Ahveniston kehityssuunnitelma julki

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eipä tuossa itse radasta puhuttu paljon mitään. Mitä nyt nimi vaihtuu Ahveniston moottoriradasta Ahvenistokeskukseksi, jolloin Etelä-Suomen parhaan hiihto- ja ampumahiihtokeskuksen monikäyttöisyys (pyöräily, rullaluistelu, rullahiihto, mäkiautot...) korostuu.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1289
inventoidut kasvillisuus-, puusto-, linnusto-, kääväkäs- ja perhoskartoitukset
Tuohan kuulostaa innostavalta :yuck:

Ylipäätään, jos tuosta hakee jotain positiivsta niin se, että moottoriradan alue on valittu jotenkin "aktiiviseksi" alueeksi. Tarkoittaa ilmeisesti, että sinnepäin voi rakentaa lisää erilaisia juttuja.
Vaikka sinne Petrin kannattama katettu katsomo ja sisävessakin tulisi, ei rata siltikään vastaisi tämän päivän tarpeita = liian vaarallinen prätkille ja liian hidas nopeammille autoille.

PS en ole Petri Karhu...:)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4725
Sijainti
Event horizon
Tuohan kuulostaa innostavalta :yuck:

Ylipäätään, jos tuosta hakee jotain positiivsta niin se, että moottoriradan alue on valittu jotenkin "aktiiviseksi" alueeksi. Tarkoittaa ilmeisesti, että sinnepäin voi rakentaa lisää erilaisia juttuja.
Vaikka sinne Petrin kannattama katettu katsomo ja sisävessakin tulisi, ei rata siltikään vastaisi tämän päivän tarpeita = liian vaarallinen prätkille ja liian hidas nopeammille autoille.

PS en ole Petri Karhu...:)
Ei se hitaus mitään meinaa. Ei kaikkien ratojen tarvi olla mitään Monzan tai Span kaltaisia vauhtibaanoja, mutta kun tuolla ei pääse radan kapeuden takia oikein missään ohi ns. sunnuntaisuhareista ellei sitten ole 500 hevosvoiman tehoeroa niinku aikanaan Kuismasen Audissa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ei se hitaus mitään meinaa. Ei kaikkien ratojen tarvi olla mitään Monzan tai Span kaltaisia vauhtibaanoja, mutta kun tuolla ei pääse radan kapeuden takia oikein missään ohi ns. sunnuntaisuhareista ellei sitten ole 500 hevosvoiman tehoeroa niinku aikanaan Kuismasen Audissa.
Ihme juttu että merkkiluokissa niitä ohituksia kuitenki on. Kuten oli Sporteissakin. :D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Joo niin tottakai joo. Nyt jos radalle tulis uudistuksia niin nyt sitten rata onkin liian hidas jne. Paskan jauhamista! Ei tarvitse kaikkien ratojen olla tosiaan vauhtibaanoja. Mites se nyt menikään jos et pärjää Ahvenistolla et pärjää maailmallakaan. Ohitukset onnistuu kyllä. Se vaan jos ei osaa niin ei osaa.

Kovasti Mika Häkkinen ja Mika Salo arvostaa. Salo on sanonut, että Ahvenisto on edelleen yksi parhaimmista radoista missä se on ikinä ajanut. Kai siinä jotain sitten on...

Keski euroopassa ajetaan monilla kapeilla ja hitailla radoilla kunnon kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1289
Joo niin tottakai joo. Nyt jos radalle tulis uudistuksia niin nyt sitten rata onkin liian hidas jne. Paskan jauhamista! Ei tarvitse kaikkien ratojen olla tosiaan vauhtibaanoja. Mites se nyt menikään jos et pärjää Ahvenistolla et pärjää maailmallakaan. Ohitukset onnistuu kyllä. Se vaan jos ei osaa niin ei osaa.

Kovasti Mika Häkkinen ja Mika Salo arvostaa. Salo on sanonut, että Ahvenisto on edelleen yksi parhaimmista radoista missä se on ikinä ajanut. Kai siinä jotain sitten on...

Keski euroopassa ajetaan monilla kapeilla ja hitailla radoilla kunnon kisoja.
Juttusi tosiaan kuulostaa ihan samoilta kuin + 65v ikäisten ukkojen jutut moottorikerhon pikkujoulussa. Mikojen ajat meni jo ajat sitten ohi. Jos joku jää Ahvenistolle ajamaan, muut tekee jo soppareita FR2 tms tiimien kanssa Euroopassa.
Jos viimeisin kuolemantapaus olisi tapahtunut uudemmilla formuloilla, jotain olisi jo tehty radalle. Nyt se meni historic-pelien turvattomuuden piikkiin.
Edelleen muistan takavuosilta Koiviston Jarin lipan varikon mäessä. Aivan hillitön tuuri ettei tuotu ruumisautoa paikalle.
Se, etten ole aikaisemmin ottanut radan turvattomuutta esille johtuu ainoastaan siitä, että otan asian kerrallaan esille.
En edelleenkään ole rataa sulkemassa, mutta se pitää pudottaa joltakin ihme alustalta pois ratojen joukosta. Osa nuoresta polvesta ihan tosissaan uskoo, että "jos pärjää Apparalla, pärjää missä vaan" tuubaa. Ahvenisto on niin hidas rata, että monelle on todellinen yllätys ellei jopa järkytys, kun mennään Euroopaan, kunnon radoille.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Juttusi tosiaan kuulostaa ihan samoilta kuin + 65v ikäisten ukkojen jutut moottorikerhon pikkujoulussa. Mikojen ajat meni jo ajat sitten ohi. Jos joku jää Ahvenistolle ajamaan, muut tekee jo soppareita FR2 tms tiimien kanssa Euroopassa.
Jos viimeisin kuolemantapaus olisi tapahtunut uudemmilla formuloilla, jotain olisi jo tehty radalle. Nyt se meni historic-pelien turvattomuuden piikkiin.
Edelleen muistan takavuosilta Koiviston Jarin lipan varikon mäessä. Aivan hillitön tuuri ettei tuotu ruumisautoa paikalle.
Se, etten ole aikaisemmin ottanut radan turvattomuutta esille johtuu ainoastaan siitä, että otan asian kerrallaan esille.
En edelleenkään ole rataa sulkemassa, mutta se pitää pudottaa joltakin ihme alustalta pois ratojen joukosta. Osa nuoresta polvesta ihan tosissaan uskoo, että "jos pärjää Apparalla, pärjää missä vaan" tuubaa. Ahvenisto on niin hidas rata, että monelle on todellinen yllätys ellei jopa järkytys, kun mennään Euroopaan, kunnon radoille.
Minä olen taas jotenkin ymmärtänyt, että ajoa kannattaa opetella teknisemmillä radoilla. Ja sitähän Ahvenisto ehdottomasti on.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keski euroopassa ajetaan monilla kapeilla ja hitailla radoilla kunnon kisoja.
Niin, eihän Ahvenistoa mihinkään isoihin ratoihin pidä verrata, vaan saman suuruusluokan kansallisiin ratoihin. Englannissa edelleen ja aikaisemmin mannereuroopassakin ajettiin paljon lentokenttätonteille vedetyillä radoilla. Korkeuserot voi arvata. Jos ei muuta, niin ainakin Ahvenisto on persoonallinen.

Fasiliteetteihin ja turvallisuuteen liittyvät vaatimukset ovat mielestäni eri keskusten aihe kuin Ahveniston profiilista puhuminen.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Onneks tämä nimimerkin taakse piiloutuva speedman ei päätä yhtään mitään. Japanin suzuka on 10-14 metriä leveä. Ahvenisto on 9-17 metriä leveä. Suzukassa ajetaan f1 kisoja. Salzburgringilla ajetaan tänä vuonna wtcc osakilpailu. Rata on kapea ja siellä on aidat lähellä. Aivan niinkuin Ahvenistolla. Historic kisassa tapahtunut kuolemankolari johtui siitä, että kuljettajalla ei ollut turvavöitä ollenkaan. Munkin isä meinas kuolla kolarissa muutama vuosi sitten. Mutta ei kuollu. Jos tädillä olis munat sehän olis setä.

Helppo muuten haukkua sieltä nimimerkin takaa.

Kaikki mitä tää speedman kirjoittaa on aivan täyttä tuubaa! Ei voi kun nauraa enää. Heh heh.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1289
Onneks tämä nimimerkin taakse piiloutuva speedman ei päätä yhtään mitään. Japanin suzuka on 10-14 metriä leveä. Ahvenisto on 9-17 metriä leveä. Suzukassa ajetaan f1 kisoja. Salzburgringilla ajetaan tänä vuonna wtcc osakilpailu. Rata on kapea ja siellä on aidat lähellä. Aivan niinkuin Ahvenistolla. Historic kisassa tapahtunut kuolemankolari johtui siitä, että kuljettajalla ei ollut turvavöitä ollenkaan. Munkin isä meinas kuolla kolarissa muutama vuosi sitten. Mutta ei kuollu. Jos tädillä olis munat sehän olis setä.
On sun juttus kyllä huvittavia, eli Suzuka ja Ahvenisto olisivat jotenkin vertailukelpoisia. Oletkohan koskaan Suzukassa päin käynytkään. Voi olla fasiliteetit "hieman" erilaisia. Muistaakseni pari turva-aluettakin löytyy n 100000 katsomopenkin lisäksi.
Eli, nyt kun Ahvenistolla ei ole turva-alueita, pitää vetää radan leveys keskusteluun, josta siis en ole sanonut missään vaiheessa yhtään mitään.
Salzburgring on kyllä kuvien perusteella aika lähellä Ahvenistoa.
Siellä ei näyttäisi olevan kuin yksi tribune = katsomokin. Muut fasiliteetit on kyllä eri tasoa. Varikkopilttuissa voimavirta ja paineilma, monitorit, jokaiselle erikseen jne.
Sen myönnän, että yllätttävän vaatimattomaan paikkaan WTCC kisan ovat tuomassa. Ei tuo ratana muuten Apparasta näyttäisi eroavan.

Nimimerkki mikä nimimerkki, olen näistä samoista asioita omallakin nimellä eri yhteydessä ollut juttelemassa, siis rataihmisten kanssa.
Edelleen: Ahvenisto on ok, mutta ei todellakaan mikään "ratojen jumala".
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
On sun juttus kyllä huvittavia, eli Suzuka ja Ahvenisto olisivat jotenkin vertailukelpoisia. Oletkohan koskaan Suzukassa päin käynytkään. Voi olla fasiliteetit "hieman" erilaisia. Muistaakseni pari turva-aluettakin löytyy n 100000 katsomopenkin lisäksi.
Eli, nyt kun Ahvenistolla ei ole turva-alueita, pitää vetää radan leveys keskusteluun, josta siis en ole sanonut missään vaiheessa yhtään mitään.
Salzburgring on kyllä kuvien perusteella aika lähellä Ahvenistoa.
Siellä ei näyttäisi olevan kuin yksi tribune = katsomokin. Muut fasiliteetit on kyllä eri tasoa. Varikkopilttuissa voimavirta ja paineilma, monitorit, jokaiselle erikseen jne.
Sen myönnän, että yllätttävän vaatimattomaan paikkaan WTCC kisan ovat tuomassa. Ei tuo ratana muuten Apparasta näyttäisi eroavan.

Nimimerkki mikä nimimerkki, olen näistä samoista asioita omallakin nimellä eri yhteydessä ollut juttelemassa, siis rataihmisten kanssa.
Edelleen: Ahvenisto on ok, mutta ei todellakaan mikään "ratojen jumala".
Ittehän sä sanoit, että rata on kapea. Noin niinkuin esimerkin vuoksi, että kovia kisoja ajetaan Ahvenistonkin kaltaisilla radoilla jotka ovat kapeita ja jossa on aidat lähellä. Kukaan tuskin on väittänytkään että Ahvenisto olis ratojen jumala. Vai onko? Tää on kyllä kanssa aika turhaa kinaamista. Mut onneks apparalla on niin paljon ystäviä, että yksi musta lammas joukkoon mahtuu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4725
Sijainti
Event horizon
Ittehän sä sanoit, että rata on kapea. Noin niinkuin esimerkin vuoksi, että kovia kisoja ajetaan Ahvenistonkin kaltaisilla radoilla jotka ovat kapeita ja jossa on aidat lähellä. Kukaan tuskin on väittänytkään että Ahvenisto olis ratojen jumala. Vai onko? Tää on kyllä kanssa aika turhaa kinaamista. Mut onneks apparalla on niin paljon ystäviä, että yksi musta lammas joukkoon mahtuu.
MINÄ sanoin että Appara on paikoitellen liian kapea. Ja rataprofiilin ja kapeuden yhteisvaikutuksena ajelut menee hyvin usein jonopyöräcruisailuiksi. Lisäksi suomalainen rata-autoilukulttuuri on sellaista, ettei se juurikaan suosi riskien ottamista. Jos joku ottaa vähän enämpi riskejä ja siitä seuraa radalla kontakti, niin seuraavaksi otetaan tuomariston toimesta joko lisenssi pois tai ainakin sitten pysäköintivarikolla nyrkki-otsa-kontaktia. Mutta sitä samaahan se on kaupunkiliikenteessäkin. Naapurin muijaa saa kyllä käydä säätämässä, mutta autahan jos vähän kolhit naapurin autoa. Sitten tuleekin jo tupen rapinat.:doubtful:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
MINÄ sanoin että Appara on paikoitellen liian kapea. Ja rataprofiilin ja kapeuden yhteisvaikutuksena ajelut menee hyvin usein jonopyöräcruisailuiksi. Lisäksi suomalainen rata-autoilukulttuuri on sellaista, ettei se juurikaan suosi riskien ottamista. Jos joku ottaa vähän enämpi riskejä ja siitä seuraa radalla kontakti, niin seuraavaksi otetaan tuomariston toimesta joko lisenssi pois tai ainakin sitten pysäköintivarikolla nyrkki-otsa-kontaktia. Mutta sitä samaahan se on kaupunkiliikenteessäkin. Naapurin muijaa saa kyllä käydä säätämässä, mutta autahan jos vähän kolhit naapurin autoa. Sitten tuleekin jo tupen rapinat.:doubtful:
Menee jepet sekaisin näköjään. No toisaalta pääsuoran päässä on paras ohituskohta varmaan koko radalla on yhtäkuin yleisön edessä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1289
No toisaalta pääsuoran päässä on paras ohituskohta varmaan koko radalla on yhtäkuin yleisön edessä.
Tuo on kyllä totta, mutta vielä parempi paikka on varikon mäki. Jos vain uskaltaa painaa, siellä mäen päällä pääsee itse asiasa aika helposti ohi. Jos toinen on samanlainen luupää, sitten tilanne on kyllä aika paha.

DV:lle: muistan, kun olin Seinäjoella hotellin ravintolassa syömässä iltapalaa. Naapuripöydässä Mara seurueineen piti "palaveria". Huttunen julisti isoon ääneen millaisia nössöjä ollaan Suomalaisessa rata-ajokulttuurissa. Pusuja varotaan, eikä tuupita niin kuin isossa maailmassa. Meinasin mennä esittämään kommenttini, mutta ajattelin, että pian evätään osallistumisoikeus sunnuntain kisaan ja jatkoin pitsan syömistä.
Kysehän on siitä, että, kun omilla rahoilla ajetaan (niin kuin valtaosa täällä tekee), siinä tulee kunnioitus niin omaan kuin vastapuolenkin kalustoon, ja hyvä niin. Jos joutuisin WTCC tehdaspelillä ajamaan, niin, että varikolla olisi aina vähintään sen verran osia ja ukkoja, että toinen auto saataisiin kasaan illan aikaan, voisi meikäläisenkin ajolinjat joskus olla hieman toisenlaisia.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jatkaakaa sällit, jatkakaa...:rolleyes: Hienon kuvan saa suomalaisista rata-autoilukansasta...ehkä Appara on just sitä mitä Suomi ansaitsee.
Kai oon aika pöljä kun oon viidellä vuosikymmenellä raahautunut omalla rahalla maksaen Ahveniston katsomoon. Onneks sentään muutamalle muullekin moottoriradalle viidellä mantereella.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jatkaakaa sällit, jatkakaa...:rolleyes: Hienon kuvan saa suomalaisista rata-autoilukansasta...ehkä Appara on just sitä mitä Suomi ansaitsee.
Ei Suomi tätä alennustilaa ansaitse. Sen ovat osin aikaansaaneet ituhipit ja (aiheettomat?)valittajat.

No, Pohjanmaalla onneksi sentään tapahtuu..
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1289
Ei Suomi tätä alennustilaa ansaitse. Sen ovat osin aikaansaaneet ituhipit ja (aiheettomat?)valittajat.

No, Pohjanmaalla onneksi sentään tapahtuu..
Juuri näin. Mutta, kyllä tänne eteläänkin on saatava kunnon rata tai tuo Ahvenisto parempaan kuntoon.
Mutta, kuten on jo kirjoitettu monta kertaa, ei katsomot ja sisävessat auta, jos kisat ei ole hyviä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Juuri näin. Mutta, kyllä tänne eteläänkin on saatava kunnon rata tai tuo Ahvenisto parempaan kuntoon.
Mutta, kuten on jo kirjoitettu monta kertaa, ei katsomot ja sisävessat auta, jos kisat ei ole hyviä.
Se ei auta joo. Itse uusisin myös ehdottomasti tuon varikkokatoksen. Se on lähes romahtamiskunnossa. Entäs jos joskus oliskin uusi rata ja Ahvenisto kunnossa?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Jatkaakaa sällit, jatkakaa...:rolleyes: Hienon kuvan saa suomalaisista rata-autoilukansasta...ehkä Appara on just sitä mitä Suomi ansaitsee.
Kai oon aika pöljä kun oon viidellä vuosikymmenellä raahautunut omalla rahalla maksaen Ahveniston katsomoon. Onneks sentään muutamalle muullekin moottoriradalle viidellä mantereella.
Mielestäni et ole pöljää nähnytkään. Olen edelleen sitä mieltä, että apparan olosuhteet ei ole niin huonot kun voisi ajatella. Se, että rataa ei näy kokonaan niin verrattuna euroopan ratoihin se ei ole mitenkään ihmeellistä.

Se tavallinen kansa joka vuonna 2004 tuli katsomaan mikojen ajoa eli noin 7000 henkeä ei kyllä valittanut olosuhteista vaikka satoi vettä. Pikemminkin tuli kehuja. Onko mahdollista, että eräät on vaan tottunut liian hyvään? Silti Ahvenisto kuntoon!
 
Ylös