F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Joo ja kuten otsikossa kerrotaan niin tässä voisi hieman verrata F1-kuskien palkkakehitystä ennen ja tänään ja tällä kertaa vertaan kauden 94 kuskipalkkoja ja kun tähän vertailuun otetaan mm. Kimi Räikkösen 25 miljoonaa euroa niin on ne ollut pienempiä tuohon aikaan ja reilusti...

Nämä seuraavat luvut tulevat kuskien sijoituksien perusteella maailmanmestarista viimeiseen ja loput kuljettajat maksumiehinä ja kuolleiden oletettu palkka...

Michael Schumacher: 6 miljoonaa euroa minimipalkka ja mestaruusbonukset ja muut päälle niin palkka oli 15,3 miljoonaa euroa.

Damon Hill: Kauden alipalkatuin huipputallin kuljettaja joka ei saanut kuin 300 000 euroa per kilpailu ja 10 miljoonaa oli maksimipalkka ja se yhdistettynä oli 14,8 miljoonaa euroa ,mutta siitä taisi mennä jotakin muualle niin loppusumma oli jotain 7-10 miljoonaa euroa

Gerhard Berger: 12 miljoonaa minimipalkka ja 7 miljoonaa päälle niin kauden kovapalkkaisin kuljettaja oli tämä 35-vuotias Itävallan mies.

Mika Häkkinen: 3,5 miljoonaa minimipalkka ja 4,3 miljoonaa euroa päälle niin tuli yhteensä 7,8 miljoonaa.

Jean Alesi: 4 miljoonaa euroa ja päälle 3 miljoonaa miniminä niin siitä tuli 7 miljoonaa euroa.

Rubens Barrichello: 3,2 miljoonaa ja ei ollut minimihintaa...

Martin Brundle: 2,7 miljoonaa euroa ja ei ollut minimihintaa...

David Coulthard: 3 miljoonaa euroa oli palkka ilman minimiä...

Nigel Mansell: palkka oli arviolta 1-10 miljoonaa per kilpailu ja 2,2 miljoonaa oli muu palkka ja mahdollisesti vielä tuolloin voimassa ollut 5 miljoonan euron minimipalkka päälle niin palkka oli vähintään 11,2 miljonaa ja enintään 47,2 miljoonaa ja ilman minimiä hinta oli 9-42,2 miljoonaa euroa joten kauden kovapalkkaisin ja vain vierailevana kuskina...

Jos Verstappen: 1,7 miljoonaa euroa oli palkka ilman minimiä.

Olivier Panis: 1,5 miljoonaa ilman minimiä.

Mark Blundell: Sama palkka kuin Panisilla.

H-H Frentzen: 1,2 miljoonaa euroa ja ei ollut minimiä...

Nicola Larini: 1 miljoona euroa per kilpailu ja miljoona lisää niin tuli yhteensä 3 miljoonaa euroa rahaa...

Christian Fittipaldi: 1 miljoona euroa ilman minimiä

Eddie Irvine: Sama kuin Fittipaldilla.

Ukyo Katayama: Sama kuin Irvinella ja Fittipaldilla.

Eric Bernard: 1 miljoona euroa palkka ilman minimiä.

Karl Wendlinger: 1 miljoona euroa on arvioitu palkka kaudelta...

A. de Cesaris: 2 miljoonaa euroa on palkka ja noin 2,7 miljoonaa loppusumma...

Pierluigi Martini: 1 miljoona euroa oli palkka.

Gianni Morbidelli: 0,5 miljoonaa euroa oli palkka.

Erik Comas: 2 miljoonaa palkka ja joista vain 0,5 miljoonaa päättyi taskuun ja loput meni tiimille:eek:.

Michele Alboreto: 300 000 euroa tuli rahaa kun 700 000 euroa meni Minardille tukiaisina.

JJ Lehto: 1 miljoona euroa on arvioitu summa rahaa eli todella vähän sai JJ palkaa tuolla kaudella mutta toisaalta hän sai 600 000 euroa Sauberilta... Palkka oli 1,6 miljoonaa euroa...

Johnny Herbert: 2 miljoonaa euroa tuli rahaa ja olisi tullut enemmän mutta rahat meni Lotukselle ja yhen kisan ajoon Ligierille ja pysyvät rahat tuli Benettonilta...

Frank Lagorce: 2 miljoonaa tuli sponsoreina...

Alex Zanardi: 1 miljoona euroa tuli sponsseina...

Pedro Lamy: samaa palkkaluokkaa

Andrea Montermini: samaa luokkaa

Philippe Alliot: 1-5 miljoonaa maksukuskina vierailu McLarenilla... Muutoin meni sponssit muihin tiimeihin...

Hideki Nodat, Jean-Denis Deletrazit, Paul Belmondot, David Brabham, Jean-Marc Gounon ja Bertrand Gachotit yms. loput kuskit olivat vain puhtaita rahantuojia tiimeihin eivätkä tainneet saada ajamisesta palkkaa... Mika Salokin toi miljoona markkaa Lotukselle päästäkseen ajamaan... Aguri Suzuki pääsi myös ajamaan tuotuaan noin 5 miljoonaa euroa sponsorirahaa Jordanille...

Ja mielenkiintoisena seikkana Paul Tracylle olisi tarjottu tiettyjen arvioiden mukaan 4 kisan ajosta kauden 94 lopulla 25 miljoonaa euroa eli kaikki Benettonin loput tuon ajan kuljettajabudjettiin käytettävissä olleet varat mutta Tracya ei kiinnostanut joten ne säästyivät Flavion onneksi... Kuolleiden kuskien kuten Ratzenbergerin palkka oli vain rahantuonti Simtekille ja Sennan oletettu Williams palkka olisi ollut vähintään 5 miljoonaa euroa miniminä ja arvioitu koko hinta olisi ollut vähintään samaa luokkaa kuin McLarenilla ellei paljon enemmän mutta maksimi liikkui 25-30 miljoonan tietämillä...

Loppuun voidaan todeta että palkat ovat nousseet noista vuosista todella paljon ja voi olla mahdollista että tullaan piakkoin palaamaan tuon ajan budjetteihin hyvinkin nopealla aikataululla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Joo ja kuten otsikossa kerrotaan niin tässä voisi hieman verrata F1-kuskien palkkakehitystä ennen ja tänään ja tällä kertaa vertaan kauden 94 kuskipalkkoja ja kun tähän vertailuun otetaan mm. Kimi Räikkösen 25 miljoonaa euroa niin on ne ollut pienempiä tuohon aikaan ja reilusti...

Nämä seuraavat luvut tulevat kuskien sijoituksien perusteella maailmanmestarista viimeiseen ja loput kuljettajat maksumiehinä ja kuolleiden oletettu palkka...

Michael Schumacher: 6 miljoonaa euroa minimipalkka ja mestaruusbonukset ja muut päälle niin palkka oli 15,3 miljoonaa euroa.

Damon Hill: Kauden alipalkatuin huipputallin kuljettaja joka ei saanut kuin 300 000 euroa per kilpailu ja 10 miljoonaa oli maksimipalkka ja se yhdistettynä oli 14,8 miljoonaa euroa ,mutta siitä taisi mennä jotakin muualle niin loppusumma oli jotain 7-10 miljoonaa euroa

Gerhard Berger: 12 miljoonaa minimipalkka ja 7 miljoonaa päälle niin kauden kovapalkkaisin kuljettaja oli tämä 35-vuotias Itävallan mies.

Mika Häkkinen: 3,5 miljoonaa minimipalkka ja 4,3 miljoonaa euroa päälle niin tuli yhteensä 7,8 miljoonaa.

Jean Alesi: 4 miljoonaa euroa ja päälle 3 miljoonaa miniminä niin siitä tuli 7 miljoonaa euroa.

Rubens Barrichello: 3,2 miljoonaa ja ei ollut minimihintaa...

Martin Brundle: 2,7 miljoonaa euroa ja ei ollut minimihintaa...

David Coulthard: 3 miljoonaa euroa oli palkka ilman minimiä...

Nigel Mansell: palkka oli arviolta 1-10 miljoonaa per kilpailu ja 2,2 miljoonaa oli muu palkka ja mahdollisesti vielä tuolloin voimassa ollut 5 miljoonan euron minimipalkka päälle niin palkka oli vähintään 11,2 miljonaa ja enintään 47,2 miljoonaa ja ilman minimiä hinta oli 9-42,2 miljoonaa euroa joten kauden kovapalkkaisin ja vain vierailevana kuskina...

Jos Verstappen: 1,7 miljoonaa euroa oli palkka ilman minimiä.

Olivier Panis: 1,5 miljoonaa ilman minimiä.

Mark Blundell: Sama palkka kuin Panisilla.

H-H Frentzen: 1,2 miljoonaa euroa ja ei ollut minimiä...

Nicola Larini: 1 miljoona euroa per kilpailu ja miljoona lisää niin tuli yhteensä 3 miljoonaa euroa rahaa...

Christian Fittipaldi: 1 miljoona euroa ilman minimiä

Eddie Irvine: Sama kuin Fittipaldilla.

Ukyo Katayama: Sama kuin Irvinella ja Fittipaldilla.

Eric Bernard: 1 miljoona euroa palkka ilman minimiä.

Karl Wendlinger: 1 miljoona euroa on arvioitu palkka kaudelta...

A. de Cesaris: 2 miljoonaa euroa on palkka ja noin 2,7 miljoonaa loppusumma...

Pierluigi Martini: 1 miljoona euroa oli palkka.

Gianni Morbidelli: 0,5 miljoonaa euroa oli palkka.

Erik Comas: 2 miljoonaa palkka ja joista vain 0,5 miljoonaa päättyi taskuun ja loput meni tiimille:eek:.

Michele Alboreto: 300 000 euroa tuli rahaa kun 700 000 euroa meni Minardille tukiaisina.

JJ Lehto: 1 miljoona euroa on arvioitu summa rahaa eli todella vähän sai JJ palkaa tuolla kaudella mutta toisaalta hän sai 600 000 euroa Sauberilta... Palkka oli 1,6 miljoonaa euroa...

Johnny Herbert: 2 miljoonaa euroa tuli rahaa ja olisi tullut enemmän mutta rahat meni Lotukselle ja yhen kisan ajoon Ligierille ja pysyvät rahat tuli Benettonilta...

Frank Lagorce: 2 miljoonaa tuli sponsoreina...

Alex Zanardi: 1 miljoona euroa tuli sponsseina...

Pedro Lamy: samaa palkkaluokkaa

Andrea Montermini: samaa luokkaa

Philippe Alliot: 1-5 miljoonaa maksukuskina vierailu McLarenilla... Muutoin meni sponssit muihin tiimeihin...

Hideki Nodat, Jean-Denis Deletrazit, Paul Belmondot, David Brabham, Jean-Marc Gounon ja Bertrand Gachotit yms. loput kuskit olivat vain puhtaita rahantuojia tiimeihin eivätkä tainneet saada ajamisesta palkkaa... Mika Salokin toi miljoona markkaa Lotukselle päästäkseen ajamaan... Aguri Suzuki pääsi myös ajamaan tuotuaan noin 5 miljoonaa euroa sponsorirahaa Jordanille...

Ja mielenkiintoisena seikkana Paul Tracylle olisi tarjottu tiettyjen arvioiden mukaan 4 kisan ajosta kauden 94 lopulla 25 miljoonaa euroa eli kaikki Benettonin loput tuon ajan kuljettajabudjettiin käytettävissä olleet varat mutta Tracya ei kiinnostanut joten ne säästyivät Flavion onneksi... Kuolleiden kuskien kuten Ratzenbergerin palkka oli vain rahantuonti Simtekille ja Sennan oletettu Williams palkka olisi ollut vähintään 5 miljoonaa euroa miniminä ja arvioitu koko hinta olisi ollut vähintään samaa luokkaa kuin McLarenilla ellei paljon enemmän mutta maksimi liikkui 25-30 miljoonan tietämillä...

Loppuun voidaan todeta että palkat ovat nousseet noista vuosista todella paljon ja voi olla mahdollista että tullaan piakkoin palaamaan tuon ajan budjetteihin hyvinkin nopealla aikataululla...
Nopealla pikaluvulla, epäilen suuresti valuuttojen menneen pahasti päin mäntyä.


Nigel Mansell: palkka oli arviolta 1-10 miljoonaa per kilpailu ja 2,2 miljoonaa oli muu palkka ja mahdollisesti vielä tuolloin voimassa ollut 5 miljoonan euron minimipalkka päälle niin palkka oli vähintään 11,2 miljonaa ja enintään 47,2 miljoonaa ja ilman minimiä hinta oli 9-42,2 miljoonaa euroa joten kauden kovapalkkaisin ja vain vierailevana kuskina...


Mutta jos en muista väärin, ensimmäinen joka sai yli 1 miljoona usd, oli Stewart, seuraava sitten olikin Lauda. Voin olla väärässä mutta muistan jostakin lukeneeni tällaista. Ja mitä rahan arvoon tulee, 1 miljoonalla dollarilla on muuten saanut 60-luvulla aikasta paljon enenpi kuin nykyään. Vertaa Kossun hinta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Niinno Mansellin palkka onkin varmaan laskettu aikoinaan markoissa eikä euroissa ja itsekkin muistelen sen maksimisumman olleen euromäärissä korkeintaan Damon Hillin maksimikausipalkan verran euroissa... Mutta tuolloin oli kuitenkin jo kymmeniä miljoonia markoissa jo palkkiot esim. Schumi 30 miljoonaa ja Häkkinen 20 miljoonaa... Laudalla oli ainakin formuloista ensimmäisenä kuljettajana kaudessa omaehtoinen minimipalkka eli miljoona euroa per kausi ainakin McLarenilla ja Brabham-aikojen kaksi viimeistä kautta myöskin Laudalla oli miljoona euroa rahaa... Tämmöinen 5 miljoonan minimi taas tuli Mansellille Ferrarilla ja Williamsilla ja Sennalla oli myös minimipalkka McLarenilla samaa luokkaa... Lisäksi myös ne palkat on mainittu eri lähteissä varsin erisuurina erinä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Veikkaanpa, ettei noita vuotta 2002 edeltäviä palkkoja ole hirvittävästi esitetty euromääräisinä. Koko valuutta on ollut olemassa vuodesta 1999, mutta käyttörahana vasta vuodesta 2002. Niinpä summat olisivat olleet ennen tuota ihmisille täysin merkityksettömiä. Lauda ei satavarmasti ole mistään euroista ajoaikoinaan tiennyt mitään.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Onkos näille luvuille jotain lähdettä vai ihan päästä vedetty?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Ei nyt tietenkään Laudalla ollut ajoaikoinaan euroja ,mutta mie laitoin ne markkamäärät euroiksi ihan vaan sen vuoksi ,että olisi selvempää katsoa ne ja verrata... Ja eivät nämä vertailut ole mitään spekulointia kun lähteinä on Ruutulippu-kirjat ja onhan noita Brittien forumien vastaavia otsakkeita tullut luettua... Ja niissä on ollut aika samanlaisia lukuja... Alesin, Schumin, Bergerin, Hillin ja Häkän palkat ainakin voi vahvistaa 94 vuoden Ruutulipusta jokseenkin niissä tulee esille vain minimipalkat eikä enempää ja loput on kauden aikana tienattua... Hauskana puolena todettakoon että Keke vertaili aikoinaan Bergerin palkkaa rahan heitoksi kaivoon ja tuloksiin nähden oli kyllä melko oikeassa.:rolleyes:
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Suomenkielisessä F1-racing-lehdessä elokuulta 2001 kerrottiin Euroopan gp:n aikoihin tehdyistä jatkosopimuksista:
Epäluotettavien lähteiden mukaan Ralf Schumacherin palkka tällä kaudella on noin neljä miljoonaa taalaa (n. 28 milj. mk). Uuden sopimuksen myötä pelkkä palkankorotus vuosien 2002-2004 aikana on 10 miljoonaa Saksan markkaa (n. 30 milj. mk) vuodessa. Tallikaveri Juan Pablo Montoya, jolla on sopimus kauden 2002 loppuun asti, saa palkkaa noin neljä miljoonaa taalaa (28 milj. mk) vuodessa. Jordan-talli vahvisti Heinz-Harald Frentzenin jatkon myös ensi kaudesta. Frentzenin palkka on vuosi tasolla n. 25 miljoonaa markkaa.

Nuoremman Schumacherin palkka 2001 siis noin 4,7 milj. euroa.
2004 mennessä palkan pitäisi uutisen mukaan nousta liki 20 miljoonaan.
Frentzenin palkka oli noin 4,2 miljoonaa. Vain pari viikkoa myöhemmin sopimus purettiin.

EDIT: Lisätään nyt vielä, että Ruutulippu 2000-kirjassa mainitaan Michael Schumacherin Ferrari-sopimuksen olleen '96-'98 noin 120 miljoonan markan arvoinen (yli 20 milj. euroa). Guinnesin ennätyskirja kertoo Schumacherin ansainneen Benettonilla liki 300 miljoonaa markkaa ja Ferrarilla yli 310 miljoonaa (300 milj. mk~50 milj. €). Tähän ilmeisesti sisältyy myös menestysbonukset.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Tässä kun noita vanhoja minimipalkkojen kehitystä on katsonut niin kaudella 1978 on ollut vielä varsin pienet minimipalkat huippukuskeilla kun tässä on muutama esimerkki huippukuskien minimipalkoista:

Ronnie Peterson: 1000000 Sveitsin frangia eli noin 1,2 miljoonaa markkaa. Lisäksi Ronnille maksettiin 600 000 markkaa koko kilpailukaudelta. Tai ainakin oli tarkoitus kunnes Monzassa kävi pahasti...:(

Patrick Depailler: 120 000 markkaa maksettiin minimipalkkana ja ei paljoa enempää tainut tulla kilpailuista.

Niki Lauda: Kauden parhaiten palkattu kuljettaja ja minimipalkka oli noin 6 miljoonaa markkaa. Maksimipalkasta ei ole varmuutta mutta minimipalkka oli tuon ajan korkein koko F1:den historiassa.

Mario Andretti: 1,3 miljoonaa markkaa miniminä ja sponsorituloja kilpailukaudelta tuli saman verran.

Takaruudukon sponsorimiesten supermies oli Lamberto Leoni joka maksoi Ensignille 150 000 markkaa neljästä kisasta. Keke maksoi noin 6000 markkaa kilpailulta eri tiimeille ja yhteensä markkoja meni 84 000.

Lotus-tallin budjetti oli varsin alhainen tuona vuotena. Vain noin 11,4 miljoonaa markkaa koko budjetti.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onhan ajan saatossa ollut markan ulkoisen arvon puolitusta tms. Mutta siltikin aika huvittavia nuo tuon ajan palkat, varsinkin kun vertaa mikä tilanne oli vielä pari vuotta sitten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuonna 1973 huipputiimeillä kuten McLarenilla, Lotuksella ja Tyrelillä oli suunnilleen samanlaiset vuosibudjetit jokseenkin Tyrelillä oli tuntuvasti suurempi johtuen Stewartin tuohon aikaan infernaalisesta miljoonan taalan palkkiosta. Lotus maksoi Ronnielle samansuuntaista minimipalkkaa ja Stewart oli kauden rahamies. Tiimien budjetit olivat noin 3 miljoonaa Ranskan frangia tai 250 000 puntaa tai noin 3,6 miljoonaa markkaa poislukien Tyrellin miljoonapalkkio Stewartille. Vuonna 1975 Ferrarin vuosibudjetti oli tuohon aikaan ennätyksellinen 300 miljoonaa Italian liiraa eli noin 15 miljoonaa markkaa. Vertailun vuoksi Marchin budjetti oli vain 80 miljoonaa liiraa eli noin 6 miljoonaa markkaa. Rallipolkujen rikkain tiimi oli Lancia jonka budjetti oli noin 8,5 miljoonaa liiraa eli noin 450 000 markkaa.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niin oliko näissä otettu mukaan rahanarvon muuttumiset? Kuulostaa melko uskomattomilta lukemilta etenkin tuossa avauspostauksessa edelleenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
No tuo avauspostaus... siinä oli eurot käytössä, mutta itselläni ei tule enää kun korkeintaan nämä uudet palkat ilmoitettua euroissa. Näissä ei ole otettu rahanvaihteluita huomioon, mutta vuoden 1978 Lotuksen sponsorituki JPS:ltä olisi tämän päivän rahoissa näin äkkiseltään laskettuna noin 5 250 000 taalaa kun aikoinaan se oli jotain 750 000 taalaa. Aikoinaan formuloissa oli ja etenkin 70-luvulla oli aika paha inflaatio joten se vaikutti myös palkkoihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuonna 1974 Tyrelillä budjetti oli noin 3,6 miljoonaa markkaa ja seuraavan vuoden summa oli suunnilleen samankaltainen jokseenkin 20 prosentin korotus tuli eli noin 660 000 markan korotus. Vuonna 1976 budjetti oli noin 4,92 miljoonaa markkaa. Kuskien puolelta minimipalkka oli Depailerille 102 000 markkaa ja Scheckterille 66 000 markkaa. Sponsorit maksoivat Scheckterille lopulta noin 100 000 markkaa enemmän palkkoja kuin Depailerille. Seuraavalla kaudella Tyrelillä oli budjetti 5,9 miljoonaa markkaa. Depailer sai minimipalkan korotusta 20 prosentia eli 122 400 markkaa oli minimipalkka hänelle ja Peterson sai noin 70 000 markkaa minimipalkkana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
McLarenilla ja Lotuksella oli varsin samanlaista budjettiluokkaa kaudella 1972 kun molempien budjetit näyttäisivät olleen noin 1,5 miljoonaa markkaa. Vuonna 1979 Lotuksen budjetti oli suurin eli noin 10 miljoonaa markkaa. Mario Andretilla oli edelliskauden palkat plus 840 000 markan sponsoritulot ja Reutemannilla oli 2,4 miljoonaa markkaa minimipalkka ja 240 000 markkaa sponsoritulot. Korkeinta palkkaa nautti jälleen Niki Lauda 6 miljoonan minimipalkalla kun apulaispoika Nelson Piquet ei saanut oikeastaan mainittavaa palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Tuli tuossa eilen illalla katsottua myös se, että paljonko Niki Lauda ansaitsi 70-luvulla koko Ferrari-sopimuksen ajalta rahaa ja se oli noin 242,5 miljoonaa Italian liiraa eli noin 12,125 miljoonaa markkaa ja paras kausi palkallisesti oli viimeinen kausi jolloin Lauda sai 6 miljoonaa markkaa koko kaudelta. Tuolloin Ferrarilla palkanmaksu oli kuitenkin kollektiivista yleissopimuksen alaista palkkaa ja Ferrarilla ei ollut minimipalkkoja. Brabhamilla Lauda ansaitsi ensimmäisenä kuljettajanaan minimipalkkionaan 6 miljoonaa markkaa.

Laudan tarina oli ennen Ferrarin kautta varsin huonoa. Korvia myöten veloissa oleminen ja kaksi pankkilainaa ja vakuutusvelat päälle...:nope: toisaalta Enzo maksoi sen verran kovan hinnan saadakseen Laudan tiimiinsä että oli valmis maksamaan Laudan noin 2 miljoonaa markkaa eli noin 40 miljoonan Italian liiran vastaavat velat. Kuvainnollista on, että Laudan ensimmäinen tiimi joka maksoi palkkaa eli BRM maksoi vain noin 100 000 markkaa koko kaudelta. McLarenin vuosina Niki Lauda saikin 6 miljoonaa markkaa per kausi miniminä. Myöskin tiimikaveri John Watson oli kauden 1983 parhaiten palkattu kuljettaja minimipalkallaan joka oli 7 miljoonaa markkaa. Tätä palkkiota Ron Dennis sanoi ryöstöksi.:D

Laudan tarina loppui tai ainakin yksi syy sen loppumiseen oli myös palkkaneuvottelut McLarenin kanssa. Kun Ron Dennis ehdotti minimipalkan pudotusta puoleen niin Lauda lähti tiimistä ovet paukkuen. Keke sitten suostui 3 miljoonan markan minimipalkkioon ja muiden sponsoreiden mukaan tuleviin palkkoihin joten siten Keke sai McLarenilta paikan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kuten aiemmin mainitsin niin onhan inflaatio ja devalvaatio iskeneet tässä välissä kovalla kädellä. Nykyrahassa kun vertaa niin tuolla BRM:n palkalla joutuisi melkein käymään jo sossun luukulla selvitäkseen Suomen nykyisellä hintatasolla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3523
Kuulostaa aivan uskomattomalta nuo ensimmäisen postin palkat, onkohan siellä markkoja ja euroja sekaisin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Ainoa missä on voinut mennä ensimmäisessä postissa sekaisin palkat on tuo Mansellin palkka sillä muiden palkat ovat euroissa mitattuna oikeat ja markoissa esimerkkinä Gerhard Bergerin minimipalkka joka oli markoissa 72 miljoonaa markkaa ja kaudella muutoin noin 42 miljoonaa markkaa mies ansaitsi ja Berger oli kauden 94 kovapalkkaisin kuljettaja. Tuolloin oli juuri alkanut keskivertopalkat laskea kun kovapalkkaisimmat kuten Mansell, Prost ja Senna poistuivat sarjasta kukin omalla tavallaan. Ja takarivin kuljettajat saivat jotain pikkumiljoonia markoissa ajoistaan ja maksoivat enemmän paikastaan kuin ansaitsivat. Ekan postin aikaan oli tarkoitus laittaa euroja mutta ne nähtävästi aiheuttavat liian suurta sekaannusta joten pitää laittaa mieluummin markoissa ennen kautta 1999 olevat palkat ja minimipalkat mitä kuskit ovat saaneet niin ei tule sekaannuksia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuonna 1976 on nähtävästi tehty sen ajan ennätys kun Boy Hayje joutui maksamaan tuohon aikaan maksukuskien ennätyksen yhden kisan ajostaan Hollannin kisassa kun summa Penskelle tai pikemmin sen yksityistiimille maksoi 468 000 markkaa yhdeltä kilpailulta. Vuonna 1977 Hayje maksoi ajoistaan miljoona guldenia eli noin 2,72 miljoonaa markkaa kuudesta kilpailusta RAM-tallissa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3523
Joo, mutta että Berger 19 miljoona € ... vuonna 1994 esimerkiksi.
Kuulostaa aivan järkyttävän suurelta kun vertaa tarinaan/faktaan? Sennan "huippudiilista" miljoona/per kisa suunnilleen samoihin aikoihin
 
Ylös