Belgian GP SPA:n legendaaristakin legendaarisemmalla radalla kaudella 2021. 27-29.8.2021.ūüŹĀūüŹéūüö•.

Mikä on ikimuistoisin suomalaisvoitto SPA:n radalla


  • √Ą√§nest√§ji√§ yhteens√§
    44
  • √Ą√§nestys suljettu. .

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Belgian GP 27.-29.8.
Pe:
1. harjoitukset klo 12.25, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Su: Belgian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00

spa-francorchamps-2018-layout-2.jpgSpa-Francorchamps.jpgcircuit-de-spa-francorchamps-illus.jpg
mp,504x498,matte,f8f8f8,t-pad,600x600,f8f8f8.jpg
300px-Circuit_spa_old.png

Yst√§v√§t kalliit, pian se Formula 1:sen kes√§tauko on ohi. Kuljettajat ja tiimien muu henkil√∂kunta viel√§ ansaitsemallaan lomalla, mutta pian ne moottorit taas jyr√§ht√§√§ k√§yntiin. ūüŹĀ

Sen vuoksi, että WRC-Rallin MM-osakilpailu käytiin nyt tänä viikonloppuna (13-15.8.2021) Belgiassa, ja osittain myös samalla SPA:n radalla, missä F1-sarja myös ajaa, ajattelin perustaa tämän topicin jo nyt.

Oli muuten kutkuttavan hienoa nähdä myös WRC-ralliautot SPA:n radalla, ja varsinkin Raidillon-Eau Rouge-mutkayhdistelmässä. Taittuu se näköjään myös huipputason ralliautolla tämä mutka.

Kilpailun muuten voitti Thierry Neuville belgialaisten suureksi iloksi, ja voittopystin hänelle luovutti maamies Jacky Ickx. Ickx voitti aikoinaan kahdeksan F1-osakilpailua urallaan. Kalle Rovanperä oli riemukkaasti kolmas.

Tehdäänpä nyt ensin lyhyt historiallinen katsaus tähän legendaariseen rataan. Joten tarkkana nyt.

Spa-Francorchamps suunniteltiin ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun sanomalehden omistaja Jules de He toivoi elvyttävänsä La Meuse Cupin-kilpailun, joka oli keskeytetty ensimmäisen maailmansodan vuoksi. Kilpa -ajaja Henri Langlois van Ophem ja SPA-kaupungin paroni Joseph de Crawhez kutsuttiin suunnittelemaan rata. He yhdistivät kolme tietä, jotka yhdistävät Spa-Francorchampsin, Malmedyn ja Stavelotin kaupunkeja täydellisen radan luomiseksi.
Alkuperäinen rata oli valtava 15 km, ja siinä oli paljon nykyaikaisen radan muodosta. Blamchimont, La Source, Kemmel Straight ja Les Combes esiteltiin kaikki sellaisina kuin ne tunnemme tänään. Eau Rouge ja Raidillon ovat myös kartalla, mutta ne on yhdistetty hiusneulalla, joka on asetettu kukkulalle kohti huippukokousta. Se olisi suuri haaste kaikille, jotka haluavat ottaa sen vastaan.
Kuljettajat eivät kuitenkaan olleet niin valmiita haasteeseen.
Vain yksi kuljettaja osallistui ensimmäiseen kilpailuun elokuussa 1921. Sen sijaan se korvattiin moottoripyöräkilpailulla, joka houkutteli paljon terveempiä 23 osallistujaa. Ensimmäinen virallinen Belgian Grand Prix järjestettiin vuonna 1922, jonka voitti Baron de Tornaco-Bruyère. 24 tunnin kilpailu pidettiin vuonna 1924 ajoituskopin ja puristustelineen rakentamisen jälkeen, ja Antonio Ascari voitti Euroopan GP: n Spanissa seuraavana vuonna.
Kaksi Chrysler 72 -sarjaa kilpailee vuoden 1928 SPA 24 tunnin aikana.
Kuvat Eau Rougen ja Raidillonin kautta lentävistä autoista ovat eräitä jännittävimpiä näkymiä moottoriurheilussa. Mutka luotiin vuonna 1939, kun tullin hiusneula poistettiin ja kaksi kierrosta yhdistettiin. Jyrkkä 17%: n kaltevuus on yksi moottoriurheilun historian haastavimmista kulmista.
Siellä oleville pedanteille on selkeä ero kahden mutkan välillä. Eau Rouge on lyhyt käännös vasemmalle mäen alaosassa. Raidillon on laajamittainen, ylämäkeen oikea käsi, joka poistuu Kemmel-suoralta.
Nämä kaksi kuvaa osoittavat, kuinka kulma on muuttunut historian aikana
  • Raidillon vuonna 1982‚Ķ
  • ‚Ķ Ja sama mutka vuonna 2019.

Ensimmäinen virallinen Formula 1 -kausi pidettiin vuonna 1950, ja sillä oli seitsemän Grand Prix -tapahtumaa ympäri maailmaa. Spa isännöi seitsemän kilpailun kauden viidennen kilpailun. 35 kierroksen voitti Juan Manuel Fangio.
Vuonna 1979 rataa lyhennettiin dramaattisesti uuden 6,9 km: n radan luomiseksi - alle puolet alkuperäisestä pituudesta.

Seuraavien vuosien aikana pienet muutokset muuttivat rataa. Bussipysäkki chicane asennettiin, F1 -suora siirrettiin La Source -käynnille sisäänkäynnin sijasta, ja Raidilloniin tehtiin pieniä muutoksia. Mutta kaiken kaikkiaan piiri on aina säilyttänyt luonteensa.
Uuden asettelun jälkeen Formula 1 palasi radalle vuonna 1983. Asiat alkoivat kivisesti, kirjaimellisesti, koska uuden radan ensimmäinen lähtö keskeytettiin. McLarenin Andrea de Cesaris sai kaksi upeaa lähtöä ja johti kilpailua, kunnes hänen moottorinsa hajosi. Alain Prost voitti kilpailun Renaultilla.Formula 1 nautti renessanssista uudessa Spa-Francorchampsissa, mutta Grand Prix -moottoripyöräily lähestyi viimeistä kilpailuaan radalla. Kilparata ei enää sovellu pyöräilijöille, mutta keskustelua käydään kestävyysmoottoripyöräkilpailun järjestämisestä - mahdollisesti vuonna 2022. SPA:n kestävyyskilpailut ovat peräisin vuodelta 1920, jolloin pidettiin ensimmäinen 24 tunnin kilpailu. Huolimatta useista vuosista ilman kestävyyskilpailua, päivän mittainen kilpailu on järjestetty joka vuosi vuodesta 1964 lähtien.Vuoteen 2000 asti kisat olivat osa Touring Car -mestaruuskilpailuja. Muistettava kilpailu tuli vuonna 1993, jolloin tapahtuma keskeytettiin 15 tunnin kuluttua Belgian kuninkaan Baudouinin kuoleman vuoksi. Kun lippua heilutettiin, Christian Fittipaldin tiimi johti joitakin ja sai voiton.
24 tunnin kilpailu järjestetään edelleen osana Intercontinental GT Challengea, kun taas lyhyemmät 6 tunnin SPA on osa kestävyyden maailmanmestaruutta .

SPA:n säällä on usein ollut merkitystä dramaattisen Grand Prix: n luomisessa. Kierros on niin suuri, että usein sataa yksittäisillä radan osilla, kun taas toiset pysyvät luun kuivina.
Tämä ajaa kuljettajat usein radalta, ei vähiten kuin vuoden 2008 kilpailussa. Lähinnä kuivan kilpailun johti Kimi Räikkönen, kun sade iski alle viisi kierrosta jäljellä. Kun johtajat kieltäytyivät kaivamasta märkiä renkaita vaimentavalle radalle, seurasi kaaos. Kimi ja Lewis Hamilton vaihtoivat ensimmäisen sijan viimeisillä kierroksilla, kunnes suomalainen ei kyennyt pysymään radalla.

Sade sai Kimi Räikkösen ulos vuoden 2008 Belgian GP: n viimeisiltä kierroksilta.

Seitsemän kilometriä pitkä Circuit de Spa-Francorchamps’n moottorirata on pisin Formula 1 -sarjassa 2000-luvulla mukana oleva rata.

Eniten voittoja on saksalaisella Michael Schumacherilla, kaikkiaan kuusi vuosilta 1992, 1995‚Äď1997 sek√§ 2001‚Äď2002. Schumacher my√∂s debytoi juuri t√§ll√§ radalla kaudella 1991. Viidesti voittajaksi on ajanut Ayrton Senna, nelj√§sti Kimi R√§ikk√∂nen, Lewis Hamilton ja Jim Clark. Damon Hill on voittanut kolmesti kausilla 1993, 1994, sek√§ 1998.

Suomalaisen kansallisuuden omaavista kuljettajista F1 GP:n SPA:n radalla ovat voittaneet Mika Häkkinen kaudella 2000, Kimi Räikkönen kausina 2004, 2005, 2007 ja 2009, sekä Nico Rosberg kaudella 2016.

Mika Häkkinen voitti myös SPA:n radalla järjestetyn DTM-kilpailun kaudella 2005.

Markus Palttala on voittanut Span 24 tunnin ajon Cat.2-luokassa Porschella PSI Motorsport Team -autokunnassa vuonna 2001, 1 000 km:n ajon Le Mans Seriesin GT1 -luokassa Fordilla Marc VDS Racing Team -autokunnassa vuonna 2010 ja Span 24 tunnin ajon kokonaiskilpailun vuonna 2015 BMW Sports Trophy Team Marc VDS -autokunnassa.

Mika Salo on voittanut Span 24 tunnin ajon GT2-luokassa Ferrarilla AF Corse -autokunnassa vuonna 2006.

Toni Vilander on voittanut Span 24 tunnin ajon GT2-luokassa vuonna 2009, Pro-Am Cup -luokan vuonna 2013 ja Span 6 tunnin ajon FIA WEC -sarjassa LMGTE Pro -luokassa vuonna 2014 Ferrarilla AF Corse -autokunnassa.

Nyt joitain hetki√§ SPA:n F1-historiasta.ūüŹĀ

Senna vs Häkkinen kaudella 1992:

Senna vs Schumacher kaudella 1993:

Schumacher vs Hill kaudella 1995:

Parhaat palat kauden 1998 dramaattisesta GP:stä:

Häkkinen vs Schumacher kaudella 2000:

Räikkösen taidonnäytteitä SPA:ssa:
https://youtu.be/gP-jRSr9gK8

Starttikolari kaudella 2012:
https://www.dailymotion.com/video/xuepur

Ja myös kaudella 2018 koettiin vastaavaa:
https://youtu.be/fuRRLkc4qUo

Räikkönen on ohittanut Schumacherin kahdesti Raidillon-Eau Rouge-yhdistelmässä, kaudella 2004 ja kaudella 2012:
https://youtu.be/j8Rc2D1VQxg
.
https://www.dailymotion.com/video/x1d92xa

Kimi vs Michael, kahden todellisen 'King of the SPA:n' titaanitaistelu kaudella 2004:
https://youtu.be/rNceCZ0ue1s

Vielä lopuksi Michael Schumacherin taidonnäytteitä SPA:n kisasta vuosimallia 1997:
https://www.dailymotion.com/video/x5cfkqu

Mukavaa Belgian GP:n odotusta kaikille, sek√§ mielenkiintoista Belgian GP:t√§ l√§ht√∂hetken koittaessa.ūüŹĀūüėäūüŹéūüö•

260px-Podium_2009_Belgium.jpgNäytä liitetiedosto 1084open-uri20120929-32138-neyb0u.jpghqdefault.jpg
getty_2004raikkonenspavoitto-696x443.jpg

Näytä liitetiedosto 1084
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
T√§ss√§ viel√§ MM-pistetilanteet ennen tulevaa Belgian GP:t√§ūüŹĀūüŹé

E7vC1_xXIAETk__.jpegE7vC5C4WEAoFEMv.png
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1698
Onhan se selkeästi Nicon voitto Spassa. Ei kahta sanaa. Siitä hyvät pisteet mestaruuteen asti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Muutama suomalaishetki SPA:n radalta kuvien kera:
Mika H√§kkinen vs Michael Schumacher kaudella 2000ūüŹĀ
hqe29bo.jpgMika-Hakkinen-y-Michael-Schumacher-Belgica-2000_00-1200x750.jpgspa_2000_600x.x45578.jpg1588071014_5ea80a660bc22.jpg

Kimi R√§ikk√∂nen on saanut lempinimen 'King of the SPA' nelj√§ll√§ SPA:n voitollaanūüŹÜūüŹÜūüŹÜūüŹÜ
ECq4HohXUAIFalC.jpgkimi-raikkonen-spa-belgia-nelja-voittoa-voitot-2004-2005-2007-2009.jpg14719458284776.jpg

Nico Rosbergin Schumacherin kaltainen voittohyppy SPAn podiumilla kaudella 2016
race-report-belgian-gp-rosberg-jump_3774525.jpg
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1590
Miksi tosi usein kirjoitetaan kaikki isolla SPA, ikäänkuin se olisi joku lyhenne jostain?
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1084
Sijainti
Vyborg
Spa on kyllä hyvin sopinut suomalaiskuskeille jossa on nähty ehkä ikimuistoisimmat suomalaiskuskien suorituksia.
Jossa tapahtui se legendaarinen Häkkisen tuplaohitus Schumista 2000 Spa:n osakilpailussa, mikä on yksi kaikkien aikojen parhaimmista ohituksista. Ja tietenkin Kimin neljä voittoja. Jossa päällimäisenä on jäänyt mieleen Spa:n 2009, missä Kimi onnistui nousemaan 6 ruudusta kärkeen kisan alussa. Jossa onnistui Kersin avulla nousemaan lähdössä monta sijaa ja ohittamaan paalulta lähtenyttä Fisicoa turva-auton poistumisen jälkeen.
Ja sitten joutui sen jälkeen pitämään Fisicon koko kisan ajan takana nopeamalla Fisicon Force India autollansa. Mikä oli hermoja raastava taistelu voitosta alusta loppuun, minkä Kimi onneksi voitti lopulta huippusuorituksella. Joka oli myös Ferrarin ainoa kisa voitto sinä vuonna.
 

Ronnie James

Well-known member
Liittynyt
25.11.2018
Viestit
140
Spa-Francorchamps suunniteltiin ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun sanomalehden omistaja Jules de He toivoi elvyttävänsä La Meuse Cupin-kilpailun
Jules de He?
Ei pahalla, mutta olisihan sitä kai voinut vähän nähdä vaivaa tuon kääntäjän avulla tehdyn historiapläjäyksen kanssa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Jules de He?
Ei pahalla, mutta olisihan sitä kai voinut vähän nähdä vaivaa tuon kääntäjän avulla tehdyn historiapläjäyksen kanssa.
Kyseess√§ on siis Jules de Thier. Olen pahoillani pienest√§ lapsusesta. Hyv√§ kun huomasit t√§m√§n ūüĎć
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Miksi tosi usein kirjoitetaan kaikki isolla SPA, ikäänkuin se olisi joku lyhenne jostain?
En tiedä muista, mutta itselleni jäänyt tapa kirjoittaa noin. Eihän se kieliopillisesti ole oikein. Yritän oppia pois pinttyneestä tavasta. Radan koko nimihän on Spa-Francorchamps.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1590
En tiedä muista, mutta itselleni jäänyt tapa kirjoittaa noin. Eihän se kieliopillisesti ole oikein. Yritän oppia pois pinttyneestä tavasta. Radan koko nimihän on Spa-Francorchamps.
Et todellakaan ole ainoa, ehk√§ min√§ olen v√§√§r√§ss√§ ūüėĄ
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1084
Sijainti
Vyborg
Span rata on kyllä ehdottamasti sarjan parhaimmista radoista, jota muodostaa radan hienot pitkät suorat ja myös radan nopeat mutkat mutkineen. josta etenkin on Eau Rouge:en vaarallinen mutta legendaarinen mutka, jossa on nähty huikeita taisteluja ja ohituksia vuosien ajan. Minkä myötä radasta on tullut perinteisesti monien kuskien ja fanien suosikki rata jo vuosien ajan.
Jota on ilo katsella aina kun sarja palaa kesätauon jälkeen Belgian Spa:n!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8765
Gallup-kyssäriin vastasin pitkän mietinnän jälkeen 2004. Kimillä vaikea kausi, mutta Spassa kymmenennestä ruudusta nopeasti kiinni palkintosijaan ja ekojen pysähdyksien aikana kärkeen. Pari turva-autoa loppupuolella antoi vielä Schumille iskun paikan, mutta kärkipaikka piti. Toki Schumikin saattoi juhlia, kun mestaruus varmistui.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Gallup-kyssäriin vastasin pitkän mietinnän jälkeen 2004. Kimillä vaikea kausi, mutta Spassa kymmenennestä ruudusta nopeasti kiinni palkintosijaan ja ekojen pysähdyksien aikana kärkeen. Pari turva-autoa loppupuolella antoi vielä Schumille iskun paikan, mutta kärkipaikka piti. Toki Schumikin saattoi juhlia, kun mestaruus varmistui.
Itsekin valitsin tämän GP:n. Alkukausi oli mennyt heikosti McLarenilla ja brittiläinen toimittaja Bob McKenzie oli jopa sanonut, että "jos McLaren voittaa yhtäkään kilpailua tänä vuonna, juoksen Silverstonen ratakierroksen alasti". Hän sitten joutui lunastamaan lupauksensa Silverstonen GP:n kauden 2005 kisan alla. Onneksi tosin intiimit paikat oli peitetty.



silvgp3002.jpg2009-187906-10-07-2005-silverstone-england-journalist-bob-mckenzie-run-naked-around-silver1.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Tämä Räikkösen ohitus Fisichellasta oli kyllä kauden 2009 kisassa tyylikäs. Liekö tullut Fisichellalle takaumia kauden Suzukan 2005 GP:stä? Kimi kaksi kertaa suorittanut voiton tuoneen ohituksen Fisichellasta.


Kimi Räikkönen on myös ohittanut Michael Schumacherin kaksi kertaa Raidillon-Eau Rouge-yhdistelmässä. Kausilla 2004 ja 2012.

Sen lisäksi, että kummatkin ovat voittaneet Ferrarilla F1-maailmanmestaruuden, kummatkin ovat ansainneet tittelin 'King of the Spa'. Schumacherilla kuusi voittoa, ja Kimilläkin neljä voittoa Spa:n radalta.

Kumpaa ohitusta muuten pidätte näistä hienompana? Alla olevassa videossa voitte nähdä kummatkin ohitukset (kaudet 2004 ja 2012? Mielelläni kuulisin mielipiteenne.

 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Toki t√§m√§ H√§kkinen vs Schumacher oli eritt√§in mahtavaa kisailua kauden 2000 GP:ss√§. Tasavertaiset autot olivat tuolloin Ferrari ja McLaren ja ai ett√§, mik√§ n√§yt√∂s t√§m√§ olikaanūü§ó
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1298
Eau Rouge-Raidillon-yhdistelmä on osoittanut usein vaarallisuutensa.

Muun muassa Mika Salo, Stefan Bellof, Anthoine Hubert, Alex Zanardi, Jacques Villeneuve, Giancarlo Fisichella, Kevin Magnussen ja Ricardo Zonta ovat ajaneet t√§ss√§ mutka-yhdistelm√§ss√§ ulos. Osa jopa dramaattisen lopullisen seurauksin ūüŹĀ

Mika Salon ulosajo kaudella 1998:
.

Jacques Villeneuve ja Ricardo Zonta:

Kevin Magnussen:

Giancarlo Fisichella:
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/2r3v3o .
https://youtu.be/YIILj8x_c-8

Stefan Bellof:
https://youtu.be/GDJg1adxqjM

Anthoine Hubert:
https://youtu.be/0yKhkAHJp58

Alex Zanardi:

Vaikka ulosajot ja kolarit kuuluvat lajiin, kuolemantapauksia ei kukaan toivo. ūüŹĀ
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1698
Vittu että noita upotettuja videoita on paljon. Saako noita muuten piiloon, kuin ignooramalla Riesselin?
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1590
Nokivasara voisi laittaa esim videot pelkiksi linkeiksi ja kuvien määrää voisi myös karsia.
 
Ylös