33 miljoonan kulukatto tarkoittaisi varmasti sitä, että kuljettaja maksaa nimellisesti tallille oikeudesta ajaa tallissa. Kuljettajan henkilökohtainen palkka tulee sitten jonkun useamman vuoden varaan rakennetun sponsorisopimuksen kautta, mitä edes Deloitten tilintarkastajat eivät pysty aukaisemaan.
Ajatuksena kulukatossa on se, että talliin sisään menevät rahat ja tallista lähtevät rahat voidaan selvittää. Kuljettajan palkka on kuitenkin sellainen kuluerä, jota ei tarvitse viedä talliin sisälle. Myös erilaiset bensantoimittajan, yms. sponsorien palkkalistoilla olevat "tekniset asiantuntijat" tulevat yleistymään, niitäkään ei pystytä millään tallin tilien tarkastuksella valvomaan.
Selvää on, ettei mikään FIA:n sääntö voi ulottua sponsorien rahankäyttöön asti. Kukaan ei voi FIA:n puolelta mennä Shellin konttoriin vaatimaan F1:siä koskevan kirjanpidon avaamista kokonaisuudessaan. Täysin mahdotonta se on myös kuljettajien henkilökohtaisien sponsorien osalta. Valtaosa kunnollista palkkaa nauttivista kuljettajista asuu muutenkin veroparatiisissa, eikä siten joudu tekemään minkäänlaista virallista selvitystä omista ansioistaan.
Periaatteessa kannatan kulujen karsimista kulukaton asettamisen kautta. Realistinen raja on kuitenkin, jossain 100 miljoonan tuntumassa. Jos kulukatto olisi 100 miljoonaa ja sen alittavat saisivat jotain etua, olisi isoillakin talleilla aitoa painetta asettaa budjettinsa kulukaton sisälle. Liian pieni kulukatto ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että kukaan ei sitä oikeasti noudata. Jopa Force India, Brawn ja Toro Rosson seuraaja pystyvät keräämään yli 40 miljoonaa sponsoreilta ja ne ylimenevät rahat aivan varmasti kierrätetään talliin niin, etteivät ne näy virallisissa kustannuksissa. Yli 100 miljoonan budjettia pienet tallit eivät sen sijaan pysty ilman muuta keräämään ja näin 100 miljoonan kulukatto pitäisi kutinsa edes osalla talleista.
Sitä en oikein usko, että autonvalmistajat perustavat oman sarjansa ainakaan lähitulevaisuudessa. Talouskriisi estää tehokkaasti kaikki satojen miljoonien kustannuksia vaativat uudet viritykset. Honda saanee kuitenkin pian seuraa jostain toisesta autonvalmistajasta, sillä sarjassa mukana olon mielekkyys on katoamassa. Varmasti uusia vetäytymisiä tapahtuu ennen vuotta 2012. Ihmettelen kovasti, miten FIA:n puolelta voidaan kuvitella, että autonvalmistajat kunnioittavat aiempia sopimuksia enää siinä vaiheessa, kun koko sarjan luonne muuttuu toiseksi. (tietysti vetäytymisiä voi tapahtua myös ilman kulukattoa, tällä hetkellä autonvalmistajat ovat kuitenkin osoittaneet halukkuutta sitoutua sarjaan ehdottamillaan säännöillä)