BTCC 2006

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Brittein saarten vakioautosarja BTCC (British Touring Car Championship) pyörähtää käyntiin parin viikon päästä Brands Hatchistä. Laitetaas nyt tännekkin osallistujat ja kauden osakilpailut. Autojen perässä olevat lyhenteet BTCC ja S2000 kertovat auton luokituksen.

Kuljettajat ja tiimit:

Tehdastallit:
Fabrizio Gionvanardi ITA VX Racing Vauxhall Astra Sport Hatch BTCC
Tom Chilton GBR VX Racing Vauxhall Astra Sport Hatch BTCC
Gavin Smith IRE VX Racing Vauxhall Astra Sport Hatch BTCC
Jason Plato GBR Seat Sport UK Seat Leon S2000
James Thompson*1 GBR Seat Sport UK Seat Leon S2000
Darren Turner*1 GBR Seat Sport UK Seat Leon S2000

*1: Vuorottelevat tallin toisessa autossa.


Yksityistallit:

Matt Neal GBR Team Halfords Honda Integra BTCC
Mark Proctor GBR Fast-Tec Motorsport Honda Civic Type-R BTCC
Martyn Bell GBR Geoff Steel Racing BMW 320i S2000
David Pinkney GBR Motorbase Performance Honda Integra BTCC
Mike Jordan GBR Team Eurotech Honda Integra BTCC
Mark Smith GBR In-Front Motorsport Alfa Romeo 156 S2000
Gordon Shedden GBR Team Halfords Honda Integra BTCC
James Kaye GBR Synchro Motorsport Honda Civic Type-R BTCC
Fiona Leggate*2 GBR Tech-Speed Motorsport Vauxhall Astra Coupe BTCC
Rob Collard GBR Team RAC MG ZS BTCC
Colin Turkington GBR Team RAC MG ZS BTCC
Jason Hughes GBR Kartworld Racing MG ZS BTCC

*2: Käyttää poltto-aineena autossaan bioetanolia.

Osakilpailut:

Kierrokset 1,2,3 Brands Hatch (Indy) 8-9 Huhtikuuta
Kierrokset 4,5,6 Mondello Park 22-23 Huhtikuuta
Kierrokset 7,8,9 Oulton Park (Island) 13-14 Toukuuta
Kierrokset 10,11,12 Thruxton 3-4 Kesäkuuta
Kierrokset 13,14,15 Croft 15-16 Heinäkuuta
Kierrokset 16,17,18 Donington Park 29-30 Heinäkuuta
Kierrokset 19,20,21 Snetterton 12-13 Elokuuta
Kierrokset 22,23,24 Knockhill 2-3 Syyskuuta
Kierrokset 25,26,27 Brands Hatch (Indy) 23-24 Syyskuuta
Kierrokset 28,29,30 Silverstone (National) 14-15 Lokakuuta

Listasta voisi poimia pari tunnetumpaa nimeä. Esimerkiksi vuoden 2005 BTCC mestarin Matt Nealin, vuosien 2002 ja 2004 mestarin James Thompsonin ja vuoden 2001 mestarin Jason Platon. Muita mestareita tässä viime vuosikymmenen kovimmassa vakioautosarjassa ovat olleet mm. Rickard Rydell, Alain Menu, Frank Biela, Yvan Muller ja Laurent Aiello.

Lisää tietoa sarjasta:
http://www.btccpages.com/
http://www.btcc.net/
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ei oo ollu BTCC enää vuosiin parhaiden päiviensä veroinen, aika nihkeästi osallistujia tälle kaudelle.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Petri Piira sanoi:
Ei oo ollu BTCC enää vuosiin parhaiden päiviensä veroinen, aika nihkeästi osallistujia tälle kaudelle.
Joo kyllä ne Super Touring autot silloin 90-luvulla oli ihan toista maata. Just tossa kattelin tota BTCC tales from the tarmac 1991-2002 DVD:tä. Todella hienoja kaksinkamppailuita useissa kisoissa. Oikeastaan sen innottamana piti tääkin toikki laittaa ;)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kun on niin laiska nyt itse selvittämään, niin kuinkas BTCC:n tekniset säännöt nykyään eroaa WTCC:stä?

BTCC:n tuho oli se, että rupesivat soveltamaan "liian omia" sääntöjään -> kalusto ei käynyt muihin sarjoihin.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Vähän noista säännöistä:

-BTCC:ssä autojen koneet ovat 2-litraiset.
-Kierrokset rajoitettu 8500 rpm.
-Luistonesto kielletty.
-6-vaihteinen vaihteisto ja kytkin ovat kaikilla TOCA:n eli Touring Car Associationin toimittamat.
-Jarrut TOCA:n ennalta määräämät AP Racingin levyjarrut, kooltaan343mm edessä ja 290mm takana.
-TOCA:n ennalta määräämät Dunlopin 17" renkaat ja vanteet, kuljettaja saa käyttää 20 renkasta kisaviikonloppua kohti.
-Auton vähimmäispaino 1150 kg kuljettaja mukaan lukien.

Autojen tekniikkaa siis on pyritty halventamaan käyttämällä kaikissa autoissa samanlaisia osia.

Korisäännöissä BTCC:ssä sallitaan 2-oviset autot, kun taas WTCC:ssä ei sallita? Oikaiskaa, jos muistan tuon WTCC kohdan väärin.

Osa syy BTCC:n alamäkeen oli myös Super Touring autojen kasvaneet ylläpitokulut. Super Touring autot maksoivat suunnilleen 300 000 puntaa, kun taas nykyiset monilla standardisoiduilla osilla olevat autot maksavat noin 130 000 puntaa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Zep sanoi:
Kun on niin laiska nyt itse selvittämään, niin kuinkas BTCC:n tekniset säännöt nykyään eroaa WTCC:stä?

BTCC:n tuho oli se, että rupesivat soveltamaan "liian omia" sääntöjään -> kalusto ei käynyt muihin sarjoihin.
BTCC:n säännöt ovat yleisesti ottaen kai hivenen vapaammat. Aerosäännöissä eroa on ainakin isompi takasiipi (joka ei taida olla säädettävä, toisin kuin Super2000:ssa??) ja mun mielestä rumat helma-/kylkilevikkeet. BTC-autot ovat (ainakin paperilla) hieman nopeampia kuin Super2000-autot ja BTCC:ssä tuota eroa on koitettu painoilla säädellä.

Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt, niin BTC-säännöt ovat vanhemmat kuin Super2000, joten BTCC:tä ei oikein voi syyttää liian omista säännöistä :) ETCC:ssä otettiin nuo omat säännöt käyttöön kaiketi lähinnä BMW:n vaatimuksesta. Tahtoivat kisata vakiommalla kalustolla... ovat tosin Baijerissa unohtaneet tuon mielipiteensä aika tehokkaasti kun E90:stä piti tehdä luokitusspesiaali 320si.

ttkorhon sanoi:
Korisäännöissä BTCC:ssä sallitaan 2-oviset autot, kun taas WTCC:ssä ei sallita? Oikaiskaa, jos muistan tuon WTCC kohdan väärin.
No tuota neliovisuuttaa ei ole missään julkisesti nähtävillä olevissa säännöissä listattu, mutta ymmärtääkseni kyse on jostain sopimuksesta mukana olevien valmistajien kesken. ETCC:ssähän oli kyllä mukana Civic ja 307 kaksiovisina versioina
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Osasyy kyllä, mutta itse pitäisin kyllä todellisena syynä Super Touringin jälkeistä kalustoa, joka oli jokseenkin uniikkia Euroopassa. Ei edes Britannian markkinat saa autonvalmistajia innostumaan moisesta...

Kilpailullisestihan 90-luku meni "vakioautojen" osalla seuraavasti:
90-94
DTM oli huippuluokka -kunnes kalusto alkoi muuttua A-ryhmästä siluettiluokaksi niin kalliilla tavalla, että Audi ja BMW kaikkosivat. Nimikuskejahan sarjassa kyllä riitti aina sarjan kuolemaan saakka, mutta kilpailullisesti se ei enää ollut entisensä.

94-n.98
BTCC oli huippusarja. Harmi vaan, että Suomessa ei juuri seurattu. Paljon "tehdastiimejä", huippukuljettajia ja tasaväkistä kovaa kamppailua.

98-
STW -> ETCC -> WTCC


http://www.neuspeed.com/supertouring/A4forsale.html
Taitaa olla ex-LMS
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Juu kyllähän tuo kovasti vaikuttaa Hietamäen Markun käskettävänä olleelta autolta... Sama keltainen takaspoikkakin on vielä paikallaan. Kärcherin tarrat ovat sentään malttaneet poistaa :)
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
ETCC:ssä otettiin nuo omat säännöt käyttöön kaiketi lähinnä BMW:n vaatimuksesta. Tahtoivat kisata vakiommalla kalustolla... ovat tosin Baijerissa unohtaneet tuon mielipiteensä aika tehokkaasti kun E90:stä piti tehdä luokitusspesiaali 320si.
No onhan se vakio, kaupasta saa ostaa :)

Olisiko suurin syy ollut moottori jossa oli Valvetronic venttiilikoneisto joka ei kestä vaadittavia kierrosmääriä. Vaihtoivat sitten homologaatiospesiaalin koneeseen tilalle tavalliset nokat ja kaasuläpän. Tai ehkä säännöt kieltävät valvetronicin käytön kokonaan?

Samanlainen homma tehtiin 1994 kun esiteltiin BMW 318is Class II Sedan. Siihen asti 16 venttiilistä neloskonetta oli saanut vain kaksiovisessa coupessa mutta super touring/class II säännöt muuttuivat niin että kaksiovisella ei saanut enää kisata. BMW sitten rakensi vähintään 2500 kappaletta 318is Sedaneita joissa oli tuo 16 venttiilinen kone sekä säädettävä etusplitteri ja takaspoileri.

Jos tuota 318is homologaatiospesiaalia ei olisi rakennettu BMW olisi kai joutunut kisaamaan 8 venttiilisellä nelosella, yhhyh... En tiedä olisiko sen ajan 24 venttiilinen kutonen ollut sallittu vai miksi ei käytetty sitä?
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Bell on hommannut Dirk Mullerin viime kauden E46 korisen BMW 320i:n Schnitzeriltä. Kaveri ajoi aikaisemmin puhtaassa BMW amatööriluokassa jota hän käsittääkseni dominoi. Mielenkiintoista seurata miten sitten pärjää kovemmalla tasolla :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eka kisa alkaa näillä minuuteilla. Tulokset reaaliajassa näkee tuosta: http://www.sportsync.net/sportsyncaccesspages/LiveTimingTOCA.html

Samasta osoitteesta voi seurata myös myöhemmin tänään suomalaisten edesottamuksia FR2.0-kisoissa.

edit: Ilmeisesti joko minä tai ajanotto sekoilee, sillä puolet näyttäisi olevan ajettu ja äsken ihan varppina näytti nolla kierrosta... noh, mitä pienistä.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Vain 15 autoa lähteny matkaan, niistäkin yks kolaroinut? tms heti alussa.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
964
2013:
1. Andrew Jordan 338
2. Gordon Shedden 308
3. Colin Turkington 305
4. Matt Neal 304
5. Jason Plato 276

9. Silverstone Circuit 29.9.
10. Brands Hatch 13.10.

TV: ?
Wikipedia: 2013
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kannattiko tätä 7 vuotta vanhaa ketjua enää kaivaa esille, nyt kun kauden kisojakaan ei ole jäljellä enää kuin 2? :doubtful:
Honda Civicillä ajava Andrew Jordan johtaa sarjaa 338 pisteellä ennen toisen olevaa Gordon Sheddeniä:
http://www.btcc.net/html/standings.php
Kyllähän sarja varsinkin ensi vuonna Mersun tullessa mukaan päihittää merkkivalikoimallaan WTCC:n, mutta, koska sarjassa ei aja ketään suomalaista, niin on melko pimennossa maassamme. :dunno:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2208
Kannattiko tätä 7 vuotta vanhaa ketjua enää kaivaa esille, nyt kun kauden kisojakaan ei ole jäljellä enää kuin 2? :doubtful:
Honda Civicillä ajava Andrew Jordan johtaa sarjaa 338 pisteellä ennen toisen olevaa Gordon Sheddeniä:
http://www.btcc.net/html/standings.php
Kyllähän sarja varsinkin ensi vuonna Mersun tullessa mukaan päihittää merkkivalikoimallaan WTCC:n, mutta, koska sarjassa ei aja ketään suomalaista, niin on melko pimennossa maassamme. :dunno:
Varmaan tämä olisi mahtunut Silhuette/TouringCar sarjat 2013 -keskustelun alle? :rolleyes:

Kisoja voi katsoa samalla tavalla kuin bbc:tä. Eli media hint plugin selaimeen (esim. firefox) ja suoraan ITV:n sivuilta. Sieltä tulee yleensä koko päivä suorana ja kaikki luokat. http://www.itv.com/itv4/

Merkkivalikoima näyttää laajalta, mutta BTCC on nykyään lähes silhuettisarja. Säännöt pitää huolen, että autoissa on paljon samoja osia. Moottoritoimittajiakin on vain muutama. Jos tässä sarjassa fanittaa jotain automerkkiä, niin käytännössä fanittaa vain sitä ulkokuorta. :alppu:
 
Ylös