Avoin Photoshop-haaste JPP:lle.

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Rakastettava hahmo JPP on edustettuna forumin Photoshop-guruna. Tutkin tuota ohjelmaa muutaman päivän huvikseni ja väittäisin että ei sen taitaminen ole vaikeaa lainkaan.

Haaste-ehdotelma lähtee näin. Forumin väki ehdottaa kuvaa vaikkapa historiallisista aiheista, joka sitten väärennetään toiseksi. Aihe ihan vapaa. Ei välttämättä tarvitse olla näin. Ehdottakaa.

Tietenkin kuka vaan voi osallistua, mutta ajattelin tässä haastaa forumin ehdottoman ja dispuuttitomman mestarin.

Otatko JPP hanskat käteen herrasmiehenä, vai jätätkö tähän?`

Mitä muut sanovat?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Uuden tietokoneen hankinnasta lähtien oon käyttänyt paint.net -ohjelmaa, mutta kyllä sillä saa suurinpiirtein samat jutut aikaiseksi kuin Photoshopillakin. Eli pistetään homma kokeiluun.

edit. "rakastettava hahmo" tirsk, :eek:
 

Örfil

Guest
Mielenkiintoista nähdä mihin paint.net taipuu.
Joskus joku kuvamanipulaatio jäänyt idean asteelle, kun luullut että se vaatii photosopin, joka löytyi aikanaan vain työkoneeltani.

Seurataanpas kuinka tämä aihe kehittyy...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Mielenkiintoista nähdä mihin paint.net taipuu.
Joskus joku kuvamanipulaatio jäänyt idean asteelle, kun luullut että se vaatii photosopin, joka löytyi aikanaan vain työkoneeltani.

Seurataanpas kuinka tämä aihe kehittyy...
"Skew" ja "distort" -toiminnot oikeastaan ainoat sellaiset joita Photoshopista hiukan kaipailen silloin tällöin. Suht sujuvasti sujuu jo kuvankäsittely tarvitsematta sen kummemmin miettiä, että: "Mistäs täältä löytyy se ja se photaria vastaava toiminto?"
 

Örfil

Guest
Paint.net:iä käytännön esimerkein, osa I

Ensimmäinen käytännön ongelma on se että kuinka vaihtaa kuvassa pärstä toiseksi ja sitten saada siihen sovitettua uusi, muualta kopioitu ja eri kokoinen naama tilalle?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rakastettava hahmo JPP on edustettuna forumin Photoshop-guruna. Tutkin tuota ohjelmaa muutaman päivän huvikseni ja väittäisin että ei sen taitaminen ole vaikeaa lainkaan.
Perusasiat kyllä oppii nopeasti. Kaikkien ominaisuuksien hyödyntäminen ja sen tietäminen mihin kaikkeen ne taipuu ja mihin niitä voi käyttää onkin toinen juttu. Itse esim. en katso hanskaavaani Photarista kuin vähän alusta. (Toki käyttämäni versiot ovat jo lähtökohtaisesti olleet riisuttuja malleja, joten kaikkea en olisi pystynytkään kokeilemaan.)
Mitä muut sanovat?
Saatanpa olla mukana haasteessa. Ainakin seuraan mielenkiinnolla. Paint.netillä itsekin kyllä tätä nykyä enimmäkseen kuvankäsittelen.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Perusasiat kyllä oppii nopeasti. Kaikkien ominaisuuksien hyödyntäminen ja sen tietäminen mihin kaikkeen ne taipuu ja mihin niitä voi käyttää onkin toinen juttu.
YouTubessa on sen miljoona opetusvideota kaikista Photoshopin ominaisuuksista. Jotkut parempia kuin toiset. Väittäisin että olen saanut riittävän selvyyden tähän ohjelmaan.

Hauska että sinäkin ehkä lähdet kisaan mukaan. Tervetuloa!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ensimmäinen käytännön ongelma on se että kuinka vaihtaa kuvassa pärstä toiseksi ja sitten saada siihen sovitettua uusi, muualta kopioitu ja eri kokoinen naama tilalle?
Heh, tein (naispuolisen) pomoni synttäreiksi muokkauksen, jossa hänen päänsä laitettiin Suomen huippiksen voittajan vartaloon. Lisäksi mallin valkeat bikinit korvasin kollegojen virkkaimilla bikineillä, jotka puolestaan olin kuvannut erään kollegan päällä saadakseni niihin oikean kuvakulman. Vaikka itse sanonkin, lopputulos oli erittäin onnistunut. Sattuneesta syystä en kuitenkaan laita sitä tänne.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niin ja voin minäkin yrittää jotain kuvia vääntää, vaikken todellakaan osaa... Ei kyllä nyt ainakaan lähde inspiraatio edes tuohon ehdottamaani.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
YouTubessa on sen miljoona opetusvideota kaikista Photoshopin ominaisuuksista. Jotkut parempia kuin toiset. Väittäisin että olen saanut riittävän selvyyden tähän ohjelmaan.
No se on kyllä totta, että ohjeita Photarin käyttöön kyllä on pilvin pimein. Mutta se, että lukee valmiita ohjeita ei oikein sovi väitteeseen, ettei ohjelman "taitaminen ole vaikeaa lainkaan". Jos se olisi helppoa, niin ohjeita ei tarvittaisi. Ohjeiden kanssa mikään ei ole kovin vaikeaa, kunhan ohjeet vain on hyvät.

Tosin, omasta mielestäni se varsinainen vaikeus ei ole työkalujen käytön osaaminen sinänsä vaan mitä niillä tehdä. Esim. kuinka nuorentaa ihmistä 10 vuotta uskottavasti? Onnistuu perustyökaluilla, mutta pitää tietää miten kuvaa pitää muokata. Paljonko ryppyjä häivyttää, hoikentaa, nostella roikkuvia kohtia jne.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
No se on kyllä totta, että ohjeita Photarin käyttöön kyllä on pilvin pimein. Mutta se, että lukee valmiita ohjeita ei oikein sovi väitteeseen, ettei ohjelman "taitaminen ole vaikeaa lainkaan". Jos se olisi helppoa, niin ohjeita ei tarvittaisi. Ohjeiden kanssa mikään ei ole kovin vaikeaa, kunhan ohjeet vain on hyvät.

Tosin, omasta mielestäni se varsinainen vaikeus ei ole työkalujen käytön osaaminen sinänsä vaan mitä niillä tehdä. Esim. kuinka nuorentaa ihmistä 10 vuotta uskottavasti? Onnistuu perustyökaluilla, mutta pitää tietää miten kuvaa pitää muokata. Paljonko ryppyjä häivyttää, hoikentaa, nostella roikkuvia kohtia jne.
Tissit!

Alussahan tilanne on hiukan se, että ei oikein osaa ohjekirjasta katsella mitään kun ei tiedä mitä hakisi ja ohjelmassa puolestaan ei oikein tiedä mitä toimintoa käyttäisi kun ei osaa kirjasta hakea miten toiminnot toimii. Sitten kuin hiukan pääsee alkuun, niin oppimiskäyrä on hyvinkin vauhdilla nouseva ja jossain vaiheessa riittää pelkkä mallikuva ja siitä näkee, että: "Ai, ton voi tehdä noinkin?!"
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Päänvaihto paint.netissä. Kuvansieppauksia on rajattu aika paljon ettei tule liian isoja kuvia. Kuva-alueitten ulkopuolelle jää jonkin verran paint.netin toimintoruutuja, mutta tarvittavat näkyy.

Avataan Paint.netiin vaikka mun ja Racer X:n avatarit:


Mennään Racerin avatariin ja lisätään uusi taso:


Mennään mun avatariin ja rajataan nuolen osoittamalla toiminnolla sopiva alue pään ympäriltä ja klikataan "kopioi" (ei tullut laitettua nuolta osoittamaan, mutta on siinä saksien oikealla puolella):


Mennään Racerin avatariin ja klikataan "liitä" (kopioi-toiminnon oikealla puolella), jolloin rajattu naama menee omalle tasolleen, jossa sitä on joustavampaa muokata. Samalla valintaruutu tms. muuttuu nuolen osoittamaksi "valitun alueen siirto"-ruuduksi (kuvan keskeltä V hinaamalla kuva siirtyy, kulmasta X vetämällä kuvan koko muuttuu):


Pyyhitään pyyhekumilla ylimääräinen roina mun naaman ympäriltä veks. (Toi punainen nuoli osoittaa ihan suotta tuohon "siirrä valintaa"-ruutuun):


Hinataan mun naama sopivaan kohtaan ja sopivan kokoiseksi säädettynä:


Koon muuttamisen jäljiltä mun naama on hiukan epätarkka joten kannattaa hiukan terävöittää. Oikeassa alanurkassa näkyy tasojennäyttöruutu, johon ilmestyy tuollainen ruutupohjajutska siinä vaiheessa kun taso lisätään:


Yhdustetään tasot nuolen näyttämästä kohdasta ja tallennetaan:


Ja lopputuloksena aikaansaatu JPP X


Varmaan jäi paljon avoimeksi, mutta kyselkää...
 
Ylös