F1 ja loukkaantumiset

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Loukkaantumiset ovat vakava mutta vältelty aihe F1:ssä. Tabu-luonteensa takia keskustelua Formula 1:sten loukkaantumisriskeistä ei juuri käydä muulloin kuin tällaisen onnettomuuden tapahtuessa.

Monissa fyysisissä kontaktilajeissa loukkaantumiset ovat arkipäivää. Jääkiekossa, jalkapallossa, salibandyssä, alppihiihdossa, moottoripyöräilyssä urheilijoiden vammat "kuuluvat" lajiin. On epätodennäköistä, että urheilija välttyy uransa aikana loukkaantumisilta.

Mainittuihin lajeihin verrattuna Formula 1:ssä loukkaantumiset ovat erittäin harvinaisia. Niihin suhtaudutaan myös täysin eri tavalla. Yleensä kuljettajan loukkaantuminen tuo jonkinlaisia muutoksia sarjan sääntöihin, ratoihin tai autoihin. Kaukana ovat ne ajat, jolloin vammat "kuuluivat" lajiin.

Tällainen asenne on hyvä, sillä siinä missä jääkiekossa loukkaantumisriski on suuri ja kuolemariski lähes nolla, F1:ssä raja loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden välillä on pieni. Vaikka loukkaantumiset ovat harvinaisia, voi onnettomuus helposti johtaa loukkaantumisen sijaan kuolemaan.


Onko F1 nykyään vaarallinen laji? Vai jo liian turvallinen? Missä menee turvallisuuden raja? Pitääkö kaikki mahdollinen tehdä loukkaantumisten välttämiseksi, vai onko jokin määrä hyväksyttävää? Miten loukkaantumiset ja turvallisuusmuutokset vaikuttavat lajiin?

-----------------------------------



Toinen syy aiheen avaukselle on kerätä kattavaa tilastoa sarjan loukkaantumisista. Vastaavaa tilastoa en ainakaan itse löytänyt Internetin kätköistä. Palstan F1-asiantuntijoilta kaipaan apuja listan täydennykseen.

Pelkkä lääkärintarkastukseen joutuminen, paikan kipeytyminen (Alonso Abu Dhabissa), kolauttaminen (Bianchi Suzukassa), nirhauma tai Nigel Manselina olemista ei lasketa vielä loukkaantumiseksi.

Listalla ovat siis vain vammat, lääkäriä vaatineet oireet tai ajamisen väliin jättävät loukkaantumiset kisakuskeilla. Testionnettomuudetkin lasketaan.

2016:
2015:

  • Fernando Alonso (McLaren), Barcelona, 22. helmikuuta. Ajautuminen leveäksi astronurmelle 3. mutkassa ja tuulenpuuskan takia auton kontrollin menetys, minkä seurauksena törmäys sisäkaarteen betoniseinään 150 km/h nopeudella (Aivotärähdys, 3 yötä sairaalassa)
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/117789
2014:

  • Jules Bianchi (Marussia), Suzuka, 5. lokakuuta, kierros 43. Ajautuminen vesiliirtoon Dunlop-kaarteessa ja törmäys vasen etukulma edellä peruuttavaan siirtotraktoriin (Vakavan päävamman aiheuttama tajuttomuus, hematooma ja diffuusi aksonivaurio. Kuoli vammoihinsa 17.7.2015)

  • Kimi Räikkönen, Silverstone, 6. heinäkuuta, kierros 1, ajautuminen asvalttiturva-aluelle Wellington-suoralla, josta auto palatessaan radalle koukkasi nurmialuetta, minkä seurauksena auto ajautui viereiseen kaiteeseen ja törmäyksen voimasta kimposi radan yli osuen Felipe Massan vasempaan takakulmaan (ruhjeita jalkoihin; seuraavan viikon testit Silverstonessa jäi välistä)
2013: -
2012: -
2011:

  • Sergio Perez, Monaco, törmäys tecpro-valliin (aivotärähdys, loukkasi jalkansa)
2010:
  • Mark Webber, Red Bull, 27. kesäkuuta, Valencia, 9 kierros, mutkaa 13 edeltävä suora, törmäys hitaamman Heikki Kovalaisen Lotuksen perään ja voltti takaperin ja liukuminen oikein päin turva-alueen kautta rengasvalliin (aivotärähdys).
2009:
  • Felipe Massa, Unkari, jousi osui visiiriin (aivotärähdys ja kallonmurtuma)
  • Timo Glock, Suzuka, törmäys rengasvalliin (loukkasi jalkansa ja selkänsä)
2008:
  • Heikki Kovalainen, Barcelona, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
2007:
  • Robert Kubica, Kanada, törmäys betoniseinään (aivotärähdys, nyrjähtänyt nilkka)
2006: -
2005:
  • Kimi Räikkönen, McLaren, 15. helmikuuta, Barcelona, mutka 11, renkaan vanne petti ja auto meni valliin (satutti peukalon ja mustelmia, 16. päivän testit jäi välistä)
  • Ralf Schumacher, Indianapolis, ajoi kaiteeseen harjoituksessa renkaan puhjettua (aivotärähdys, ei voinut startata kisaan)
  • Nick Heidfeld, Monza, ajoi 26.9. testeissä Lesmo-mutkassa ulos (aivotärähdys ja päänsärkyä, Italian ja Belgian kilpailut jäi väliin)
2004:
  • Ralf Schumacher, Indianapolis, törmäys betoniseinään (aivotärähdys, 2 murtumaa selkärangassa)
2003:
  • Jenson Button, Monaco, törmäys kaiteeseen (aivotärähdys, jalka ruhjeilla)
  • Ralf Schumacher, Monza (aivotärähdys testeissä)
  • Ralph Firman, Unkari, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys, murtunut kantapää)
2002:
  • Giancarlo Fisichella, Magny-Cours, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
  • Takuma Sato, Itävalta, törmäys toiseen autoon (aivotärähdys ja vasen jalka mustelmilla)
2001:
  • Mika Häkkinen, Australia, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys)
  • Kimi Räikkönen, Magny-Cours (loukkasi selkänsä testeissä)
  • Heinz-Harald Frenzen, Jordan-Honda, 8. kesäkuuta n. klo 14, Montreal, törmäys kaiteeseen perjantain FP2:ssa, ajovirhe, aurinkoa ja 21°C (aivotärähdys, päänsärkyä ja huimausta, toinen raju kolari heti Monacon jälkeen)
  • Luciano Burti, Spa, törmäys rengasvalliin (aivotärähdys ja mustelmia kasvoihin)
2000:
  • Ricardo Zonta, Bar-Honda, 13. huhtikuuta, Silverstone, Stowe-mutka, jousitus petti ja auto pyöri hiekalla ja lensi yli aidan (haava sormeen kömpiessä ulos autosta)
  • Ralf Schumacher, Monaco, törmäys kaiteeseen (haava jalkaan)
1999:
  • Luca Badoer, 28. maaliskuuta, Fiorano, 49. kierros, ajoi rengasvalliin testeissä sähköisen ohjausjärjestelmän hajottua (mursi oikean kätensä)
  • Ricardo Zonta, Bar-Supertec, 10. huhtikuuta, 5. mutka, lauantaiaamun FP4 30 minuuttia ennen session loppua, oikea etummainen jousitus petti ja ulosajo metallikaiteeseen 240km/h (jalka murtui, viiltoja jalkaan ja jälkiä niskassa)
  • Heinz-Harald Frentzen, Jordan-Mugen-Honda, 13. kesäkuuta, Montreal, kierros 65, mutka 3, jarruvika ja ulosajo renkaisiin (murtumia polvissa, lievä aivotärähdys ja mustelmia jalkoihin ja olkapäihin)
  • Michael Schumacher, Ferrari, 11. heinäkuuta, Silverstone, kierros 1, Stowe, jarruvika ja ulosajo (katkaisi jalkansa ja sairaslomalla Maleasian GP:hen asti)
1993:
  • Alain Prost, Estoril, testionnettomuus (aivotärähdys)
  • Riccardo Patrese, Imola, testionnettomuus (pahoja mustelmia, vääntynyt ranne ja lievä kallon hiusmurtuma sekä aivotärähdys)
1992:
  • Jean Alesi, Magny-Cours, testionnettomuus (aivotärähdys, hiusmurtuma niskassa)
1990:
  • Alex Caffi, Portugali, kolari kilpailussa (nilkka ja sääri, estivät Jerezin testeihin osallistumisen)
1984:
  • Piercarlo Ghinzani, Kyalamai (lieviä niskaan, käsiin ja kasvoihin kohdistuneita palovammoja, päänsärkyä ja mustelmia kehoon)
  • Patcik Tambay, Monaco, oli mukana lähtökolarissa (mursi jalkansa)
  • Elio de Angelis, ennen Monzan kisaa ajettu testit (välilevytulehdus)
1982:
  • Didier Pironi, Hockenheim (jalkavammoja)
  • Marc Surer, Kyalami (katkaisi jalkansa testeissä)
  • Jean-Pierre Jarier, kyalami (mursi kylkiluunsa testeissä)
1980:
  • Clay Regazzoni, Long Beach, osui sementtiseinään (halvaantui)
1979:
  • Nelson Piquet, Argenttiina (mursi molemmat jalkansa)
Lista päivitetty 17.12.13
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Unohdit:

1999

  • Luca Badoer, Nürburgring (suonenveto)
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
2005
  • Ralf Schumacher, Indianapolis, ajoi kaiteeseen harjoituksessa renkaan puhjettua (aivotärähdys, ei voinut startata kisaan)
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Unohdit:

1999

  • Luca Badoer, Nürburgring (suonenveto)
Huh, tuli melkoinen flashback tuosta suonenvetojutusta. Oli kuitenkin ilmeisesti Kyllösen ja Mustakarin höpinöitä. Virallisissa tuloksissa lukee "vaihdelaatikko" keskeytyksen syynä. 9-vuotiaaseen itseeni meni tuo suonenveto-selitys aivan täydestä. :)
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
2013 Kimi Räikkönen, Austin ja Sao Paulo, selkäleikkauksesta toipuminen :I
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
F1:ssä raja loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavan onnettomuuden välillä on pieni. Vaikka loukkaantumiset ovat harvinaisia, voi onnettomuus helposti johtaa loukkaantumisen sijaan kuolemaan.
Oliks nyt kyse 2010-luvusta vai jostain vuosikymmenten takaisista jolloin miehet oli rautaa ja autot myös? En kyllä muista että kuolema ois onnettomuuksissa monestikaan ollut lähellä viimeiseen 20 vuoteen.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Vaikea jälkeenpäin jossitella kuoleman läheisyydellä, kun mitään ei ole sattunut.
Mutta esim. Wurz-Coulthard Australia 2007 ja Schumacher-Liuzzi Abu Dhabi 2010 oli lähellä, että toinen auto olisi osunut kuljettajan kypärään.
Niinikään jarrujen hajoamisilta, ohjauksen pettämisiltä tai takasiipien irtoamisilta ollaan vältytty.

Ulosajoista johtuvien aivotärähdysten määrä on 2000-luvun alusta selvästi vähentynyt. Monaco on tilastossa korkealla, mutta mm. TecPro-pehmuste todennäköisesti tänä vuonna pelasti Maldonadon loukkaantumiselta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikea jälkeenpäin jossitella kuoleman läheisyydellä, kun mitään ei ole sattunut.
Mutta esim. Wurz-Coulthard Australia 2007 ja Schumacher-Liuzzi Abu Dhabi 2010 oli lähellä, että toinen auto olisi osunut kuljettajan kypärään.
Eikä viime vuoden Grosjean-Alonsokaan niin kaukana ollut.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4961
Sijainti
Parc Fermé
Eikä viime vuoden Grosjean-Alonsokaan niin kaukana ollut.
Vaarallisista tilanteista puheenollen.. Mites Heidfeld USA:n gp:ssä 2006? Aika hurjan näköiset voltit heitti F1-autolla, mutta ei tainnut tulla mitään muuta kuin kalsarien vaihto tuon tilanteen jälkeen? (sama juttu Kubicalla vuotta myöhemmin Kanadassa)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vaarallisista tilanteista puheenollen.. Mites Heidfeld USA:n gp:ssä 2006? Aika hurjan näköiset voltit heitti F1-autolla, mutta ei tainnut tulla mitään muuta kuin kalsarien vaihto tuon tilanteen jälkeen? (sama juttu Kubicalla vuotta myöhemmin Kanadassa)
Ei loukkaantunut. Ylipäätään voltti tai jopa volttisarja on ollut ykkösissä ns. turvallista jo todella pitkään:

http://www.youtube.com/watch?v=4s4yBd0f9oQ

http://www.youtube.com/watch?v=WA1qAmz30mw
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei loukkaantunut. Ylipäätään voltti tai jopa volttisarja on ollut ykkösissä ns. turvallista jo todella pitkään:
Todellakin "ns.". Nykyinen runko toki kestää uskomattomia voimia, mutta keho ei. Noissa vanhemmissa on ollut vähän tuuriakin mukana, sen osuutta on koko ajan pyritty vähentämään. Se, ettei voltit aina johda loukkaantumiseen tai kuolemaan ei tarkoita, että ne olisivat "turvallisia".
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
2003: Fernando Alonso, Brasilia (mustelmia jalkoihin, yön yli sairaalassa)

2011: Vitali Petrov, Monaco (jalka kipeänä, yön yli sairaalassa)

Kumpikaan ei joutunut jättämään yhtään kilpailua väliin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Todellakin "ns.". Nykyinen runko toki kestää uskomattomia voimia, mutta keho ei. Noissa vanhemmissa on ollut vähän tuuriakin mukana, sen osuutta on koko ajan pyritty vähentämään. Se, ettei voltit aina johda loukkaantumiseen tai kuolemaan ei tarkoita, että ne olisivat "turvallisia".
Eihän ykkösissä(kään) täysin vaarattomia törmäilyjä tietysti olekaan, mutta kyllähän volttien heittäminen kuitenkin lienee niitä turvallisimpia vaihtoehtoja.

http://www.youtube.com/watch?v=5iMwwl_aZnU

http://www.youtube.com/watch?v=okY6fXpSHC0

Näyttävää, mutta melkoisen turvallista.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Listalla tosiaan ei ole katon kautta pyörimisiä. Loukkaantumiset ovat johtuneet seinään osumisista tai muusta iskusta.
2003: Fernando Alonso, Brasilia (mustelmia jalkoihin, yön yli sairaalassa)

2011: Vitali Petrov, Monaco (jalka kipeänä, yön yli sairaalassa)
Nämä ovat hieman rajatapauksia. Voidaan miettiä, kutsuttaisiinko mustelmilla olevaa tai kipeäjalkaista jääkiekkoilijaa loukkaantuneeksi?

Kimin selkävamma puolestaan on jatkumoa 2001 testikolarille. Tästä tai Ralfin 2003 Monzan testikolarista ei taida olla valokuvia.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Listalla tosiaan ei ole katon kautta pyörimisiä. Loukkaantumiset ovat johtuneet seinään osumisista tai muusta iskusta.

Nämä ovat hieman rajatapauksia. Voidaan miettiä, kutsuttaisiinko mustelmilla olevaa tai kipeäjalkaista jääkiekkoilijaa loukkaantuneeksi?
Yö sairaalassa kyllä omasta mielestä lasketaan pieneksi loukkaantumiseksi, vaikka varmasti olikin varotoimenpide sisäisiä vammoja varten.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Tulipas Ralfille monta aivotärähdystä verrattain lyhyen ajan sisään. Tiesin 1/3 niistä mutta kaksi muuta tulivat yllätyksinä.

Kiitoksia lisätiedoista tässä aiheessa, eipä yleensä ihan hirveästi huudella julkisesti.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ei loukkaantunut. Ylipäätään voltti tai jopa volttisarja on ollut ykkösissä ns. turvallista jo todella pitkään:

http://www.youtube.com/watch?v=4s4yBd0f9oQ

http://www.youtube.com/watch?v=WA1qAmz30mw
Mikään volttisarja ei ole yhdessäkään formulaluokassa "turvallista" niin kauan kun kuljettajan kypärä on suojaamaton. Viime vuosina on tapahtunut useita todella onnekkaita tilanteita, joissa olisi voinut käydä paljon kurjemmin. Kypärä edellä osuminen kaiteesen/betoniin/toiseen autoon tai lentävään esineeseen on täysin mahdollista edelleen. Turvakaari kyllä kestää suurimmissa tapauksissa iskut, mutta sen pettäminen on mahdollista. Suora osuma auton pohjaan kuljettajan kohdalle(suojana vain muutama senttimetri hiilikuitua) voisi myös olla katastrofaalinen. Kummastakaan seuraavien videoiden tilanteista ei olisi selvinnyt tämän päivän formulalla:

http://www.youtube.com/watch?v=QaEGd6bEOeI

http://www.youtube.com/watch?v=0hcsu6jvZn0
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mikään volttisarja ei ole yhdessäkään formulaluokassa "turvallista" niin kauan kun kuljettajan kypärä on suojaamaton. Viime vuosina on tapahtunut useita todella onnekkaita tilanteita, joissa olisi voinut käydä paljon kurjemmin. Kypärä edellä osuminen kaiteesen/betoniin/toiseen autoon tai lentävään esineeseen on täysin mahdollista edelleen. Turvakaari kyllä kestää suurimmissa tapauksissa iskut, mutta sen pettäminen on mahdollista. Suora osuma auton pohjaan kuljettajan kohdalle(suojana vain muutama senttimetri hiilikuitua) voisi myös olla katastrofaalinen. Kummastakaan seuraavien videoiden tilanteista ei olisi selvinnyt tämän päivän formulalla:

http://www.youtube.com/watch?v=QaEGd6bEOeI

http://www.youtube.com/watch?v=0hcsu6jvZn0
Eli lopetetaan avoformulat? Vai?

Mitä videoihin tulee, niin ensimmäisessä ilmalento jatkuu nurmikon kautta betoniaitaan ja toisessa radalle singonnut irtorengas osuu kuljettajan päähän. Ei kummallakaan esimerkillä ole mitään tekemistä edellä linkitettyjen esimerkkitapausten kanssa.
 
Ylös