F1-kuskien luokittelua

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Sain tähän idean Briatoren haastattelusta, jossa tämä kertoo oman mielipiteensä, että ketkä ovat tämän hetken kovimmat kuskit.

Alle olen luokitellut kuskit eri "kasteihin" sen mukaan, mitä mieltä itse olen heidän tämänhetkisistä taidoistaan. En kuitenkaan ole laittanut heitä parhausjärjestykseen, koska se tuntuu lähes mahdottomalta, kun kuskeilla ei ole tasavertaiset käytössään. Otin mukaan kaikki ne kuskit, jotka ovat ajaneet ennen tätä kautta vähintään yhden kokonaisen kauden. Luokittelussa olen huomioinut tämän ja edellisen kauden suoritukset ja kuskit ovat kussakin luokassa aakkosjärjestyksessä.

Huippukuskit:
- Alonso
- Hamilton
- Vettel
(Kubica kuuluisi mielestäni myös tänne, jos olisi mukana)

Hyvät kuskit:
- Button
- Kobayashi
- Kovalainen
- Rosberg
- Webber

Keskinkertaiset kuljettajat:
- Alguersuari
- Barrichello
- Glock
- Heidfeld
- Massa
- Petrov
- Schumacher
- Sutil
- Trulli

Heikot kuljettajat:
- Liuzzi
- Buemi

Jotkut voivat ihmetellä Schumin sijoitusta, mutta olen tosiaan huomioinut vaan tämän ja edellisen kauden. Toro Rosso -kuskien arviointi oli tosi hankalaa, kun heillä ei ole koskaan ollut kokenutta tallikaveria. Kobayashilla on vähän kokemusta, mutta suoritukset ovat näyttäneet siltä, että uskalsin hänet luokitella hyviin kuskeihin. Kovalaisen sijoittaminen hyviin kuskeihin ei ole itsestäänselvyys mielestäni, mutta tällä kaudella suoritukset ovat näyttäneet kuitenkin hyviltä ja Trulli on jäänyt lähes jatkuvasti taakse.

Tulokkaiden luokittelu on hankalaa ja oma mielipide voi hyvinkin vaihtua kauden edetessä.

Vakuuttaneet:
- di Resta
- Perez
- Ricciardo

Ei vakuuttaneet:
- d'Ambrosio
- Maldonado

Maldonado on kyllä ollut aika-ajoissa hyvässä vauhdissa viime aikoina, mutta kisavauhti ei ole vakuuttanut. Ricciardo pärjäsi Liuzzille heti tokassa kisassaan, mikä vaikuttaa lupaavalta.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tietysti on suotavaa ja toivottavaa, että toisitte myös omia mielipiteitänne ja luokittelujanne julki!
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Aika hyvä lista mutta kategorointi on vaikeaa. Vaikka esimerkkinä hyvällä (ja samalla) tasolla Nico, Koba ja Nappi. Nicoa pidän todella hyvänä, ei ehkä huippuna, Kobaa väläyttää välillä mutta ei kyllä ole mikään keskinkertainenkaan ja Nappi mikä on maailmanmestari ja huipputaktikko ja laittanut Hamiltonille paremmin kampoihin kuin mitä luultiin.

Oma lista olisi aika samanlainen samoilla kategorioilla, ehkä keskinkertaisita miettisin että olisiko siellä joku/joitain ketä voisi nostaa "hyvä-kategoriaan"

en mä tiedä........
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Nipsuhuulelle kysymys, että mihin hän sijoittaisi Räikkösen? En näkisi sitä mahdolliseksi, että keskinkertainen kuski veisi "huippukuskia" keskinäisissä pisteissä, voitoissa, aika-ajoissa sen ajan jonka ferrarilla viettivät. Hassua, että listaat Kovalaisen (joka otti McLadalla niin pahasti turpaan, että tukka lähti) hyviin kuskeihin, kun Massan joka pärjäsi hyvin Schumin kanssa (loppukaudesta) ja ajoi verratten paremmin kuin Räikkönen

Huippukuskit:
- Ei ole

Hyvät kuskit:
- Hamilton (ikävä myöntää)
- Schumi
- Button
- Alonso
- Massa

Keskitason suharit:
- Rosberg
- Vettel
- Webber
- Heidi
- Koba
- Barrichello

Keskitason paskempi jaos

- Petrov
- Sutil

Muut sitten harmaata kasaa paitsi Kovalainen saa erikoismaininnan tekopirteästä media käyttäytymisestä ja lempinimestä Helponheikki.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Nipsuhuulelle kysymys, että mihin hän sijoittaisi Räikkösen? En näkisi sitä mahdolliseksi, että keskinkertainen kuski veisi "huippukuskia" keskinäisissä pisteissä, voitoissa, aika-ajoissa sen ajan jonka ferrarilla viettivät. Hassua, että listaat Kovalaisen (joka otti McLadalla niin pahasti turpaan, että tukka lähti) hyviin kuskeihin, kun Massan joka pärjäsi hyvin Schumin kanssa (loppukaudesta) ja ajoi verratten paremmin kuin Räikkönen
Räikkösen aikana olisin kyllä sijoittanut Räikkösen ja Massan molemmat huippukuskeihin. 2010-kaudesta eteenpäin Massan taso on mun mielestä romahtanut eikä valoa näytä olevan tunnelin päässä, vaikka aika-ajot on alkaneet sujumaan paremmin. (auto tosin on aika varmana kehitetty nimenomaan Alonsoa varten eikä sen takia välttämättä sovi Massalle hyvin)

Siitä en osaa sanoa, että kuinka paljon Kovalaisen floppaus McLarenilla johtui kuskista tai autosta, mutta Lotuksella suoritukset ovat näyttäneet hyviltä. Joku toinen tietenkin voi olla eri mieltä ja Kovalaisen arviointi on hieman hankalaa, kun se rämpii Lotuksella.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4078
Schumia en luokittelisi enään Rosbergiä paremmaksi. Massaa en myöskään nostaisi Vettelin edelle, enkä välttämättä näkisi että yhdenkään hyvän kuskin olisi tyytyminen ajamaan Lotuksella.

Vettel on varmasti huippu kun ajetaan tyhjällä radalla, mutta ns. taistelutilanteissa vielä kehittymistä vrt. Alonso ja Hamilton.

Muuten ihan ok listoja, siis minun mielestäni.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Vettel on toistaiseksi vain osottanut, että voi voittaa nopeimmalla autolla. Kisa tilanteissa muistan, että harvoin on asemansa pitänyt. Joko hän on flopannut tai sitten on rytissy = huono homma. Farmi autolla yhden sadekisan voitti ja se oli hyvä näyttö, mutta voittihan Heikki Kovalainenkin yhden kisan. Siinä tosin ensimmäisenänä ajava Massa keskeytti 3 kierrosta ennen maalia ja toisena ajava Hamilton kärsi rengasrikon.

Massa osaa edelleen ajaa, mutta rengasseokset on tehnyt nyt vain niin Massalle epäsopivaksi, kuin se on suinkin mahdollista. Talvitesteissä kun oli ns. ekat Pirellit Massa oli talvitestien perusteella Alonsoa nopeampi. Sitten Pirelli muutti seostaan ja kaikki taas kaatui paskaan.

Kisoja voittaa nykyisin normiolosuhteissa vain ne kuskit, joilla renkaat toimivat oikein. Nyt, kun rengaseosta taas muutettiin hyötyjinä olivat Alonso ja Hamilton. Kun taas Vettel kärsi, samaa aikaa, kuitenkin taas Webber hyötyi eli tämä ei johdu yksiselitteisesti ainoastaan auton käyttäymisestä renkaisiin vaan johtuu enemmänkin kuljettajan mieltymyksistä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vettel on keskitason suhari? Kaikkea sitä.

Seb on sen verran nopea ja varma, että vaikea häntä minusta on olla laskematta kärkikuskien joukkoon, ja näkisinpä melkein, että potentiaalia on olla parempi kuin Alonso tai Hamilton. Minuun teki vaikutuksen erityisesti paineensietokyky viime kauden lopussa - ratkaisuhetkillä parhaimpaansa venymisen suhteen Häkkinen on mielestäni mittatikku, ja Vettelin suoritus viimeisissä kilpailuissa oli ehdottomasti Mikan luokkaa. Takaa-ajajan asema on toki henkisesti helpompi, mutta hieno suoritus noin nuorelta kossilta yhtä kaikki.

Mitä tulee tähän Vettelin samaan tyhjän radan prinssi -leimaan, niin jossain määrin siinä on minustakin perää. Juuttuminen kaikista maailman kuljettajista Felipe Massan taakse ei nykysäännöillä ole kovin erikoinen meriitti. Ohittamista toki hankaloittaa RBR:n heikko suoranopeus sekä alimitoitettu KERS, mutta Webber teki samalla autolla useita hienoja nousuja melko toivottomista asemista kauden alussa. Samoin Sebiltä on nähty jokusen kerran vähän outoja liikkeitä kaksinkamppailutilanteissa, toisaalta taas näytöt ohitustilanteista ovat melko puutteelliset pitkälti Vettelin nopeuden vuoksi.

Mitä tulee rankkaamiseen noin ylipäätään, niin minusta se on vähän hedelmätöntä jos ei mene yksityiskohtiin, eli mikä tekee parhaista niin hyviä tai mitä heikommilta kuskeilta puuttuu. Järjestyksen suhteen nostaisin siis itsekin Vettelin lisäksi Hamiltonin ja Alonson muiden yläpuolelle. Kolmikon haastajiksi nostaisin Buttonin ja Rosbergin, jonka jälkeen loppu on melko tasaista massaa. Se pitänee mainita vielä erikseen, että Unkarissa kilpailleista kuskeista yksikään ei mielestäni ole "heikko", vaan kaikki ovat riittävän kyvykkäitä F1:ssä kilpailemiseen.

Omaan huutooni vastatakseni sananen yllä yksilöimistäni kuljettajista.

Alonso itse sanoo vahvuutensa olevan nopeuden sijaan tasaisuus, mistä olen melko lailla samaa mieltä. Vaikuttaa siltä, että hän pääsee hyvin lähelle omaa parastaan kisassa kuin kisassa, vaikka nopeus ei aivan muiden kärkinimien tasoa olekaan. On kuitenkin tärkeää huomata, että Fernandon kohdalla tasaisuus ei tarkoita virheettömyyttä vaan pikemminkin sitä, miten hän virheisiin tai vastoinkäymisiin kilpailun aikana reagoi. Esimerkkinä 2010 alkukausi oli melko hirveä ja Alonso sössi itse monta kilpailua erityisesti lähtöihin. Kauden alkupuoliskolla hän otti silti pisteitä kaikista kilpailuista, joissa auto kesti maaliin. Alonso kykenee siis hillitsemään itsensä omien virhiedensä jälkeen sen sijaan, että yrittäisi korjata tilanteen liialla riskinotolla.

Hamiltoniin pätee pitkälti sama kuin Alonsoon oman huipputason löytämisen suhteen, minkä lisäksi hän on parhaimmillaan espanjalaista nopeampi. Lewisilla näyttäisi myös olevan kyky mukautua kulloinkin tarjolla olevaan kalustoon erittäin nopeasti ja saada siitä paras irti. 2009 McLarenin painiessa ongelmissa talli puski uusia kehitysosia joka kilpailuun, mikä on yleensä varsin hankala tilanne kuljettajan kannalta auton muuttuessa harjoituksesta ja kilpailusta toiseen. Lewis ei kuitenkaan kertaakaan pettänyt, vaan sai uusista palikoista aina kaiken irti. Asian huomasi erityisesti vertailussa Kovalaiseen, joka joutui useampaan kertaan turvautumaan vanhempiin osiin, koska ei löytänyt sopivia säätöjä uusilla palikoilla. Sama on nähty pariin otteeseen tälläkin kaudella Buttoniin verrattessa.

Lewisin ongelmaksi näyttää olevan muodostumassa hermojen hallinta, eikä kokemuskaan näytä ainakaan hillinneen ongelmaa. Se, että sarjan paras ohittaja osuu joskus on hänen peräänantamattoman tyylinsä kääntöpuoli. Se, että yritys tuntuu kääntyvän yliyrittämiseksi aina, kun tilanne on Hamiltonin asteikolla hankala taas on oire jostain muusta.

Buttonin nopeus ei aivan riitä parhaiden tasolle, minkä lisäksi hän on erityisesti aika-ajoissa varsin herkkä säätöongelmille. Silti minusta on huvittavaa, että nimenomaan Jensonia pidetään keskitasoisena tai värittömänä - hän on kuitenkin se kuljettaja, joka selkeimmin osaa käyttää hyväkseen omia vahvuuksiaan. Muistan muutama vuosi sitten saaneeni melko rajuakin palautetta väittäessäni Buttonin olevan sarjan paras kuljettaja sadekelillä. Uskoisin Jensonin sittemmin todistaneen vesikelin kykynsä epäilijöilleen, mutta huomaamatta jää se, että analyyttinen ote yhdistettynä pehmeään ajotyyliin tuottaa yllättävän tasaista tulosta myös kuivalla. Ilman kahta tiimin virheistä johtununtta keskeytystä Button olisi toisena MM-sarjassa.

Rosbergista olen joutunut muuttamaan omaa kantaani tämän kauden aikana. Mercedesin älytön rengaskulutus ei juuri anna mahdollisuuksia loistaa, mutta silti Nicolta on nähty pari väläystä, joiden perusteella hänestä on säännöllisesti kiusaamaan kärkinimiä. Erityisesti Kiina oli hieno kilpailu, jossa oli saumaa jopa voittoon ja mikäli Mercedes vielä jossakin kilpailussa saa renkaat toimimaan, ei ykkössija ole täysin poissuljettu ajatus tämän kauden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Massa osaa edelleen ajaa, mutta rengasseokset on tehnyt nyt vain niin Massalle epäsopivaksi, kuin se on suinkin mahdollista. Talvitesteissä kun oli ns. ekat Pirellit Massa oli talvitestien perusteella Alonsoa nopeampi. Sitten Pirelli muutti seostaan ja kaikki taas kaatui paskaan.
En oikein usko rengasselitykseen. Superkestävistä Bridgestoneista hypättiin todella nopeasti kuluviin Pirelleihin, ja Felipe on yhä ihan pihalla. Kimin kanssa Ferrarilla ollessaan Massa pärjäsi paremmin renkaiden kanssa, ja minun ymmärtääkseni kyse on edelleen samasta ongelmasta kumien saamisessa toimintalämpöön. Ensimmäisten testipäivien kierrosaikavertailu ei varmuudella kerro yhtään mitään, minkä lisäksi viileyden olisi pitänyt korostaa Massan ongelmia millä seoksella vaan. Lisäksi Pirelli ei ole tehnyt radikaalia muutosta seoksiin talvitestien jälkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt, kun rengaseosta taas muutettiin[--]
Itse seoksista on muutettu kauden kuluessa vain kovinta ja se tapahtui Barcelonan kisaan. Eri kisoihin toki tuodaan eri "väriset" renkaat ja niiden toimivuus riippuu radan pinnasta ja lämpötilasta. Ja kuskin ajotyylistä ja autosta. Unkariin tuotiin kaksi pehmeintä seosta minkä olisi pitänyt sopia erityisesti Massalle, koska hän kärsii kovemmilla seoksilla. Sade tietysti söi tämän hyödyn kisassa, mutta aika-ajossa Massa löi Alonson.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä mieltä olit aikaisemmin? Onhan asiasta varmaan juttua jossain, mutta en oo noteerannu.
En ole oikein sillain uskonut Rosbergiin kisakuskina. Nico kenties kärsii siitä, että verrokit ovat Webberin jälkeen olleet tavalla tai toisella tasoa ynnämuut. Erityisesti tuo Kiinan kisa ja miksei myös Turkki olivat kuitenkin minut yllättäneitä suorituksia, eikä niihin ihan mitätön kuski yllä. Toisaalta Schumacher on ollut joissain kisoissa ihan selkeästi nopeampi, enkä osaa päättää miten siihen pitäisi suhtautua.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Nipsuhuulelle kysymys, että mihin hän sijoittaisi Räikkösen? En näkisi sitä mahdolliseksi, että keskinkertainen kuski veisi "huippukuskia" keskinäisissä pisteissä, voitoissa, aika-ajoissa sen ajan jonka ferrarilla viettivät. Hassua, että listaat Kovalaisen (joka otti McLadalla niin pahasti turpaan, että tukka lähti) hyviin kuskeihin, kun Massan joka pärjäsi hyvin Schumin kanssa (loppukaudesta) ja ajoi verratten paremmin kuin Räikkönen

Huippukuskit:
- Ei ole

Hyvät kuskit:
- Hamilton (ikävä myöntää)
- Schumi
- Button
- Alonso
- Massa

Keskitason suharit:
- Rosberg
- Vettel
- Webber
- Heidi
- Koba
- Barrichello

Keskitason paskempi jaos

- Petrov
- Sutil

Muut sitten harmaata kasaa paitsi Kovalainen saa erikoismaininnan tekopirteästä media käyttäytymisestä ja lempinimestä Helponheikki.
Onko listas vanha vai onko pojat menny sekasin? Millä perusteella Schumi on nykyään parempi kuin Rosberg?

- Aika-ajot Rosbergille 24-7
- Rosberg vie toista vuotta Schumia pisteissä
- Rosberg podiumilla 3 kertaa, Schumi ei kertaakaan

Sekä Vettel suhari ja Massa hyvä kuski, just joo.
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Oma lista näyttäisi tältä.

Huippukuskit:
- Alonso
- Hamilton
- Vettel
- Button

Hyvät kuskit:
- Massa
- Rosberg
- Webber
- Schumacher

Keskinkertaiset kuljettajat:
- Barrichello
- Glock
- Heidfeld
- Sutil
- Di Resta
- Trulli
- Kovalainen
- Kobayashi
- Perez
- Petrov

Heikot kuljettajat:
- Liuzzi
- Buemi
- Alguersuari
- D'Ambrosio
- Maldonado
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Itse seoksista on muutettu kauden kuluessa vain kovinta ja se tapahtui Barcelonan kisaan. Eri kisoihin toki tuodaan eri "väriset" renkaat ja niiden toimivuus riippuu radan pinnasta ja lämpötilasta. Ja kuskin ajotyylistä ja autosta. Unkariin tuotiin kaksi pehmeintä seosta minkä olisi pitänyt sopia erityisesti Massalle, koska hän kärsii kovemmilla seoksilla. Sade tietysti söi tämän hyödyn kisassa, mutta aika-ajossa Massa löi Alonson.
Niin kauden edetessä, mutta Pirelli muutti seoksiaan talvitestien jälkeen.

JVR:lle vielä, että eka vuosi meni Schumille totuttelussa, mutta tänä vuonna otteet ovat olleet kisoissa minusta Rosbergia paremmat + tähän lisätään papan käsittämätön huono tuuri tällä kaudella ja se onkin suurin syy miksi Niko on tällä hetkellä pisteissä edellä. Aika-ajoissa Niko on minunkin mielestä pari askelta edellä, mutta kisavauhdissa Pappa on ollut tällä kaudella parempi.

Vettel voisi perjaatteessa kuulua sarjaa "hyvät kuskit", mutta anna minulle 2 esimerkkiä kilpailuista, jossa hän ei ole tyrinyt sijoituksia, kun ei ole ollut kärjessä. Ylivoimainen auto on saanut Vettelin näyttämään paremmalta kuin hän oikeasti onkaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vettel voisi perjaatteessa kuulua sarjaa "hyvät kuskit", mutta anna minulle 2 esimerkkiä kilpailuista, jossa hän ei ole tyrinyt sijoituksia, kun ei ole ollut kärjessä. Ylivoimainen auto on saanut Vettelin näyttämään paremmalta kuin hän oikeasti onkaan.
USA 2007 nyt ainakin tulee mieleen, muista en voi olla varma. Heitetään nyt Belgia 2009. Korjatkaa, kiitos.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Niin kauden edetessä, mutta Pirelli muutti seoksiaan talvitestien jälkeen.

JVR:lle vielä, että eka vuosi meni Schumille totuttelussa, mutta tänä vuonna otteet ovat olleet kisoissa minusta Rosbergia paremmat + tähän lisätään papan käsittämätön huono tuuri tällä kaudella ja se onkin suurin syy miksi Niko on tällä hetkellä pisteissä edellä. Aika-ajoissa Niko on minunkin mielestä pari askelta edellä, mutta kisavauhdissa Pappa on ollut tällä kaudella parempi.

Vettel voisi perjaatteessa kuulua sarjaa "hyvät kuskit", mutta anna minulle 2 esimerkkiä kilpailuista, jossa hän ei ole tyrinyt sijoituksia, kun ei ole ollut kärjessä. Ylivoimainen auto on saanut Vettelin näyttämään paremmalta kuin hän oikeasti onkaan.
Aika paksut Schumi-lasit saa olla jos väittää, että Schumi vieny Pikku-Kekeä tällä kaudella. Viime kisakin Schumilta surkea, Rosberg koko ajan edellä, Schumi pyöri radalla ja keskeytti. Viimeksi kun Schumi Rosbergin on peitonnut on 5 kisaa sitten Kanadassa, missä Schumi veti kyllä hyvin, mutta siihen se sitten jääkin. Mediassakin puhuttu tänä vuonna Schumin tuhoamisesta: "Jotkut antavat siitä sulan Rosbergin hattuun, jotkut taas pitävät sitä vain merkkinä, ettei Schumi ole enää se entinen Schumi." -TS. Itekkin sitä olen odottanut, että kyllä varmaan se vanha Schumi sieltä vielä kuoriutuu, mutta ei, ranteet ruosteessa edelleenkin. On saanut totuutella jo 1½ kautta, että pääsee vauhtiin.

Jaa, että periaatteessa Vettel voisi olla hyvä kuski? Kun johonkin tottuu niin mikään ei riitä, paalulta voittoon kisasta kisaan ei vielä vakuuta tarpeeksi. Ylivoimaisessa pistejohdossa. Missä on samalla autolla ajava tallikaveri? Ei ainakaan lähelläkään siellä mitä Vettel on tehnyt tällä kaudella.

Mutta Massa saa anteeksi ja on astetta parempi kuin Vettel vaikka Massa tätä menoa ottamas historiansa kovimman selkäsaunan tallikaveriltaan :D Mitä tapahtui käsitteelle, "tallikaverisi on se ensimmäinen mittarisi"?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin kauden edetessä, mutta Pirelli muutti seoksiaan talvitestien jälkeen.
Talvitestien aikana, ei Pirelli sentään täysin testaamattomia renkaita ole kisoihin tuonut. Kaksissa viimeisissä testeissä käytettiin uutta ja kisoissa sittemmin käytettyä seosta molemmissa pehmeämmissä renkaissa.

Asia mainitaan mm. tuolla. Jutussa puhutaan viimeisestä Euroopan testistä, mutta Bahrainin testien peruunnuttua Barcelonassa ajettiin vielä yhdet testit lisää.
 
Ylös