24 Heures du Mans 2016 ennakot, seuranta ja jälkipuinti

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Vajaan kahden viikon päästä on jälleen maailman suurimman autokilpailun ja samalla FIA WEC:n kolmannen osakilpailun vuoro. Numeroina siis 15.-19.kesäkuuta. Trikolori heilahtaa lauantaina klo 16:00 Suomen aikaa.


Kilpailuun hyväksytyt autokunnat

Ykköskategoria LMP1:ssä on mukana 9 autokuntaa. Uusia automerkkejä ei valitettavasti tämän vuoden kisaan saada, eikä Nissan ole enää mukana. Talli no.56 on tänä vuonna varattu OAK Racingille, jonka autoa ohjastaa neliraaja-amputoitu Frédéric Sausset. Auto toimii myös "raajallisten" tiimitoverien ohjaamana. Suomalaisväriä tänä vuonna edustaa GTE Pro-luokassa tuttuun tapaan Toni Vilander. Muina poimintoina osallistujista voisin mainita Chip Ganassi Racingin, joka lähtee peräti neljällä Ford GT-autolla tavoittelemaan GTE:n voittoa. 50 vuotta alkuperäisen Ford GT40:sen voiton jälkeen. Ganassin neljännessä autokunnassa mukana mm. IndyCar-mestari Scott Dixon.

Kilpailua voi katsoa joko Eurosportilta, WEC:n viralliselta streamilta sekä kolmansia reittejä, joista en selosta sen enempää. Ketjussa näemme toivottavasti aikaisempien vuosien tapaan tiukkaa liveanalyysiä, mutta myöskään yöllistä hölinää ei täällä vierasteta.
 
Viimeksi muokattu:

SlallU

Active member
Liittynyt
11.6.2014
Viestit
40
GTE-pro luultavasti kaikista kovin ja kilpailukykyisin luokka tänä vuonna IMO. Todella mahtavaa saada 14 pro-laitetta mukaan. Sääli vain että Vilander ei aja AF Corsen väreissä, yksi ehdottomista suosikeista juuri tuo Tonin ex-auto.
Testipäivän perusteella FIAn bobbaaminen tuntuu toimivan, oli asiasta mitä mieltä tahansa. Kaikki GTE-pro autot 1-2 sekunnin sisällä toisistaan.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Talli no.56 on tänä vuonna varattu OAK Racingille, jonka autoa ohjastaa neliraaja-amputoitu Frédéric Sausset. Auto toimii myös "raajallisten" tiimitoverien ohjaamana
  • Onko kellään lisätietoja tästä Saussetista? Jos olen ymmärtänyt oikein, hänellä ei ole moottoriurheilutaustaa. Olen ennakkoluuloinen tällaista hanketta kohtaan jossa vammautunut täysamatööri heitetään keskelle näin suurta kisaa. Liikaa handicappia, voi epäonnistua pahoin.
    Tai sitten onnistua hyvin, ja joudun korjaamaan ennakkoluuloni.

  • Autokunta #23, LMP2, mukana muuan Fabien Barthez. Juurikin se jalkapallomokke joka on voittanut vissiin kaikki merkittävimmät futispokaalit niin joukkue- kuin yksilötasollakin.

  • Täystanskalainen autokunta #60, LMGTE-Am, Christina Nielsen lienee ainoa naisosallistuja?

 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
  • Onko kellään lisätietoja tästä Saussetista? Jos olen ymmärtänyt oikein, hänellä ei ole moottoriurheilutaustaa. Olen ennakkoluuloinen tällaista hanketta kohtaan jossa vammautunut täysamatööri heitetään keskelle näin suurta kisaa. Liikaa handicappia, voi epäonnistua pahoin.
    Tai sitten onnistua hyvin, ja joudun korjaamaan ennakkoluuloni.


  • Ranskankielisen Wikipedian mukaan taustaa on autoalan yrittäjänä ja näin siis kilpailukokemusta ei ole missään "pääsarjastasolta". Eli ihan puhtaasti harkinnanvarainen pronssitason lisenssi on taskussa.

    GTE-pro luultavasti kaikista kovin ja kilpailukykyisin luokka tänä vuonna IMO. .
    Komp. LMP1 näyttää kovin ennalta arvattavalta, voittotaistelu käydään Audin ja Porschen välillä. Toyotan suhteen olen jo luovuttanut, privaateilla ei mitään mahdollisuutta. Fordin edesottamukset GTE-luokassa tulevat varmasti tarjoamaan seurattavaa, onhan GT:tä jo alkukaudella vaativissa kisaolosuhteissa testattukin.
 
Viimeksi muokattu:

SlallU

Active member
Liittynyt
11.6.2014
Viestit
40
Toyotan vauhti spassa ja kaikkien hybridien tekniikkmurheet nostavat pientä optimismia voittajan suhteen. Porschehan siirtyi span jälkeen käyttämään viime vuotista hybridi-laitteistoa. Vaikka tuntuisi hauskalta nähdä toinen rebellioineista podiumilla, ei hybridien kyykkääminen olisi toivottavaa kun on itse paikanpäälle menossa:nope:
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Löyhästi aiheeseen liittyen, mutta Le Mans Classic ajetaan tämän viikon lopussa. Tietäiskö kukaan näyttääkö joku/jokin streamia kyseisestä ajosta? Eurosport ei ainkaan näytä mitään lähetystä.

Täytyy alkaa jo henkisesti valmistautumaan pitkään valvomiseen. Myös vastanäyttelijän henkiseenvalmistautumiseen tulevaa koitosta varten täytyy aloittaa hyvissä ajoin, että onnistuu välttämään pahimmat vaikeudet. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Burb kyseli naiskuljettajista. #28 Inės Taittinger. Kannattaa jo näköaistin stimuloinnin vuoksi googlettaa. Kaukana kaiken maailman ellenlohreista ja claudiahürtgeneista.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Voisiko joku laittaa tänne aikataulut, viikon harkoista/aika-ajoista ja sitten varsinaisen kisapäivän tapahtumista klassikkoajoineen. Kiitos.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Le Mans Legendsiä ei ilmeisesti tänä vuonna järjestetä vaan sen tilalla on "Road to Le Mans" mikä ajetaan LMP3 ja GT3-autoilla. Lisäksi Ferrari Challenge ajaa omat lähtönsä.

Oheislähdöt
Viikonlopun aikataulu

Osallistujat Road to Le Mans kisaan:

Road to Le Mans

Viivalla nähdään GT3-puolella siis Lamborghinia, Mersua ja BMW:tä jotka muuten pysyttelevät poissa Le Mansista. Esim. Mersulla ei vuoden 1999 tapahtumien jälkeen tehdastallina ole ollut minkään valtakunnan kiinnostusta kisaan.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Voisiko joku laittaa tänne aikataulut, viikon harkoista/aika-ajoista ja sitten varsinaisen kisapäivän tapahtumista klassikkoajoineen. Kiitos.
ke
17.00-21.00 fp
23.00-01.00 qual1

to
20.00-22.00 qual2
23.00-01.00 qual3

la
10.00-10.45 warmup
11.05-11.50 Ferrari Challenge (ei tule Eurosportilta)
12.10-13.10 LMP3/GT3 kisa
16.00 lähtö
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Le Mans Legendsiä ei ilmeisesti tänä vuonna järjestetä vaan sen tilalla on "Road to Le Mans" mikä ajetaan LMP3 ja GT3-autoilla. Lisäksi Ferrari Challenge ajaa omat lähtönsä.

Oheislähdöt
Viikonlopun aikataulu

Osallistujat Road to Le Mans kisaan:

Road to Le Mans

Viivalla nähdään GT3-puolella siis Lamborghinia, Mersua ja BMW:tä jotka muuten pysyttelevät poissa Le Mansista. Esim. Mersulla ei vuoden 1999 tapahtumien jälkeen tehdastallina ole ollut minkään valtakunnan kiinnostusta kisaan.
En menisi sanomaan, että Road to Le Mans kiinnostaisi klassikkoautoja enemmän. RtLM ei kuulu LMP3:n osalta edes mihinkään sarjaan ja ACO:n Michelin GT3 Le Mans Cup on aika turhan tuntuinen sarja Euroopan ollessa täynnä kovatasoisia GT3-sarjoja.

TV:stä ei klassikkoautojen kisoja koskaan tullut katsottua ja tuskin RtLM:ää tänä vuonna; kyllä seuraavan vuorokauden aikana näkee autourheilua tarpeeksi. Mutta paikan päällä jos olisin, niin mieluummin klassikkoautoja katsoisin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
En menisi sanomaan, että Road to Le Mans kiinnostaisi klassikkoautoja enemmän. RtLM ei kuulu LMP3:n osalta edes mihinkään sarjaan ja ACO:n Michelin GT3 Le Mans Cup on aika turhan tuntuinen sarja Euroopan ollessa täynnä kovatasoisia GT3-sarjoja.

TV:stä ei klassikkoautojen kisoja koskaan tullut katsottua ja tuskin RtLM:ää tänä vuonna; kyllä seuraavan vuorokauden aikana näkee autourheilua tarpeeksi. Mutta paikan päällä jos olisin, niin mieluummin klassikkoautoja katsoisin.
Totta. GT3-sarjoja on sen verran paljon, että niiden tuonti Le Mansiin ei tuo oikein lisäarvoa millekään. Paikan päälle tuskin kukaan lähtee RtLM:n vuoksi, toisin kuin C-ryhmän klassikkokisan. GT3-autojen näkemiseen kun on halvempiakin tapoja, ELMS-kisoihin on Silverstonea lukuunottamatta vapaa pääsy ja Blancpain Sprintteihin taitaa lippu olla keskimäärin kympin tai kaksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pointtihan tuossa on kerätä herrasmieskuskien kiinnostusta, niin kuin itse GT3 Cup sarjassakin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toki kukaan ei voi olla sitä mieltä ettei Le Mansin gt-sarjaan tarvittaisi ne kaikki muutkin merkit eikä vain ne iänikuiset pari hassua. Lambot, Audit, Mersut ja Bemarit yms pitäisi saada viivalle
kuten muissakin sarjoissa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Muistanko väärin, vai onko tämä Le Mans viikonloppu jollain tapaa kriittinen myöskin Pennasen Le Mans -projektille (Toroidion)? Pieni googlailu paljastaa, että 2018 garage 56 entryä hakee myös BMW.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Toki kukaan ei voi olla sitä mieltä ettei Le Mansin gt-sarjaan tarvittaisi ne kaikki muutkin merkit eikä vain ne iänikuiset pari hassua. Lambot, Audit, Mersut ja Bemarit yms pitäisi saada viivalle
kuten muissakin sarjoissa.
Ko. automerkit luokitelkoon autonsa GTE-sääntöihin. Ei se vaikeaa ole, vaikkakin GT3-konseptia hieman kalliimpaa. Pakottamalla ei mikään tapahdu, esim. siihen on ihan selvä syy miksi Mersu päätti luopua leikistä kokonaan 1999 jälkeen ja keskittyä DTM-ohjelmaan. Vaikka kyse olikin ratkaistavissa olevasta aerodynaamisesta ongelmasta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Muistanko väärin, vai onko tämä Le Mans viikonloppu jollain tapaa kriittinen myöskin Pennasen Le Mans -projektille (Toroidion)? Pieni googlailu paljastaa, että 2018 garage 56 entryä hakee myös BMW.
Tuskin, muuten kuin mainospuheissa. :D
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Tehokkaasti pysäytti hiekkainen ulosajoalue. Fisichellalla lähti aika isosta vauhdista fiatti lapasesta.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ko. automerkit luokitelkoon autonsa GTE-sääntöihin. Ei se vaikeaa ole, vaikkakin GT3-konseptia hieman kalliimpaa. Pakottamalla ei mikään tapahdu, esim. siihen on ihan selvä syy miksi Mersu päätti luopua leikistä kokonaan 1999 jälkeen ja keskittyä DTM-ohjelmaan. Vaikka kyse olikin ratkaistavissa olevasta aerodynaamisesta ongelmasta.
Kokonaisuuden kannalta olisi varmaan helpompaa muuttaa Le Mansin GT-luokka GT3:ksi koska jo olemassa olevillakin merkeillä on ihan samalla lailla valmis auto siihenkin. Ja sitten tosiaan
mikään ei estäisi lisämerkkejä osallistumasta. Toki autojen kokonaismäärää pitäisi nostaa 10-20:llä jotta kaikki mahtuisivat mukaan.
 
Ylös