DigiTV-kortti

  • Viestiketjun aloittaja Sam
  • Aloituspäivämäärä

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuli sitten yllättäen TV-kortille tarvetta ja ajattelin saman tien hommata sellaisen digimallisena.

Onko kenelläkään suosituksia tahi vihjeitä tällaisen hankintaan?
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Ostin Hauppaugen, mutta sillä ei näy Ylen tekstitykset ja nyt se on alkanut tökkimään. Välillä pitää avata ohjelma useampaan kertaan, että tulisi kuva ja ääni ja välillä Windows vain iilmoitta, että ohjelma suljetaan. Sillä saa kyllä hyvin tallennettua meg-2 tiedostoon videokuvaa ja mukana tulee myös hyvä dvd-soitinsofta. Verkkokauppa noin 160 €.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kykeneekö tuolla nauhoittamaan tarvittaessa elokuvan? Tarkennetaan, että millaisella kokoonpanolla nauhoittamista voisi harkita.

Onko ollut ongelmia kanavien löytämisen kanssa? Minulla on aiemmassa kortissa ollut nelosen näkyvyys heikonlainen. Naapuri valitteli samaa uuden (halvan) kortin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Pystyy sillä nauhoittamaan niin paljon kuin levyä riittää: 0:02:45 pitkä video vie 118 MB. Siinä on myös ajastin, jonka pitäisi aloittaa nauhotus oikella hetkellä, mutta en ole sitä kokeillut.

Kyllä kaikki kanavat löytyvät helposti, kun vain antemmista tulee riittävästi signaalia (minulla on 75%).
 
Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Mites muuten nuo kortinlukijat digi-tv-korteissa?
Taidan kyllä tollasen hommata eniveis.. tai no en ilman kortinlukijaa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mun mielestä pitää ostaa erillinen yhteensopiva USB-lukija. Noissa korteissa kun ei oikein fyysisestikään ole tilaa kortinlukijalle.
 

michajahu

Member
Liittynyt
19.12.2003
Viestit
13
Pc:n digi-tv-korteissa on myynnissä sekä rautapurkuun kykeneviä, että halpiskortteja, joissa mpeg-purku tehdään ohjelmallisesti (=tietokoneen prosessorilla). Suurinpana erona lienee se, että kalliimmissa korteissa, joissa on rautapurku, on tv-ulostulo. Halpiskorttien kanssa täytyy käyttää näytöohjaimen ulostuloa, mikä haluaa kuvan televisioon. Kortinlukijat (common interface-moduuli) digi-tv-kortteihin pitää yleensä ostaa erikseen (noin 100e).

Nykyiset digi-tv-kortit eivät toimi kunnolla Windowsseissa, mm. ylen dvb-tekstitykset tahtoo puuttua tai näkyä Windowsseissa väärin. Tähän on varmasti jossain vaiheessa tulossa korjaus... Ilmeisesti ainoa järkevä tapa käyttää pc:tä digi-tv:n katseluun nykyään on linuxin VDR-ohjelmisto. VDR osaa mm. näyttää ylen tekstitykset ja nauhoittaa ohjelmia. Lisäominaisuuksi saa erillisillä plugineilla. Mikäli aihe kiinnostaa digi-tv-korteista ja VDR:stä löytyy paljon juttua newseistä sfnet.viestinta.tv.digi-ryhmästä.

Omakohtaista kokemusta ko. korteista ei ole, vaan tiedot perustuu omaan kartoitukseen aiheesta. Kiinnostusta digi-tv-kortin hankkimiseen olisi itselläkin...
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kiinnostus heräsi entisestään. Millaista laitealustaa suosittelisit linuxille käytettäväksi? Mulla olisi mahdollisesti ylimääräinen pc jonka voisin valjastaa vain tätä käyttöä varten, tosin mikäli siihen asennan linuxin, laitan varmaankin myös palomuurin tähän uuteen koneeseen ikivanhasta unix:sta.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
itse ostaisin nykyhinnoilla analogisen kortin ja digiboxin. Ainakin ne kortit mitä olen löytänyt (digi-versiona) ovat olleet melkoisen hintaisia.
 

michajahu

Member
Liittynyt
19.12.2003
Viestit
13
Sam sanoi:
Kiinnostus heräsi entisestään. Millaista laitealustaa suosittelisit linuxille käytettäväksi? Mulla olisi mahdollisesti ylimääräinen pc jonka voisin valjastaa vain tätä käyttöä varten, tosin mikäli siihen asennan linuxin, laitan varmaankin myös palomuurin tähän uuteen koneeseen ikivanhasta unix:sta.
Jos riittää kiinnostusta (ja aikaa) säätää linuxin kanssa saa VDR:stä käsittääkseni vallan mainion digi-tv "boxin". Halvin vaihtoehto on käyttää Hollywood +/DRX3 mpeg-purkukortin ja halpis digi-tv-kortin yhdistelmää, jos jostain saa käsiinsä tuollaisen mpeg-purkukortin. Helpoin vaihtoehto on ostaa digi-tv-kortti, joka varmasti toimii VDR:n kanssa.

Itse VDR:ää voi käyttää periaatteessa minkä tahansa linux distron kanssa tai voi käyttää linvdr :ää, joka on pelkästään VDR:än käyttämiseen tarkoitettu distro.

Mm. täältä ja täältä voi lukea lisää linux-digi-tv boxeista ja digi-tv-korteista. :)
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Onko noita digi-tv-kortteja kaapeliverkkoon?
 

michajahu

Member
Liittynyt
19.12.2003
Viestit
13
Antti sanoi:
Esim. tämä?

Technotrend DVB-C 2.1 Prem. + Remote + IR

http://www.usa-x.org/1shop/default.php?cPath=2_14

Lisäksi tarvii kortinlukijan HTV:n korttia varten.
Tuon pitäisi toimia. Ja tuohon todella tarvitaan se Common-Interface moduuli salauksenpurkukorttia varten. Lienee syytä olettaa, että ylen dvb-tekstitykset ei Windowssissa toimi (tälläkään kortilla/tämän kortin ohjelmistolla). Päivityksiä odotellessa voi sitten käyttää sitä VDR:ää, joka mainitaan myös tuolla sivuilla kortin esittelyssä.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Mitäs eroa on käytössä pci ja usb digi-tv-korttihärveleillä?

Usb-boksi ei ole kuin 0,50€ pci-korttia kalliimpi. Mitään yleisiä laatueroja tms? Ei oikein tunnu loogiselta, että huomattavasti helpommin asennettava usb-vehje voisi olla yhtä laadukas kuin pci-kortti, kun miltei saman hintaisia ovat.

Bdogin nettimyymälässä:
USB 164.2 e
PCI 163.7 e
 

Teukka

Jarnapoliisi
Liittynyt
4.8.2000
Viestit
13740
Sijainti
Jarnapolis
Mulla oli duunista pollitty Hauppauge arviolta tunnin koneessa. Vittu mita roplausta ja kusimunaa. Mikaan ei nakynyt. Loin paskaksi ja heitin roskiin. Lahti hankintahintaan. En suosittele.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
michajahu sanoi:
Tuon pitäisi toimia. Ja tuohon todella tarvitaan se Common-Interface moduuli salauksenpurkukorttia varten. Lienee syytä olettaa, että ylen dvb-tekstitykset ei Windowssissa toimi (tälläkään kortilla/tämän kortin ohjelmistolla). Päivityksiä odotellessa voi sitten käyttää sitä VDR:ää, joka mainitaan myös tuolla sivuilla kortin esittelyssä.
Onko kokemuksia HTV:n kortista näiden moduulien kanssa eli toimiiko ongelmitta (ja myös F1+)?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Uudessa Mikro-Bitissä näytti olevan testi noista otsikon mukaisista korteista, kannattaa varmaan tutustua.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Selasinkin juuri sitä, mutta se taisi käsitellä antenniverkon kortteja. Maksukorttien kanssa oli ainakin ongelmia.
 
Ylös