aika-ajo järjestelmä

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Nyt on jo ilmeisesti se aika, jolloin voidaan arvostella nykyistä aika-ajosysteemiä. Oma mielipiteeni on, että vanha systeemi oli paljon antoisampi ja mielenkiintoisempi. Kuskit toisensa perään pääsivät hyökkäämään ja eikä lipsahduksia tavinnut pelätä niin paljon kuin nyt jolloin aika-ajo menee niiden takia heti pieleen. Nyky-aikajoista puuttuu se kliimaks-hetki, joka vanhassa järjestelmässä usein toteutui aika-ajon lopussa.

Mielipiteitä?
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Mielestäni esimerkiksi tuo äskeinen aika-ajo tarjosi hyvin paljon jännitystä läpi koko session. Saattaa tuntua kivalta ajatella nyt, että olisipa se aika-ajo niin kuin ennen, mutta toisaalta itse en ainakaan kaipaa sitä aika-ajon ensimmäistä puolta tuntia tipan tippaa. Lähinnä perjantain aika-ajo on tässä kauden mittaan alkanut tuntua yhä turhemmalta ja turhemmalta. Paalulle voi ajaa yhtä hyvin starttaamalla joukon ensimmäisenä kuin viimeisenäkin. Usein tämän kauden kuluessa tätä uutta käytäntöä on haukuttu juuri tylsyydestä, mutta kun seuraa tilannetta esim live-chatin puolella, niin kyllä siellä on jännitys katossaan kun niitä kärkipään lähtöruutuja ratkotaan. Eli lyhyesti sanottuna lauantain aika-ajo on mielestäni toimiva, mutta perjantain sessio tuntuu jokseenkin turhalta.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Munkin mielestä nykysysteemi on huono, tekisi Ecclestone kerrankin palveluksen ja ottaisi edellisen version takaisin vaikka siten että 15 minuutin lämmittely säilyisi, ja sitten ajettaisiin 45 min aika-ajot, 12 kierrosta kuljettaja. Rata olisi alusta alkaen hyvässä kunnossa, eikä sitä odottelua enää tulisi. Sunnuntaille voitaisiin sitten lisätä se 30 min warm-up, ja perjantain aika-ajot voitaisiin joko kokonaa poistaa tai sitten samaan tapaan kuin lauantaina ja yhteisajalla määrättäis lähtöruudut.

Myönnän että esim. juuri nähty aika-ajo oli viihdyttävä, mutta silti toivon että tämä yhden kierroksen aika-ajo saa siirtyä heti kauden jälkeen.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Itse olen sitä mieltä, ettei missään nimessä pitäisi tuohon vanhaan systeemiin sellaisenaan palata. Mikäli tuohon vanhaan käytäntöön palattaisiin, niin ehdottomasti joku sellainen sääntö pitäisi saada että radalla olisi käytävä vähintään kerran esim. varttitunnin sisällä. Tuolla ensimmäisellä puolella tunnilla nimittäin ei ollut viime kaudellakaan juuri mitään vikaa, Minardit siellä kävivät kerran pyrähtämässä ja se oli siinä. Enkä oikein tiedä siitäkään, kaipaanko sitä viimeisten n. viiden minuutin sekoilua, jolloin kukaan ei tiedä mitään ja sitten tulee tulokset ruutuun.

Minusta tämä nykyinen käytäntö on ihan hyvä, tapahtumaa riittää radalla koko ajaksi. Huomattavasti paremmin toimii kuin viime kaudella ja minusta kyllä ei ole kahta sanaa, kumpi systeemeistä oli huomattavasti tylsempi. Kuten jo todettua, ei minuakaan tuo ensimmäisien 20-30 minuutin hiljaiselo innosta sitten yhtään. En minä sitä tarkoita että tämä systeemi on se ainut oikea ja ettei mitään muutoksia pitäisi tehdä, mutta en myöskään tahdo paluuta entiseen sellaisessa muodossaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jos vanhaan systeemiin tekisi sellaisen lisäyksen, että radalla saisi käydä, niin monta kertaa kuin vain kiinnostaa, niin sitä kyllä kelpaisi katsella kokonaisen tunnin verran, kun kuskit raivoisasti yrittäisivät parantaa aikojaan.
 

kraatu

Well-known member
Liittynyt
9.6.2001
Viestit
271
Valde:
Jos vanhaan systeemiin tekisi sellaisen lisäyksen, että radalla saisi käydä, niin monta kertaa kuin vain kiinnostaa, niin sitä kyllä kelpaisi katsella kokonaisen tunnin verran, kun kuskit raivoisasti yrittäisivät parantaa aikojaan.
Hieno idea. Tosin ssilloin saattaisi riittää puolenkin tunnin huristelu, mikä toisi kyllä vähemmän katsojia. Tänä vuonna mentiin kyllä valovuosi taaksepäin jännityksessä. Aiemmin oma suosikki sai aina yrittää uudestaan epäonnistumisen jälkeen, vaan ei enää.
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Kylläpä tämä jakaa mielipiteitä.. Mun mielestäni tämä uusi systeemi on huomattavasti aikaisempaa jännittävämpi, ja nimenomaan sen takia että jokainen saa tosiaan yrittää vain sen yhden kerran.

Eli pienikin virhe maksaa paljon, ja tämän takia katsoja joutuu sydän kurkussa kurkussa jännittämään koko sen ajan kun oma suosikkikuski on radalla.

Ja tietenkin tällä systeemillä yllätyksiä tapahtuu huomattavasti enemmän kuin vanhalla. Jos kisoihin jotain tapahtumia halutaan, niin ei siinä mielestäni ole järkeä että kuskit ovat jo valmiiksi täysin paremmuusjärjestyksessä kisaan startatessaan.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Niin onhan tämä nyky systeemi jännitävämpi mutta se jännitys ei kestä kuin yhden kierroksen ajan!!!

Vanhassa taas olisi neljä yritystä ja jännitys kestäisi kauemmin :rolleyes:
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Sekä vanhassa että uudessa aika-ajo -systeemissä on / oli omat hyvät & huonot puolensa. Ei tuo nykyinen ihan huono ole, mutta kyllä sitä jotenkin voisi parantaa. Jos ensimmäisten 10-15 kuskin joukossa ei satu olemaan yhtään ns huippukuskia (lauantain aika-ajoissa siis) niin homma voi olla ajoittain melko unettavaa seurata. Näin ainakin minulla - lyhyitä torkkuja on tullut otettua huomattavasti useammin kuin vanhan aika-ajo -systeemin aikoina wink (näin siis vaikka vanhassa systeemissä usein odoteltiin 20-30 minsaa tai kauemminkin ennen kuin yksikään meni radalle) ... Hassua sinänsä.

Eikös mediassa ole ollut juttua, että Bernie etenkään ei ole tyytyväinen nykysysteemiin (olisi jossain vaiheessa halunnut alkaa jopa kesken kauden muuttamaan, mutta siihen ei FIAn johto ollut halukas tms) ... ja jotain sellaista että "sekä Bernie että FIAn johto haluavat muuttaa aika-ajoa nykyisestä - mutta muutoksia ei tehdä kesken kauden". Tuskinpa sitä takaisin entiseen muutetaan, mutta jotenkin muuten?

Rajaton määrä yrityksiä (entisenlaiseen systeemiin sotkettuna tms) ... siinä voisi olla sitä jotain ..

<small>[ 24-08-2003, 00:58: Message edited by: Aeuk ]</small>
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
kraatu:
Aiemmin oma suosikki sai aina yrittää uudestaan epäonnistumisen jälkeen, vaan ei enää.
Toki, mutta se taas ei ole järjestelmän vika jos kuski itse mokaa. Oma suosikkini on kaksi kertaa mokannut totaalisesti aika-ajot (useammin kuin kukaan muu tällä kaudella), mutta syy kyllä löytyy aina kuljettajasta itsestään. Kuten todettua, järjestelmä on raaka ja se luo sen extrajännityksen kun tietää että homma on vain ja ainoastaan siitä yhdestä yrityksestä kiinni. Ei minua ainakaan se haittaa että on vain yksi yritys joka ei anna mitään anteeksi, päin vastoin. Pakko ajaa kerralla kunnolla jolloin mielenkiinto yhtä aika-ajokierrosta kohti kasvaa merkittävästi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Sanoisin että voidaan palata vanhaan systeemiin, warm up takaisin ja aika-ajot kevyellä autolla. Mutta yhden kierroksen yritys on jännä .... yrityksiä on vain yksi mikä tuo vaihtelua lähtöruutuihin ja jännitystä aika-ajoihin. Nykyään sitä jännää muidenkin kuskien sijoituksia eikä vaan suomalaisen tai Schumacherin jota näytettäisiin kokoajan. Minä en ainakaan kaipaa kuljettajille toista mahdollisuutta parantaa kierrosta, turha parkua huonoja sijoituksia kun järjestelmä on kaikille sama. Mutta se tosiaankin ärsyttää kun polttoainekuormalla on vaikutusta lähtöruutuihin. Tarpeeksi variaatota saataisiin ilman sitäkin, ja variaatioden tulee perustua meriitteihin eikä eri polttoainekuormaan.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Mun mielestä vois tehdä niin että ajetaan lauantainakin "tyhjällä" tankilla eli ei mitään tankkaus kieltoja sun muuta eek!

Eli yksi kierros "tyhjällä" tankilla yuck
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6236
Jos tämä uus aika-ajo sääntö on osasyyllisenä siihen että nyt on niin tasaista niin antaa olla vaan vaikka oliskin vähän tylsempi. En kaipaa niitä ferrarin +50 sek voittoja :p

Mutta toisaalta mistä sitä tietää vaikka vanhalla olis ollut yhtä tiukkaa? mene ja tiedä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Pidän enemmän tästä uudesta järjestelmästä. Se suo enemmän mahdollisuuksia yllätyksille ja vaihtelulle. Jokainen saa ajaa kierroksensa ilman ruuhkia ja selittelyjä. Myös mainoskatkoille on sopivat paikat, eikä mitään jää näkemättä. Ajovuorot voisivat kyllä olla hieman tiuhemmin asetettu.

Vanhassa järjestelmässä oli parasta loppuhuipennus, jonka seuraaminen oli tosin melko hankalaa. Alun odottelu taas oli turhauttavaa, sitä en kaipaa ollenkaan. Koska kaikilla oli se neljä yritystä, yllätyksiä harvemmin sattui. Lopulta autot olivat kuitenkin enemmän tai vähemmän voimasuhteiden mukaisessa järjestyksessä.

Nykyistä järjestelmää voisi parantaa, kuten moneen kertaan todettu, poistamalla tankkauskiellon ja laskemalla vaikka eri päivien ajat yhteen. Nyt perjantain merkitys on melko pieni, ja paalupaikan arvostus hieman alakantissa johtuen mahdollisista bensamääräkikkailuista.
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Uuden aika-ajosysteemin vahvuushan on se, et huomataan mm. kuljettajat, jotka osaavat yhdistää riskillä ajamisen, nopeuden ja varmuuden. Siitä uus systeemi on hieno.

Kuitenkin kevyillä tankeilla ehdottomasti kuuluisi ajella, tehty jännitys ei o mistään kotoisin milloinkaan koskaan.

Mitäs mieltä muuten olette Flavio Briatoren ehdotuksesta, jollalailla aika-ajoja rempattaisiin? Ja tällee viä mielipide Bernien arpomishölynpölyyn: ei.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Mulla on ehdotus uudeksi aika-ajojärjestelmäksi:

1 tunti aikaa
12 kierrosta per kuljettaja
3 kierrosta ensimmäisen 15 min aikana
3 kierrosta toisen 15 min aikana
3 kierrosta kolmannen 15 min aikana
3 kierrosta neljännen 15 min aikana
tankkaus on sallittua aika-ajojen ja kisan välillä (eli käytännössä aika-ajot ajetaan lähes tyhjällä tankilla)

jos kierroksiaan ei aja sille varatussa slotissa, niin ne menettää. Tällä järjestelmällä radalla on kaiken aikaa autoja, ja Bernien ei tarvitse itkeä sitä, että yli puolet aika-ajoista (niin kuin aikaisemmin pääsi tapahtumaan) rata on tyhjä kaikkien odottaessa radan paranemista. Ja tv-yhtiöt ovat tyytyväisiä. Mutta ennenkaikkea F1-fanit voivat olla tosi tyytyväisiä, koska entisenlainen trilleri palaa aika-ajoihin. Samalla myös mitataan selkeämmin sitä kenellä on nopein auto ja ketkä ovat nopeita kuskeja.

Voisihan tätä sitten viedä vielä pidemmälle ja sotkea pistelaskuakin aika-ajoihin. Mutta se on sitten oma juttunsa...
 

Jarse

Member
Liittynyt
15.1.2002
Viestit
20
Hyvä Rälle!

Just tuollainen aika-ajojärjestelmä sopisi loistavasti nykyformuloihin! Ja en usko, että millään huipputallilla olisi varaa olla ajamatta aika-ajokierroksia.

Jos vielä kommentoin tätä nykyistä systeemiä, niin yhtenä miinuspuolena on juuri se mitä tapahtui Unkarissa.

Nimittäin Webber kevyellä Jaguarilla sotki lähtöjärjestystä, ja sitten itse kisassa oli kaikkien tulppana niin kauan, että Alonso pääsi ajamaan yli 25 sekunnin kaulan muuhun porukkaan. Sinne meni voittotaistelu...

Minusta on turhaa hakea lisäjännitystä sillä, että nopeammat autot koettavat ohittaa hitaaampia. Kyllä sitä ennemmin katsoo kunnon mies miestä vastaan taistelua, kun kalusto on suhteellisen tasaväkiset.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Eihän se Webber mitenkään erityisen kevyellä autolla ollut aika-ajossa, suunnilleen samoilla bensoilla kuin vaikkapa Alonso. Webberin kisavauhti ei vaan riittänyt huipputalleja vastaan, ilmeisesti aika-ajo meni yläkanttiin, tai sitten Webber on huono kisakuski. doubtful

Minua ei pahemmin kiinnosta katsella sellaista kisaa, jossa autot ovat valmiina nopeusjärjestyksessä. Starteissa sijoitukset eivät yleensä kovin paljon muutu, ja taktiikatkin ovat välillä hämmästyttävän samanlaiset. Nämä tekijät varmistavat sen, ettei ainakaan ohituksia nähdä. Tylsää sellaista kisaa on katsella, vaikka olisi kuinka tasaista. Kannatan siksi uutta järjestelmää, koska se tuo edes vähän vaihtelua.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Rälle:
Mulla on ehdotus uudeksi aika-ajojärjestelmäksi:

1 tunti aikaa
12 kierrosta per kuljettaja
3 kierrosta ensimmäisen 15 min aikana
3 kierrosta toisen 15 min aikana
3 kierrosta kolmannen 15 min aikana
3 kierrosta neljännen 15 min aikana
tankkaus on sallittua aika-ajojen ja kisan välillä (eli käytännössä aika-ajot ajetaan lähes tyhjällä tankilla)

jos kierroksiaan ei aja sille varatussa slotissa, niin ne menettää. Tällä järjestelmällä radalla on kaiken aikaa autoja, ja Bernien ei tarvitse itkeä sitä, että yli puolet aika-ajoista (niin kuin aikaisemmin pääsi tapahtumaan) rata on tyhjä kaikkien odottaessa radan paranemista. Ja tv-yhtiöt ovat tyytyväisiä. Mutta ennenkaikkea F1-fanit voivat olla tosi tyytyväisiä, koska entisenlainen trilleri palaa aika-ajoihin. Samalla myös mitataan selkeämmin sitä kenellä on nopein auto ja ketkä ovat nopeita kuskeja.

Voisihan tätä sitten viedä vielä pidemmälle ja sotkea pistelaskuakin aika-ajoihin. Mutta se on sitten oma juttunsa...
Hyvä ehdotus, mutta lisäisin vielä että tallien tulisi päättää (ja ilmoittaa) ennen aika-ajoa kisabensiinimäärät. Lisäksi lämmittely suoritettaisiin aika-ajoen jälkeen ja autot yöksi parkkii.
 

Edge

Well-known member
Liittynyt
22.7.2003
Viestit
59
Sijainti
Kuopio
Hyvä idea Rälleltä, itsekin jotain samantapaista pyörittelin mielessäni silloin kun aikoinaan alkoivat puhua että aika-ajot laitetaan uuteen kuosiin. Eikös FIA jossain vaiheessa pyytänyt ihan kenen tahansa kommentteja, vieläköhän ottaisivat vastaan, ei Rälle muuta kuin postia vaan Mosleyn Maxille... :D
 
Ylös