Ehdoton EI sormenjälkirekisterille!

Ei sormenjälkirekisterille?

• Äänestäjiä yhteensä
    65

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Ei se mua haittaa..Jos rikollisisa saadaan helpommin kiinni tuolla tavoin niin antaapi mennä.

Niin kauan kun mä en tee rikoksia niin en käsitä, miten se vois haitata?

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Kyllä tosiaan ei. Harvinaisen sekavasti muotoiltu polli. Saitko jaskalta apuja?:eek:

Ace17

Acenteella
Ei se mua haittaa..Jos rikollisisa saadaan helpommin kiinni tuolla tavoin niin antaapi mennä.

Niin kauan kun mä en tee rikoksia niin en käsitä, miten se vois haitata?
Mitä enemmän sinusta on rekistereitä, sen paremmin sinut tunnetaan ja se kaventaa yksityisyyden suojaasi. Meistä suurin osa varmasti tekee välillä asioita, joista ei haluaisi muiden tietävän eivätkä ne välttämättä ole kaikkien pykälien mukaisia. Erilaisten rekistereiden avulla sinut pystytään tunnistamaan ja seuraamaan.

Viranomaiset ovat ihmisiä ja tekniikka haavoittuvaa, jolloin rekisterit saattavat päätyä vääriin käsiin, mikä on aika ikävää. Muutenkin on hieman kyseenalaista, mitkä sitten ovat "oikeat kädet" käsittelemään näitä tietokantoja. Virheitä voi sattua, mistä johtuen tuollaiset "vain rikollisilla on pelättävää" on aikamoista diibadaabaa. Massiivisista tietokannoista ja inhimillisistä tekijöistä johtuen huolta saattaa tulla ihan vahingossakin. Kehitys kehittyy ja tulevaisuudessa saattaa tulla myös sellaisia riskitekijöitä, joita vielä tällä hetkellä ei osattaisi pelätä.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
En oo varma, miten tähän pitäis vastata, jotta vastaisi sormenjälkirekisteriä vastaan.

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Mitä enemmän sinusta on rekistereitä, sen paremmin sinut tunnetaan ja se kaventaa yksityisyyden suojaasi. Meistä suurin osa varmasti tekee välillä asioita, joista ei haluaisi muiden tietävän eivätkä ne välttämättä ole kaikkien pykälien mukaisia. Erilaisten rekistereiden avulla sinut pystytään tunnistamaan ja seuraamaan.

Viranomaiset ovat ihmisiä ja tekniikka haavoittuvaa, jolloin rekisterit saattavat päätyä vääriin käsiin, mikä on aika ikävää. Muutenkin on hieman kyseenalaista, mitkä sitten ovat "oikeat kädet" käsittelemään näitä tietokantoja. Virheitä voi sattua, mistä johtuen tuollaiset "vain rikollisilla on pelättävää" on aikamoista diibadaabaa. Massiivisista tietokannoista ja inhimillisistä tekijöistä johtuen huolta saattaa tulla ihan vahingossakin. Kehitys kehittyy ja tulevaisuudessa saattaa tulla myös sellaisia riskitekijöitä, joita vielä tällä hetkellä ei osattaisi pelätä.
Joo ja koko ajan sattuu raskaampia asioita. Jos tuo helpottaa rikollisten kiinni saamiseksi niin oon kyllä sen kannalla. Kyllähän tässä nyt jo pelkästään jollakin tapaa internettiin kirjautuminenkin on valtava riski. Tai rahojen vieminen pankkiin.
Mutta on niissä hyvätkin puolensa.
En mä ajattele tällaisissa asioissa vaan pelkkää omaa etuani, tai sitä, että mitä tämä voi tehdä mun yksityisyydelle. Eletään sen mukaan, että asiat kärsii päivänvaloa. Mä ajattelen sitä, miten paljon hyvääkin tuolla saadaan aikaan. Ja jos ei viranomaiset ole riittävän luotettavia hoitamaan näitä asioita niin kuka sitten? Valitettavasti nämä samat viranomaiset ovat henkilöitä, johon sä joudut tukeutumaan, jos sun perheenjäsen joutuu henkirikoksen uhriksi tms.
Ja ehkä mä oon hieman sinisilmäinen kun uskon vielä virkavaltaan ja heidän luotettavuuteensa, mutta jos yksikin lapsen sieppaaja tai murhaaja saadaan tällä tavalla kiinni, ei mua kiinnosta vähääkään, jos jollain on mun sormenjälki. Onhan niillä mun henkilötunnuksesta lähtien kaikki muutkin tiedot.

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Meistä suurin osa varmasti tekee välillä asioita, joista ei haluaisi muiden tietävän eivätkä ne välttämättä ole kaikkien pykälien mukaisia.
Asiat, jotka eivät välttämättä ole kaikkien pykälien mukaisia, joista ei halua muiden tietävän ja jotka sormenjälkitietokannalla saataisiin paljastettua ovat minun käsittääkseni nimenomaan rikoksia ja niiden tekijät siten rikollisia.

Eli mielestäsi on hyvä, ettei rikollisia saada kiinni jos rikoksen tekijän on ns. "tavallinen kansalainen"?

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Jos sitä käytetään järkevästi niin mikä jottei moista sormenjälkirekisteriä voisi ollakin.. Eli annan varauksellisen hyväksyntäni..

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Miks tästä toikista poistuu koko ajan tägi "acen kylvöt"?
Mun mielestä on ainakin hyvä, että niihin pääsee kaikkiin käsiksi yhdellä klikkauksella tätä kautta.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Miks tästä toikista poistuu koko ajan tägi "acen kylvöt"?
Mun mielestä on ainakin hyvä, että niihin pääsee kaikkiin käsiksi yhdellä klikkauksella tätä kautta.

TAAS!
:mad_old::mad_old::frank:
Sietämätöntä tollanen.
Bugi forumilla vai joku mode tajunnut tägien idean väärin?

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Olikohan se Saksassa, kun joku vastaavaa lakia kannustanut poliitikko "sai tuta" tuon omakohtaisesti. Siellä olivat jostain juomalasista ottaneet kyseisen poliitikon sormenjäljen talteen ja jakoivat sitä jonkin lehden kylkiäisenä jonkinlaisena siirtokuvana tms.

Onhan tuossa se hyvä puoli, että kansalaisia kohdeltaisiin tasapuolisesti, mutta huonona puolena, että kaikkia kohdeltaisiin kriminaaleina (tähän asti vain rikollisilta on otettu sormenjäljet).

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mulla ei ole vastaanpanemista.
Jos sellaset kriminaalit jotka on murtautuneet meille kotiin ja pölliny mun auton saadaan tällä poseen, niin mä suorastaan vaadin tätä.

En voi käsittää miten kukaan jolle sormenjälkeni päätyy voisi olla kiinnostunut just mun tekemisistä enemmän kuin jonkun muun.
Ja jos olisivatkin, niin ei se mun sormenjälkeni vaikuta siinä tapauksessa asiaan millään lailla :D

Ehdoton kyllä. Kriminaalit ja rötöstelijä kuriin prkl. :ahem:

Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Onhan tuossa se hyvä puoli, että kansalaisia kohdeltaisiin tasapuolisesti, mutta huonona puolena, että kaikkia kohdeltaisiin kriminaaleina (tähän asti vain rikollisilta on otettu sormenjäljet).

Kysehän ei ole nyt siitä aletaanko sormenjälkiä ottaa vai ei. Niitä aletaan joka tapauksessa passeihin ottaa.
Kyse on nyt siitä, onko poliisilla oikeus käyttää moista rekisteriä hyväkseen vakavien rikosten tutkinnassa.

Mielestäni vain rikollisilla on oikea syy vastustaa sormenjälkirekisterin luovutusta poliisien käyttöön vakavien rikosten tutkinnassa.

Ace17

Acenteella
Vuonna 1937 Alankomaiden hallitus hommasi IBM:ltä reikäkorttipohjaisen väestötietojärjelmän. Eräs järjestelmään tallennetuista henkilön tiedoista oli uskonto. Arvaattekin varmaan, minkä maan juutalaisista osapuilleen kaikki tapettiin. :nope:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Vuonna 1937 Alankomaiden hallitus hommasi IBM:ltä reikäkorttipohjaisen väestötietojärjelmän. Eräs järjestelmään tallennetuista henkilön tiedoista oli uskonto. Arvaattekin varmaan, minkä maan juutalaisista osapuilleen kaikki tapettiin. :nope:
Ja tämä liittyy poliisin pyytämään lupaan käyttää sormenjälkirekisteriä vakavien rikosten tutkinnassa....niin....miten?