F1 Kulukatto kaudelle 2010

aleksiF1

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
17
Sijainti
Finland
Mitä mieltä ollaan tästä kulukattosäännöstä kaudelle 2010?

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/838607
http://www.formula1.com/news/headlines/2009/3/9025.html

Aika naurettavan pieneltä vaikuttaa tuo 33 miljoonaa, eihän sillä makseta edes Kimin palkkaa:p.

Lisäksi tuntuu aika oudolle että radalla ruvettaisiin ajattamaan kaksilla eri säännöillä ajavia autoja, eihän se voi olla millään tapaa tasapuolista.

Vai onkohan tuo vain Moshleyn kikka saada muut sääntöehdotukset läpi, kuten tuossa meinataan::confused:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/838857
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Huvittavinta on, että kulukattoon sitoutuvat tallit voivat kehittää moottoria...mutta siis millä rahalla :thumbfh:? Bernie ja Max ovat seonneet lopullisesti. Mistäs saataisiin vanha kunnon sarja takaisin?
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ainoa positiivinen asia tässä on tuo kahden erilaisen autotyypin käyttö. Tätä olen joskus ehdotellut täälläkin noissa sääntömuutos aiheissa.

33 000 000 € on kyllä aika pieni summa. Mitenköhän kuskien henk. koht. sponsorien kanssa menetellään? Meneekö homma siihen että kuskit saa tallilta vain nimellistä palkkaa. Talli sitten järjestää kuskeille ja vaikka muullekkin henkilökunnalle jokaiselle omat henk. koht. sponsorit mitkä maksavat palkan ohi budjettikattojen.
 

aleksiF1

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
17
Sijainti
Finland
33 000 000 € on kyllä aika pieni summa. Mitenköhän kuskien henk. koht. sponsorien kanssa menetellään? Meneekö homma siihen että kuskit saa tallilta vain nimellistä palkkaa. Talli sitten järjestää kuskeille ja vaikka muullekkin henkilökunnalle jokaiselle omat henk. koht. sponsorit mitkä maksavat palkan ohi budjettikattojen.
Voi olla, kyllä niiden tallien keskuudessa jotka budjettikaton käyttöön ottavat nähdään väkisinkin kaikennäköistä kikkailua.
FOTAlla olisi ollut tähänkin asiaan kehitteillä järkevän kokoinen kustannusleikkaus, mutta kun isot herrat päättää ei siinä paljon järjen ääntä kuunnella.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ihan liian pieni summa. Luvun pitäisi olla vähintään kolminkertainen jotta se vois toimia.

Ja mikä siinä tallien lisäämisessä on niin hienoa jos vain kaksi uutta tallia mahtuisi vielä mukaan? Vai karsitaanko myös varikkotiloja?
 

Donkoni

New member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
1
Kulukatto on loistava idea siinä mielessä, että se mahdollistaa sääntöjen avaamiseen uusille innovaatioille vaikkapa moottorin ja kerssin suhteen. Myös kilpailun luulisi olevan tasapuolisempaa, jos kaikilla on sama budjetti käytössä. Nykyäänhän tallit käyttävät sata miljoonaa kaudessa jonkun takasiiven sivulevyn hiomiseen, koska kehittelysäännöt ovat liian tiukat. Tämä on myös osasyy ohittamisen vaikeuteen. Fiksumpaa olisi määrätä tietty rahasumma auton kehittelyyn ja ajattamiseen ja sitten avata sääntöjä hiljalleen, jotta insinöörit pääsisivät näyttämään kyntensä.

Henkilöstön ja kuskien palkat, kuljetukset, motorhomet ja mainonta yms. pitäisi ehdottomasti rajata budjettikaton ulkopuolelle. Muuten käy niin, että osaajat lähtee rahan perässä muihin sarjoihin. Esim. 50 miljoonaa auton suunnitteluun ja kilpailemiseen, muuten vapaa budjetti. Sama suunnittelubudjetti olisi jokaisella tallilla.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ainoa positiivinen asia tässä on tuo kahden erilaisen autotyypin käyttö. Tätä olen joskus ehdotellut täälläkin noissa sääntömuutos aiheissa.
Minulle tulee tuosta mieleen ainoastaan se, että FIA haluaa kontrolloida kilpailutilanteita ja sitä kuka voittaa ja kuka häviää. Sille kikkailun ja sääntömuutosten sarjalle ei tule loppua ihan äkkiä, jos osa talleista ajaa 33 miljoonan katolla ja osa talleista isoilla budjeteilla ja vanhoilla säännöillä. Noille säästöliekillä ajaville määritellään helpotuksia sitä mukaa kun näyttää siltä ettei homma ole tasaväkistä. Sitten kun joku löytää sen erittäin hyvän konseptin jota hyödyntää, määritellään taas säännöt uudelleen tai ei määritellä jos FIA:sta tuntuu että nämä voivat vaikka tällä kaudella voittaa. :nope:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Aika naurettavan pieneltä vaikuttaa tuo 33 miljoonaa, eihän sillä makseta edes Kimin palkkaa:p.
Ja suhteutettuna sillä olisi ajattanut vain kolmea kilpailukykyistä kahden auton tallia nyt edesmenneessä Champ Car - sarjassa. Yhtä nopeita formula-autoja, mutta karkkirahoilla. :nope:
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Miltähän jostain tehdastalleista tuntuisi kun itse pistää 300 miltsiä kiinni ja sitten joku kulukaton alla oleva tiimi voittaisi mestaruuden 33 miltsillä.

Epätodennäköistä, että tehdastalli häviäisi, mutta jos näin kävisi niin phh..
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Olen nimellisesti myötämielinen kulukatolle, mutta tuo budjetti on utopiaa. Lisää päänvaivaa jälleen sinnikkäille talleille. Nämä & muut sarjan radikaalit muutokset ovat pahasta muutenkin vararikon ja nollatuloksien kanssa kamppaileville talleille. Toki kuluale saattaisi tehdä tilaa yksityistiimeille...

En ymmärrä, mistä nuo summat pienennetään. Konsernit joutuvat vähentämään ihan kaikesta, ensi sijassa vissiinkin henkilöstöpäästä. Tämä ei taitaisi olla ideaalitilanne edes Max Moysleylle, joka peräänkuuluttaa hyviä arvoja kuin hippi. Kuljettajien palkkoja voitaisiin minun puolestani tarkentaa, jospa superlisenssiryöväyskin sitten loppuisi! Tuskin kuitenkaan, byrokratialla on jalansijansa Formula Ykkösissä, sen ovat viimeiset päivämme opettaneet.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Onkohan mahdollista että seuraavien 2-4 vuoden sisällä tallit ajavat ihan omaa sarjaansa ja Bernie leikkii pippelillään hiekkalaatikolla Jerezin varikkopilttuun takana?

Ei nimittäin kyllä ole kovin hienoja uudistuksia viimevuosina tungettu F1:siin. Luulis että jossain vaiheessa ketkeaa kamelinkin selkä...
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ei tuo 33 miljoona tule ikinä pitämään tai sitten on aloitettu koko lajin alasajo ihan tosissaa.

Pienimpienkin tallien pitäisi vähintään puolittaa tämän vuoden budjettinsa. Budjetin alle puristaville talleille ei ole mitään iloa sääntöjoustosta. Mistä ihmeestä kaivetaan rahaa vielä esim. moottorin kehittämiselle, joka on älyttömän kallista.

Naurettavaa pelleilyä Mosleylta. Eihän tuota voi vakavissaan ottaa mitenkään.:thumbdown
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
33 miljoonan kulukatto tarkoittaisi varmasti sitä, että kuljettaja maksaa nimellisesti tallille oikeudesta ajaa tallissa. Kuljettajan henkilökohtainen palkka tulee sitten jonkun useamman vuoden varaan rakennetun sponsorisopimuksen kautta, mitä edes Deloitten tilintarkastajat eivät pysty aukaisemaan.

Ajatuksena kulukatossa on se, että talliin sisään menevät rahat ja tallista lähtevät rahat voidaan selvittää. Kuljettajan palkka on kuitenkin sellainen kuluerä, jota ei tarvitse viedä talliin sisälle. Myös erilaiset bensantoimittajan, yms. sponsorien palkkalistoilla olevat "tekniset asiantuntijat" tulevat yleistymään, niitäkään ei pystytä millään tallin tilien tarkastuksella valvomaan.

Selvää on, ettei mikään FIA:n sääntö voi ulottua sponsorien rahankäyttöön asti. Kukaan ei voi FIA:n puolelta mennä Shellin konttoriin vaatimaan F1:siä koskevan kirjanpidon avaamista kokonaisuudessaan. Täysin mahdotonta se on myös kuljettajien henkilökohtaisien sponsorien osalta. Valtaosa kunnollista palkkaa nauttivista kuljettajista asuu muutenkin veroparatiisissa, eikä siten joudu tekemään minkäänlaista virallista selvitystä omista ansioistaan.

Periaatteessa kannatan kulujen karsimista kulukaton asettamisen kautta. Realistinen raja on kuitenkin, jossain 100 miljoonan tuntumassa. Jos kulukatto olisi 100 miljoonaa ja sen alittavat saisivat jotain etua, olisi isoillakin talleilla aitoa painetta asettaa budjettinsa kulukaton sisälle. Liian pieni kulukatto ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että kukaan ei sitä oikeasti noudata. Jopa Force India, Brawn ja Toro Rosson seuraaja pystyvät keräämään yli 40 miljoonaa sponsoreilta ja ne ylimenevät rahat aivan varmasti kierrätetään talliin niin, etteivät ne näy virallisissa kustannuksissa. Yli 100 miljoonan budjettia pienet tallit eivät sen sijaan pysty ilman muuta keräämään ja näin 100 miljoonan kulukatto pitäisi kutinsa edes osalla talleista.

Sitä en oikein usko, että autonvalmistajat perustavat oman sarjansa ainakaan lähitulevaisuudessa. Talouskriisi estää tehokkaasti kaikki satojen miljoonien kustannuksia vaativat uudet viritykset. Honda saanee kuitenkin pian seuraa jostain toisesta autonvalmistajasta, sillä sarjassa mukana olon mielekkyys on katoamassa. Varmasti uusia vetäytymisiä tapahtuu ennen vuotta 2012. Ihmettelen kovasti, miten FIA:n puolelta voidaan kuvitella, että autonvalmistajat kunnioittavat aiempia sopimuksia enää siinä vaiheessa, kun koko sarjan luonne muuttuu toiseksi. (tietysti vetäytymisiä voi tapahtua myös ilman kulukattoa, tällä hetkellä autonvalmistajat ovat kuitenkin osoittaneet halukkuutta sitoutua sarjaan ehdottamillaan säännöillä)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
33 miljoonan kulukatto tarkoittaisi varmasti sitä, että kuljettaja maksaa nimellisesti tallille oikeudesta ajaa tallissa. Kuljettajan henkilökohtainen palkka tulee sitten jonkun useamman vuoden varaan rakennetun sponsorisopimuksen kautta, mitä edes Deloitten tilintarkastajat eivät pysty aukaisemaan.
Miksi kuski maksaisi? Noin pieni raha on kyllä raavittavissa kokoon ilman että kuskin tarvitsee mitään maksaa. Jos kuskin palkka tulee suoraan sponsoreilta, niin hyvä niin.
Myös erilaiset bensantoimittajan, yms. sponsorien palkkalistoilla olevat "tekniset asiantuntijat" tulevat yleistymään, niitäkään ei pystytä millään tallin tilien tarkastuksella valvomaan.
Ja tässähän ei ole mitään pahaa. Jos ulkopuoliset rahoittajat haluavat syytää rahaa tuollaiseen, niin siitä vaan. Kulukatolla pyritään rajaamaan F1-tallien kustannuksia ja sitä kautta mahdollistamaan tallien pysyvyys ja uusien mahdollisuus tulla mukaan. Se mitä muut tuhlaavat ei ole enää silloin olennaista.
Periaatteessa kannatan kulujen karsimista kulukaton asettamisen kautta. Realistinen raja on kuitenkin, jossain 100 miljoonan tuntumassa.
33 miljoonaa pidetään pienenä vain, koska se suhteutetaan viime vuosien megabudjetteihin. Yli 200 miljoonaa on vuosittain tuhlattu asioihin, jotka eivät millään tavalla paranna katsojakokemusta eivätkä ole urheilulliseltakaan kannalta merkittäviä. Kaksi tuulitunnelia ympärivuorokautisessa käytössä on niin järjetöntä haaskuuta, että hyvä vain, että moisesta päästään eroon.
Jopa Force India, Brawn ja Toro Rosson seuraaja pystyvät keräämään yli 40 miljoonaa sponsoreilta ja ne ylimenevät rahat aivan varmasti kierrätetään talliin niin, etteivät ne näy virallisissa kustannuksissa.
Hyvä vain, jos pystyvät. Kulut siirretään pois talleilta itseltään. Sehän koko homman tarkoituskin on.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kukaan tuskin väittää, että suurin osa megabudjeteista on siirretty pois talleilta itseltään, vaikka sponsoreilta saadaan huomattavia summia rahaa. Kritiikkini kohdistui erityisesti Mosleyn haastattelussa esittämiin näkemyksiin:
http://www.formula1.com/news/interviews/2009/3/9026.html

Mosley toteaa muun ohella, että:
We went into all this very carefully some time ago. We involved forensic accountants from Deloitte and Touche as well as financial experts from the current teams. The vast majority of payments are traceable and any benefits in kind can be valued. There were a number of meetings. It became clear we could do it. The problem was getting the current teams to agree a figure. Also, the majority wanted a lot of exclusions such as land and buildings, the team principal's salary and the drivers. We would also need the right to carry out very intrusive audits and impose severe penalties for overspend. However these difficulties no longer arise because each team will now be able to choose whether or not to run under the cost cap.
Mosley ts. väittää ettei mitään tilintarkastuksia tarvita, koska tiimit päättävät itse soveltavatko kulukattoa. Samalla kuitenkin 33 miljoonan dollarin budjetilla toimivat tiimit saavat etuja sääntöjen muodossa. Kiusaus sitoutua kulukattoon vain muodollisesti on ilmeinen. Jos joku tiimi käyttää todellisuudessa 60 miljoonaa ja siitä huolimatta saa kulukattoon sitoutumisen tuomat edun, on koko järjestelmä jo lähtökohdiltaan pielessä eikä se näin ollen voi toimia.

Ajatus siitä, että budjetin ulkopuolelta tulevat rahat ovat pois tiimin kustannuksista, on virheellinen. Kysymys on siitä samasta rahasta, joka tänä vuonna kirjattiin viralliseen budjettiin, mutta joka uusien sääntöjen aikana kierrätetään välikäsien kautta. Eivät Enronin miljardivastuutkaan kadonneet minnekkään, vaikka ne muodollisesti eivät enää olleetkaan osa tilinpäätöksessä raportoitavaa kokonaisuutta. Uusi järjestelmä päinvastoin johtaa tilanteeseen, jossa useita miljoonia euroja kulutetaan todellisten kustannusten peittämiseen ja 33 miljoonaa on pelkästään paperilla oleva luku.

Mosleyn ajatus on se, että jos tiimi saa sponsoreilta 60 miljoonaa. Se voi käyttää kustannusten erottamisen jälkeen jäävän 27 miljoonan voiton osingonmaksuun tiimin avainhenkilöille, joihin voidaan tiimin niin halutessa lukea myös kuljettaja. Tarkoitus ei ole se, että tiimi saa 60 miljoonaa, kuluttaa koko summan tiimin pyörittämiseen ja saa päälle vielä budjettikattoon sitoutumisesta koituvan hyödyn, koska kirjanpidolliset kustannukset ovat vain 33 miljoonaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Onkohan mahdollista että seuraavien 2-4 vuoden sisällä tallit ajavat ihan omaa sarjaansa ja Bernie leikkii pippelillään hiekkalaatikolla Jerezin varikkopilttuun takana?

Ei nimittäin kyllä ole kovin hienoja uudistuksia viimevuosina tungettu F1:siin. Luulis että jossain vaiheessa ketkeaa kamelinkin selkä...
Niin mahdollista kuin utopia yleensä on.

Ja mikä siinä tallien lisäämisessä on niin hienoa jos vain kaksi uutta tallia mahtuisi vielä mukaan? Vai karsitaanko myös varikkotiloja?
Mosley: We are going to ask the World Motor Sport Council to agree to increase the number of teams allowed to participate (currently 12) provided the Safety Commission is satisfied that circuit safety has progressed to the point where this would pose no safety problem. Each entrant will also have to satisfy us that they have a source for an engine and transmission.

SOKO:n yllä postaamasta Mosleyn haastattelusta.

_
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mosleyn taktiikkaa vain? Yksi ero on ainakin esimerkiksi standardimoottorihöpötykseen. Se, että standardimoottoriin siirtymisestä ei koskaan tehty World Motor Sport Councilin päätöstä. Tarjouskilpailu vain avattiin.

Pedataanko tällä rakoa yksityistiimeille; osta Cosworthin moottori (Cosworthan todellakin voitti viime vuonna sen tarjouskilpailun), viritä sitä vähän ja pidä tehdastalleja pilkkana? Mosley mainitsee, että moottorin pitää edelleen perustua nykyisiin teknisiin sääntöihin (mutta ilman kehityksen jäädytystä).

Vähän vastaava tilanne kaksillä eri säännöillä F1:ssä ajamisesta oli kun turbot sivuutettiin - mutta oikeastaan taas ei. Silloin oli kyse moottorin tehoista ja niiden tasapuolistaminen teoriassa on aika paljon yksinkertaisempaa, joskin silloinkin oli porkkana ja keppi käytössä. Melkoisen kätevä matemaattinen kaava saa olla, jolla saadaan balanssi valtavan ja lilliputtibudjetin välille antamalla tasoitusta teknisten sääntöjen eri osa-alueilla.

Menee varmaan siihen, että jättimäinen matopurkki avataan joka kisan jälkeen. Siitä liukertelevat madot ovat joko "rajaton budjetti" tai "rajattu budjetti" leirissä olevien protesteja - riippuen edellisen kisan voittajasta. Pikku säätö sääntöihin, pikakelataan seuraavaan kisaan ja taas sama. Tämä ei oikein kuulu F1:n DNA:han.
 

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Aivan mielettömän pieni summa ! Kuten edellä mainittukkin Räikkösen vuosipalkan tasoa. Mutta nyt pääsee yksityistallit paljon helpommalla Fykkösiin.

Jokohan nähtäisiin suomalainen talli radoilla? :rolleyes:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ja suhteutettuna sillä olisi ajattanut vain kolmea kilpailukykyistä kahden auton tallia nyt edesmenneessä Champ Car - sarjassa. Yhtä nopeita formula-autoja, mutta karkkirahoilla. :nope:
Juu mutta tuolla summalla saisi/pitäisi siis vielä kehittää autoa ja moottoria.
 
Ylös