Erilaisten aikarajojen historiaa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kilpailuun pääsemisen aikarajoista tulee seuraavaksi asiaa tähän toikkiin. Vanhoina aikoina ennen vuotta 1965 F1:ssä ei ollut olemassa varsinaisia aikarajoja kilpailuun tai sen pääsemiseen. Ajoittain kilpailuihin olisivat päässeet hyvinkin hitaat kuljettajat. Vuodesta 1966 eteenpäin aikarajoitteeksi määrättiin vähintään 90 % kierrosajasta kulkeva aika paalupaikan ja viimeisen ruudun välille. Järjestäjien omilla säännöillä aikaraja sai myös vaihdella vapaasti.

1970-luvun puolivälistä lähtien eräänlaiseksi ylärajaksi vakiintui 110 % raja paalupaikan ja viimeisen ruudun välille ja järjestäjien omat aikarajat alkoivat menettää vapaata merkitystään. Aikarajat kulkivat siis kauteen 1982 saakka vuosina 1966-1982 90-110 % välillä keskimäärin vaikka huomattavia poikkeuksiakin oli mukana joukossa.

Kaudesta 1983 lähtien muotoutui lajin ensimmäiseksi varsinaiseksi aikarajaksi 110 % sääntö jota käytettiin aina vuoteen 1995 saakka. Tässä kauden 1983 eri kilpailuun päässeiden autojen määrää ja paljon olisi mihinkin kilpailuun päässyt sääntöjen kirjaimellisella noudattamisella:

1983

Rio de Janeiro: Jokainen kuljettaja karsiutuneidenkin lisäksi olisi ollut kilpailuun oikeutettu.

Long Beach: Jokainen kuljettaja karsiutuneidenkin lisäksi olisi ollut kilpailuun oikeutettu.

Race of Champions: Sarjan ulkopuolisessa kilpailussa ei osaanottajien vähyyden takia sinällään ollut aikarajat käytössä. Mikäli nyt välttämättä tuomaristo olisi halunnut noudattaa lakejaan niin Stefan Johansson olisi karsiutunut ja Jean-Louis Schlesserin ajattomuus olisi katsottu Vapaan Harjoituksen perusteella. Kuljettajia olisi startannut muutoin 11 ta 12 kilpailuun.

Paul Ricard: Aivan juuri ja juuri kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun karsiutuneidenkin lisäksi.

Imola: Kaikki kuljettajat karsiutuneidenkin lisäksi olisi ollut kilpailuun oikeutettu.

Monaco: Kuljettajista Piercarlo Ghinzani, Johnny Cecotto ja Roberto Guerrero olisivat jääneet kilpailun ulkopuolelle sillä heidän aikansa ylitti 110 % rajan. Muut karsiutuneet kuljettajat olivat rajan sisäpuolella. Kilpailuun olisi siis voitu saada 25 kuljettajaa periaatteessa laillisesti, mutta Monacossa pääsi vain 20 kuljettajaa mukaan kilpailuun.

Spa-Francorchamps: Kuljettajista Eliseo Salazar ei olisi päässyt kilpailuun sillä hänen aikansa ylitti 110 % rajan. Kilpailuun olisi siis periaatteessa voinut lähteä 27 kuljettajaa, mutta Piercarlo Ghinzani karsitui myös joukosta pois.

Detroit: Kaikki kuljettajat olisivat voineet päästä karsiutumisesta huolimatta mukaan kilpailuun.

Montreal: Kaikki kuljettajat olisivat voineet päästä karsiutumisesta huolimatta mukaan kilpailuun.

Silverstone: Kilpailuun olisi pitänyt lain kirjaimellisella noudattamisella päästää vain 25 kuljettajaa mukaan. Kilpailusta karsiutui Kenny Acheson, Corrado Fabi ja Johnny Cecotto, mutta Piercarlo Ghinzanin aika oli ylittänyt aikarajan vaikka hän pääsikin viimeiseen ruutuun.

Hockenheim: Kilpailuun olisi periaatteessa voinut päästä 27 kuljettajaa, mutta Kenny Achesonin kohtalo oli kuitenkin karsiutua. Manfred Winkelhockin pääsy oli tuomareista kiinni ja Corrado Fabin aika olisi ylittänyt 110 % rajan.

Österreichring: Periaatteessa kaikki olisivat voineet karsiutumisestaan huolimatta päästä mukaan kilpailuun, mutta Kenny Achesonin aika oli marginaalisesti ylittänyt rajan. Siten kuljettajia olisi voinut päästä korkeintaan 28 mukaan kilpailuun.

Zandvoort: Kaikki olisivat periaatteessa voineet päästä karsiutumisestaan huolimatta mukaan kilpailuun.

Monza: Kaikki olisivat voineet periaatteessa päästä karsiutumisestaan huolimatta mukaan kilpailuun.

Brands Hatch: Kaikki olisivat voineet periaatteessa päästä mukaan kilpailuun karsiutumisestakin huolimatta.

Kyalami: 110 % säännön tarkalla noudattamisella Kenny Acheson, Corrado Fabi ja Piercarlo Ghinzani olisivat olleet kilpailun ulkopuolella. Jostain syystä tuomaristo ei huomannut Achesonin ajassa ongelmia, mutta Fabi ja Ghinzani olisi hylätty ilman muiden tallien yksimielistä päätöstä antaa heidän kilpailla siellä. Muuten kilpailussa olisi ajanut 23 kuljettajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1984 F1-kisoihin olisi päässyt seuraavat määrät kuljettajia 110 % säännön tarkalla noudattamisella:

1984

Rio de Janeiro: 24 kuljettajaa olisivat päässeet mukaan kilpailuun. Molemmat RAM:n kuljettajat Philippe Alliot ja Jonathan Palmer olisivat karsiutuneet kilpailusta.

Kyalami: 22 kuljettajaa olisivat päässeet mukaan kilpailuun. Piercarlo Ghinzanin loukkaantuminen olisi tuonut oman haasteensa. Sääntöjen tarkalla noudattamisella Marc Surer, Stefan Bellof, Martin Brundle ja Thierry Boutsen olisivat karsiutuneet kilpailusta.

Zolder: Kaikki kuljettajat olisivat periaatteessa voineet osallistua kilpailuun karsiutumisestakin huolimatta.

Imola: 25 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Jo Gartnerin aika ylitti 110 %, mutta hänet silti hyväksyttiin mukaan kilpailuun. Piercarlo Ghinzanin ja Ayrton Sennan ajat eivät olisi riittäneet kilpailuun karsiutumisestakin huolimatta.

Dijon-Prenois: Sääntöjen äärimmäisellä noudattamisella vain 18 kuljettajaa olisi startannut kilpailuun. Marc Surerin, Stefan Bellofin, Jonathan Palmerin, Philippe Alliotin, Martin Brundlen, Mauro Baldin, Piercarlo Ghinzanin ja Andrea de Cesariksen aika ylitti 110 % rajan. Erikoisesti tuomaristo kuitenkin suostui Guy Ligierin pyyntöön vetäyttää 110 % sisällä ollut Francois Hesnault pois lähtöruudukosta.

Monaco: Kaikki kuljettajat olisivat voineet päästä karsiutumisestaan huolimatta mukaan kilpailuun, mutta vain 20 kuljettajaa pääsi tuolloin Monacoon.

Montreal: 25 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun sääntöjen noudattamisella sillä Philippe Alliot oli 110 % rajan ulkopuolella. RAM-talli kuitenkin sai muiden tallien mielipiteen puolelleen ja siten hänetkin nähtiin mukana kilpailussa.

Detroit: Periaatteessa kaikki kuljettajat olisivat voineet päästä mukaan kilpailuun.

Dallas Fair Park: Periaatteessa kaikki kuljettajat olisivat voineet päästä mukaan kilpailuun ja myös pääsivät sillä Martin Brundlen aika oli lähinnä onnettomuusaika.

Brands Hatch: Tuomariston tarkalla sääntöjen noudattamisella Jo Gartner olisi pudonnut ruudukosta, mutta tapaus Tyrrell ja Johnny Cecotton loukkaantumisen vuoksi tuomaristo päätti sallia 27 autoa mukaan lähtöruudukkoon.

Hockenheim: Tuomaristo olisi voinut ajattaa kaikkia 27 autoa tai sitten niinkin vähän kuin 25 autoakin. Lopulta se valitsi Stefan Johanssonin kilpailuun ja ei Mike Thackwelliä huolimatta molempien Tyrrell-kuljettajien olemista 110 % ulkopuolella. Lisäksi Thackwellin poissaoloon kilpailusta vaikutti muuan Marco Piccinini.

Österreichring: Tyrrellin Stefan Bellof oli suljettu kisasta ja muodon vuoksi Stefan Johansson karsiutui. Myös Huub Rothengatter olisi voitu karsia pois ruudukosta 110 % ulkopuolella olon takia, mutta niin ei kuitenkaan tehty. Kisassa olisi muutoin ollut mukana vain 25 kuljettajaa.

Zandvoort: Kaikki pääsivät mukaan kilpailuun vaikka Huub Rothengatter oli hyvin vähän säännön ulkopuolella.

Monza: Tuomaristo olisi voinut pudottaa Jonathan Palmerin pois ruudukosta hyvin niukan 110 % rajan ylittämisen vuoksi. Kisaan olisi siinä tapauksessa startannut 25 kuljettajaa.

Nürburgring: Tarkalla sääntöjen noudattamisella Mauro Baldi, Philippe Alliot ja Stefan Johansson olisivat olleet kilpailusta ulkona eli vain 23 kuljettajaa olisi startannut mukaan kilpailuun.

Estoril: Tässä kilpailussa Philippe Alliot oli kisasta ulkopuolella niin 110 % rajan perusteella kuin muutenkin, mutta Estorilin tuomaristo salli kilpailuun ehkä myös näyttävyyttä lisäämään uuden radan kunniaksi 27 kuljettajaa ja tarvittaessa vaikka miten monta tahansakin kuljettajaa. Toki mikäli kilpailuun olisi tullut liikaakin kolmansia kuljettajia niin sitten tilanne olisi ollut toinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kauden 1985 osalta mahdollisen Kausikoosteenkin osalta sinä vuonna tapahtui varsin mielenkiintoisia asioita. Uusista talleista ainoastaan Minardi oli ilmoittautunut koko kaudeksi ja sekin vain yhdellä autolla. Zakspeed vuorostaan vain osalle kautta ja Team Haas tulisi myös vain osalle kautta ja silloinkin vasta myöhemmin kaudella. Laitan tähän seuraavaksi kauden 1985 osalta kilpailujen eri pääsyrajoja:

1985

Rio de Janeiro: Autojen yleinen vähäisyys Riossa oli säikyttänyt lajin päättäjät ja se vaikutti myös tuomariston päätöksiin. 25 auton ruudukosta kaikki pääsivät mukaan kunhan jonkinlainen aika vain saataisiin kehiin. 110 % sääntö oli toki voimassa, mutta yksinkertaisesti ääritapauksia lukuunottamatta sitä ei käytetty vaan jokainen kuljettaja pääsi kilpailuun. Mikäli sääntöä olisi noudatettu niin silloin vain 21 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Tuolloin kilpailusta olisivat karsiutuneet Piercarlo Ghinzani, Stefan Johansson, Mauro Baldi ja Pierluigi Martini.

Estoril: Kilpailun tuomaristo olisi voinut karsia Piercarlo Ghinzanin ruudukosta, mutta sitä ei tehty hänen 110 % ulkopuolella olemisesta huolimatta. Zakspeed oli mukana tässä kilpailussa, mutta Rion tapaan Toleman puuttui edelleen lähtöruudukosta. Sääntöjen noudattamisella 25 kuljettajaa olisi ollut mukana kilpailussa.

Imola: Kilpailuun olisi sääntöjen noudattamisella osallistunut vain 24 kuljettajaa. Karsiutuneet 110 % säännön perusteella olisivat olleet Martin Brundle ja Mauro Baldi.

Monaco: Periaatteessa kaikki kuljettajat Pierluigi Martinia lukuunottamatta olisivat päässeet mukaan kilpailuun ja näistäkin Martinin aika oli lähinnä loukkaantumisen aika. Tosin Monacossa oli edelleen voimassa aika-ajon karsinta. Toleman oli tuolloin päässyt mukaan ja ajatti toistaiseksi yhtä autoa kilpailussa. Sillä oli oikeus myös kahden auton tuomiseen, mutta toistaiseksi sillä ei ollut juuri halukkuutta ajattaa toista kuljettajaa rahojen puutteen ja John Watsonin häipymisen myötä.

Montreal: Zakspeedin poissaolon myötä ja muutenkin vain 25 auton ruudukossa kuten lähtökohtaisesti muutenkin kaudella 1985 yleensä olikin niin aikasääntöä 110 % rajasta ei juuri käytettäisi. Tosin Pierluigi Martini oltiin sulkea vaarallisen hitaan ajamisen tähden ulos kilpailusta. Hän oli 25:s ja kolme sekuntia Martin Brundlea hitaampi ja yli 10 sekuntia paalupaikan ajanutta Elio de Angelista hitaampi. Lopulta tuomaristo kuitenkin salli hänen ajavan kilpailussa. Muuten olisi ajanut vain 24 kuljettajaa.

Detroit: Gerhard Berger ja Pierluigi Martini olisi suljettu pois 110 % ylittämisen vuoksi kilpailusta, mutta tuomaristo päätti laskea molemmat silti mukaan. Muussa tapauksessa kilpailussa olisi ajanut 23 kuljettajaa.

Paul Ricard: Zakspeed palasi jälleen mukaan kilpailuihin. 110 % rajan ylittivät Piercarlo Ghinzani, Pierluigi Martini ja Stefan Bellof. Näistä Ghinzani otettiin kilpailuun muiden aikojen perusteella, mutta tuomaristo mietti pitkään Bellofin ja Martinin mukaan päästämistä. Bellofin ja mahdollisesti Martin Brundlen kanssa ongelma olisi ollut Tyrrellin luonnollinen hitaus Paul Ricardin radalla. Martinilla taas oli niin paljon ongelmia ja muuta ohjelmaa, että tuomaristolla oli paljon päänvaivaa. Lopulta kaikki kuitenkin pääsivät kilpailuun. Muussa tapauksessa mukana olisi ollut vain 22 kuljettajaa. Nigel Mansell oli vetäytynyt kilpailusta loukkaantumisen takia.

Silverstone: Tuomariston tarkan säännön noudattamisen mukaan 22 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Kilpailusta olisivat tällöin karsiutuneet Pierluigi Martini, Jonathan Palmer, Piercarlo Ghinzani ja Stefan Bellof. Bellofin osalta 11 sekuntia Keke Rosbergin paaluaikaa hitaampi aika huolestutti tuomaristoa varsin paljon.

Nürburgring: Renaultin ja Francois Hesnaultin kolmannen auton ajattamisen ja kuljettajan aseman myötä tuomaristo päätti laskea peräti 27 kuljettajaa mukaan kilpailuun. Osin tätä päätöstä helpotti kamera-auton kokeilu kilpailussa. Tuomaristo olisi voinut sääntöjen tarkalla noudattamisella sulkea 110 % ylittämisen nojalla kilpailusta lajiin palanneen Huub Rothengatterin, Martin Brundlen ja Pierluigi Martinin. Tuolloin kilpailuun olisi startannut vain 24 kuljettajaa.

Österreichring: Kilpailuun olisi pitänyt sääntöjen tarkalla noudattamisella laskea mukaan vain 22 kuljettajaa. Lopulta kilpailuun pääsi 26 kuljettajaa. Hetken aikaa näytti pääsevän 27 kuljettajaa. Aikojen perusteella 110 % säännön mukaisesti olisivat karsiutuneet Kenny Acheson, Huub Rothengatter, Jonathan Palmer, Pierluigi Martini ja Martin Brundle. Manfred Winkelhock oli menehtynyt urheiluautokilpailussa ja Acheson ajoi siis hänen tilallaan RAM:llä. Kilpailuun pääsi lopulta 26 kuljettajaa. Aluksi Ken Tyrrell tosin oli vedonnut tuomareihin. Hockenheimin 1984 kilpailun tapaan tuomaristo ei olisi aluksi myöntänyt hänelle lainkaan lupaa kilpailuun.

Myöhemmin muiden aikojenkaan perusteella tuomaristo ei halunnut edelleenkään päästä Brundlea kilpailuun. Kuitenkin tuomaristo oli valmis erikoislupaa vastaan päästämään hänet mukaan kilpailuun ja sallimaan 27 autoa mukaan ruudukkoon. Erikoisluvan allekirjoittivat kaikki tallit, mutta yllättäen McLaren ei Ken Tyrrellin suureksi järkytykseksi allekirjoittanut paperia. Ron Dennis ympäripyöreästi perusteli vain 27 auton lähtöruudukon ahtautta ja ongelmia kilpailuun. Ken Tyrrell olisi arvellut kieltäytyjän olleen Marco Piccinini, Alex Hawkridge tai Jackie Oliver. Denniksen oma temppu häntä kohtaan satutti häntä kovin. Sen jälkeen Dennisistä oli alkanut tulla ongelma.

Zandvoort: Sääntöjen tarkalla noudattamisella kilpailuun olisi startannut 110 % rajan ylittämisen takia vain 24 kuljettajaa. Lopulta kilpailuun pääsi 26 kuljettajaa ja oli päästä 27 kuljettajaa. Philippe Alliot ja Huub Rothengatter ehkä tuomariston isänmaallisella avustuksellakin saivat luvan kilpailuun, mutta RAM:n Kenny Acheson ei saanut lupaa startata kilpailuun. Achesonille yritettiin saada muiden aikojen perusteella poikkeuslupaa kilpailuun, mutta niin ei edelleenkään tuomaristo sitä sallinut. Pitkän harkinnan jälkeen tuomaristo ei nähnyt mitään vakavia pulmia 27 auton ajattamisessa Zandvoortin radalla, mutta edelleen se halusi poikkeusluvan muilta talleilta kilpailuun. Kaikki muut tallit allekirjoittivat poikkeuslupasopimuksen, mutta Ron Dennis kieltäytyi McLarenin puolesta jälleen allekirjoittamasta poikkeuslupaa. Dennisin mielestä nyt ei ollut mitään Tyrrellin 1984 kaltaista tilannetta ja edelleen 27 autoa kisoissa tuntui olevan liian vaarallista. Siitä ei RAM:n John Macdonald pitänyt ollenkaan. Valituksista huolimatta Achesonin kohtaloksi tuli karsiutuminen.

Monza: Sääntöjen tarkalla noudattamisella tuomaristo olisi päästänyt mukaan kilpailuun vain 22 kuljettajaa. Pierluigi Martini, Kenny Acheson, Alan Jones ja Philippe Alliot olivat 110 % ulkopuolella. Jones olisi ehkä päästetty mukaan muutenkin, mutta muiden kuskien olisi pitänyt perustella ratkaisuaan muissa tilanteissa. Joka tapauksessa paljon tuntui muuttuneen tuolloin ja peruuttamattomasti Stefan Bellofin menehtyminen oli vaikuttanut kauden 1985 lähtöruudukkoon Manfred Winkelhockin poismenon tapaan. Länsi-Saksan moottoriurheilupiireille nämä kuolemat olivat katastrofi. Tyrrell ajatti vain Martin Brundlea kilpailussa. Lisäksi Zakspeed olisi tullut mukaan, mutta joutui vetäytymään Jonathan Palmerin loukkaantumisen takia. Palmer oli loukkaantunut samassa kilpailussa missä Bellof kuoli. Talli ei löytänyt ketään toista kuljettajaa ajoissa sille ajamaan. Team Haas osallistui kauteen Alan Jonesin saadessa vihdoin ja viimein auton alleen. Lopulta 26 kuljettajaa pääsi mukaan kilpailuun.

Spa-Francorchamps: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun. Niki Lauda loukkaantui kisaviikonlopun aikana ja erityisesti Tyrrell ja RAM suhtautuivat vihamielisesti Ron Dennisin haluihin ajattaa John Watsonia Laudan tilalla. Watson oli testannut McLarenia ja ollut paikan päällä muutenkin varsin usein kaudella. Tyrrellin ja RAM:n kieltäydyttyä allekirjoittamasta poikkeslupaa Watsonia ei nähty Spassa. Christian Danner ajoi tilapäisenä kuljettajana Zakspeedillä. Tätä talli perusteli Palmerin loukkaantumisella ja tuomaristo sen myös hyväksyi vaikka kesän perutun kilpailun perusteella vain Jonathan Palmerin olisi pitänyt ajaa siellä. RAM joutui vetäyttämään Kenny Achesonin pois kilpailusta rahapulan vuoksi vaikka hän olisi voinut osallistua siihen Manfred Winkelhockin kuoleman takia. Team Haasia estettiin tulemasta paikan päälle koska he eivät olleet lainkaan paikalla kesän kilpailussa. Toleman tosin kiersi lakeja ja pääsi kilpailuun kahdella autolla. Tuolloin kesällä ajettuun kilpailuun Toleman olisi ajattanut Teo Fabia, mutta ei toista kuljettajaa rahan takia.

Brands Hatch: Tuomaristo olisi sääntöjen noudattamisellaan päästänyt kilpailuun vain 24 kuljettajaa. Christian Dannerin ja Pierluigi Martinin ajat olivat 110 % ulkopuolella. Samoin Huub Rothengatterin joka myös karsiutui. Kenny Acheson oli paikan päällä, mutta ei päässyt ajamaan rahanpuutteen takia. Ivan Capelli tuli Tyrrellin toiseen autoon. Kilpailuun pääsi lopulta 26 kuljettajaa.

Kyalami: Autojen poikkeuksellisen vähäisyyden takia tuomaristolla ei juuri ollut halua noudattaa 110 % rajaa missään muodossa. Mikäli se välttämättä olisi niin tehnyt niin sitten vain 18 kuljettajaa olisi nähty kilpailussa. Pierluigi Martini ja Huub Rothengatter olisivat karsiutuneet kilpailusta. Alan Jones ei osallistunut kilpailuun riittävästä ajastaan huolimatta. Apartheid-kohu näkyi kilpailun tasossa.

Adelaide: Teo Fabi ja Huub Rothengatter olisivat jääneet 110 % säännön ulkopuolella olemisen takia pois kilpailusta, mutta tuomaristo päätti toisin. Muutoin kilpailuun olisi startannut vain 23 autoa. Yleisesti veikkailtiin, että täydellä lähtöruudukolla ylimääräisiäkin kuljettajia olisi otettu kauden päätöksen ja uuden radan vuoksi runsaasti kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kauden 1986 kilpailujen osalta mahdollisia karsiutumisia tulee tässä:

1986

Rio de Janeiro: Jälleen autojen vähäisyys ja myös kolmansien autojen kieltävän säännön jälkeen tuomariston osalta vaikutti myös niiden päätöksen. 110 % säännön tarkalla noudattamisella kilpailussa olisi nähty 22 kuljettajaa. Andrea de Cesaris, Piercarlo Ghinzani, Christian Danner ja Alessandro Nannini eivät olisi päässeet kilpailuun.

Jerez: Kilpailuun olisi päässyt vain 24 kuljettajaa. Alessandro Nanninin aika ylitti 110 %. Tuomaristo kuitenkin salli hänen ajamisensa kilpailussa.

Imola: Kilpailuun olisi päässyt 24 kuljettajaa. Christian Danner ja Piercarlo Ghinzani eivät olisi päässeet 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Monaco: Periaatteessa jokainen olisi päässyt mukaan kilpailuun. Ikävä kyllä pitkän keskustelun jälkeen ACM piti edelleen päätöksensä vain 20 auton ajattamisesta. Tosin se suostui päästämään vuodesta 1987 lähtien kilpailuun mukaan 26 autoa. Muussa tapauksessa mikäli 26 autoa olisi otettu mukaan jo tallien haluamana vuonna 1986 niin kaikki olisivat päässeet kilpailuun mukaan. Kompromissi olisi ollut 24 autoa, mutta ACM piti päänsä entisetä rajasta. Siinä tapauksessa vain Andrea de Cesaris ja Alessandro Nannini olisivat karsiutuneet. Nyt karsiutui myös Piercarlo Ghinzani, Johnny Dumfries, Huub Rothengatter ja Christian Danner.

Spa-Francorchamps: Kilpailuun olisi päässyt 24 kuljettajaa. Christian Danner olisi pudotettu lähtöruudukosta 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Montreal: Kilpailuun olisi päässyt 24 kuljettajaa. Christian Danner olisi pudotettu lähtöruudukosta 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Detroit: Kilpailuun olisi päässyt 24 kuljettajaa. Allen Berg ja Huub Rothengatter olisi pudotettu lähtöruudukosta 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Paul Ricard: Kilpailuun olisi päässyt 25 kuljettajaa. Allen Berg olisi pudotettu lähtöruudukosta 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Brands Hatch: Kilpailuun olisi päässyt 23 kuljettajaa. Piercarlo Ghinzani, Allen Berg ja Huub Rothengatter olisi pudotettu lähtöruudukosta 110 % tarkalla noudattamisella.

Hockenheim: Kilpailuun olisi päässyt 24 kuljettajaa. Piercarlo Ghinzani ja Allen Berg olisivat pudonneet lähtöruudukosta 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Hungaroring: Kilpailuun olisi päässyt 24 kuljettajaa. Huub Rothengatter ja Allen Berg olisivat pudonneet lähtöruudukosta 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Österreichring: Kilpailuun olisi päässyt 23 kuljettajaa. Huub Rothengatter, Piercarlo Ghinzani ja Allen Berg olisivat pudonneet lähtöruudukosta 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Monza: Kilpailuun olisi päässyt 23 kuljettajaa alustavasti. Sittemmin määrää olisi voitu korottaa 24:n auton ruudukkoon asti. Ivan Capellin AGS-talli hyväksyttiin mukaan kilpailuun vierailevana tallina ja osakausiluonteisuuden perusteella. Alex Caffi olisi karsiutunut kilpailusta, mutta tuomaristo päätti Monzassa antaa kaikkien 27 kuljettajan osallistua kilpailuun. 110 % säännöllä kilpailusta olisivat karsiutuneet Ivan Capelli, Piercarlo Ghinzani ja Alex Caffi.

Estoril: Kilpailuun olisi pitänyt osallstua alun perin vain 26 kuljettajaa. Allen Berg Osellallaan oli ulkona kilpailusta 110 % säännön nojalla, mutta Osella sai poikkeusluvalla myös Bergille luvan kilpailuun. Siten Estorilissa nähtiin myös 27 autoa radalla kuljettajineen.

Mexico City: Kilpailuun olisi päässyt 25 kuljettajaa. Allen Berg oli ulkona aikansa puolesta sillä se ylitti 110 % rajan. Berg pääsi kuitenkin osallistumaan kilpailuun.

Adelaide: Kilpailuun olisi päässyt 25 kuljettajaa. Allen Berg oli ulkona aikansa puolesta sille se ylitti 110 % rajan. Berg pääsi kuitenkin osallistumaan kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kauden 1987 mahdollisia ruudukkoon pääsemisiä tai ulosjäämisiä tulee tässä:

1987

Rio de Janeiro: Useiden autojen puuttuessa tuomaristolla oli entistäkin vähemmän halua käyttää 110 % sääntöä mittapuunaan. Mikäli se olisi sitä kuitenkin noudattanut niin vain 17 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun toteutuneen 23 kuljettajan sijaan. Christian Danner, Jonathan Palmer, Martin Brundle, Philippe Streiff, Alex Caffi, Pascal Fabre ja Ivan Capelli olisivat karsiutuneet lähtöruudukosta.

Imola: Nelson Piquetin vetäytyminen antoi Gabriele Tarquinille mahdollisuuden päästä kilpailuun. Tosin tuomariston 110 % rajan noudattaminen olisi tarkoittanut vain 23 kuljettajan tai Piquetin tapauksessa 24 kuljettajan mahdollista lähtöä kilpailuun. Kilpailusta olisivat siis pudonneet Jonathan Palmer, Pascal Fabre ja Gabriele Tarquini.

Spa-Francorchamps: Vain 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Jonathan Palmer, Pascal Fabre ja Alex Caffi olisivat olleet kilpailusta ulkona 110 % säännön tarkalla noudattamisella.

Monaco: ACM salli ensimmäistä kertaa 26 autoa ruudukkoon yleisesti. Tosin Monacon kilpailun järjestäjät pelkäsivät tuolloin joukkokolarin tapahtumista enemmän kuin mitään muuta ja olivat valmiita kieltämään niin suuren automäärän välittömästi sen tapahtuessa. Kaiken kaikkiaan ACM jaksoi vihoitella automäärästä aina kauteen 1990 saakka enemmän tai vähemmän tämän jälkeenkin. Kilpailuun ei kuitenkaan startannut kuin 25 autoa kuljettajineen. Pascal Fabre olisi karsiutunut 110 % tarkalla noudattamisella.

Detroit: Vain 24 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Adrian Campos ja Pascal Fabre eivät olisi päässeet mukaan kilpailuun 110 % säännön perusteella.

Paul Ricard: Vain 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Jonathan Palmer, Philippe Streiff ja Pascal Fabre eivät olisi päässeet mukaan kilpailuun 110 % säännön perusteella.

Silverstone: 110 % säännön tarkalla noudattamisella vain 19 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Lopulta pääsi 25 kuljettajaa. Pudonneet kuljettajat aikarajan perusteella olisivat olleet Alex Caffi, Philippe Alliot, Philippe Streiff, Jonathan Palmer, Ivan Capelli ja Pascal Fabre.

Hockenheim: 110 % säännön tarkalla noudattamisella vain 21 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Sääntöjen noudattamisella pudonneet kuljettajat olisivat olleet Philippe Streiff, Jonathan Palmer, Ivan Capelli, Pascal Fabre ja Alex Caffi.

Hungaroring: 25 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. Pascal Fabre olisi pudonnut 110 % säännön noudattamisella ja mahdollisesti olisi ehkä pudotettukin, mutta poikkeusluvalla Fabre olisi ollut mukana todennäköisesti ja oli tietenkin ilman sitäkin. Ainakaan asiasta ei suuremmin kohuttu varikolla vaikka Fabren vauhti oli mitä oli.

Österreichring: 20 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. 110 % säännön noudattamisella kilpailusta olisivat pudonneet Alex Caffi, Philippe Alliot, Ivan Capelli, Jonathan Palmer, Philippe Streiff ja Pascal Fabre.

Monza: Franco Forinin maksurahojen myötä ja Nicola Larinin ja debytoivan Coloni-tallin perusteella kilpailusta oltaisiin karsimassa joka tapauksessa ilman jotain muuta puhetta vähintään kaksi kuljettajaa. 110 % sääntöjen noudattamisella kilpailuun olisi osallistunut vain 21 kuljettajaa. Silloin Nicola Larinin ja Pascal Fabren lisäksi kilpailusta olisivat pudonneet Jonathan Palmer, Philippe Alliot, Philippe Streiff, Ivan Capelli ja Franco Forini.

Estoril: Kilpailuun olisi päässyt mukaan 25 kuljettajaa. Kilpailusta olisi 110 % säännön perusteella karsiutunut Pascal Fabren lisäksi myös Franco Forini. Ikävä kyllä tällä kertaa Estorilin tuomaristo ei sallinut 27 kuljettajaa kilpailuun vaikka se ottikin Forinin mukaan kilpailuun. Ilmeisesti Fabren puolesta mahdollisesti kirjoitettu poikkeuslupa ei saanut täyttä hyväksyntää.

Jerez: Kilpailuun olisi päässyt mukaan 25 kuljettajaa. Pascal Fabre pääsi juuri ja juuri mukaan kilpailuun myös ajallisestikin sääntöjenkin tarkassa puitteissa. Kilpailuun otettiin kuitenkin 26 kuljettajaa huolimatta Nicola Larinin ja Colonin ulkona olemisesta sääntöjen puitteissa. Sen sijaan Osellan kuljettajia eli Alex Caffia ja Franco Forinia ei päästetty mukaan kilpailuun.

Mexico City: Kilpailuun olisi päässyt mukaan 24 kuljettajaa. Lopulta pääsi 26 kuljettajaa. 110 % säännön perusteella ulkona olisivat olleet Philippe Streiff, Alex Caffi ja Pascal Fabre.

Suzuka: Kilpailusta ulkona normaaleissa oloissa olisi todennäköisesti ollut jo 110 % ylittäneen ajankin perusteella AGS:n uusi kuljettaja eli Roberto Moreno. Moreno kuitenkin pääsi kilpailuun ja siten kaikki paitsi loukkaantunut Nigel Mansell nähtiin kilpailussa mukana. Mansellin loukkaantuminen söi kuitenkin kilpailun mielenkiintoa kun Nelson Piquetin maailmanmestaruus varmistui sen myötä.

Adelaide: Kilpailuun pääsi tasan 26 kuljettajaa kuten pitikin. Alex Caffi karsiutui ja olisi ollut muutenkin 110 % ajan ulkopuolella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1988 mukana oli sen verran monta kuljettajaa, että kaudelle 1987 alun perin mietitty selkeä sääntöjen määritämä Esikarsinta otettiin tuolloin käyttöön. Esikarsintaa ei itsessään voitu omana sessionaan ottaa käyttöön vaan se suoritettiin lopulta aina perjantain Vapaissa Harjoituksissa. Laitan aikarajoja kilpailuun aika-ajon perusteella eli siten Esikarsinnan aikakarsiutumiset eivät kuitenkaan välttämättä ole aivan sinällään verrattavissa. Joka tapauksessa tässä kuitenkin tuomariston noudattamien sääntöpykälien perusteita kaudella 1988:

1988

Rio de Janeiro: Julian Bailey karsiutui vaikka aika olisi riittänyt kilpailuun. Periaatteessa 27 kuljettajaa olisi voitu ottaa kilpailuun. Mahdollisesti tästä kaudesta eteenpäin tai juurikin kyseisenä oli viimeinen vuosi lajissa jolloin voitin erillisellä hyväksynnällä ottaa kilpailuun useita muitakin kuljettajia kuin vain sääntöjen määrittämät automäärät.

Syy johtui osin Riossa ainakin Dallaran erikoisen F3000-autoon perustuneen menopelin käyttämisestä. Sitä kuljettanut Alex Caffi ei kuitenkaan selvinnyt aika-ajoon asti vaan hän jäi jo Esikarsintaan. Mikäli olisi selvinnyt niin teknisen laittomuuden takia tuomaristo olisi voinut sallia poikkeuksen siinä tapauksessa, että Caffi olisi ajanut lähtöruutuun 26 ja joku olisi ollut hänen takanaan. Muutoin 110 % säännön perusteella kilpailusta olisi karsiutuneet Piercarlo Ghinzani, Nicola Larini ja Bernd Schneider. Myös Caffi olisi ollut varsin reippaasti ulkopuolella kilpailusta jo ajankin perusteella.

Imola: Periaatteessa olisi voinut ottaa vaikka 28 kuljettajaa mukaan sillä karsiutuneiden Oscar Larraurin ja Stefan Johanssonin ajat olivat 110 % sisällä. Ikävä kyllä mitään poikkeuksellista syytä ei tähän enää ollut, että miksi heidät olisi pitänyt päästää mukaan. Rene Arnoux ja Bernd Schneider olisivat olleet kilpailusta ulkona jo aikarajan perusteella.

Monaco: ACM salli 26 autoa edelleen pienestä vihoittelusta huolimatta kilpailuun. Ilman muuta karsintaa kaikki autot kuljettajineen olivat 110 % rajan sisällä.

Mexico City: Periaatteessa 110 % rajan perusteella kilpailussa olisi voinut olla jopa 29 kuljettajaa. Ikävä kyllä karsintaa tapahtui. Ainoa karsiutuja joka ei ollut edes 110 % rajan sisällä oli Adrian Campos.

Montreal: Periaatteessa ilman karsintoja missään muodossa aikojen perusteella kaikki kuljettajat olisi voitu päästää mukaan kilpailuun. Näin ei tietenkään ollut.

Detroit: Ivan Capellin onnettomuuden myötä kilpailuun otettiin karsiutuneista Nicola Larini. Muutoin mitään muutoksia ei tapahtunut vaikka periaatteessa kilpailussa olisi voitu nähdä vaikka kaikki kuljettajatkin ilman karsintoja.

Paul Ricard: Jälleen kaikki kuljettajat olisi voitu periaatteessa nähdä mukana ilman mitään karsintoja. Näin ei tietenkään ollut.

Silvertone: Periaatteessa 110 % säännön perusteella 30 kuljettajaa olisi voitu nähdä radalla. Näin ei tietenkään ollut. Bernd Schneider karsiutui luonnollisesti muutaman kuljettajan kanssa, mutta hänellä ei riittänyt aika kilpailuun sääntöjenkään perusteella. Hän olisi periaatteessa ollut hitaampi Gabriele Tarquini Esikarsinnan ajalla.

Hockenheim: Periaatteessa ilman karsintoja kaikki kuljettajat olisi voitu nähdä radalla, mutta sääntöjä noudatettiin muilta osin.

Hungaroring: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voitu nähdä radalla. Ainoastaan jo Esikarsinnassakin järkyttävää hitautta osoittaneen Nicola Larinin aika olisi voitu 110 % säännön perusteella hylätä joukosta.

Spa-Francorchamps: Periaatteessa kaikki kuljettajat olisi voitu nähdä kilpailussa, mutta karsinnat olivat kuitenkin luonnollisia.

Monza: Jälleen kaikki kuljettajat olisi voitu nähdä kilpailussa ilman karsintoja, mutta näin ei tietenkään ollut.

Estoril: Jälleen kaikki kuljettajat olisivat voineet ajaa kilpailussa ilman karsintoja, mutta näin ei tietenkään ollut mahdollista.

Jerez: Jälleen kaikki kuljettajat olisivat voineet periaatteessa ajaa kilpailussa ilman karsintoja, mutta näin ei tietenkään ollut mahdollista.

Suzuka: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voitu nähdä radalla. Ainoastaan jo Esikarsinnan perusteella nopeinta kierrostaan lukuunottamatta varsin hitaasti ajanut Gabriele Tarquini olisi joutunut pois kilpailusta aikarajan perusteella.

Adelaide: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voitu nähdä radalla. Ainoastaan jo Esikarsinnan perusteella nopeinta kierrostaan lukuunottamatta varsin hitaasti ajanut Nicola Larini olisi joutunut pois kilpailusta aikarajan perusteella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudesta 1989 lähtien lopullisesti vain 26 kuljettajaa pääsi mukaan kilpailuihin joskin edelleen huomattavasti vähemmällä profiililla taisteltiin yhä Monacon kilpailun lähtöpaikoista ACM:n kanssa. Lisäksi tekniset seikat eivät enää saaneet olla mielellään ongelma autojen osalta joten sekin laski entisestään ylimääräisten kilpailijoiden määrää. Yhden auton tallien kieltämisestä ei tosin tuolloin päästy sopimukseen vaan lajin kannalta niiden esiintymisen sallittiin jatkuvan toistaiseksi. Tässä kuitenkin aikarajojen perusteella hyväksyttyjä kuljettajia kauden 1989 kisoista:

1989

Rio de Janeiro: Kaikki olisivat päässeet mukaan kilpailuun myös karsiutuneistakin periaatteessa. Aikarajan perusteella hitaimmat olivat selvässä ja omassa Esikarsinta-sessiossaan Stefan Johansson ja Bertand Gachot 110 % säännön osalta.

Imola: Kaikki olisivat päässeet mukaan kilpailun myös karsiutuneistakin periaatteen pohjalta. Aikarajan perusteella ainoastaan Volker Weidler olisi ollut 110 % rajan ulkopuolella.

Monaco: Edelleen ACM marisi vähäisissä määrin 26:sta autosta Monacon radalla, mutta huomattavasti kahta edellistä vuotta vähemmän kuitenkin. Turvallisuus oli osoitettu, mutta silti järjestäjät halusivat laskea automäärän 24 kuljettajan osalle. 110 % säännön perusteella kaikki kuljettajat Joachim Winkelhockia lukuunottamatta olisivat päässeet kilpailuun karsiutuneistakin.

Mexico City: Periaatteessa kilpailuun aikarajan perusteella olisi voinut päästä jopa 35 kuljettajaa. Luonnollisten karsintojen kautta näin monta kuljettajaa ei tietenkään päässyt mukaan kilpailuihin. Roberto Morenon aika olisi hylätty vaikkakin ne olivat teknisen vian aiheuttamia aika-ajoissa. 110 % ulkopuolelle ajoivat itsensä myös Esikarsinnassa Piercarlo Ghinzani, Joachim Winkelhock ja Pierre-Henri Raphanel.

Phoenix: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella lähes kaikki kuljettajat. Ainoastaan Esikarsinnan hitain Bertrand Gachot ei olisi päässyt mukaan kilpailuun aikarajan perusteella tai muutenkaan.

Montreal: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella jopa 36 kuljettajaa. Luonnollisten karsintojen kautta näin monta kuljettajaa ei tietenkään päässyt mukaan kilpailuihin. Esikarsinnan hitaimmat eli Volker Weidler, Aguri Suzuki ja Pierre-Henri Raphanel olivat ulkona kilpailusta myös aikarajan perusteella.

Paul Ricard: Periaatteessa aikarajan perusteella kaikki olisivat voineet päästä mukaan kilpailuun karsiutuneistakin.

Silverstone: Periaatteessa kaikki olisivat voineet päästä aikarajan perusteella kilpailuun mukaan karsiutuneistakin.

Hockenheim: Periaatteessa kaikki olisivat voineet päästä aikarajan perusteella kilpailuun mukaan karsiutuneistakin.

Hungaroring: Periaatteessa Hungaroringin radalla olisi voitu nähdä jopa 37 kuljettajaa aikarajan perusteella ja sen myötä olisi voinut päästä mukaan kilpailuun. Näin ei tietenkään ollut mahdollista karsintojen perusteella. Kilpailusta olisivat karsiutuneet myös aikarajankin perusteella Aguri Suzuki ja Pierre-Henri Raphanel.

Spa-Francorchamps: Periaatteessa kilpailussa olisi voitu nähdä aikarajan perusteella jopa 36 kuljettajaa. Näin ei tietenkään ollut vaan karsintoja oli suoritettava. Esikarsiutuneet Yannick Dalmas, Gregor Foitek ja Enrico Bertaggia eivät olleet aikarajan eli 110 % sisällä missään vaiheessa viikonloppua.

Monza: Periaatteessa kaikki olisivat voineet päästä aikarajan perusteella mukaan kilpailuun karsiutuneistakin.

Estoril: Periaatteessa jopa 36 kuljettajaa olisi voitu nähdä aikarajan perusteella kilpailussa. Näin ei tietenkään ollut mahdollista karsintojen takia. Kilpailusta aikarajan perusteella olisi suljettu pois Aguri Suzuki, Bernd Schneider ja Enrico Bertaggia.

Jerez: Periaatteessa kaikki olisivat voineet päästä aikarajan perusteella kilpailuun mukaan karsiutuneistakin.

Suzuka: Periaatteessa jopa 37 kuljettajaa olisi voitu nähdä aikarajan perusteella kilpailussa. Näin ei tietenkään ollut mahdollista karsintojen takia. Enrico Bertaggia ei saanut aikaa lainkaan ja ainoa 110 % ajankin perusteella ulkona kilpailusta olisi ollut Yannick Dalmas.

Adelaide: Periaatteessa kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun aikarajan perusteella, mutta se ei tietenkään karsintojen takia ollut mahdollista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1990 Esikarsinta säilyi ja Monacon järjestäjät viimein hyväksyivät kokonaan 26 auton sallimisen Monacoon ilman minkäänlaista vastaväitettä. Lifen vaarallisuus osoittautui erittäin selväksi tuomaristolle kauden aikana. Tässä kuitenkin aikarajojen tilanteita kaudelta 1990:

1990

Phoenix: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa aikarajan perusteella päästä mukaan 33 tai JJ Lehdon mahdollisen ulosheiton jälkeen 32 kuljettajaa. Lehto ei saanut kierrostakaan ja aikarajan perusteella karsiutuivat Bertand Gachot ja Gary Brabham. Karsintojen jälkeen oli luonnollisesti 26 kuljettajaa kilpailussa.

Interlagos: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa aikarajan pohjalta päästä mukaan 31 kuljettajaa. Aikarajan ylittäneet kuljettajat olivat Roberto Moreno, Bertrand Gachot ja Claudio Langes. Gary Brabham ei saanut aikaa lainkaan.

Imola: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 30 kuljettajaa. Pierluigi Martinin loukkaantumisen vuoksi Paolo Barilla pääsi alustavasta karsiutumisesta huolimatta mukaan kilpailuun. Aikarajan eli 110 % säännön perusteella kilpailusta ulkona olisivat olleet Bertrand Gachot, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli. Gabriele Tarquini ei vain saanut aikaa lainkaan.

Monaco: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 31 kuljettajaa. 110 % säännön pohjalta pudonneet kilpailusta olisivat Yannick Dalmas, Claudio Langes, Bertrand Gachot ja Bruno Giacomelli.

Montreal: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 30 kuljettajaa. 110 % rajan ulkopuolella olivat kaikki Esikarsinnassa pudonneet kuljettajat eli Gabriele Tarquini, Yannick Dalmas, Bertrand Gachot, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Mexico City: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 30 kuljettajaa. 110 % rajan ulkopuolella olivat kaikki Esikarsinnassa pudonneet kuljettajat eli Yannick Dalmas, Gabriele Tarquini, Bertrand Gachot, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Paul Ricard: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 33 kuljettajaa mukaan. Ainoastaan 110 % rajan ulkopuolella yli kymmenkertaisesti sen ylittänyt Bertrand Gachot ja kokonaan ilman aikaa jäänyt Bruno Giacomelli eivät olisi päässeet mukaan kilpailuun.

Silverstone: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 32 kuljettajaa mukaan. 110 % rajan ulkopuolella olivat Claudio Langes, Bertrand Gachot ja Bruno Giacomelli.

Hockenheim: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 32 kuljettajaa mukaan. 110 % rajan ulkopuolella olivat Bertrand Gachot, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Hungaroring: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 33 kuljettajaa mukaan. 110 % rajan ulkopuolella olivat Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Spa-Francorchamps: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 32 kuljettajaa mukaan. Ainoa 110 % rajan sinällään ylittänyt kuljettaja oli Bruno Giacomelli.

Monza: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 31 kuljettajaa mukaan. 110 % rajan ulkopuolella olivat Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Estoril: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 31 kuljettajaa mukaan. 110 % rajan ulkopuolella olivat Robert Moreno, Claudio Langes ja tietenkin ilman aikaa jäänyt Bruno Giacomelli. Ulkona kilpailusta jälkikäteen oli myös Satoru Nakajima, mutta Olivier Grouillardia ei otettu korvaamaan häntä sunnuntain kilpailuun myöhäisen poistumisen takia.

Jerez: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 33 kuljettajaa mukaan. 110 % rajan ulkopuolella oli ainoastaan Bruno Giacomelli. Martin Donnelly loukkaantui, mutta David Brabhamia ei otettu mukaan kilpailuun myöhäisen poistumisen takia.

Suzuka: Periaatteessa jokainen kuljettaja olisi voinut aikojen perusteella osallistua kilpailuun. Jean Alesin vetäytymisen takia kilpailuun ei ehditty ottaa Olivier Grouillardia.

Adelaide: Periaatteessa jokainen kuljettaja olisi voinut aikojen perusteella osallistua mukaan kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kauden 1991 kohdalla Esikarsinta edelleen säilyi. Tässä kuitenkin 110 % aikarajan tapahtumia kaudelta:

1991

Phoenix: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voitu nähdä aikarajan sisällä kilpailussa mukana. Näin ei tietenkään ollut. 110 % ulkopuolella olivat kaikki esikarsiutuneet kuljettajat eli Andrea de Cesaris, Pedro Chaves, Olivier Grouillard ja Eric van de Poele.

Interlagos: Periaatteessa kaikki kuljettajat olisivat voineet olla aikarajan perusteella kilpailussa mukana.

Imola: Periaatteessa 33 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan perusteella. Ainoastaan Pedro Chaves oli 110 % rajan ulkopuolella.

Monaco: Periaatteessa kaikki kuljettajat olisivat voineet aikarajan perusteella osallistua kilpailuun. Alex Caffi ja Martin Brundle eivät saaneet aikaa lainkaan aika-ajossa.

Montreal: Periaatteessa 33 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Pedro Chaves oli 110 % rajan ulkopuolella.

Mexico City: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voitu nähdä aikarajan sisällä kilpailussa mukana. Näin ei tietenkään ollut. 110 % ulkopuolella olivat kaikki esikarsiutuneet kuljettajat eli Nicola Larini, Eric van de Poele, Pedro Chaves ja Emanuele Pirro.

Magny-Cours: Periaatteessa 33 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Pedro Chaves oli 110 % rajan ulkopuolella.

Silverstone: Periaatteessa 33 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Pedro Chaves oli 110 % rajan ulkopuolella.

Hockenheim: Periaatteessa 33 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Pedro Chaves oli 110 % rajan ulkopuolella.

Hungaroring: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voinut osallistua aikarajan pohjalta kilpailuun. 110 % ulkopuolella olivat kaikki esikarsiutuneet kuljettajat eli Gabriele Tarquini, Alex Caffi, Fabrizio Barbazza ja Pedro Chaves.

Spa-Francorchamps: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voinut osallistua aikarajan pohjalta kilpailuun. 110 % ulkopuolella olivat kaikki esikarsiutuneet kuljettajat eli Michele Alboreto, Gabriele Tarquini, Pedro Chaves ja Fabrizio Barbazza.

Monza: Kaikki kuljettajat ilman aikaa jäänyttä Pedro Chavesia lukuunottamatta olisivat päässeet mukaan kilpailuun myös esikarsiutuneistakin aikarajan perusteella eli yhteensä 33 kuljettajaa olisi voitu nähdä periaatteessa kilpailussa.

Estoril: Periaatteessa 33 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Pedro Chaves oli 110 % rajan ulkopuolella.

Barcelona: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet kilpailuun aikarajan perusteella ilman luonnollisia karsintoja.

Suzuka: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voinut päästä mukaan kilpailuun. Eric Bernard tosin loukkaantui ja jäi ilman aikaa ja Pedro Chavesin tilalle hankittu Naoki Hattori oli 110 % ulkopuolella.

Adelaide: Periaatteessa 31 kuljettajaa olisi voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Naoki Hattori oli 110 % rajan ulkopuolela.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1992 Andrea Modalla oli oma erikoinen ja tuomaristoa ärsyttänyt tarinansa pitkin kautta. Tässä kuitenkin 110 % rajasta katsantaa kautta 1992 koskien:

1992

Kyalami: 29 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Giovanna Amati oli 110 % rajan ulkopuolella.

Mexico City: 29 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Giovanna Amati oli 110 % rajan ulkopuolella.

Interlagos: 30 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Giovanna Amati ja Esikarsinnassa pudonnut Roberto Moreno olivat 110 % ulkopuolella.

Barcelona: 30 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Roberto Moreno ja ilman aikaa kokonaan jäänyt Perry McCarthy olivat 110 % ulkopuolella.

Imola: 31 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Perry McCarthy oli 110 % rajan ulkopuolella.

Monaco: 30 kuljettajaa olisi voinut periaatteessa päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Ukyo Katayama ja ilman kokonaan aikaa jäänyt Perry McCarthy olivat 110 % rajan ulkopuolella.

Montreal: 30 kuljettajaa olisi voinut olla periaatteessa mukana kilpailussa. Ainoastaan Roberto Moreno oli 110 % rajan ulkopuolella.

Magny-Cours: 29 kuljettajaa olisi voinut olla periaatteessa mukana kilpailussa. Ainoastaan Damon Hill oli 110 % rajan ulkopuolella.

Silverstone: 27 kuljettajaa olisi voinut olla periaatteessa mukana kilpailussa. (107 % rajalla vain 12 kuljettajaa olisi ollut mukana kilpailussa.:eek:) Kuljettajista 110 % rajan ylittäneitä olivat Paul Belmondo, Andrea Chiesa, Eric van de Poele, Roberto Moreno ja Perry McCarthy.

Hockenheim: 30 kuljettajaa olisi voinut olla periaatteessa mukana kilpailussa. Ainoastaan Roberto Moreno ja ilman aikaa jäänyt Perry McCarthy olivat 110 % rajan ulkopuolella.

Hungaroring: Kaikki kuljettajat olisivat voineet olla mukana ajan saaneista kuljettajista eli noin 30 kuljettajaa. Perry McCarthy jäi ilman aikaa. Ja Brabhamille ei tullut muutamaan muuhunkin kilpailuun odotettu Julian Bailey.

Spa-Francorchamps: 27 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan perusteella. Ainoastaan Roberto Moreno, Perry McCarthy ja ilman aikaa jäänyt Erik Comas olivat 110 % säännön ulkopuolella.

Monza: Kaikki kuljettajat olisivat voineet periaatteessa päästä mukaan kilpailuun. Valitettavasti karsintoja piti edelleen suorittaa ja siten Christian Fittipaldi ja Stefano Modena karsiutuivat kilpailusta. Esikarsinta sen sijaan lopetettiin kokonaan kaudelta kun Brabhamin lopullinen vetäytyminen selvisi. Vielä Spahan oli odotettu niin Damon Hillin tai Julian Baileyn mukana oloa.

Estoril: Kaikki kuljettajat olivat mukana kilpailussa Fondmetalin vetäydyttyä sarjasta. Myös aikarajan sisällä kaikki kuljettajat pysyivät.

Suzuka: 110 % rajan ulkopuolella oli Emanuele Naspetti, mutta kaikki tallit sallivat hänen osallistumisensa kilpailuun. Ennen kilpailua 110 % ulkopuolella arveltiin olevan Jan Lammers. Lammers ei olisi pudonnut edes 107 % säännöllä ulos kilpailusta. Vähän paremmalla onnella lähtöruutu olisi voinut olla Jantjella jopa 21:s.

Adelaide: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun eli 110 % sisällä pysyttiin. Jan Lammers tai Ukyo Katayaman osalta 107 % säännöllä olisi mennyt hyvin täpäräksi, mutta silti molemmat olisivat olleet mukana. Toisin kuin Suzukassa Lammersilla oli Adelaiden radalla jossain määrin vaikeampaa ajaminen ja yleinen suoriutuminen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1993 Esikarsinta pudotettiin pois kun riittävästi talleja ei saapunutkaan vaikkakin aika-ajon karsinta jäi voimaan alustavasti. Toki pian sitäkään ei enää tarvinnut. Sitten erikoisesti aiottiin pudottaa kisailijoita aina 24 kuljettajaan asti jota ensin nostettiin 25 kuljettajaan ja lopulta normaaliin 26 kuljettajaan asti. 24 auton raja nähtiin liian pieneksi ja ilmeisesti sen tarkoitus oli perustettu myös Marchin mahdolliselle paluulle ja Lola-Dallaran mahdolliselle lisähitaudelle. Ajoittain jälkimainitun tallin autojen vauhdit olivat todella hitaita.

Tässä kuitenkin 110 % rajan mahdollisia pudonneita kaudella 1993:

1993

Kyalami: Kaikki kuljettajat paitsi Luca Badoer olisivat olleet mukana kilpailussa aikarajan perusteella eli Kyalamiin olisi päässyt sääntöjen mukaan 25 kuljettajaa.

Interlagos: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta.

Donington: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta.

Imola: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta.

Barcelona: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta.

Monaco: Kaikki kuljettajat paitsi Luca Badoer olisivat olleet mukana kilpailussa aikarajan perusteella eli Monacoon olisi päässyt sääntöjen mukaan 25 kuljettajaa ilman poikkeuslupaa aikarajan rikkomisen takia.

Montreal: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta.

Magny-Cours: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta.

Silverstone: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun ilman 25 auton sääntöä myös aikarajan pohjalta.

Hockenheim: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun kun tallit luopuivat muutenkin 25 auton säännöstä radalla. Aikaraja riitti hyvästikin.

Hungaroring: Kaikki kuljettajat Luca Badoeria lukuunottamatta olisivat päässeet mukaan kilpailuun aikarajan pohjalta. Badoeria harkittiin jätettäväksi rannalle kilpailusta, mutta sittemmin tuomaristo myönsi Badoerille luvan kilpailuun.

Spa-Francorchamps: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun lukuunottamatta ilman aikaa jäänyttä Alessandro Zanardia.

Monza: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta.

Estoril: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta.

Suzuka: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta.

Adelaide: 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun, mutta Toshio Suzuki oli 110 % säännön ulkopuolella. Lopulta tuomaristo kuitenkin myönsi Suzukille poikkeusluvan kilpailuun. Osin tuomaristo perusteli tätä myös Lola-Dallaran sulautumisella Minardiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan kauden 1994 osalta mahdollisia 110 % pudonneita tähän:

1994

Interlagos: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa osallistua 27 kuljettajaa sillä Roland Ratzenberger oli 110 % rajan sisällä vaikkakin karsiutui. Pacificin Paul Belmondo ei saanut aikaa lainkaan.

TI Circuit Aida: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa osallistua 27 kuljettajaa sillä Bertrand Gachot olis 110 % rajan sisällä vaikkakin karsiutui. Paul Belmondo olisi ollut 110 % ulkopuolella ja karsiutui siitä huolimatta.

Imola: Kilpailussa sattui murheellisen kilpailun lisäksi sellainenkin erikoisuus, että Paul Belmondo ei päässyt kilpailuun. Osin tämä erikoisuus johtui tai saattoi johtua myös Simtekin tekemän peruuttamattomuuden takia eli se ei muistanut tai ei halunnut peruuttaa Roland Ratzenbergerin sijoitusta lähtöruudukossa. Hänen kuolemastaan huolimatta. Oman aikarajansa perusteella Belmondo olisi päässyt kilpailuun.

Tosin 107 % säännöllä hän ja Ratzenberger olisivat pudonneet kilpailusta. Rubens Barrichellon ainoa rekisteröity aika ennen kaameaa ulosajoa ylitti noin kymmenkertaisesti 110 % säännön, mutta se olisi kyllä varmasti siitä tippunut. Eli periaatteessa olisi voitu nähdä 27 kuljettajaa tai vähän tarkemmalla sääntöjen noudattamisella 26 kuljettajaa kilpailussa. Lopulta kohtalokkaana vappupäivänä 1994 Imolassa ajoi vain 25 kuljettajaa.

Monaco: Kilpailuun olisi pitänyt päästää vain 23 kuljettajaa, mutta tuomaristo päätti toisin. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella ja kilpailussa mies keskeytti kunnon loppumiseen. Simtek oli poissa ja samoin Sauber-talli oli vetäytynyt kesken viikonlopun Karl Wendlingerin onnettomuuden myötä.

Barcelona: Kilpailuun olisi päässyt sääntöjen tarkalla noudattamisella vain 25 kuljettajaa. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella. Samoin myös Andrea Montermini Simtekillä. Tosin hän karsiutui muutenkin ja lisäksi vielä loukkaantui vaikeasti.

Montreal: Kilpailuun olisivat päässeet aikarajan perusteella kaikki kuljettajat. Ikävä kyllä Paul Belmondo karsiutui. 107 % rajalla myös Bertrand Gachot olisi karsiutunut.

Magny-Cours: Kilpailuun olisivat aikarajan perusteella päässeet kaikki kuljettajat. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta.

Silverstone: Kilpailuun olisivat aikarajan perusteella päässeet kaikki kuljettajat. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta.

Hockenheim: Kilpailuun olisivat aikarajan perusteella päässeet kaikki kuljettajat. Ikävä kyllä Paul Belmondo ja Bertrand Gachot karsiutuivat kilpailusta.

Hungaroring: Kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella 27 kuljettajaa periaatteessa. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella. Lisäksi myös Bertrand Gachot karsiutui aikarajan sisällä olemisesta huolimatta.

Spa-Francorchamps: Kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella 27 kuljettajaa periaatteessa. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella. Lisäksi myös Bertrand Gachot karsiutui aikarajan sisällä olemisesta huolimatta.

Monza: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet aikarajan perusteella kilpailuun. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta.

Estoril: Kilpailuun olisi voinut päästä aikarajan perusteella 27 kuljettajaa. Paul Belmondo oli 110 % rajan ulkopuolella. Lisäksi myös Bertrand Gachot karsiutui aikarajan sisällä olemisesta huolimatta.

Jerez: Kilpailuun olisivat päässeet kaikki kuljettajat aikarajan perusteella. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta.

Suzuka: Kilpailuun olisivat päässeet kaikki kuljettajat aikarajan perusteella. Ikävä kyllä Bertrand Gachot ja Paul Belmondo karsiutuivat kilpailusta.

Adelaide: Kilpailuun olisi voinut päästä 26 kuljettajaa kuten pääsikin. Molemmat Pacificin kuljettajat eli Paul Belmondo ja Bertrand Gachot olivat 110 % rajan ylittäneitä kuljettajia. Tosin Gachotilla oli myös tekninen vika estämässä parempaa aikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan sitten vielä kauden 1995 mahdollisia 110 % säännön pudottamia kuljettajia. Kyseinen vuosi oli viimeinen jolloin sääntöä käytettiin. Kauden päätteeksi 110 % sääntö ja lisäksi muinaisjäänteenä edelleen mukana roikkunut suhteellinen 90 % sääntö hylättiin lopullisesti joukosta kun F1:siin määrättiin kaudeksi 1996 uusi 107 % sääntö. Joka tapauksessa tässä vielä kauden 1995 kisaruudukkoa:

1995

Interlagos: Jokainen kuljettaja pääsi mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta.

Buenos Aires: 24 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun säännön tarkalla noudattamisella. Kilpailusta olisivat pudonneet Pedro Diniz ja Taki Inoue.

Imola: 24 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun säännön tarkalla noudattamisella. Kilpailusta olisivat pudonneet Roberto Moreno ja Pedro Diniz.

Barcelona: Kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun aikarajast huolimatta.

Monaco: 25 kuljettajaa olisi päässyt mukaan säännön tarkalla noudattamisella. Kilpailusta olisi pudonnut Taki Inoue.

Montreal: Kaikki 24 kuljettajaa pääsi mukaan aikarajasta huolimatta.

Magny-Cours: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta.

Silverstone: Säännön tarkalla noudattamisella vain 22 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun. 110 % rajan ulkopuolella olivat Mika Salo ja Andrea Montermini.

Hockenheim: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun aikarajasta huolimatta.

Hungaroring: 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan säännön tarkalla noudattamisella. 110 % rajan ulkopuolella oli Giovanni Lavaggi.

Spa-Francorchamps: Säännön tarkalla noudattamisella mukana kilpailussa olisi ollut 22 kuljettajaa. 110 % rajan ulkopuolella olivat Giovanni Lavaggi ja Pedro Diniz.

Monza: Kaikki kuljettajat olivat mukana kilpailussa aikarajasta huolimatta.

Estoril: 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan kilpailuun säännön tarkalla noudattamisella. 110 % rajan ulkopuolella oli Jean-Denis Deletraz.

Nürburgring: 23 kuljettajaa olisi päässyt mukaan säännön tarkalla noudattamisella kilpailuun. 110 % rajan ulkopuolella oli Jean-Denis Deletraz.

TI Circuit Aida: Kaikki kuljettajat olivat mukana kilpailussa aikarajasta huolimatta.

Suzuka: Kilpailuun olisi pitänyt päästää säännön tarkalla noudattamisella vain 21 kuljettajaa. Kilpailusta olisivat säännön tarkalla noudattamisella olleet 110 % ulkopuolella Roberto Moreno, Bertrand Gachot ja Mark Blundell. Aguri Suzuki oli rajan sisällä, mutta loukkaantui. Mark Blundellin tilanne oli erikoinen. Hänellä oli yksi erittäin hidas aika perjantailta ja lauantain vapaan harjoituksen kolarin takia hän vetäytyi aika-ajosta. Blundellin vetäytyminen tapahtui Sid Watkinsin neuvosta. Hänen kuitenkin sallittiin startata kilpailuun perjantain vapaan harjoituksen aikojen perusteella ja muutenkin automäärienkin vuoksi. Siten siis normaaleissa oloissa todennäköisesti muutoin rajan noudattamisella olisivat pudonneet vain Roberto Moreno ja Bertrand Gachot. Ainoa hidas aika Mark Blundellin osalta oli jälleen yli kymmenkertaisesti 110 % rajaa hitaampi aika.

Adelaiden: 110 % rajan viimeisessä kilpailussa vain Mika Häkkinen olisi pudonnut ruudukosta ja hänkin vain säännön tiukalla noudattamisella ja vain jos hän ei olisi parantanut aikaansa. Silloin kisaan olisi lähtenyt vain 23 kuljettajaa kuten lähti muutenkin. Tulevalla 107 % säännöllä ja sitä noudattamalla kilpailusta olisi pudonnut vielä erikseen Pedro Diniz, Andrea Montermini ja Bertrand Gachot. Silloin olisi kilpailussa nähty vain 20 kuljettajaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Sen vaarallinen hitaus ja kaiken kaikkiaan jo tuolloin formula 1:siin kuulumaton perseily tallin pyörityksen puolella.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
No ei auto nyt ihan rotisko voinut olla, kun Moreno sen kisaan saakkakin sai kammettua.
Tai no itse asiassa...OLIHAN SE! Kertoo siis Pupon ylivertaisuudesta,
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Niin. Tai ei oikeastaan se autokaan nyt niin huono muuten olisi ollut, mutta pohjautui niin Coloniin kuin muutaman muun mukaan tulemattoman tallin suunnitelmiin ja niitä käyttäen sitten huonosti kävi. Toisaalta ilman konkurssia Lifekin olisi todennäköisesti kaudella 1991 suljettu sarjasta jos se olisi yrittänyt osallistua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1990 Esikarsinta säilyi ja Monacon järjestäjät viimein hyväksyivät kokonaan 26 auton sallimisen Monacoon ilman minkäänlaista vastaväitettä. Lifen vaarallisuus osoittautui erittäin selväksi tuomaristolle kauden aikana. Tässä kuitenkin aikarajojen tilanteita kaudelta 1990 muunnettuna 107 % säännölle:

1990

Phoenix: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa aikarajan perusteella päästä mukaan 29 tai JJ Lehdon mahdollisen ulosheiton jälkeen 30 kuljettajaa. Lehto ei saanut kierrostakaan ja aikarajan perusteella karsiutuivat Gabriele Tarquini, Yannick Dalmas, Claudio Langes, Bertand Gachot ja Gary Brabham. Karsintojen jälkeen oli luonnollisesti 26 kuljettajaa kilpailussa.

Interlagos: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa aikarajan pohjalta päästä mukaan 30 kuljettajaa. Aikarajan ylittäneet kuljettajat olivat Roberto Moreno, Bertrand Gachot, Gabriele Tarquini ja Claudio Langes. Gary Brabham ei saanut aikaa lainkaan.

Imola: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 30 kuljettajaa. Pierluigi Martinin loukkaantumisen vuoksi Paolo Barilla pääsi alustavasta karsiutumisesta huolimatta mukaan kilpailuun. Aikarajan eli 107 % säännön perusteella kilpailusta ulkona olisivat olleet Bertrand Gachot, Roberto Moreno, Claudio Langes, David Brabham ja Bruno Giacomelli. Gabriele Tarquini ei vain saanut aikaa lainkaan.

Monaco: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 30 kuljettajaa. 107 % säännön pohjalta pudonneet kilpailusta olisivat Yannick Dalmas, Gabriele Tarquini, Claudio Langes, Bertrand Gachot ja Bruno Giacomelli.

Montreal: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 30 kuljettajaa. 107 % rajan ulkopuolella olivat kaikki Esikarsinnassa pudonneet kuljettajat ja yksi aika-ajoissa karsiutunut kuljettaja eli David Brabham, Gabriele Tarquini, Yannick Dalmas, Bertrand Gachot, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Mexico City: Kilpailuun olisi voinut periaatteessa päästä mukaan 30 kuljettajaa. 107 % rajan ulkopuolella olivat kaikki Esikarsinnassa pudonneet kuljettajat eli Yannick Dalmas, Gabriele Tarquini, Bertrand Gachot, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Paul Ricard: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 31 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan ulkopuolella yli kymmenkertaisesti sen ylittänyt Bertrand Gachot, Claudio Langes, Roberto Moreno ja kokonaan ilman aikaa jäänyt Bruno Giacomelli eivät olisi päässeet mukaan kilpailuun.

Silverstone: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 28 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan ulkopuolella olivat JJ Lehto, Gregor Foitek, Roberto Moreno, Yannick Dalmas, Claudio Langes, Bertrand Gachot ja Bruno Giacomelli.

Hockenheim: Kilpailuun olisi voinut päästä 26 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan ulkopuolella olivat kaikki karsiutuneet aina Esikarsintoja myöten eli Oliver Grouillard, Paolo Barilla, Yannick Dalmas, Andrea de Cesaris, Gabriele Tarquini, Roberto Moreno, Bertrand Gachot, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Hungaroring: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 29 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan ulkopuolella olivat Gregor Foitek, Olivier Grouillard, Bertrand Gachot, Roberto Moreno, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Spa-Francorchamps: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 29 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan sinällään ylittäneet kuljettajat olivat Bertrand Gachot, Roberto Moreno, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Monza: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 28 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan ulkopuolella olivat David Brabham, Bertrand Gachot, Roberto Moreno, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Estoril: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 28 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan ulkopuolella olivat Robert Moreno, Claudio Langes ja tietenkin ilman aikaa jäänyt Bruno Giacomelli. Ulkona kilpailusta jälkikäteen oli myös Satoru Nakajima, mutta Olivier Grouillardia ei otettu korvaamaan häntä sunnuntain kilpailuun myöhäisen poistumisen takia. Karsiutuneet olivat siis Gabriele Tarquini, Bertrand Gachot, Roberto Moreno, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli.

Jerez: Periaatteessa kilpailuun olisi voinut päästä 28 kuljettajaa mukaan. 107 % rajan ulkopuolella oli Bernd Schneider, Bertrand Gachot, Roberto Moreno, Claudio Langes ja Bruno Giacomelli. Martin Donnelly loukkaantui, mutta muista karsiutuneista David Brabhamia tai Paolo Barilaa ei otettu mukaan kilpailuun myöhäisen poistumisen takia. Tämä evääminen koski ensisijaisesti Brabhamia ja oli jokseenkin erittäin harmittava.

Suzuka: Periaatteessa jokainen kuljettaja olisi voinut aikojen perusteella osallistua kilpailuun. Jean Alesin vetäytymisen takia kilpailuun ei ehditty ottaa Olivier Grouillardia. 107 % rajaa noudattamalla Grouillardin jälkeen muut olisivat karsiutuneet eli Gabriele Tarquini, Yannick Dalmas ja Bertrand Gachot.

Adelaide: Periaatteessa jokainen kuljettaja olisi voinut aikojen perusteella osallistua mukaan kilpailuun. Ainakin melkein. Karsiutuneista kuljettajista ainoastaan Bertrand Gachotin aika oli niin huono, että 107 % rajalla hän olisi tippunut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kauden 1991 kohdalla Esikarsinta edelleen säilyi. Tässä kuitenkin 107 % aikarajan tapahtumia kaudelta:

1991

Phoenix: 26 kuljettajaa olisi voitu nähdä aikarajan sisällä kilpailussa mukana. Näin ei tietenkään ollut. 107 % ulkopuolella olivat kaikki karsiutuneet ja esikarsiutuneet kuljettajat eli Alex Caffi, Stefan Johansson, Erik Comas, Julian Bailey, Andrea de Cesaris, Pedro Chaves, Olivier Grouillard ja Eric van de Poele.

Interlagos: 26 kuljettajaa olisi päässyt 107 % sisään. Loput kuljettajat eli Alex Caffi, Stefan Johansson, Michele Alboreto, Julian Bailey, Eric van de Poele, Nicola Larini, Pedro Chaves ja Olivier Grouillard.

Imola: Periaatteessa vain 25 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan perusteella. Julian Bailey olisi tiukemmalla aikarajalla karsiutunut. Muut karsiutuneet olivat Gabriele Tarquini, Fabrizio Barbazza, Alex Caffi, Michele Alboreto ja Pedro Chaves oli 107 % rajan ja 110 % rajan ulkopuolella.

Monaco: Periaatteessa kaikki kuljettajat olisivat voineet aikarajan perusteella osallistua kilpailuun. Karsiutuneitakin olisi riittänyt 107 % rajallakin. Julian Bailey, Fabrizio Barbazza, Eric van de Poele, Pedro Chaves ja Olivier Grouillard. Alex Caffi ja Martin Brundle eivät saaneet aikaa lainkaan aika-ajossa.

Montreal: Periaatteessa 31 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Nicola Larini, Eric van de Poele ja Pedro Chaves oli 107 % rajan ulkopuolella.

Mexico City: Periaatteessa 27 kuljettajaa olisi voitu nähdä aikarajan sisällä kilpailussa mukana. Näin ei tietenkään ollut. 107 % ulkopuolella olivat kaikki karsiutuneet ja esikarsiutuneet kuljettajat eli Gabriele Tarquini, Stefan Johansson, Fabrizio Barbazza, Nicola Larini, Eric van de Poele, Pedro Chaves ja Emanuele Pirro.

Magny-Cours: Periaatteessa 27 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Näin ei tietenkään ollut. 107 % rajan ulkopuolella olivat kaikki karsiutuneet ja esikarsiutuneet kuljettajat eli Fabrizio Barbazza, Gabriele Tarquini, Stefan Johansson, Emanuele Pirro, Nicola Larini, Eric van de Poele ja Pedro Chaves.

Silverstone: Periaatteessa 29 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Nicola Larini, Eric van de Poele, Fabrizio Barbazza, Gabriele Tarquini, ja Pedro Chaves oli 107 % rajan ulkopuolella.

Hockenheim: Periaatteessa 29 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. Ainoastaan Eric van de Poele, Olivier Grouillard, Alex Caffi, Fabrizio Barbazza ja Pedro Chaves oli 107 % rajan ulkopuolella.

Hungaroring: Periaatteessa tarkasti lakia noudattamalla vain 21 kuljettajaa olisi voinut osallistua aikarajan pohjalta kilpailuun. 107 % ulkopuolella olivat kaikki esikarsiutuneet kuljettajat, karsiutuneet aika-ajon kuljettajat ja muutama kilpailuun muuten päässyt kuljettaja eli Aguri Suzuki, Gianni Morbidelli, Nicola Larini, Erik Comas, Mika Häkkinen, Olivier Grouillard, Michele Alboreto, Eric van de Poele, Michael Bartels, Gabriele Tarquini, Alex Caffi, Fabrizio Barbazza ja Pedro Chaves.

Spa-Francorchamps: Periaatteessa 28 kuljettajaa olisi voinut osallistua aikarajan pohjalta kilpailuun. 107 % ulkopuolella olivat kaikki esikarsiutuneet kuljettajat eli Michele Alboreto, Gabriele Tarquini, Pedro Chaves ja Fabrizio Barbazza. Lisäksi karsiutuneista kuljettajista Alex Caffi ja Eric van de Poele olivat aikarajan ulkopuolella.

Monza: Kaikki kuljettajat aina sijaan 28 asti olisivat aikansa perusteella päästä kisaamaan. Siitä alemmat miehet eli Eric van de Poele, Aguri Suzuki, Fabrizio Barbazza, Gabriele Tarquini, Alex Caffi ja Pedro Chaves.

Estoril: Periaatteessa 29 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan pohjalta. 107 % rajan ulkopuolella Eric van de Poele, Fabrizio Barbazza, Olivier Grouillard, Alex Caffi ja Pedro Chaves.

Barcelona: Kilpailusta olisi karsiutunut 110 % säännöllä Eric van de Poele ja 107 % säännöllä olisi karsiutunut van de Poelen ohella myös Nicola Larini, Michael Bartels, Fabrizio Barbazza ja Olivier Grouillard.

Suzuka: Periaatteessa 27 kuljettajaa olisi voinut päästä mukaan kilpailuun. Eric Bernard tosin loukkaantui ja jäi ilman aikaa ja karsiutuneita 107 % rajan perusteella olisi riittänyt. Nicola Larini, Eric van de Poele, Mark Blundell ja Naoki Hattori olisivat karsiutuneet.

Adelaide: Periaatteessa 30 kuljettajaa olisi voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Bertrand Gachot ja Naoki Hattori olisivat olleet karsintarajan takana ja Hattori peräti 110 % rajankin takana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1992 olisi ollut varsin mielenkiintoisiakin kisoja luvassa ajoittain mikäli raja olisi ollut 107 % 110%:n sijaan. Tässä kuitenkin 107 % rajasta katsantaa kautta 1992 koskien:

1992

Kyalami: 27 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Andrea Chiesa, Stefano Modena ja Giovanna Amati olivat 107 % rajan ulkopuolella.

Mexico City: 28 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Eric van de Poele ja Giovanna Amati olivat 107 % rajan ulkopuolella.

Interlagos: 28 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Eric van de Poele, Giovanna Amati ja Esikarsinnassa pudonnut Roberto Moreno olivat 107 % ulkopuolella.

Barcelona: 26 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. 107 % ulkopuolella olivat Ukyo Katayama, Eric van de Poele, Stefano Modena, Damon Hill, Roberto Moreno ja ilman aikaa kokonaan jäänyt Perry McCarthy.

Imola: 27 kuljettajaa olisi periaatteessa voinut päästä mukaan kilpailuun. Andrea Chiesa, Damon Hill, Eric van de Poele, Roberto Moreno ja Perry McCarthy oli 107 % rajan ulkopuolella.

Monaco: 27 kuljettajaa olisi voinut periaatteessa päästä mukaan kilpailuun. Ainoastaan Damon Hill, Andrea Chiesa, Paul Belmondo, Ukyo Katayama ja ilman kokonaan aikaa jäänyt Perry McCarthy olivat 107 % rajan ulkopuolella.

Montreal: 29 kuljettajaa olisi voinut olla periaatteessa mukana kilpailussa. Ainoastaan Andrea Chiesa, Damon Hill ja Roberto Moreno olivat 107 % rajan ulkopuolella.

Magny-Cours: 26 kuljettajaa olisi voinut olla periaatteessa mukana kilpailussa. Paul Belmondo, Christian Fittipaldi, Eric van de Poele ja Damon Hill olivat 107 % rajan ulkopuolella.

Silverstone: 107 % rajalla vain 12 kuljettajaa olisi ollut mukana kilpailussa. Kuljettajista 107 % rajan ylittivät siis Thierry Boutsen, Ivan Capelli, Gabriele Tarquini, Aguri Suzuki, Andrea de Cesaris, JJ Lehto, Olivier Grouillard, Karl Wendlinger, Pierluigi Martini, Stefano Modena, Mauricio Gugelmin, Gianni Morbidelli, Damon Hill, Alessandro Zanardi, Paul Belmondo, Andrea Chiesa, Eric van de Poele, Roberto Moreno ja Perry McCarthy.

Hockenheim: 26 kuljettajaa olisi voinut olla periaatteessa mukana kilpailussa. Ainoastaan Stefano Modena, Eric van de Poele, Andrea Chiesa, Damon Hill, Roberto Moreno ja ilman aikaa jäänyt Perry McCarthy olivat 107 % rajan ulkopuolella.

Hungaroring: 25 kuljettajaa olisi voinut olla mukana. Pierluigi Martini olisi karsiutunut kisamiehistä. Lisäksi Gianni Morbidelli, JJ Lehto, Alessandro Zanardi, Roberto Moreno karsiutuivat ja Perry McCarthy jäi ilman aikaa. Ja Brabhamille ei tullut muutamaan muuhunkin kilpailuun odotettu Julian Bailey.

Spa-Francorchamps: 23 kuljettajaa olisi voinut osallistua kilpailuun aikarajan perusteella. Kisamiehistä Mauricio Gugelmin, Aguri Suzuki ja Ukyo Katayama olisivat karsiutuneet. Christian Fittipaldi, Roberto Moreno, Perry McCarthy ja ilman aikaa jäänyt Erik Comas olivat 107 % säännön ulkopuolella.

Monza: Kaikki kuljettajat olisivat voineet periaatteessa päästä mukaan kilpailuun. Valitettavasti karsintoja piti edelleen suorittaa ja siten Christian Fittipaldi ja Stefano Modena karsiutuivat kilpailusta. Esikarsinta sen sijaan lopetettiin kokonaan kaudelta kun Brabhamin lopullinen vetäytyminen selvisi. Vielä Spahan oli odotettu niin Damon Hillin tai Julian Baileyn mukana oloa. Valitettavis edellä mainitut kuljettajat eivät päässeet jatkamaan tehtäviään. Damon Hill tosin siirtyi Williamsille taas testaamaan kuten tavallista. Sen sijaan Baileyn ura tuntui loppuneen täysin siihen paikkaan. 107 % rajalla siis ilman muuta karsintaa kaikki kuljettajat olisivat päässeet mukaan kilpailuun.

Estoril: 107 % säännöllä kilpailuun olisi voinut päästä vain 23 kuljettajaa. Stefano Modena, Ukyo Katayama ja Christian Fittipaldi olisivat pudonneet kilpailusta säännön noudattamisella.

Suzuka: 110 % rajan ulkopuolella oli Emanuele Naspetti, mutta kaikki tallit sallivat hänen osallistumisensa kilpailuun. Ennen kilpailua 110 % ulkopuolella arveltiin olevan Jan Lammers. Lammers ei olisi pudonnut edes 107 % säännöllä ulos kilpailusta. Vähän paremmalla onnella lähtöruutu olisi voinut olla Jantjella jopa 21:s. 107 % säännöllä olisivat pudonneet Mauricio Gugelmin ja Naspetti. Kilpailijoita olisi siis ollut 24. Tosin Naspetti oli jo 110 % rajan ylittänyt ja Marchin piti allekirjoittaa poikkeuslupa päästäkseen kilpailemaan Suzukassa etenkin Naspettin osalta.

Adelaide: Kaikki kuljettajat pääsivät mukaan kilpailuun eli 107 % sisällä pysyttiin. Jan Lammers tai Ukyo Katayaman osalta 107 % säännöllä olisi mennyt hyvin täpäräksi, mutta silti molemmat olisivat olleet mukana. Toisin kuin Suzukassa Lammersilla oli Adelaiden radalla jossain määrin vaikeampaa ajaminen ja yleinen suoriutuminen.
 
Ylös