F1-mestarit

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1217
Sijainti
Suomi
Ajattelin, että F1-mestarit vaativat kyllä oman yleistoikkinsa, jossa voidaan vaikkapa keskustella siitä, mikä kaikkia F1-mestareita mahdollisesti yhdistää, ketkä mestarit nousevat mistäkin syystä esiin tästä arvovaltaisesta joukosta, ja kuinka ikä alkaa jo kutakin mestaria mahdollisesti painamaan. Jne. Jne.

Tässä keskustelun avaukseksi kaikki 31 F1-maailmanmestaria listattuna ikäjärjestyksessä nuorimmasta vanhimpaan. Antaa hieman perspektiiviä asiaan:

Koodi:
[B]Mestari	  	        Ikä[/B]
Lewis Hamilton		24
Fernando Alonso		28
Jenson Button		29
Kimi Räikkönen		30
Jacques Villeneuve	38
Michael Schumacher 	40
Mika Häkkinen		41
Damon Hill		49
Ayrton Senna+		34/49
Alain Prost		54
Nigel Mansell		56
Nelson Piquet		57
Jody Scheckter		59
Niki Lauda		60
Keke Rosberg		61
James Hunt*		45/62
Emerson Fittipaldi	63
Alan Jones		63
Jochen Rindt+		28/67
Mario Andretti		69
Jackie Stewart		70
Denny Hulme+		56/73
Jim Clark+		32/73
John Surtees		75
Graham Hill*		46/80
Mike Hawthorn+		29/80
Phil Hill*		82/83
Jack Brabham		83
Alberto Ascari+		36/91
Juan Manuel Fangio*	84/98
Nino Farina+		59/103

[I]+ = Kuoli ratin takana
* = Kuoli muuten kuin ratin takana
(Kuolleiden mestareiden kohdalla ikä kuollessa / nykyinen ikä jos yhä eläisi)[/I]
Ratin takana on kuollut 7 F1-mestaria eli 23 % kaikista F1-mestareista. Tästä joukosta tosin Nino Farina ja Mike Hawthorn kuolivat siviililiikenteessä sekä Alberto Ascari, Jim Clark ja Denny Hulme kilparadoilla muun kuin F1:n ratissa. Ainoastaan Jochen Rindtin ja Ayrton Sennan elämä päättyi F1-onnettomuuteen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Erittäin hieno lista.

Esiin nousee itselleni kaksi mestaria, Senna, Clark ja Rindt.
Senna luonnollisesti sen takia, ettemme tiedä miten ura olisi jatkunut mikäli elämän päiviä olisi annettu lisää. Ja Sennan mahdollinen uran jatkuminen useamman vuoden luultavasti vaikuttaisi nykyhistoriaa. Se on jossittelua, mutta se nostaa hänet esille.

Clark nousee esille hänen tilastojensa takia. Sori kun en muista tarkkaan, mutta muistelen jostain nähneen tilaston jossa oli Clarkin voittojen ja kakkossijojen määrä. Voittoja oli useampi tusina ja kakkostiloja yks tai ei yhtään, kuvastaa kai kaveria. Sen takia hän nousee esille minun silmissäni.

Jochen Rindt puolestaan nousee esille nuoren ikänsä takia. Sama kaava toki kuin Sennallakin, mutta mies oli vieläkin nuorempi kuollessaan. Nykymestarit Hamiltonia lukuunottamatta ovat vanhempia. Toinen syy esille nousemiseen on kuolema F1:sen ratissa, kuten Sennankin kohdalla.

Kuoleman tapauksista huomaa, että ennen vanhaa liikkuvat pelit ovat tainneet olla "hieman" vaarallisempia kuin nykyään.


Mukava huomata että niinkin vanhat patut kuin Surtees ja Brabham elävät vielä, on tainnut ykköset muuttua heidänkin ajoistaan hieman.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9955
Sijainti
Helsinki
Ratin takana on kuollut 7 F1-mestaria eli 23 % kaikista F1-mestareista. Tästä joukosta tosin Nino Farina ja Mike Hawthorn kuolivat siviililiikenteessä sekä Alberto Ascari, Jim Clark ja Denny Hulme kilparadoilla muun kuin F1:n ratissa. Ainoastaan Jochen Rindtin ja Ayrton Sennan elämä päättyi F1-onnettomuuteen.
Denny Hulme kuoli kyllä ratin takana, mutta luonnollisista syitä (sydänkohtaus kesken kisan).
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1217
Sijainti
Suomi
Denny Hulme kuoli kyllä ratin takana, mutta luonnollisista syitä (sydänkohtaus kesken kisan).
Juurikin näin. En alkanut sitä sen enempää erittelemään avauksessani, koska arvasin että joku sitä kuitenkin kommentoi ja saadaan keskustelua aikaiseksi. :)

Ascari puolestaan kuoli kilpa-auton ratissa, muttei kilpailussa vaan tyypittäessään ystävänsä Ferraria, jolla heidän oli tarkoitus osallistua Supercortemaggiore-kisaan. Ja Clark puolestaan menehtyi F2-kisassa.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Ja kun saivartelemaan lähdettiin niin Hawthornhan kuoli kylläkin ratin takana mutta siviiliauton sellaisen.

edit. Jaa niin sehän mainitaankin tuossa. Unohtakaa tämä.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1217
Sijainti
Suomi
Pyörittelin tuota listaa huvikseni hieman lisää, ohessa eri vuosikymmenillä syntyneiden F1-maailmanmestareiden määrä:

Koodi:
1980:	3 (Hamilton, Alonso, Button)
1970:	2 (Räikkönen, Villeneuve)
1960:	4 (Schumacher, Häkkinen, Hill, Senna)
1950:	4 (Prost, Mansell, Piquet, Scheckter)
1940:	7 (Lauda, Rosberg, Hunt, Fittipaldi, Jones, Rindt, Andretti)
1930:	4 (Stewart, Hume, Clark, Surtees)
1920:	4 (Hill, Hawthorn, Hill, Brabham)
1910:	2 (Ascari, Fangio)
1900:	1 (Farina)
1970-luvulla ei mestarismiehiä pahemmin ole maailmaan putkahtanut. Tähän toki voi tulla vielä muutosta, onhan siellä ensi kaudella ainakin Webberillä (vm 1976) ja mahdollisesti Mercedeksellä päätyessään myös Heidfeldillä (vm. 1977) ehkä realistisetkin mahdollisuudet. Kunnon arpajaisissa voisi se mestaruus vielä tipahtaa Trullille tai Barrichelollekin. :rolleyes: No mutta, tässä 1970-lukulaisten F1-mestareiden vähäisyydessä varmastikin osaltaan vaikuttaa Schumacherin pitkä valtakausi, jonka vuoksi 1970-lukulaiset jäivät nuolemaan näppejään ja lopulta 1980-lukulaiset pyyhkäisivät ja ohi.

1940-luku näyttää kyllä olevan huikeaa vuosikertaa, ylivoimaisesti eniten mestareita. Toki tässäkin todellisuudessa syyt löytyy muusta kuin siitä, että kyseisellä vuosikymmenellä olisi oikeasti syntynyt vaan jostakin suurempi joukko kovia kuskeja. :)

Jännä ja täysin turha tilasto (MTV3-hengessä, sopisi toki sinne tilastotoikkiinkin) on myös se, että yhtenäkään vuonna ei ole syntynyt kuin korkeintaan 2 maailmanmestaria (vuodet 1926, 1929, 1936, 1946, 1960). Kaikkia näitä vuosia vieläpä yhdistää numero kuusi!!! No okei, yhden vuoden kohdalla se kuutonen on kiepsahtanut yhdeksiköksi ;)
 
Viimeksi muokattu:

Sussari

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
60
Sijainti
Asun koirankopissa :P
Kyllä nuo muinaisten aikojen F1-mestarit nousee ihan omalle tasolleen: nykyaikana rohkeutta ei erityisemmin tarvita, mutta ennen oli toisin. Autot olivat semmosia peltipurkkeja että jos kolari tuli niin siitä ei ollut useinkaan paluuta, useimmilla radoilla ei ollut turva-alueita samalla tavalla kuin nykyään...radan reunalla oli puita ilman että radan ja puun välissä oli mitään suojaa, joillakin radoilla oli sellaisia korkeuseroja (esim. Nurburgring) että autot nousivat hetkeksi ilmaan.

Pari kuukautta sitten ostin itselleni Grand Prix Legendsin. Kaikki radat oli aika helppo opetella, mutta Nyrre oli pituutensa ja joidenkin mutkien takia erittäin vaikea opeteltava. Kyllä siinä arvostus vanhan ajan kuskeja kohtaan nousi kun en muuta saanut aikaiseksi, kuin sen, että auto meni yleensä katolleen kun siellä yritin ajaa. Kerran auto lenti yhdestä hypystä rotkoon :eek!:

Tällä hetkellä Nurburgring on suosikkiratani pelissä...se tarjoaa sellaisen ajonautinnon mitä oikeastaan mikään muu rata ei tarjoa...paitsi ehkä Zandvoort kun tykkään niistä haasteellisista kaarteista. Spassa ajelin aluksi Kimin innoittamana, mutta se jotenkin kyllästyttää nykyisin. Eikä Eau Rougea voi ajaa 1967 kauden autolla kaasu pohjassa :jaska:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1217
Sijainti
Suomi
Kyllä nuo muinaisten aikojen F1-mestarit nousee ihan omalle tasolleen: nykyaikana rohkeutta ei erityisemmin tarvita, mutta ennen oli toisin. Autot olivat semmosia peltipurkkeja että jos kolari tuli niin siitä ei ollut useinkaan paluuta, useimmilla radoilla ei ollut turva-alueita samalla tavalla kuin nykyään...radan reunalla oli puita ilman että radan ja puun välissä oli mitään suojaa, joillakin radoilla oli sellaisia korkeuseroja (esim. Nurburgring) että autot nousivat hetkeksi ilmaan.
Juu, ennenmuinoin ei kenellekään tainnut tulla mieleenkään harrastaa semmoista peippailua kuin mitä esimerkiksi Webber kovasti tykkää harrastaa. Tiukkoja vääntöjä oli, mutta kaikki noudattivat tiettyjä lausumattomia pelisääntöjä, ihan jo omankin turvallisuutensa vuoksi.

Pari kuukautta sitten ostin itselleni Grand Prix Legendsin. Kaikki radat oli aika helppo opetella, mutta Nyrre oli pituutensa ja joidenkin mutkien takia erittäin vaikea opeteltava. Kyllä siinä arvostus vanhan ajan kuskeja kohtaan nousi kun en muuta saanut aikaiseksi, kuin sen, että auto meni yleensä katolleen kun siellä yritin ajaa. Kerran auto lenti yhdestä hypystä rotkoon :eek!:
Itsekin olen Gran Turismolla tuota Nyrreä tahkoessani huomannut että rata on kyllä maineensa väärti.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Pikku off-topiikkina Nürreen tietokonepeleissä liittyen että kun parit tärkeät kohdat muistaa niin kyllä se on helppo ja nautinnollinen rata ajaa. :thumbup:
 

Sussari

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
60
Sijainti
Asun koirankopissa :P
Pikku off-topiikkina Nürreen tietokonepeleissä liittyen että kun parit tärkeät kohdat muistaa niin kyllä se on helppo ja nautinnollinen rata ajaa. :thumbup:
Kyllä sen ajaminen tällä hetkellä sujuu paljon paremmin, radan loppuosassa on vielä vähän vaikeuksia, kun sinne asti en aikaisemmin kovinkaan usein päässyt. Vielä kun saisi ratin ja polkimet niin saisi pelistä paljon enemmän irti. No kyllä ajaminen näinkin onnistuu Keypadin säätöjen ansiosta ja olen muutenkin kokenut pelaaja näppiksellä joten perstuntuma autoon on hyvä. Miinuspuolena peliä pelatessa on, että jarrut ei lukkiudu eikä täyttä kaasua ole vaan ne on ratille ja polkimille tarkoitettuja hienouksia. No kyllä nämä autot on tälläisenäänkin on erittäin haastavia...

Trone: veit sanat suustani. Mutta tuli vielä tämmöinen mieleen: hyvät kuljettajat pystyivät varmasti sulkemaan kaikki vaaratekijät mielestään, ja keskittymään täysin auton ajamiseen. Tuollainen vaati varmasti paljon...
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
489
Onks Michael Schumacher missä kunnossa?Missä mestari ylipäätänsä ees on?

Vakavasta onnettomuudesta aikaa jo kohta 7 vuotta!
 
Ylös