoisen päätöksen Marcon syntymisen (1987) johdosta ettei viitsi lähteä toiselle puolelle maailmaa vaikka lentäisi takaisin jenkkeihin kisojen välillä. Mitä katsonut Michaelin ja jopa Marion haastatteluita kyseisistä ajoista niin en itse ainakaan ole saanut täyttä selkoa kyseisistä kuvioista mitä F1:n tulee.

Olihan 1988 ja 1989 hyväksyttävä Fordin tehtaan tuella ajava Benetton F1:ssä johon ehkä olisi saattanut irrota ajopaikka suhteilla ja kontakteilla. En kuitenkaan epäile ollenkaan jos Michael halusi todistaa että hän pystyy voittamaan CART sarjan mestaruuden ja Indy 500:n ennen siirtymistään F1:n. CART mestaruus irtosi mutta Indy 500:sta voittoa ei tullut. Palkkatasokin oli silloin CART sarjassa ihan omassa luokassaan mitä kärkikuskeille heitettiin tupakkafirmojen ja muiden jättiyritysten toimesta.

Off topiccia pitkästä aikaa mutta eikö kuitenkin olla jo tarpeeksi lähellä kauden päättymistä että kohta laajempikin off topicci hyväksytään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4487
Sijainti
Salo
Mitä katsonut Michaelin ja jopa Marion haastatteluita kyseisistä ajoista niin en itse ainakaan ole saanut täyttä selkoa kyseisistä kuvioista mitä F1:n tulee.
Erityisesti tuo päätös pitää kirjat Pennsylvanian ranchilla ja lentää Eurooppaan vain kisaviikonloppuina näyttäytyy Andrettien omissa puheissa kovin erilaisena. Ja varmasti McLarenillakin on ajateltu eri tavalla, ikään kuin tullaan valmiiseen pöytään sen sijaan, että viikonpäivät testattaisiin ja muutenkin tiimiydyttäisiin. Tuolloinhan testejä sai kauden aikana tehdä vain tiimin kotimaassa ja McLarenilla luonnollisesti ei ollut kiinnostusta testata Yhdysvalloissa, vaikka se säännöt olisivat toisenlaiset olleet.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1560
Marshall Pruettin päivitys Laguna Secan radalta. väittää että Laguna Seca ensi kaudella saatettaisiin ajaa Kesäkuun 21-23:s Road American ja Mid Ohion välillä mutta ei ole täysin varma, Gatewayn ovaali ensi kaudella tulee olemaan yökisa ja Milwaukee Milen ovaali palaisi kalenteriin. Näytöskisaa Argentiinassa ollaan myös suunniteltu IndyCarin toimesta. Mark Milesin mukaan osista termeistä ollaan jo päästy sopimukseen.

Mitä tulee ensi kauden kuskeihin Sting Ray Robbin väitetään löytäneen 8-9 Miljoonan taalan per kausi rahoitus ajamiselleen. Romain Grosjean tavannut Dale Coyne tallin kanssa monta kertaa kuin myös Juncos Hollingerin ja Ed Carpenter Racingin kanssa. Agustin Canapinolle yritetään löytää rahoitus toiselle kaudelle. Mclarenin ja Juncos tallin yhteistyöstä tiedotetaan lähiaikoina jos kyseinen liike tapahtuu. Monta kysymysmerkkiä vielä ensi kauteen mitä tulee kuskeihin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8898
Sijainti
Helsinki
Colton Herta ajoi isänsä Bryanin autoa. Bryan otti uransa ensimmäisen Cart-voiton Laguna Secassa 1998.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8898
Sijainti
Helsinki
Felix Rosenqvist lähtee viimeiseen kisaan Mclaren SP:llä paalupaikalta, ero McLaughliniin oli 0,097s. Uudelleenasvaltoitu Laguna Secan rata vaikuttaa nopealta, sillä Felixin paaluaika oli 4,9 sekuntia viime vuoden paaluaikaa nopeampi.

https://pbs.twimg.com/media/F5nq2TYacAEVaFM?format=jpg&name=large

Scott McElrea voitti Indy NXT-luokan lauantai-kian. Christian Rasmussenin mestaruus lähes varma.

 
Ylös