DRS, DRS-alueet ja muu vääntö avattavasta takasiivestä, vol 2013

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jaaha. Alkoi taas sapettaa kun näki nuo DRS-alueet. Miksi se on pakko laittaa radan pisimmälle suoralle? Sitten vielä idioottimaiset ratkaisut esim. Sepangin ja Montrealin tyyliin, missä kuljettajat hidastelevat kilpaa (ohittamisen sijaan) jotta saisivat itsellensä sen vauhtinappulan käyttöönsä. Katselisin mielelläni kilvanajoa sirkushuvien sijaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Noi 2 DRS suoraa tietyillä radoilla juuri niin, kuin kuvittelin.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Jaaha. Alkoi taas sapettaa kun näki nuo DRS-alueet. Miksi se on pakko laittaa radan pisimmälle suoralle? Sitten vielä idioottimaiset ratkaisut esim. Sepangin ja Montrealin tyyliin, missä kuljettajat hidastelevat kilpaa (ohittamisen sijaan) jotta saisivat itsellensä sen vauhtinappulan käyttöönsä. Katselisin mielelläni kilvanajoa sirkushuvien sijaan.
Jep meitsillä myös.
Toi Interlagosin pääsuoran DRS alue on täysi vitsi. Ei sitä sinne tarvinnut heittää.
Nyt kaikki ohitukset tulevat olemaan DRS ohituksia.
Nyt ollaan tähän tultu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Edit: oli pikkusen väärä lainaus... :)

Monacoonkin uskallettu nyt laittaa DRS-alue pääsuoralle...

Tuola linkin takana ei taida olla mitään mainintaa missä DRS-mittauspisteet on. Mun mielestä pahin vika DRS-jutuissa on usein ollut se mittauspisteen paikka. Se pitäisi olla jossain muualla kuin mahdollisessa ohituspaikassa, jolloin se aiheuttaa juuri sen kyttäilyn, kun ei kannata ohittaa just ennen DRS-mittapistettä. :wall: Miten FIA ei voi tätä tajuta?

Miksi muuten mittapisteet pitää yleensä olla mutkassa (jarrutus tai ulostulo)? Miksei se voisi olla vaikka keskellä jotain suoraa, jossa ei luultavammin ohiteta vielä kuitenkaan. Perään tässä sitä ongelmaa, että takana oleva ohittaa juuri ennen DRS-pistettä ja sitten se juuri ohitetuksi tullut lentää ohi seuraavalla suoralla, kun saakin käyttää siipeä täysin DRS:n periaatteen vastaisesti.

Ja toinen on vika on se, jos mennään yhdellä DRS-mittapisteellä! Sekään ei olis vaikea korjata, kun vaan sovittais, että siipeä ei saa käyttää jos edellä ei ookaan ketään. Varmaan sen voisi estää ihan teknisestikin, mutta luulisin jo yhteisesti sovittuna toimivan. Rankkua vaikka kahdesta tai kolmesta virheellisestä siiven avaamisesta tms...
Tällä "turhan käytön" estolla toki saatais toi eka ongelmakin poistumaan. Eli siis juuri ohitettu ei saisi avata siipeä. Tämä toki menisi varmaan FIAn mielestä katsojille liian vaikeaksi ymmärtää??

Miten tästäkin on saatu päättävillä tahoilla näin vaikeeta? :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Monacoonkin uskallettu nyt laittaa DRS-alue pääsuoralle...
Ainahan se on siellä ollut.

Brasilian DRS-alueet on noista ehkä pahin. Eikä Austininkaan pääsuoralle sitä olisi tarvinnut.

Mä en kyllä ymmärrä sitä perustelua, että kun DRS:ää ei saa käyttää harjoituksissa vapaasti, niin on pakko saada kaksi aluetta radalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä en kyllä ymmärrä sitä perustelua, että kun DRS:ää ei saa käyttää harjoituksissa vapaasti, niin on pakko saada kaksi aluetta radalle.
Jos DRS:n hyöty aika-ajoissa on todella rajoitettu, tallit käyttävät vaihdevälityksiä, joilla ei pääse ohi kisassa. Rajoittajalla paukuttaminen ei ole oikein viihdettä sekään.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
DRS on ok laite, mutta mittauspistettä ei pitäisi laittaa +/- 50 metriä mutkasta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
DRS on ok laite, mutta mittauspistettä ei pitäisi laittaa +/- 50 metriä mutkasta.
Eikä edelliseen mutkaan oikeastaan muutenkaan. DRS:n "etäisyyden" vois mun mielestä ihan hyvin mitata vaikka maaliviivalta ja sitten vain kiellettäis "turha" siiven availu eli jos ohitus on tapahtunut tai edellä oleva muutoin poistunut johonin edestä, niin siipeä ei saa avata ko. kierroksella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mun mielestä se olis ok suorituskykyä parantavana laitteena. Eli sais käyttää missä haluaa. Formulan idea mielestäni on että mopolla mahdottomia.
Saisiko sitä käyttää kaikki vai vaan ohittaja millon lystää?

Jos kaikki, niin laite on turha, koska edessä ajavakin menisi siipi auki. Plus miinus nolla. Jos taas vain takana tuleva saisi käyttää koko ajan, niin ohituksia tulisi koko ajan siipeilemällä...

Musta tuntuu, että DRS:n tarkoitus on päässyt jo unohtumaan FIAltakin. Tai no, unohtuhan se kokolailla alkuunsa. Muistaakseni DRS:n idea oli mahdollistaa ohitustilanteet, ei mahdollistaa ohituksia saati edes auttaa ohilentoja. Nyt DRS-alueet on monilla radoilla pisimmillä suorilla ja melkein koko suoran matkan, jolloin jos ohituksia tulee , ne on enimmäkseen ohilentoja...
Esimerkkinä vaikkapa Spa, sielä ilmeisesti DRS-alue (toinen niistä) on Eau Rougen jälkeen. Monasti takana oleva pääsee jo ennen Eau Rougea lähelle, joten sitten kun koko pitkän suoran sen jälkeen saa siipeillä, niin ohitukset tapahtuu taas keskellä sitä suoraa.

Toki sanotaan nyt vielä, että vaikea sitä DRS-ohitusta on aina sinne mutkaan tähdätäkään. Ilman, että laitetaan lisää rajotuksia DRS:n käyttöön.
Siipi toki voisi sulkeutua, kun päästään toisen rinnalle tms.

Tai sitten DRS:ää saisi käyttää vain lyhyemmillä suorilla mikäli rata sen mahdollistaa, jolloin DRS auttaisi vain konttiin pääsemisessä...
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Alkoi taas sapettaa kun näki nuo DRS-alueet. Miksi se on pakko laittaa radan pisimmälle suoralle? Sitten vielä idioottimaiset ratkaisut esim. Sepangin ja Montrealin tyyliin, missä kuljettajat hidastelevat kilpaa (ohittamisen sijaan) jotta saisivat itsellensä sen vauhtinappulan käyttöönsä.
Esim. juuri Sepangissa tuskin kukaan uskaltaa ohittaa takasuoralla ellei edellä ajavalla ole renkaat aivan finaalissa. :rolleyes: Monilla muillakin radoilla näyttää olevan yhtä surkeita ratkaisuja. :nope:

Vaihteluakin kaipaisi DRS-alueisiin. Spahan olisin laittanut yhden lyhyen DRS-alueen, ja sijoittanut sen jonnekin Stavelotin ja Blanchimontin väliin, jolloin takana ajava pääsee lähemmäksi edellä ajavaa, ja saisi nykyistä paremman ohituspaikan Bussipysäkin jarrutuksessa. Taistelu voisi siitä jatkua tiukkana Kemmelin suoralle asti! Toisaalta Spassa on jo valmiiksi niin hyviä ohituspaikkoja, että DRS-aluetta ei edes tarvittaisi siellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä pahin vika DRS-jutuissa on usein ollut se mittauspisteen paikka. Se pitäisi olla jossain muualla kuin mahdollisessa ohituspaikassa, jolloin se aiheuttaa juuri sen kyttäilyn, kun ei kannata ohittaa just ennen DRS-mittapistettä. :wall: Miten FIA ei voi tätä tajuta?

Miksi muuten mittapisteet pitää yleensä olla mutkassa (jarrutus tai ulostulo)? Miksei se voisi olla vaikka keskellä jotain suoraa, jossa ei luultavammin ohiteta vielä kuitenkaan. Perään tässä sitä ongelmaa, että takana oleva ohittaa juuri ennen DRS-pistettä ja sitten se juuri ohitetuksi tullut lentää ohi seuraavalla suoralla, kun saakin käyttää siipeä täysin DRS:n periaatteen vastaisesti.
Sellaista ratkaisua ei olekaan, joka olisi täysin ongelmaton.
Ja toinen on vika on se, jos mennään yhdellä DRS-mittapisteellä!
Eikö tästä luovuttu jo viime kaudeksi?
Miten tästäkin on saatu päättävillä tahoilla näin vaikeeta? :thumbfh:
Ei se ole lainkaan vaikeaa.
Musta tuntuu, että DRS:n tarkoitus on päässyt jo unohtumaan FIAltakin. Tai no, unohtuhan se kokolailla alkuunsa. Muistaakseni DRS:n idea oli mahdollistaa ohitustilanteet, ei mahdollistaa ohituksia saati edes auttaa ohilentoja.
DRS-alueen tarkoitus oli ja on lisätä ohituksia. Ohitusten vähäisyys oli F1:n eniten valitettu ongelma, ja siihen haluttiin ratkaisu. Ei mitään "mahdollistetaan ohitustilanteet", vaan raa'asti tuodaan lajiin lisää ohituksia. Lisää actionia tylsäksi käyneisiin kisoihin.
Nyt DRS-alueet on monilla radoilla pisimmillä suorilla ja melkein koko suoran matkan, jolloin jos ohituksia tulee , ne on enimmäkseen ohilentoja...
Enimmäkseen eivät ole, laske vaikka. Ohilentoja ei voida välttää, sillä toisinaan takana-ajava on lähellä jo DRS-alueen alussa. Ohilentoja tapahtui toki jo ennen DRS-aikaa vastaavissa tilanteissa (erityisesti silloin, kun imuefekti vielä oli voimakkaampi).
Tai sitten DRS:ää saisi käyttää vain lyhyemmillä suorilla mikäli rata sen mahdollistaa, jolloin DRS auttaisi vain konttiin pääsemisessä...
Silloin DRS ei hoitaisi tehtäväänsä.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Kylmä totuus on, että nykyisillä F1-autoilla ohittaminen olisi erittäin vaikeata ilman DRS:ää. Sanoisin, että tilanne on mennyt itse asiassa vielä paljon huonompaan suuntaan vuodesta 2010. Kuivalla kelillä nähdään vain muutamia ohituksia DRS-alueiden ulkopuolella koko kisan aikana (toki johtuen pitkälti noiden DRS-alueiden olemassaolosta).

Jopa 2s kierroksella nopeamman auton on vaikea ohittaa edellä olevaa ilman DRS:ää. Lotuksella ja Red Bullilla ei pääsisi ohi ehkä muista kuin Marussiasta ja Caterhamista. Nykyinen DRS-systeemi on erinomainen. Kisat voittaa nopein, ei se joka osaa peitellä muita parhaiten.

Mutta nuo Sepangin ja Montrealin alueet on kyllä tosi tyhmästi sijoitettu.
 

MakeEta

Member
Liittynyt
6.3.2013
Viestit
13
Nimenomaan, mun mielestä systeemi toimii loistavasti, viime kausi oli oli jännittävä ja täynnä yllätyksiä viimeseen asti. Muutama viilais noiden DRS-alueiden kanssa ja avot!
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kylmä totuus on, että nykyisillä F1-autoilla ohittaminen olisi erittäin vaikeata ilman DRS:ää. Sanoisin, että tilanne on mennyt itse asiassa vielä paljon huonompaan suuntaan vuodesta 2010. Kuivalla kelillä nähdään vain muutamia ohituksia DRS-alueiden ulkopuolella koko kisan aikana (toki johtuen pitkälti noiden DRS-alueiden olemassaolosta).
Mun mielestä taas ohitukset helpottuivat Pirellin renkaiden myötä, vaikka kaudella 2010 ohituksia tuntuikin tapahtuvan enemmän kuin sitä aiempina vuosina. Toki ohitusten helpottuminen oli myös renkaiden kovan kulumisenkin ansiota, ja viime kauden lopussa ohitukset tuntuivat vaikeutuneen (ehkä Austinin luistinrataa lukuunottamatta), kun tallit saivat renkaat kestämään paremmin.

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä joitakin kisoja ilman mahdollisuutta käyttää DRS:ää. Span lisäksi ainakin Sao Paulossa, Montrealissa ja ehkä Shanghaissakin ilman DRS:ää voitaisiin nähdä viihdyttäviä kisoja!
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nykyinen DRS-systeemi on erinomainen. Kisat voittaa nopein, ei se joka osaa peitellä muita parhaiten.
Mun "kylmä totuus" on se, että tuo peittely kuuluu lajiin. Jos pelkällä nopeudella mentäis, niin miksei olis pelkät aika-ajot vain, ajeltais rataa ympäri vähä niinku rallin tyyliin. Säästyttäis "peittelyiltä".
 
Ylös