Athlonista halpis-nimike..

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Eli AMD on luopumassa Athlon-nimen käytöstä. Tuo nimike lanseerattiin 1999 ja oli ensimmäinen prossu, mikä oikeasti löi Intelin parhaat prossut tehoissa. Nyttemmin Athlonit eivät ole enää pärjänneet ja nykyinen K8 arkkitehtuuri alkaa olla tiensä päässä.

AMD:ltä on tulossa K10-arkkitehtuurilla valmistettu prossu (K9 kuoli ja kuopattiin kehitysvaiheessa), mikä tulee lyömään Core2-prossut ja nämä desktop-prossut saavat nimityksen Phenom "ilmiö".

K10 Athlonit ovat kaksiytimellisiä halpisprossuja, mitkä tasoittavat Phenom X2 ja Sempronien välimaastoa.

AMD:n tulevia prossuja:
Opteron
"Barcelona":
-65nm arkkitehtuuri
-4 ydintä
-4x512KB L2 + 2MB L3
-1.9-2.6GHz
-2-4 prosessorin kokonaisuuksiin
-Virrankulutus 68-120W
-Julkaisu kesäkuu/07 (osa malleista myöhemmin tänä vuonna)
-Socket F / F+ kantoihin

"Budabest":
-Muuten sama kuin Barcelona, mutta yhden prosessorin kokonaisuuksiin
-AM2/AM2+ kantoihin

Phenom FX
"Agena FX":
-65nm arkkitehtuuri
-2.4-2.6GHz
-Socket F / F+ kantoihin (2.4GHz:stä tulee AM2/AM2+ versio myöhemmin)
-4 ydintä
-4x512KB L2, 2MB L3
-kerroinlukottomia (ylikellotettaessa etu)
-Virrankulutus 120W
-Julkaisu heinäkuussa

Phenom X4
"Agena"
-65nm arkkitehtuuri
-1.9-2.5GHz
-4 ydintä
-Virrankulutus 95-120W
-AM2/AM2+ kannoille
-4x 512KB L2, 2MB L3
-Kerroinlukollisia
-Tehokkaimmat julkaistaan elokuussa, heikommat lokakuussa

Phenom X2
"Kuma"
-65nm arkkitehtuuri
-2 ydintä
-2x512KB L2, 2MB L3
-1.9-2.9 GHz
-Virrankulutus 65-89W
-AM2/AM2+ kannoille
-Julkaistaan lokakuussa

Athlon X2
"Rana"
-65nm arkkitehtuuri
-2 ydintä
-2.2GHz
-2x512KB L2
-0MB L3
-"Athlon X2"
-Virrankulutus 65W
-Loppuvuodesta
-AM2/AM2+ kannoille

Sempron
"Spica"
-65nm arkkitehtuuri
-1 ydin
-2.2-2.4GHz
-512KB L2, 0MB L3
-Virrankulutus 45W
-AM2/AM2+ kannoille
-Loppuvuodesta
-------------------------

Ensi vuonna tulossa K10.5: Shanghai (4 ytimellinen Opteron), Montreal (8 ytimellinen Opteron), DenebFX ja Deneb (Phenom FX ja X4), Propos(Phenom X2), Regor (Athlon X2) Mitään viitteitä, että vielä ensi vuonnakin tulisi yksiytimellisiä prossuja ei ole..eli taitaa tuo "Regor" vääntyä Sempron X2:ksi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mä kun en tästä laitepuolesta tiedä mitään, niin meneekö nuo uudet prosut AM2-kantaisen 4200+:n tilalle heittämällä vai vaatiiko muitakin muutoksia?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mä kun en tästä laitepuolesta tiedä mitään, niin meneekö nuo uudet prosut AM2-kantaisen 4200+:n tilalle heittämällä vai vaatiiko muitakin muutoksia?
Vaatii biosin päivittämistä.

edit:
Melko kunnioitettava tapa hoitaa emolevyn kannanvaihtuminen, kun uudet prossut tukevat myös vanhoja emolevyjä, ainakin alkuvaiheessa. Itseä ärsyttää Intelin tyyli, missä kokoajan pysyy Socket 775-kanta käytössä, mutta uuden prossuperheen myötä pitää silti ostaa uusi emolevy. Ensin Pentium 4:lle oleva 775-lankku ei kelvannut Core2:lle. Vuoden vaihteessa tulee uusi Core2-prossusarja, mikä tarvitsee taas uutta emolevyä ja ihmettelisin jos 2008 tuleva uutta arkkitehtuuria edustava prossu ei vaatisi (taas) uutta emolevyä.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Rusina sanoi:
Vaatii biosin päivittämistä.
Joo, no se ei ole paha homma. Se on tässä mun koneessa ihan Windows-pohjainen ohjelma, joka tarkastaa netistä onko uudempaa Biosia saatavana ja jos on, ehdottaa päivitystä Sen jälkeen kone vaan buutataan ja uus Bios on kehissä.
Aika kauas on menyt niistä ajoista kun Biosin päivittämistä vatren tehtiin erillinen buuttidisketti, eikä onnistuminen ollut sittenkään ollenkaan varmaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Runar ja Kyllikki sanoi:
Joo, no se ei ole paha homma. Se on tässä mun koneessa ihan Windows-pohjainen ohjelma, joka tarkastaa netistä onko uudempaa Biosia saatavana ja jos on, ehdottaa päivitystä Sen jälkeen kone vaan buutataan ja uus Bios on kehissä.
Aika kauas on menyt niistä ajoista kun Biosin päivittämistä vatren tehtiin erillinen buuttidisketti, eikä onnistuminen ollut sittenkään ollenkaan varmaa.
Jeps..itsellä oli diskettiasema pitkään tuon takia koneessa, mutta ei ole tällä vuosituhannella ollut tarvetta tuollekaan.

---

Niin.. Core2-lankut eivät heti tukeneet neliytimellisiä Core2-prossuja, vaan vaativat biospäivitystä. Saamarin nirsoja lankkuja (tai prossuja enemminkin)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Joo, no se ei ole paha homma. Se on tässä mun koneessa ihan Windows-pohjainen ohjelma, joka tarkastaa netistä onko uudempaa Biosia saatavana ja jos on, ehdottaa päivitystä Sen jälkeen kone vaan buutataan ja uus Bios on kehissä.
Aika kauas on menyt niistä ajoista kun Biosin päivittämistä vatren tehtiin erillinen buuttidisketti, eikä onnistuminen ollut sittenkään ollenkaan varmaa.
Hei, mahtavuutta! Mä olen jo pitkään ajatellut päivittää BIOSin tulevaa bartonia ajatellen, jotta varmasti toimii tässä Epoxissa. Olen kuullut huhuja, että vanhalla BIOSilla korkeintaan Thoroughbred toimisi, ja uudella sitten bartoniakin tukisi. En ole kuitenkaan vielä jaksanut alkaa buuttidiskien ynnä muiden asiaan liittyvien hankaluuksien vuoksi BIOSia päivittämään.

Eli onko kyseinen ohjelma mahdollisesti saatavilla jostain? Ihanko ilmaisesti? ko? kö?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
formulastara sanoi:
Hei, mahtavuutta! Mä olen jo pitkään ajatellut päivittää BIOSin tulevaa bartonia ajatellen, jotta varmasti toimii tässä Epoxissa. Olen kuullut huhuja, että vanhalla BIOSilla korkeintaan Thoroughbred toimisi, ja uudella sitten bartoniakin tukisi. En ole kuitenkaan vielä jaksanut alkaa buuttidiskien ynnä muiden asiaan liittyvien hankaluuksien vuoksi BIOSia päivittämään.

Eli onko kyseinen ohjelma mahdollisesti saatavilla jostain? Ihanko ilmaisesti? ko? kö?
Jostain MSI:n sivuilta mä sen joskus otin. Vastaava löytynee sen emolevysi valmistajan sivuilta jos heillä sellainen on.
MSI:llä on olemassa muistaakseni myös weppisivupohjaisena tuo päivitys.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jostain MSI:n sivuilta mä sen joskus otin. Vastaava löytynee sen emolevysi valmistajan sivuilta jos heillä sellainen on.
MSI:llä on olemassa muistaakseni myös weppisivupohjaisena tuo päivitys.

Eli siis käykö tuo MSI:n sivujen BIOS-päivitys vain MSI:n emoille?
 
Ylös