#63 George Russell: Tuleva Hamiltonin myllyttäjä vai selänpesijä

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
776
No ei silläkään ole mitään merkitystä sinänsä minkään kanssa. Ja esim Race.com laskee Russellin häviäjiin sadesuorituksen myötä.

Mutta se eka srintti oli hieno suoritus.

 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1095
Sijainti
Vyborg
Russellista muuten tulee jo kolmas Williams kuski joka siirtyy suoraan Mercedekselle ensi kaudella!
Siinä mielessä on aika jännä juttu se miten jostain Williams tasoisesta tallista, on päässyt suoraan Mercekselle ajamaan.
Esim kun katsoo kuinka Nico pääsi Williamsilta Mercedekselle vuonna 2010 kolmen Williams vuoden jälkeen.
Ja sitten Bottas puolestaan pääsi samalla tavalla Williamsilta Nicon paikalle vuonna 2017.
Ja nyt Russell ensi vuonna siirtyy puolestaan Bottaksen paikalle Williamsilta Mercedekselle. Aivan kuten Nico ja Bottas!
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1089
Russellista muuten tulee jo kolmas Williams kuski joka siirtyy suoraan Mercedekselle ensi kaudella!
Siinä mielessä on aika jännä juttu se miten jostain Williams tasoisesta tallista, on päässyt suoraan Mercekselle ajamaan.
Se "Williamsin taso" on kuitenkin jonkin verran tässä vaihdellut. Bottaksen aikaanhan se oli ihan pätevä auto. Nicon Williams-ajoista ei hirveästi muistikuvia, mutta näköjään ainakin parit podiumit hänkin siellä ajellut. Vasta nyt viime vuosinahan tuo on valahtanut häntäpään jämätalliksi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4378
Se "Williamsin taso" on kuitenkin jonkin verran tässä vaihdellut. Bottaksen aikaanhan se oli ihan pätevä auto. Nicon Williams-ajoista ei hirveästi muistikuvia, mutta näköjään ainakin parit podiumit hänkin siellä ajellut. Vasta nyt viime vuosinahan tuo on valahtanut häntäpään jämätalliksi.
Williamsin suurin virhe oli, että ne ei irtisanoneet tietyssä vaiheessa auton suunnittelijoita tai etsineet uusia..

Veikkaan, että williamsila kävi se, että kun kausi 2014 alko niin mersun kone oli niin paljon muita edellä, että se hämäsi asian niin että auto on hyvä. Sillä moottorilla verrattuna muihin olis sama vaikka olis laittanut kylpyammeen perään kiinni niin olis ollut mersujen peesissä kolmantena vähintään.

Tässä harhassa elettiin seuraavat 2 kautta myös. Sitten kun muut moottorit alko tasaamaan peliä niin alko auton paskuus tulla esille. En vain tajua että miksi ei tehty muutoksia henkilöstöön. Katselin sitä väkeä niin samat nimet pysyi suunnitteluosastolla vuodesta toiseen vaikka runko oli sysipaska.

Nyt vasta kaudella 2021 on alkanut näkeä valoa tunnelin päässä osittain.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3726
Williamsin menestys perustui mersun ylivoimaiseen moottoriin ja low drag-konseptiin autossaan. Oli Itävallassa jopa mersua nopeampi. Kun leveät autot tuli punainen lanka katosi tallilta totaalisesti.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1095
Sijainti
Vyborg
Kyllä Willliams voitti loton kun sai Mercedeksen moottorit vuonna 2014. Koska Williams vaihtoi hyvään aikaan Renault moottoreista Mersun moottoreihin, 2014 sääntömuutosten aikana. Jonka ansiosta Williams pääsi hetkellisesti kolmen parhaan joukkoon sarjan tehokkaimmalla moottorin avulla. Mutta se ilo jäi harmittavasti spontaaniseksi. Kun pari kautta myöhemmin muut tiimit ottivat moottoritehoissa, Merceksen kiinni. Jonka myötä Williams joutui valitettavasti takaisin keskikastille 2016-2017.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3828
Williamsin menestys perustui mersun ylivoimaiseen moottoriin ja low drag-konseptiin autossaan. Oli Itävallassa jopa mersua nopeampi. Kun leveät autot tuli punainen lanka katosi tallilta totaalisesti.
Jo "vanhojen autojen" viimeinen kausi 2016 oli Williamsilta aika heikko. Talli saavutti ainoastaan yhden podiumin Kanadan GP:stä ja Bottas jäi MM-taulukossa sijalle kahdeksan, häviten jopa Force Indiaa edustaneelle Pérezille, joka ajoi toisen Mersun asiakastallin väreissä.

On oikeastaan pieni ihme, että Bottas lopulta päätyi Mersulle noinkin heikon kauden jälkeen. Nico Hülkenberg ainakin väitti, että myös häntä pyydettiin Mersulle, mutta hän ei enää voinut lähteä, koska oli jo tehnyt vedenpitävän sopimuksen Renault'n kanssa. Renault'n taas tiedetään kosiskelleen ensin ainakin Sergio Péreziä, joka ei halunnut mennä Rellulle. Mutta Mersu ei hänen kanssaan kaiketi neuvotellut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1317
Kun tässä edelliset viestit on käsitelty Williamsin F1-tiimiä, niin onhan se aika surullista, että 1980-2000- luvun alun mahtitiimi on pudonnut alas. Tosin tällä kaudella on nähty positiivista piristystä ja jopa podium.

Mutta kun ajatellaan, että Williams oli tiimi, joka kykeni voittamaan maailmanmestaruuksia monella eri moottoritoimittajalla, kuten Ford, Honda ja Renault, ja ehkäpä astetta tasokkaammilla kuljettajilla myös kauden 2003 mestaruus olisi tullut BMW:n moottoreilla, niin mikähän sen Williamsin alamäen lopulta aiheutti?

Oikeastaan voisi sanoa, että alamäki alkoi BMW-yhteistyön loputtua. Vaikka toki tiimi senkin jälkeen ajoi monia podiumeja ja GP-voiton Maldonadon ajamana. Ja toki tiimi oli top 3 joukossa 2014 ja 2015.

Mutta juuri BMW- yhteistyön päättyminen katkaisi tiimin taistelun mestaruuksista. 🏁
image.jpgwilliams-f1-1997-imola-williams-fw19-renault-jacques-villeneuve-rainer-schlegelmilch-mi-goodwo...jpgMontoya_2004_Canada.jpg
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
4378
Kun tässä edelliset viestit on käsitelty Williamsin F1-tiimiä, niin onhan se aika surullista, että 1980-2000- luvun alun mahtitiimi on pudonnut alas. Tosin tällä kaudella on nähty positiivista piristystä ja jopa podium.

Mutta kun ajatellaan, että Williams oli tiimi, joka kykeni voittamaan maailmanmestaruuksia monella eri moottoritoimittajalla, kuten Ford, Honda ja Renault, ja ehkäpä astetta tasokkaammilla kuljettajilla myös kauden 2003 mestaruus olisi tullut BMW:n moottoreilla, niin mikähän sen Williamsin alamäen lopulta aiheutti?

Oikeastaan voisi sanoa, että alamäki alkoi BMW-yhteistyön loputtua. Vaikka toki tiimi senkin jälkeen ajoi monia podiumeja ja GP-voiton Maldonadon ajamana. Ja toki tiimi oli top 3 joukossa 2014 ja 2015.

Mutta juuri BMW- yhteistyön päättyminen katkaisi tiimin taistelun mestaruuksista. 🏁
Näytä liitetiedosto 1320Näytä liitetiedosto 1321Näytä liitetiedosto 1322
Mun mielestä tässä oli sama juttu kuin 2014. Autot oli aika pökkelön näköinen, mutta silloinhan muistaakseni huhuttiin, että BMW pysty tuottaan paljon enemmän tehoa kuin kilpailijoiden koneet. Puhuttiinko joa 100 hevosvoiman edusta? Muistaako joku tarkemmin?
 

Takagummi

Member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
24
Kyllä BMW taisi olla muita edellä tehoissa 2000-luvun alussa, mutta erityisesti 2003 vuoden Williams vaikutti hyvältä autonakin erityisesti muutaman alkukisan jälkeen (muistaakseni Michelin teki muutoksia eturenkaisiin muutaman kisan jälkeen). Kauden 2004 alkuennakoissa Williams oli ylivoimainen mestarisuosikki, mutta rohkea keularatkaisu oli susi.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1095
Sijainti
Vyborg
Frank Williamsin jästipäisyys ja Clairen kyvyttömyys pilasivat Williamsin mahikset nousta takaisin huipulle. Koska kun Frank ei suostunut aikoinaan myymään alennustilassa olevaa tallia eteenpäin. Vaan sen sijaan piti kynsin ja hampain tallinsa perheensä omistuksessa viime kauteen asti, kunnes vihdoin tuli uudet omistajat Williamsille.

Joten siinä mielessä Williamsit saivat kyllä kyytiä viime vuonna, kun yrittivät väkisin pitää tallia itsellään vuosikaudet.

Mutta kovasta yrityksestä huolimatta lopulta joutuivat Frank ja Claire kuitenkin taipumaan ja samalla luopumaan Williams tallin omistajuudesta!
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1317
Mun mielestä tässä oli sama juttu kuin 2014. Autot oli aika pökkelön näköinen, mutta silloinhan muistaakseni huhuttiin, että BMW pysty tuottaan paljon enemmän tehoa kuin kilpailijoiden koneet. Puhuttiinko joa 100 hevosvoiman edusta? Muistaako joku tarkemmin?
Tuolloin käytettiin aika-ajoissa ja kisoissa eri moottoria, jos oikein muistan. Ja aika-ajoissa BMW pystyi ottamaan tuon sadan hevosvoiman edun muihin. Selittää myös sen, miksi Montoya otti seitsemän paalupaikkaa Ferrarin hallitsemalla kaudella 2002.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1317
Kyllä BMW taisi olla muita edellä tehoissa 2000-luvun alussa, mutta erityisesti 2003 vuoden Williams vaikutti hyvältä autonakin erityisesti muutaman alkukisan jälkeen (muistaakseni Michelin teki muutoksia eturenkaisiin muutaman kisan jälkeen). Kauden 2004 alkuennakoissa Williams oli ylivoimainen mestarisuosikki, mutta rohkea keularatkaisu oli susi.
Uskoisin, että Michael Schumacher, Fernando Alonso ja myös tuon ajan Kimi Räikkönen olisi voittanut mestaruuden tuolla kauden 2003 Williamsilla. Omasta mielestäni tuon kauden paras auto. BMW- moottorit ja Michelinin renkaat. Montoya ja Ralf ottivat kumpikin kaksi voittoa tuolla autolla .
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3828
Kun tässä edelliset viestit on käsitelty Williamsin F1-tiimiä, niin onhan se aika surullista, että 1980-2000- luvun alun mahtitiimi on pudonnut alas. Tosin tällä kaudella on nähty positiivista piristystä ja jopa podium.

Mutta kun ajatellaan, että Williams oli tiimi, joka kykeni voittamaan maailmanmestaruuksia monella eri moottoritoimittajalla, kuten Ford, Honda ja Renault, ja ehkäpä astetta tasokkaammilla kuljettajilla myös kauden 2003 mestaruus olisi tullut BMW:n moottoreilla, niin mikähän sen Williamsin alamäen lopulta aiheutti?
No rahan puutehan sen aiheutti. Bemarin poistuttua kuvioista talli joutui jälleen kerran maksamaan moottoreistaan ja menetti BMW:n oletetusti maksamat hillot. Talli ei tainnut koskaan toipua taloudellisesti tuosta menetyksestä, eikä tietysti tekniseltäkään kantilta toipunut, koska ei löytänyt itselleen moottorikumppania tehdastallin statuksella. Silloin kaudella 2014 tosiaan kävi hirveä flaksi, että Mersun moottorit olivat niin ylivoimaisia kuin olivat. Williamsilta kuitenkin puuttui edelleen rahat kehitystyön pyörittämiseen. Martini oli hankittu nimisponsoriksi myymällä auton pinta-ala pilkkahintaan. Muistaakseni se summa oli 12 miljoonaa rahaa yksityisoikeudesta koko autoon, kun esimerkiksi McLaren sai samaan aikaan Johnnie Walkerilta 20 miltsiä parista pienestä tarrasta.

Vuosien ajan huhuttiin säännöllisin väliajoin siitä, että Frank olisi lähellä saada sponsorisopimuksen öljyarabeilta. Hänellä oli olevinaan lämpimät suhteet saudeihin ja niin edelleen niiltä ajoilta, kun hän 1970-luvulla toi ensimmäisen arabimaiden sponsorin formuloihin. Saudi-firmojen tarrat – Saudia ja Tag – koristivat Williamsia vielä silloinkin, kun Keke ajoi itsensä mestariksi. Mutta eipä tainnut vanha suola janottaa saudeja, kun sponsorit ja rahat jäivät saamatta.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1095
Sijainti
Vyborg
Uskoisin, että Michael Schumacher, Fernando Alonso ja myös tuon ajan Kimi Räikkönen olisi voittanut mestaruuden tuolla kauden 2003 Williamsilla. Omasta mielestäni tuon kauden paras auto. BMW- moottorit ja Michelinin renkaat. Montoya ja Ralf ottivat kumpikin kaksi voittoa tuolla autolla .
Voihan se olla että vuoden 2003 Williams auto BMW moottorin vauhdittamana oli niin hyvä sinä vuonna. Että sillä kalustolla pärjäsivät jopa keskinkertaiset kuskit Montoya ja Ralf. Jotka pystyivät voittamaan monta kisaa tehokkaan bemari moottorin, avulla sinä vuonna. Ja mielestäni vuosien 2002-2003 Williams autot saivat Montoyan näyttämään paremmalle mitä oli oikeasti oli silloin. Tosin sitten kun Juan siirtyi Williamsin vastustaja talliin eli Mclareniin, niin sitten paljastui se Montoyan todellinen taso karulla tavalla Kimin tallikaverina 2005-2006.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1095
Sijainti
Vyborg
Kyllä toi Williams vuonna 2003 oli aikamoinen tykki. Selvästi paras Williams auto vuosilta 2001-2021!
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1066
Sijainti
EP
Kaukana ollaan aiheesta Yrjö the selänpesijä. Voi jos mosse tämän näkisi, niin...😲

Yrittikös BMW ostaa Williamsin tallia silloin kun oli vielä moottoritoimittajana? Ja tuliko tästä joku välirikko, kun moottoreiden toimitus päättyi? Olisi nimittäin luullut moottoreiden myymisestä olevan hyötyä ainakin taloudellisesti oman tallin pyörittämiseen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1317
Kaukana ollaan aiheesta Yrjö the selänpesijä. Voi jos mosse tämän näkisi, niin...😲

Yrittikös BMW ostaa Williamsin tallia silloin kun oli vielä moottoritoimittajana? Ja tuliko tästä joku välirikko, kun moottoreiden toimitus päättyi? Olisi nimittäin luullut moottoreiden myymisestä olevan hyötyä ainakin taloudellisesti oman tallin pyörittämiseen.
No itse topicin aiheeseen, niin oikeastaan vasta ensi kaudella pystytään sitä enemmän käsittelemään. 😃 ja kyllähän tämä keskustelu Williamsista sillä lailla liittyy aiheeseen, että Russell on tällä hetkellä vielä Williams-kuski. Ja edeltäjänsä Bottas ja Rosberg ajoivat myös Williamsilla ennen Mercedes siirtoaan.

BMW halusi muistaakseni ostaa Williamsin omistuksen itselleen. Mutta se ei käynyt Frank Williamsille. Siksi BMW valitsi kumppanikseen Sauberin ja löi hynttyyt yhteen sveitsiläis-tiimin kanssa. Nick Heidfeld ajoi muuten BMW-moottoreilla sekä Williamsilla että Sauberilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3828
Yrittikös BMW ostaa Williamsin tallia silloin kun oli vielä moottoritoimittajana? Ja tuliko tästä joku välirikko, kun moottoreiden toimitus päättyi?
No se on selvää että Bemarila ei oltu tyytyväisiä Williamsin heikkoon "runkoon". Suurimman osan ajasta BMW:llä oli sarjan paras moottori mutta auto sen ympärillä oli huono. Williamsilla meni pakka jotenkin sekaisin sen jälkeen, kun Adrian Newey lähti läiskimään. Autot muistuttivat hyvin paljon toisiaan vuodesta toiseen. Vuoden 2002 auto ei poikennut mitenkään edelliskauden autosta ja hyvin vähän kausien 1999–2000 autoistakin.

Vasta 2003 Williams sai aikaiseksi suunnitella ihan uuden auton, mutta kaikki meni puihin taas heti seuraavalla kaudella. Kauden 2004 auton kanssa otettiin liian paljon riskejä. Lopulta talli joutui kehittämään McLarenin tavoin B-mallin autostaan ja lopputulos oli kuin kevyesti päivitetty malli edelliskauden autosta: evoluutiomalli. Jos talli olisi tehnyt oikeita päätöksiä oikeaan aikaan, niin se olisi varmasti voinut haastaa Ferrarin mestaruustaistossa.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Tullessaan Williamsille Bemari oli sen 20 kiloa ylipainoinen, mutta saivat parissa vuodessa tuon puolen kuntoon. Tehoa oli alusta alkaen tarpeeksi.
 
Ylös