Carlos Sainzin ura

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Laitetaan vähän ulkolaisiakin kuskeja tähän urakeskusteluun mukaan. "El matadorin" ura käynnistyi 80-luvun puolivälissä ja suomalaisten tietoisuuteen hän tuli vuonna-88 ajaessaan ensimmäistä kertaa Jyväskylässä tehtaan Ford Sierra Cosworthilla. Siitä ura lähtikin vauhdilla nousuun. Seuraavana vuonna hän ajoikin jo Toyotalla ja vuonna-90 tuli jo maailmanmestaruus. Vuonna-92 espanjalainen uusi mestaruutensa Toyotalla, jonka jälkeen siirtyi Lancialle. Tietääkö joku miksi tuore maailmanmestari ei jatkanut Toyotalla, vaan siirtyi hiipuvaan Lancia-tiimiin, jolla ei ollut enää suurempaa panostusta sarjaan vuonna-93? Vai olikos se yksityistiiminä silloin mukana? Seuraavaksi matka jatkui Subarulle ja sieltä Fordille. 98-ja -99 ajoi Toyotalla ja palasi Toyotan vetäydyttyä takaisin Fordille. Ura päättyi Citroenin ratissa 2004. Tämän jälkeen on ollut rallin parissa aktiivisesti mukana mm. aavikkoralleissa ja nyt viime vuodet VW:n WRC-tiimissä kehittämässä Polo WRC:tä. Nyt on vahva ehdokas VW:n tallipäälliköksi Jost Capiton väistyessä tehtävästä.
Sainz oli 90-luvun alussa suomalaisyleisön suuri suosikki voittaessaan Jyskälän -90 jalka paketissa. Taisi pohjustaa suosiotaan jo edellisenä vuonna-89, suorittaessaan legendaarisen kaadon ja sillankaiteeseen ajon Juupajoella johtoasemasta. Kaatoja taisi tuohon aikaan tulla kohtuullisen usein, mm. Australiassa-91 rullasi varmaan parikymmentä kierrosta ympäri pellolla. Jyskälässä-91 ajoi myös ulos Surkeessa kärkitaistelussa. Yksi kaato oli myös mestareiden kisassa-89, jossa hän pyöri kaiteen päällä monta kierrosta katon kautta ympäri ja teloi kätensä. Uran negatiivisin hetki on varmasti RAC-98, kun mestaruus karkasi 600 metriä ennen viimeisen pätkän maalia Corollan moottorin hajottua.

Espanjalaiset ovat tunnetusti kuumaverisiä, mutta Sainz on mielestäni ollut aina yllättävän tyyni päällepäin. Ilmeestä toki näkee, koska hermot on pinnassa, mutta harvinaisen lunkisti on ottanut epäonniset tilanteet. Sen sijaan kartturi Luis Moyalta tarinaa tulee ja kypärät lentelee. Sainz on myös tainnut aina olla sellainen kaveri, joka tuntee itsensä tähdeksi ja haluaa myös sen mukaista kohtelua. Esimerkiksi vuonna-98 taisi olla tilanne, että Bosselle oli annettu pieni hetki aikaa testata Toyotaa, mutta Sainz ei omasta testiajastaan halunnut tinkiä yhtään. Mielumminkin kulutti aikaa istumalla kaikessa rauhassa autossaan koko sovitun ajan, huolimatta siitä että Bossen ajot jää vähiin. Kaikesta huolimatta yksi rallin historian kovimpia nimiä ja varsin karismaattinen persoona.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
En nyt muista mikä oli syy mutta Repsol alkoi sponssaamaan Lanciaa ja siinä meni mukana Sainzkin. Castrol oli Toyotan uusi sponssi.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Muistaako kukaan mikä oli se Sainzin nuotitustapaus Jyskälässä-90, kun hänellä oli jalka paketissa? Virallinen selityshän lehdissä oli, että Sainz tuli nyppylän takaa ja huomasi tien reunassa pysäköidyn auton ja joutui väistämään ojaan. Mutta siinähän taisi totuus olla vähän toinen? Oliko tilanne niin, että Sainz ajoi reipasta ylinopeutta tai väärällä puolella tietä ja se pysäköity auto oli ihan oikein pysäköitynä? En muista miten tapaus meni, mutta jotain hämärää siinä taisi olla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16022
Sijainti
Tampereen lenkki
Lancian tehdastiimihän lopetti jo 1991, jolloin Jolly Club ryhtyi jatkamaan kilpailutoimintaa. Vaikea sanoa miten 1992 niin kilpailukykyinen auto oli niin auttamattoman vanhentunut 1993. Tai ehkä vaan ei sopinut Carlosin käteen?

Carloshan ajoi 80-luvun puolivälissä Ford RS200:lla ja sitä ennen Renault 5 Turbolla Espanjan mestaruussarjaa.

Suomessahan suosio rakennettiin ensin 1988 takavetoisen Sierran ratissa, sitten Toyotalla kaadon kautta ja sitten voittoisasti. 1991 ulosajon jälkeen Carlos ei "uskaltanutkaan" ajaa Jyväskylässä hetkeen. Tavallaan voi sanoa että siihen Surkeen ulosajoon ratkesi maailmanmestaruus, sen jälkeen Carloksen ajo ei enää kulkenut. Australiassa onnistui kaatamaan auton vuorokauden sisään kolme kertaa. Keskimmäiseen niistä ei tainnut mennäkään aikaa kuin 10 sekuntia.

Mielenkiintoinen detalji muuten kolmikosta Sainz-Auriol-Kankkunen: yli 10 vuoden ajan aina kaksi näistä oli tallikavereita keskenään mutta koskaan eivät kaikki kolme olleet samassa tallissa

1988 Sainz&Auriol Ford
1989 Kankkunen&Sainz Toyota
1990-1992 Kankkunen&Auriol Lancia
1993-1996 Kankkunen&Auriol Toyota
1997 Kankkunen&Sainz Ford
1998-1999 Sainz&Auriol Toyota

Vasta vuonna 2000 olivat kaikki kolme eri tiimeissä.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1397
Sainz on ulkomaalaisista kuskeista se jota arvostan kaikkein eniten. Rallisaavutusten lisäksi oli aikoinaan Espanjan kovin formulalupaus ja kansallisen tason squash-mestari sekä ehti myös opiskella yliopistossa lakia ennen moottoriurheilu-uraa. Yksi karismaattisimpia persoonallisuuksia rallimaailmassa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4600
Sijainti
Salo
Carlos Sainz on myös harmikseen hävinnyt maailmanmestaruuden ikävimmällä mahdollisella tavalla vuonna 1998. Asiaahan ei juuri koskaan ole pohdittu Sainzin näkökulmasta; Corolla WRC hyytyy - kertojasta riippuen - 350-500 metriä ennen päätös-ek:n maaliviivaa. Aina voi spekuloida, että miksi eivät työntäneet sitä maaliin. Mutta kaikki rallin sääntöjä ymmärtävät tietävät, että se ek:n maali ei vielä kisaa päätä. Toinen mokoma kun olisi pitänyt työntää maali-AT:lle.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Carlos Sainz on myös harmikseen hävinnyt maailmanmestaruuden ikävimmällä mahdollisella tavalla vuonna 1998. Asiaahan ei juuri koskaan ole pohdittu Sainzin näkökulmasta; Corolla WRC hyytyy - kertojasta riippuen - 350-500 metriä ennen päätös-ek:n maaliviivaa. Aina voi spekuloida, että miksi eivät työntäneet sitä maaliin. Mutta kaikki rallin sääntöjä ymmärtävät tietävät, että se ek:n maali ei vielä kisaa päätä. Toinen mokoma kun olisi pitänyt työntää maali-AT:lle.
Tarkoitat varmaan siirtymää ek:n maalista maalikorokkeelle asti. Tämähän kuuluu tosiaan vielä rallin reittiin, joka pitää aikataulun puitteissa suorittaa. Tyypillisesti viimeisen pätkän maalista kilpailun viralliseen maaliin on matkaa helposti kymmeniä kilometrejä, joten se siitä työntämisestä.
Olishan sen erikoiskokeen maaliin voinut silti yrittää työntää, niin olis ajanotto pysähtynyt ja olis vielä voinut edes yrittää siirtymällä keksiä jotain tekohengitystä antaa moottorille. No, ehkä he jo tiesivät että moottori on finaalissa. En tiedä sitten miten moottori hajosi, oliko öljyt pihalla ja kone leikkasi kiinni vai mitä tarkalleen tapahtui. Oliko toivoakaan keksiä mitään tilapäisiä kotikonstivirityksiä. Yrittiväthän he vielä startata, mutta ei lähtenyt enää käyntiin. Ei ollut varmaan Toyotan väki mielissään, kun Moya osoitti kiukkunsa autoon. Toyotalle vähän huonoa mainosta, kun tv-kuvissa näkyy kun kaveri potkii ja haukkuu autoa ja paiskaa kypäränsä takalasin läpi.
Vaikka Sainz hävisikin mestaruuden julmalla tavalla, olen silti sitä mieltä että kyllä mestaruus Tommille kuului. Hän joutui kuitenkin keskeyttämään ulosajoon, joka ei ollut hänen oma syynsä. Öljyläikkä tiellä olisi pitänyt järjestäjän toimesta putsata pois.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4600
Sijainti
Salo
En tiedä sitten miten moottori hajosi, oliko öljyt pihalla ja kone leikkasi kiinni vai mitä tarkalleen tapahtui. Oliko toivoakaan keksiä mitään tilapäisiä kotikonstivirityksiä. Yrittiväthän he vielä startata, mutta ei lähtenyt enää käyntiin. Ei ollut varmaan Toyotan väki mielissään, kun Moya osoitti kiukkunsa autoon. Toyotalle vähän huonoa mainosta, kun tv-kuvissa näkyy kun kaveri potkii ja haukkuu autoa ja paiskaa kypäränsä takalasin läpi.
Vaikka Sainz hävisikin mestaruuden julmalla tavalla, olen silti sitä mieltä että kyllä mestaruus Tommille kuului. Hän joutui kuitenkin keskeyttämään ulosajoon, joka ei ollut hänen oma syynsä. Öljyläikkä tiellä olisi pitänyt järjestäjän toimesta putsata pois.
Se maalikorokkeelle ajo vielä. Pätkän perusteella konetta tuskin olisi tuosta enää heräämään saanut, jauhesammuttimet kun sotkevat paikat melko totaalisesti.

https://www.youtube.com/watch?v=liBLqmeHht8
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16022
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaikka Sainz hävisikin mestaruuden julmalla tavalla, olen silti sitä mieltä että kyllä mestaruus Tommille kuului. Hän joutui kuitenkin keskeyttämään ulosajoon, joka ei ollut hänen oma syynsä. Öljyläikkä tiellä olisi pitänyt järjestäjän toimesta putsata pois.
Olen tästä samaa mieltä. Molemmilla oli tuossa RAC:ssa epäonnea tasapuolisesti, vaikkakin Sainz joutui ajamaan suotta koko kisan läpi.

Lisäksihän Sainzin toinen mestaruus 1992 tuli melkoisten onnenkantamoisten kautta, kun kisan toisensa perään voittanut Didier Auriol keskeytti loppukaudesta monta kisaa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1397
Lisäksihän Sainzin toinen mestaruus 1992 tuli melkoisten onnenkantamoisten kautta, kun kisan toisensa perään voittanut Didier Auriol keskeytti loppukaudesta monta kisaa.
Alkukaudesta Toyota oli kaikkea muuta kuin valmis auto, etenkin ajettavuudeltaan. Siihen nähden Sainz ajoi todella hyvin. Auriolin suorituksia yhtään väheksymättä Didi ajoi voittonsa aika ylivoimaisella kalustolla. Loppukaudesta Sainz pisti Celican käytännössä uusiksi ja sitten Kataloniasta eteenpäin alkoi kulkea.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11232
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Eilenillalla kirjoittamani ei näemmä ehtinyt tänne kun Soneran laajakaista katosi kertalaakista.

Mut kukas oli se aktiivikilpailija, joka oli 1991 Surkeessa Sainzin ulosajopaikassa? Rinne-Laturi? Ja kenen kansalliset Toyotakuskin huolto sai kunnian auttaa Celican tekohengittämisessä pätkän maalissa? Mahtoivatko huhut aika ruhtinaallisesta palkitsemisesta pitää paikkansa? Tuon ulosajon seurauksenahan taisi saada aika huimat sakot siirtymäylinopudesta...mutta korttia eivät poliisit vieneet saman tien.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
En nyt muista mikä oli syy mutta Repsol alkoi sponssaamaan Lanciaa ja siinä meni mukana Sainzkin. Castrol oli Toyotan uusi sponssi.
Repsol oli aikanaan vähän kuin Sainzin henk.koht. sponsori. Lancialla oli ajettu muutama mestaruus siinä kun Toi-otalla ei oikein kulkenut. Sainz halusi voittaja-autoon ja Repsol rahoineen seurasi mukana. Harmi vain Carloksen kannalta, että ajoitus oli mahdollisimman huono - Lancia alkoi jo olemaan vanha konstruktio ja jäämään muiden jalkoihin ja tehdaskin ulkoisti ajattamisen Jolly Clubille.
Yhtäläisesti Sainzin siirtyessä Subbelle, Repsolin tuki kuului diiliin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3594
Sijainti
JKL
Eikös Sainz ja Repsolin pesot torpedoinut myös Grönholmin jo sovitun mutta allekirjoittamattoman tehdas sopparin Toyotalle? Muistan Markuksen joskus todenneen että oli vuorokauden verran Toyotan mies...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Sainzin viimeinen Jyväskylän mm-ralli 2004 Citroen Xsara WRC:llä muistui mieleen. Kuohulla katsomassa 90-risteyksessä ja "El Matador" latasi & reuhasi tulemaan koko tien täydeltä tapansa mukaan ja ajoi podiumille lopulta tuolloinkin kolmanneksi kun edestä suistui Rovanperää, Lindholmia etc. Tuolloin uran loppuvuosinahan nuotit luki Carlokselle Marc Martí. Siinä missä tallikaveri Loeb toi Citikkaa risteykseen kuin junaa keula edellä, niin Carlos pisti vastaheittoa peliin. Ulkomaalaisista kuljettajista oli oma suosikkini.
 
Viimeksi muokattu:

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
149
En parempaakaan ketjua löytänyt tälle itseäni vuosikaudet askarruttaneelle kysymykselle, joten laitetaan tänne. Saa siirtää jos tarvis.

Kauden 1998 päätöserikoiskokeen tapahtumat lukeutuvat tietysti koko MM-rallihistorian dramaattisimpiin. Kaikkien muistissa on Sainzin auton pysähtyminen vain satoja metrejä ennen maalia, epätoivoinen sammutusoperaatio ja varmalta näyttäneen maailmanmestaruuden valuminen Mäkiselle. Kenties tunnetuimmassa videonpätkässä kyseisestä tilanteesta kartturi Moya paiskaa suutuksissaan kypäränsä Corollan takalasista läpi.

Siitä päästäänkin siihen kysymykseen. Kypärän takalasista läpi paiskaaminen oli sillä hetkellä normaalia helpompaa, sillä autossa ei ollut takasiipeä. Normaalioloissa Corollassa kuitenkin oli varsin isokin siipi, mutta mitä sille oli tapahtunut? Oliko Sainz ulkoillut aiemmin, ja jos oli niin oliko sillä vaikutusta auton hajoamiseen? Vai oliko siipi otettu jo aiemmin huollossa pois, ja miksi? Tähän asiaan en vastausta ole löytänyt, joten löytyykö täällä joltakin tietoa tai valistuneita arvauksia?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16022
Sijainti
Tampereen lenkki
Siitä päästäänkin siihen kysymykseen. Kypärän takalasista läpi paiskaaminen oli sillä hetkellä normaalia helpompaa, sillä autossa ei ollut takasiipeä. Normaalioloissa Corollassa kuitenkin oli varsin isokin siipi, mutta mitä sille oli tapahtunut? Oliko Sainz ulkoillut aiemmin, ja jos oli niin oliko sillä vaikutusta auton hajoamiseen? Vai oliko siipi otettu jo aiemmin huollossa pois, ja miksi? Tähän asiaan en vastausta ole löytänyt, joten löytyykö täällä joltakin tietoa tai valistuneita arvauksia?
En tiedä yhtään, mutta enpä ollut koskaan huomannut tätä :eek!:
 

jiihoo

New member
Liittynyt
23.5.2010
Viestit
4
jostain muistan hiljattain lukeneeni että moottoriongelman takia siipi otettu huollossa pois.Ilmeisesti grönholm keskeytti aiemmin saman moottoriongelman takia.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Carloksesta on tulossa dokumenttilehvaa Amazon primeen. 2.12. ensi-ilta.


Eilen oli jonkinlaiset esi ensi-iltabileet Madridissa. 40 000 ihmistä oli katselemassa, kun Sainz antoi kyytiä erinäisille kulkupeleille alkaen 80-luvun Seat Pandasta päättyen näihin tämän päivän sähköpeleihin. Oli siellä myös yksi kuuluisampi Audikin mukana. Tuolla ek:lla tuskin menestyttäisiin foorumin kova tasoisissa yleisöpyörityksissä, mutta hienoa nähdä Carloksen saavan tuollaista arvostusta (y)

 
Ylös