Aika-ajomuistelot

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Aika-ajot on siitä erikoinen osa kisaviikonloppua, että vaikka sillä on suuren suuri vaikutus itse kisaan, ei se kuitenkaan ratkaise mitään, eikä siitä jaeta pisteen pistettä. Monesti kuitenkin tuo "vain" lähtöjärjestyksen sunnuntain kilpailuun ratkaiseva tapahtuma on osoittautunut lopulta koko kisaviikonlopun mielenkiintoisimmaksi tapahtumaksi. Vaan mitäs niitä aika-ajoja on ollut vuosien varrella, jotka ovat jääneet mieleen?

Tänä vuonna mieleen ovat jääneet toistaiseksi erityisesti Itävallan ja Euroopan GP:n aika-ajot, ja kummassakin taistelupari oli Schumi-Räikkönen. Itävallassa paalun otti niukalla erolla Schumacher, ja Nürrellä paalun otti melko lailla yhtä niukalla erolla Räikkönen. Itse tahdon kuitenkin nostaa esille ehdottomasti lähivuosien upeimmat aika-ajot, eli San Marinon Grand Prix'n aika-ajot vuonna 2000.

Tuolloin taistelupari oli Häkkinen-Schumacher, kuten oli koko kauden 2000 aikana, muut eivät samaan vauhtiin kyenneet. Häkkinen johti aika-ajoja, kunnes Schumi veti viimeisellä yrityksellään hulppeat 0.025 sekuntia Häkkistä edelle. Mika ehti kuitenkin vielä viimeiselle yritykselleen, ja italialaisohjaaja oli hyvin tilanteen tasalla. Ensimmäinen sektori näytti 0,085 sekuntia Schumin hyväksi, ja toisella sektorilla ero oli lisääntynyt neljä tuhannesosaa. Variante Altan shikaanin ulostulossa Mika veti vielä vähän hiekalle, ja tilanne näytti jo toivottomalta hänen kannaltaan; Schumi oli viemässä paalupaikkaa. Kyllönenkin maansa myyneenä julisti kesken Häkkisen aika-ajokierroksen "Schumacher on paalulla, Ferrari saa juhlia". Vaan loksahtipa suut ammolleen itse kultakin, kun maaliviivalla ero oli 0,091 sekuntia, Häkkisen hyväksi. Lopulta syykin oli jokaisen nähtävissä, Mika veti viimeisen shikaanin ennen maalisuoraa niin hyvin, ettei edes auton rajut vitkuttelut tuon jälkeen haitanneet. Kyllösen huudot tuon jälkeen muistaa jokainen; toiset hyvällä, toiset pahalla. wink

Vaan mitäs niitä muita ikimuistettavia aika-ajoja on ollut vuosien varrella?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6236
Eiköhän se oo kans yks parhaista se monaco 99 tai jotain kun häkä veti paalulle viimeisellä(?) yrityksellä ja vielä reilulla erolla. harmi ettei tuosta oo visiin videopätkää missään olemassa

<small>[ 28-07-2003, 12:31: Message edited by: Mikko_A ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Omasta mielestäni lähihistorian paras aika-ajo oli Jeresissä 1997. Maailmanmestaruustaistelu oli muutenkin äärimmäisen tiukoilla vikassa kisassa ja sitten sekä Villeneuve, Schumacher että Frentzen kellottivat tuhannesosalleen saman ajan. Se oli aika mieletöntä.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Jacques:
Omasta mielestäni lähihistorian paras aika-ajo oli Jeresissä 1997. Maailmanmestaruustaistelu oli muutenkin äärimmäisen tiukoilla vikassa kisassa ja sitten sekä Villeneuve, Schumacher että Frentzen kellottivat tuhannesosalleen saman ajan. Se oli aika mieletöntä.
Jälkeenpäinhän tuota on epäilty kovin, että kyseessä olisi ollut jonkinmoinen ajanottovirhe. Systeemit eivät päästäneet parempaa aikaa "läpi" vaan näyttivät tasan samaa aikaa. Mene ja tiedä, sillä eihän tuohon mitään virallista totuutta ole koskaan saatu. Kaikenkaikkiaan ei tuo nyt edes kovin erikoisena tapahtumana ole jäänyt mieleen. Samalta kaudeltahan on jäänyt mieleen paljon erikoisempiakin tapahtumia. Esimerkiksi Damon Hillin suoritukset muutamissa aika-ajoissa Arrowsin ratissa. Kuskinahan toki Damon ei mitenkään mieleenpainuva tapaus ollut, mutta Arrows Bridgestonen renkailla pääsi pari kertaa yllättämään.

Viime vuodelta mieleen jäi Montoyan esitykset muutamaan otteeseen. Vaikkapa esimerkkinä mainittakoon nuo Monacon aika-ajot. Harmi vain, että nuo nykyiset säännöt vei kaiken mielenkiinnon aika-ajoista. Ei ole enää mahdollisuutta vastata rajulla yrityksellä kilpakumppanin haasteeseen.

<small>[ 28-07-2003, 14:04: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Itekkin pidän just tuota San Marinon aika-ajoja hienoina, juuri sen Häkkisen loistavan puristuksen ansiosta. Sitten myös se aika-ajo, jossa Frentzen, Schumi ja Villeneuve ajoivat täsmälleen saman paaluajan on jäänyt hyvin mieleen.

Nyttemmin olleista ajoista tämän vuoden Euroopan GP:n aika-ajot olivat hienot. Myös Ranskassa on ajettu viimevuosina hyvät aika-ajot.
 

Jarse

Member
Liittynyt
15.1.2002
Viestit
20
Jep, muistan myös tuon hienon aika-ajon Monacosta kaudella 1999.

Aika-ajot olivat todella jännittävät, vaikkakin Schumi oli hieman niskan päällä jatkuvasti. Mutta sitten tuli Häkän viimeinen yritys...

Kierros alkaa loistavasti, mutta sitten ilmaantui televisioruutuun harmittava asia.
Muistaakseni Damon Hillin Jordan oli hajonnut siihen mutkaan joka on ennen uima-allas osuutta. Ainakin meikä manasi Häkän huonoa tuuria ja arvelin kierroksen menneen pilalle.

Mutta mitä teki Häkä? Jordan oltiin saatu jo turvalliseen paikkaan ja Häkä ajoi sen mutkan YHDELLÄ kädellä täysillä, näyttääkseen toisella kädellä ratavirkailijoille, "että huomasin kyllä, että Jordan on siellä sivussa!"

Ja ei muuta kuin maalilinjan yli ja paalulle. Kyllä oli Schumin ilme lehdistötilaisuudessa näkemisen arvoinen, kun varmalta tuntunut paalupaikka meni ohi suun!!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllähän takavuosien aika-ajoista on jäänyt mieleen monenmoista.

Omasta mielestä Jean Alesi tarjosi parasta katsottavaa vuodesta toiseen. Jos Häkkinen kykeni muutaman kerran tuollaiseen raivoisaan suoritukseen urallaan, niin Alesi ajoi suurimman osan aika-ajoista ulosajon partaalla. Parhaiten tulee mieleen sateessa ajetut Argentiinan 95 aika-ajot, Monaco joka vuonna, Spa, Monza, Kanada... Oikeastaan kaikki radat, joilla Alesi pystyi ns. hyökkäämään! Vaikka Jean Alesi ei ollut aika-ajoissa nopein kuski, oli hän ehdottomasti näyttävin. Joillakin radoilla tuo näyttävyys kannatti, mutta joskus se vain haittasi suoritusta. Unkari, Jerez, Estoril, Magny Cours yms. olivat ratoja, jotka vaati enemmän puhtaita ajolinjoja, kun armotonta raivoamista. Niillä Jeanin tulos oli sitten yleensä heikompi.

Itselleni Jean Alesi oli sellainen kuljettaja, miksi niitä aika-ajoja ja harjoituksia katsoi. Aina pystyi luottamaan Alesiin ja siihen, että hän tempaisee jotain näyttävää.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mestaruuden vuonna 2000 ratkaisseen Suzukan kilpailun aamuinen aika-ajo on mielestäni yksi hienoimmista ja jännittävimmistä. Schumi ja Häkä alittivat toistensa aikoja koko ajan ja vasta viimeisellä Häkkisen nopealla paalu tuli Schumille.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
JOC:
Mestaruuden vuonna 2000 ratkaisseen Suzukan kilpailun aamuinen aika-ajo on mielestäni yksi hienoimmista ja jännittävimmistä. Schumi ja Häkä alittivat toistensa aikoja koko ajan ja vasta viimeisellä Häkkisen nopealla paalu tuli Schumille.
Samoin kävi vuonna 1998 Suzukassa. Jäänyt todella hyvin mieleen. Schumi ja Mika olivat aivan omilla sekuntiluvuillaan ja ero seuraaviin oli melkoinen. Mika yritti vielä viimeisellä Schumin ajan alle, mutta meni pitkäksi siinä mutkassa, josta käännytään lyhyelle suoralle, joka päättyy hairpiniin. 1999 vuonna taisi miehillä olla samanlaista taistoa, vaikka Schumi ei ollut edes mestaruustaistossa mukana.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Nykyäänhän aika-ajoilla voi käsittää myös nuo perjantain aika-ajot joten kaipa noita Ranskan GP:n tämänvuotisia aika-ajoja voidaan pitää omalla tavalla ainakin erikoisina. Taisi olla eka kerta kun Minardi oli jonkun session nopein, harmi kun sillä ei ollut periaatteessa mitään merkitystä.
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Parhaimmathan täällä on näköjään jo mainittukin.

Lisäisin vielä A1-ringin sadeaika-ajot -98. Rata oli parhaimmillaan aivan session lopussa, jolloin ensin Jean Alesi täräytti nopeimman ajan, mutta melkein heti tämän jälkeen Sauberin paalujuhlat pilasi Giancarlo Fisichella Benettonillaan. Häkä jäi tuossa aika-ajossa kolmanneksi.

Myös Euroopan GP:n aika-ajoja 2003 on mukava muistella.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Mieleen tuli muuten yksi hupaisa muisto lehdistötilaisuudesta. Olikos se nyt Kanadan 1999 kisan aika-ajot, jonka lehdistötilaisuudessa Häkkinen ja Irvine heittelivät toistensa päälle mehua :D :D

Ja sitten asiaan :D : aika-ajojen ratatapahtumista tuli mulle kanssa mieleen jo tässä topiikissa mainitut Imola'00 ja nuo Suzukan aika-ajot.
 

Jarse

Member
Liittynyt
15.1.2002
Viestit
20
Tuli mieleeni toiset aika-ajot Monacosta, nimittäin vuoden 1994 aika-ajot.

Tällöin Schumi ja Mika taistelivat ensimmäistä kertaa keskenään Monacon paalusta. Vaikka Schumin auto oli ainakin moottorinsa puolesta parempi kuin Mikan, niin silti Mika onnistui pistämään Schumin todella ahtaalle! :)

Ero taisi olla pienimmillään jonkun hassun sadasosan suuruinen, mutta lopulta ero venähti Schumin hyväksi. Mutta silti ne olivat todella hyvät aika-ajot!!

Jos vielä jotain vanhempaa miettii, niin Suzukan aika-ajot vuodelta 1993 olivat myös tosi jännittävät. Silloinhan Mika ajoi paalusta Sennan ja Prostin kanssa, ja sijoitukset vaihtuivat jatkuvasti. Mikahan jäi tuolloin kuitenkin kolmanneksi, mutta ero oli todella pieni kärkeen. Ja Senna joutui taas laittamaan itsensä todella kovaan iskuun! Ei tainnut Senna haluta saman tapahtuvan kuin paria viikkoa aiemmin Estorillissa... wink
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Mikäs aika-ajo se oli kun kuva tuli on-board kamerasta Häkkisen autosta ja Kyllönen hehkutti, että Sumi vie paalupaikan muta me uskomme että Mika hoitaa homman kotiin huomenna. Sitten Häkkinen leikkas maalilinjan ja meni paalulle ero tais olla melkonen sumiin.

<small>[ 29-07-2003, 11:46: Message edited by: Jr- ]</small>
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Jr-:
Mikäs aika-ajo se oli kun kuva tuli on-board kamerasta Häkkisen autosta ja Kyllönen hehkutti, että Sumi vie paalupaikan muta me uskomme että Mika hoitaa homman kotiin huomenna. Sitten Häkkinen leikkas maalilinjan ja meni paalulle ero tais olla melkonen sumiin.
Imolassa '00 juuri Kyllönen noilla sanoin hehkutti, mutta silloin kuva ei käsittääkseni tullut on-board -kamerasta?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis viitataanko tuolla Alesin törttöilyllä Suzukan 99 tapahtumiin? Silloinhan Mika oli lämmittelykierroksella viimeisessä shikaanissa odottamassa rakoa ja Alesi tuli takaa ja pyörähti. Näin Mika menetti mahdollisuutensa ajaa paalusta.

En oikein ymmärrä, että mitä väärää Alesi teki siinä kohtaa? Hänhän oli nopealla kierroksella ja Mika tupeksi edessä todella hitaasti. Alesi pyörähti sen takia, että Mika hidasteli shikaanissa liikaa, ei omaan ajovirheeseensä. Eikö lämmittely- tai jäähdyttelykierroksella olevan kuljettajan pidä väistää nopealla kierroksella olevaa?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
http://videofiles1.f1gp.ru/video/99/suzuka/suzukaq7.mpg
http://videofiles1.f1gp.ru/video/99/suzuka/suzukaq8.mpg

Noista videoista voi muodostaa oman käsityksensä noista Suzukan tapahtumista. Minusta on aika ilmeistä että Alesi tuli tapansa mukaan reikä päässä ylikovaa siihen sikaaniin ja spinnaili tökerösti siihen Mikan eteen. Tässä asennoitumisessa on nähtävissä mielestäni yksi syy miksi Alesin voittomäärä F1-uralla on tasan yksi. Ei auta vaikka on Sennan temperamentti kun EI VAAN OSAA. Tai ehkä Sauberin perässä mylvivä Ferrarin kone sumensi Jeanin ajattelukyvyn tilanteessa missä Häkä taisteli mestaruudesta moottorintoimittajan kuljettajaa Irvineä vastaan. doubtful

<small>[ 29-07-2003, 19:28: Message edited by: Observer ]</small>
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6236
minusta tuo näyttää lähinnä siltä että alesi yritti tehdä taktisesti ja oikaista nurtsin kautta häkän edelle mutta onneton spinnas, tosin miks se olis näin tehnyt. mene ja tiedä.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Jos nyt noiden klippien perusteella johtopäätöksiä pitäisi vetää niin Alesi teki samanlaisen virheen mitä Monacossa nähdään usein tunnelin jälkeisessä shikaanissa, eli kun nähdään että vauhti on liian kova että shikaanin voisi kunnialla vetää läpi niin vedetään se suosiolla pitkäksi. Pahaksi onnekseen Alesi sitten spinnaa tuon jälkeen ja Häkkinen menee mukana.

Se ero vaan Monacon ja tuon shikaanin välillä on että Monacossa se on silkkaa asfalttia, tuossa taas... niin, eihän tuo vissiin silkkaa hiekkaakaan ollut? Tosin kyllä Alesin radalle tulon jälkeen jotain hiekkapölyä näytti auton perästä pöllyävän.
 
Ylös