Australian MM-ralli 2019

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14752
Sijainti
Tampereen lenkki



Citroen on ilmoittanut Østbergin Australiaan auttamaan Ogierin mestaruuden voittamista, mutta jos homma ratkeaa jo Kataloniassa, ilmoittautuminen perutaan. Huomatkaa myös, ettei Mads kerää valmistajien pisteitä, koska täten varmistetaan hänen "vieraskuskin" asema ensi kaudelle ja ylimääräiset testipäivät.

Hyundaikin on nyt ilmoittanut Sordon, mutta voi vaihtaa tilalle vielä Breenin jos Sordon lähtöpaikka muuttuu liian "hyväksi" Katalonian jälkeen.

WRC2-mestaruuskin viedään kalkkiviivoille, kiva ettei täältä saa kukaan ilmaisia pisteitä.

Reitti on tässä https://www.rally-maps.com/Rally-Australia-2019

Aika tuttua hommaa sinänsä. Perjantaina ja sunnuntaina on pätkiä samoilla teillä, joilla lisäksi kulkee myös shakedown. Perjantaina on nopeimmat pätkät mutta aika kapeita metsäteitä, lauantaina on vähän leveämpää baanaa ja sunnuntaina kaikkein pienimmät tiet.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ai että, toivottavasti ei mene poikki vielä Kataloniassa. Merkki-MM nyt ei toki mene, mutta se onkin jännitysmomentiltaan huomattavasti laimeampi tapaus. Olisiko Citikan kannattanut käyttää Östberg-korttia jo jossain aiemmassa kisassa?

Vaikkei kenellekään saa epäonnea toivoakaan, en lainkaan pistäisi pahakseni, mikäli Tänakin Yaris hyytyy Kataloniassa jo perjantai-aamuna.

edit. Gaurav Gill näyttää olevan jälleen ajokunnossa ja autokin on ilmeisesti saatu kyläläisiltä takaisin :confused:
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
758
Olisiko Citikan kannattanut käyttää Östberg-korttia jo jossain aiemmassa kisassa?
Tallipisteiden ja yleisen lisämielenkiinnon kannalta kyllä. Vähentämään pisteitä Tänakilta, hyvin vaikea tehtävä. Nähdäkseni parhaimmat paikat, joissa Tänakin pisteitä olisi potentiaalisesti voitu "varastaa" ovat Korsika (kuudes), Sardinia (viides) ja Argentiina (kahdeksas). Noissa kilpailuissa Tänakilla oli eniten epäonnea. Täytyy muistaa, että noistakin kahdessa kilpailuissa Tänak ei lopulta edes ollut mahdottoman kaukana voittajasta: Korsikalla 1:40 Sardiniassa 1:30. Argentiinassa toki sitten 14 minuuttia. Madsin asvalttitaidot tuntien olisi ollut vaikeaa peitota edes epäonnista Tänakia Korsikalla. Vaikka sekin olisi onnistunut niin ei noista kolmesta kisasasta tule kuin kuusi varastettavaa pistettä, jotka toki voi lähiaikoina näyttäytyä ihan uudenlaisessa valossa. Ja sitähän luonnollisesti saada koskaan tietää, olisiko Østberg päässyt maaliin asti tai Tänakin edelle.

Muista kilpailuista Tänak on voittanut kuusi rallia, jäänyt kerran kympin ulkopuolelle ja ollut kakkonen Meksikossa ja kolmonen Montessa. Aikamoinen seppä pitäisi olla, että noissa paikoissa olisi kyennyt virolaisen kukistamaan ja sitä myöten pisteitä ryöväämään. Power Stage pisteillä spekulointi kuulostaa liian sairaalta jopa omaan makuuni. :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14752
Sijainti
Tampereen lenkki
Puhutaan kahdesta ilmoitetun WRC-auton poisjäännistä. Østbergin tarkoitus oli auttaa Ogierin mestaruudessa, joten se lienee selvä tapaus, mutta kuka toinen? Toyota kokee, että Tänakilla on liian suuri eturistiriita ajaa tulevaa työnantajaansa vastaan?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Puhutaan kahdesta ilmoitetun WRC-auton poisjäännistä. Østbergin tarkoitus oli auttaa Ogierin mestaruudessa, joten se lienee selvä tapaus, mutta kuka toinen? Toyota kokee, että Tänakilla on liian suuri eturistiriita ajaa tulevaa työnantajaansa vastaan?
Olkoonkin, että Tänakilla on jotain bonus-miljoonia katkolla myös merkkikisassa, niin siitä huolimatta pohtisin vakavasti kaverin kotiinjättämistä (jos olisin tässä tapauksessa työnantaja siis).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Olkoonkin, että Tänakilla on jotain bonus-miljoonia katkolla myös merkkikisassa, niin siitä huolimatta pohtisin vakavasti kaverin kotiinjättämistä (jos olisin tässä tapauksessa työnantaja siis).
Siis mitä helvettiä? Ei kai Mäkinen niin surkea tallipäällikkö ole, että alkaisi mafiatyyliin päitä katkomaan vain koska kuljettaja "kehtaa" vaihtaa tallia? Aloite tulee kyllä kuljettajan suunnalta, jos kärkikuski päättää jäädä pois.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Toinen WRC-luokkien poisjäänti taitaa olla Kopecky, kun merkkimestaruus WRC2:ssa varmistui Espanjassa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Siis mitä helvettiä? Ei kai Mäkinen niin surkea tallipäällikkö ole, että alkaisi mafiatyyliin päitä katkomaan vain koska kuljettaja "kehtaa" vaihtaa tallia? Aloite tulee kyllä kuljettajan suunnalta, jos kärkikuski päättää jäädä pois.
En myöskään usko, että Tänak on jäämässä Australiasta kotiin. Mutta ei sekään olisi todellakaan mitenkään täysin ennenkuulumaton tai mahdoton skenaario, että Tänakin ja Toyotan yhteistyö päättyisi jo tässä kohtaa. Ja nimenomaan, että aloite tulee tallin suunnalta. Rallin historia tuntee melko samanlaisen tapauksen jossa uunituore maailmanmestari ja tallin ylivoimainen ykkösnyrkki saa potkut kauden päätöskisan aattona, kun tallilla on vielä hyvät saumat valmistajien mestaruuteen. Eli Walter Röhrl vuonna 1982.

Röhrl oli siis juuri varmistanut toisen maailmanmestaruutensa edellisessä kilpailussa ja Opel oli lähdössä kauden päättävään RAC-ralliin omaten vielä hyvät saumat napata valmistajien mestaruus Audilta...joka olisikin ollut melkoinen paukku. Ongelma oli, että Röhrl oli jo tehnyt sopimuksen Lancian kanssa seuraavasta kaudesta ja Opelin silloinen tallipäällikkö Tony Fall (entinen kuski myös) ei tullut alkuunkaan toimeen Röhrlin kanssa. Walter ei piitannut sponsorien hippaloista ja päätti skipata Rothmansin sponssitilaisuuden kisan aattona ja tämä olikin viimeinen niitti Fallille. Fall antoi Röhrlille välittömästi potkut todeten, että Walterilla ei ollut enää kiinnostusta ajaa Opelin puolesta ja että on molempien kannalta parempi kun yhteistyö lopetetaan välittömästi.

Mitä Tänakin siirtoon Hyundaille tulee...olisikohan Yariksen hajoaminen Turkissa ollut viimeinen niitti ja käynyt ns. "kankkuset" ja italialainen tallipäällikkö ollut kärppänä paikalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan...jos tosiaan huhut pitävät paikkansa, että sopimus on ollut jo kuukauden allekirjoitettuna. Voihan siellä olla tosiaan taustalla vaikka mitä ongelmaa, mutta kävi mielessä että tuo Turkin tapaus saattanut aikanaan heilauttaa vaakakuppia ratkaisevalla hetkellä Hyundain suuntaan.

Ja tuolla Kankkusen tapauksella viittaan siis vuoteen 1989, kun Lancian tallipäällikkö Claudio Lombardi tuli ilmeisesti hakemaan Juhaa Laukaalta saunasta tekemään sopimusta Lancian kanssa, kun Toyotan moottoririkko oli jälleen kerran vienyt Kankulta mahdollisuuden Suurajovoittoon. Käsittääkseni Juha alkoi katumaan tuota tallisiirtoa hyvin pian jo 1989 kauden aikana, kun Toyota alkoikin yhtäkkiä kuin taikaiskusta kestämään joka kisassa heti kun Juha oli tehnyt sopimuksen Lancian kanssa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En myöskään usko, että Tänak on jäämässä Australiasta kotiin. Mutta ei sekään olisi todellakaan mitenkään täysin ennenkuulumaton tai mahdoton skenaario, että Tänakin ja Toyotan yhteistyö päättyisi jo tässä kohtaa. Ja nimenomaan, että aloite tulee tallin suunnalta. Rallin historia tuntee melko samanlaisen tapauksen jossa uunituore maailmanmestari ja tallin ylivoimainen ykkösnyrkki saa potkut kauden päätöskisan aattona, kun tallilla on vielä hyvät saumat valmistajien mestaruuteen. Eli Walter Röhrl vuonna 1982.

Röhrl oli siis juuri varmistanut toisen maailmanmestaruutensa edellisessä kilpailussa ja Opel oli lähdössä kauden päättävään RAC-ralliin omaten vielä hyvät saumat napata valmistajien mestaruus Audilta...joka olisikin ollut melkoinen paukku. Ongelma oli, että Röhrl oli jo tehnyt sopimuksen Lancian kanssa seuraavasta kaudesta ja Opelin silloinen tallipäällikkö Tony Fall (entinen kuski myös) ei tullut alkuunkaan toimeen Röhrlin kanssa. Walter ei piitannut sponsorien hippaloista ja päätti skipata Rothmansin sponssitilaisuuden kisan aattona ja tämä olikin viimeinen niitti Fallille. Fall antoi Röhrlille välittömästi potkut todeten, että Walterilla ei ollut enää kiinnostusta ajaa Opelin puolesta ja että on molempien kannalta parempi kun yhteistyö lopetetaan välittömästi.
El classico. Ja Röhrlin pikapotkujen seurauksena Jochi Kleint hälyytettiin alle vuorokauden varoitusajalla viisipäiväiseen kisaan - vain ajaakseen ulos heti kisan avauspäivänä (muistaakseni).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oho! Nyt on Andrea-setä vetänyt kyllä vähän vahvempaa punaviinia aamupalaksi kun on tällaiseen päätynyt. Mikkelsen on perinteisesti ollut aika hyvä Australiassa, Breen on tainnut lähinnä sählätä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14752
Sijainti
Tampereen lenkki
Toki yksi teoria on paremman lähtöpaikan saaminen. Mikkelsen olisi startannut neljäntenä, Breen starttaa nyt kymmenentenä. Lisäksi Meeken ja Latvalan edestä lähti yks putsaaja pois.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
758
Aikamoista. Tilastollisesti Breen on Mikkelseniä huomattavasti herkempi virheille ja Sordo ei ole ajanut aikoihin näin nopeaa sorakilpailua. Mitä tulee noihin lähtöpaikkoihin niin viime vuonna Latvala voitti startattuaan viidentenä ja toissa vuonna Neuville voitti toiselta paikalta, Tänak oli vieläpä kakkonen sinä vuonna. Hyundai ei edes lähtökohtaisesti ole pakkovoiton edessä ja Mikkelsen on ollut äärimmäisen varma tuomaan autoa maaliin. Noh, ehkä Tänakin sopimuksessa on jokin salainen lisäpöytäkirja tätä kisaa varten tai sitten odotellaan vaan suosiolla pöydän putsaamista ensi vuoteen :wink: Jos tuolla ensi kauden kokoonpanolla onnistuisi jotenkin tallimestaruuden pupeltamaan niin olisi varmaan parempi laittaa pillit pussiin.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Vai voiko tässä laskea 1+1 siten että Mikkelsen on tehnyt sopimuksen Toyotalle kaudelle 2020 ja hänet siksi jätetään pois kauden päätöksestä.
 
Ylös