Australian GP poistumassa - naurettavaa!

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Eli B. Ecclestone ei ole suostumassa järjestäjien ehdotukseen siirtää kilpailun alkua muutamalla tunnilla, vaan vaatii iltakilpailua. Näin ollen näyttää siltä ettei Australiassa ajeta kisoja vuoden 2010 jälkeen. Aika ilmiselvää että tässä ei ole kyse kilpailun ajankohdasta, vaan puhtaasti siitä ettei kisa ole taloudellisesti tarpeeksi kannattava. Australia ansaitsee ehdottomasti oman F1-kilpailun, oli se sitten rahaa tuottava tai ei. Kyseessä on sentään kokonainen manner, jolla on pitkät perinteet F1:sissä.

Muutenkin v*tuttaa kun koko sarja on siirtymässä öljyrahalla eläviin kehitysmaihin, joilla ei ole mitään historiaa moottoriurheilussa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
kasper sanoi:
...joilla ei ole mitään historiaa moottoriurheilussa.
Toisaalta ei mitään autourheilukulttuuria tai historiaa koskaan pääse syntymään jos nämä maat aina unohdettaisiin. Ihan kuin siinä ois jotain pahaa että hekin pääsevät kokemaan näitä kisoja.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Petri Piira sanoi:
Toisaalta ei mitään autourheilukulttuuria tai historiaa koskaan pääse syntymään jos nämä maat aina unohdettaisiin. Ihan kuin siinä ois jotain pahaa että hekin pääsevät kokemaan näitä kisoja.
Rakentaisivat niillä öljyrahoillaan kartingratoja, että saisivat yhden kuskin edes GP2-tasolle.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ollaan nyt tyytyväisiä ettei vielä puolet kuskeista ole kangettu millään öljyrahoilla ykkösiin. Sekin päivä voi koittaa...

Näinhän nämä neuvottelut nykyään oikeuksien jatkamisesta menee. Oliko se 30-50 miljoonaa taalaa kynnysrahaa uusille järjestäjille. Maailma muuttuu...
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
talakem sanoi:
Ollaan nyt tyytyväisiä ettei vielä puolet kuskeista ole kangettu millään öljyrahoilla ykkösiin. Sekin päivä voi koittaa...
No tuskin sinne pelkällä rahalla pääsee. Nykyruudukosta paikastaan maksaa kait kaksi sankaria.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Bobakki sanoi:
No tuskin sinne pelkällä rahalla pääsee. Nykyruudukosta paikastaan maksaa kait kaksi sankaria.
Keitäs nämä kaksi ovat?

Nakajima Williamsilla [Toyota tuo ilmaiset moottorit Williamsille hänen ajattamisestaan] on yksi..
 

Pööni

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
82
Rusina sanoi:
Keitäs nämä kaksi ovat?

Nakajima Williamsilla [Toyota tuo ilmaiset moottorit Williamsille hänen ajattamisestaan] on yksi..
Fisichella?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rusina sanoi:
Keitäs nämä kaksi ovat?

Nakajima Williamsilla [Toyota tuo ilmaiset moottorit Williamsille hänen ajattamisestaan] on yksi..
Vähän vaikea vetää rajaa tuossa, mutta Nakajimaa en laskenut. Adrian Sutil sitä vastoin maksaa varmuudella paikastaan, tämän on Mallya vahvistanut. Fisico taas saa hänen mukaansa palkkaa. Se toinen nimi on arvaus, mutta voisin kuvitella Anthony Davidsonin joutuvan tuomaan jotain mukanaan Super Agurille sen nykytilanteessa.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Petri Piira sanoi:
Toisaalta ei mitään autourheilukulttuuria tai historiaa koskaan pääse syntymään jos nämä maat aina unohdettaisiin. Ihan kuin siinä ois jotain pahaa että hekin pääsevät kokemaan näitä kisoja.
Tuosta olen sitä mieltä, että ei minkäänlaista kulttuuria voi "ylhäältäpäin" tuoda, vaan sen on annettava kehittyä ns. bottom-up, eli alhaalta ylöspäin, esim. mikroautoista alkaen kuten kasperkin tuossa ylempänä totesi. Huonona esimerkkinä tuosta liian korkealta aloittamisesta ovat esimerkkinä (näin sopivasti offtopiccina) monet kehitysyhteistyöprojektit ja vaikkapa pesäpallon juurruttaminen Helsinkiin suoraan Superpesis-tasolle. Eli savijaloille ei voi rakentaa mitään pysyvää. Jos kisojen myöntämisen perustana olisi maan autourheilun kehittäminen, pitäisi kisoja sitten myöntää sellaisiin maihin, joissa junioritoiminta on jo suurta tai kovassa kasvussa, mutta edellytykset nousta korkeampiin kilpasarjoihin ovat heikot. Tällöin F1 toimisi tavallaan urheilumuodon keulakuvana, ja kansainvälinen huomio saattaisi lisätä esim. mahdollisten sponsorien kiinnostusta myös pikkuluokkia kohtaan.

Valitettavasti kuitenkin F1 on enemmän tai vähemmän Bernie Ecclestonen rahapaja, ja kisat ajetaan siellä, mistä kilisee eniten rahaa Bernien pussiin. Niin kauan kun on maita, joilla on halua ja rahaa hakea kansainvälistä näkyvyyttä vormuleiden avulla, kisoja viedään mitä ihmeellisimpiin paikkoihin rahan perässä. Mielestäni tämä on kuitenkin riskibisnestä, sillä siirtämällä kisoja rahan vuoksi Aasiaan F1 saattaa menettää asemiaan perinteisellä kannatusalueillaan Euroopassa. Jotenkin ainakin mun takkiin on alkanut hiipiä pelko, että Bernie on päättänyt vaan tienata mahdollisimman paljon rahaa lajin tulevaisuudesta välittämättä, siis ennen kuin äijällä jää lopulta tyhjä arpa käteen.

En toki tietenkään tarkoita, että _kaikki_ kisat pitäisi ajaa Euroopassa, mutta Bernien perinteisten kilparatojen tappovimma ei juuri naurata.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kasper sanoi:
Australia ansaitsee ehdottomasti oman F1-kilpailun, oli se sitten rahaa tuottava tai ei. Kyseessä on sentään kokonainen manner, jolla on pitkät perinteet F1:sissä.
Australian GP on kuitenkin ollut ohjelmassa lyhyemmän ajan kuin minä olen ykkösiä seurannut. Ei ne kisan, saati radan, perinteet niin kamalan pitkät siis ole, vaikka kuskeja sieltä toki on tullut aiemminkin.
Hauki sanoi:
Bernien perinteisten kilparatojen tappovimma ei juuri naurata.
Montakos perinteistä kilparataa Bernie on tappanut? Imolan, joka oli Unkarin jälkeen eniten sarjasta poistuvaksi toivottu rata? (Ja eihän sitäkään "tapettu" ole, onpahan vain pois F1-kalenterista.)
 
Viimeksi muokattu:

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Melbournessa on yleensä aina ajettu yksi kauden tapahtumarikkaimmista kisoista. Harmillista.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
WebSlave sanoi:
Montakos perinteistä kilparataa Bernie on tappanut? Imolan, joka oli Unkarin jälkeen eniten sarjasta poistuvaksi toivottu rata? (Ja eihän sitäkään "tapettu" ole, onpahan vain pois F1-kalenterista.)
Niin no, radan "tappaminenhan" oli toki vain kielikuva, mikä sopiikin mainiosti Mustakiikarin ruumiinpesuvesien teemaan :). Mutta onhan näitä ratoja useampiakin Bernien mustalla listalla, Magny Cours, Silverstone, Spa... Enhän toki väittänytkään kisoja (vielä) lopetetun, vaan viittasin Bernie-sedän pahoihin aikomuksiin niitä kohtaan. Imolaa en kyllä itsekään kaipaa, enkä sen puoleen Hungaroringiäkään, jos se joskus poistuu kalenterista.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
En muista, että Melbournessa olisi ajettu yhtäkään huonoa kisaa viime vuosina, joten mun mielestä tuo Melbournen poistaminen on aika iso menetys sarjan kannalta..

Mutta minkäs teet, niin kauan kun Bernie on päättää asioista niin "money talks, bullshit walks".. Ei sitten muuta kun johonkin new delhiin ajelemaan ympyrää..:thumbdown
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
WebSlave sanoi:
Montakos perinteistä kilparataa Bernie on tappanut? Imolan, joka oli Unkarin jälkeen eniten sarjasta poistuvaksi toivottu rata? (Ja eihän sitäkään "tapettu" ole, onpahan vain pois F1-kalenterista.)
En muista kuka sen Hockenheimin halus muuttaa, mutta jos Bernie niin pyysi niin siinä on yks esimerkki. Ei kyllä montaa taia ollakaan, mutta kuten Hauki mainitsi niin Spa:lle (sekä Magny-Cours ja Silverstone) tosiaan meinas käydä huonosti. Toistaiseksi siis meinas/meinaa.

PS: jotku (kuten Häkkinen) on maininnu ettei Hockessa ollu katsoimoita kuin osassa kohtaa rataa (stadionilla), mutta eiköhän niitten katsomoiden rakentaminen olisi ollut halvempaa kuin "koko" radan muuttaminen. Ohituspaikkoja tuskin tuli yhtään lisää, poistui sen sijaan.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Itseäni ei suuresti hetkauta Melbournen poistuminen. Jostain syystä en muista montakaan mielenkiintoista kisaa lähivuosina. Parempi kuitenkin ratana kuin toinen puolikas katurata, Circuit Gilles-Villeneuve.

Vapaasti poistettavia:
Magny-Cours
Catalunya
Hungaroring
Sepang

Säilytettäviä:
Silverstone
Monaco
Monza
Spa
Istanbul
Suzuka (ilmeisesti 2009 taas mukana?)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oberfeldwebel sanoi:
En muista kuka sen Hockenheimin halus muuttaa, mutta jos Bernie niin pyysi niin siinä on yks esimerkki. Ei kyllä montaa taia ollakaan, mutta kuten Hauki mainitsi niin Spa:lle (sekä Magny-Cours ja Silverstone) tosiaan meinas käydä huonosti. Toistaiseksi siis meinas/meinaa.
Muistelin, että ympäristöihmiset olisivat olleet Hocken muutoksen takana, mutta kyse taisi sittenkin olla Bernien vaatimuksesta saattaa rata "nykystandardien" tasolle. Span Bernie sen sijaan pelasti ryhtymällä itse sen promoottoriksi.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
kasper sanoi:
Muutenkin v*tuttaa kun koko sarja on siirtymässä öljyrahalla eläviin kehitysmaihin, joilla ei ole mitään historiaa moottoriurheilussa.
Mä olen vähä samaa mieltä. Jotenki se fiilis katoaa, vaikka puitteet on ehkä hienot ja katsomoissa väkeäkin, mutta löytyykö sitä intohimoista autourheilukansaa kuitenkaan?
 
Ylös