F1:n/F2/F3000/GP2-vertailua keskenään

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitan tähän toikkiin alkajaisiksi vertailua kauden 1992 F1:n ja F3000:n välillä niissä kisoissa jotka ajettiin samoilla radoilla. Suurin vertailukohta erillisenä ilmiönä kohdistuu Andrea Modan ajamiin aikoihin.

Tässä niistä vertailua:

1992 Barcelona:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Nigel Mansell 1.20.190

Esikarsinnan hitain aika: Roberto Moreno 1.37.155

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Andrea Montermini 1.29.565 (Montermini olisi ollut 31:s sillä ajalla eli olisi jäänyt Esikarsintaan vaikka olisi ollut nopeampi kuin Moreno.)

1992 Magny-Cours:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Nigel Mansell 1.13.864

Aika-ajon hitain aika: Damon Hill 1.21.412

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Luca Badoer 1.24.270 (Badoer olisi karsiutunut kisasta, mutta Andrea Moda ei ollut paikan päällä Magny-Coursissa. Todennäköisesti F3000-autoa ajanut Badoer olisi ollut nopeampi.)

1992 Silverstone:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Nigel Mansell 1.18.965

Esikarsinnan hitain aika: Perry McCarthy 1.46.719 (Tallikaveri Roberto Moreno ajoi ajan 1.30.592.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Jordi Gene 1.54.518 (F3000-luokan aika-ajo taidettiin ajaa sadesäässä. joten laitan poikkeuksellisesti seuraavaksi myös hitaimman f1-ajan sateella ja nopeimman ajan sateella ja otan kuivan kelin vertailupohjaksi poikkeuksellisesti myös nopeimmat ja hitaimmat ajetut kierrokset molemmista luokista ja hitamman nopeimman kierroksen kilpailussa F1:n osalta.)

Nopein kierrosaika F1:llä sateessa: Nigel Mansell 1.35.990

Hitain kierrosaika F1:llä sateessa: Gabriele Tarquini 1.49.659

Nopein kierrosaika F1:llä kuivassa kelissä kilpailussa: Nigel Mansell 1.22.539

Nopein kierrosaika F3000:lla kuivassa kelissä kilpailussa: Rubens Barrichello 1.34.904

Hitain kierrosaika F1:llä kilpailussa: Ukyo Katayama 1.30.198

1992 Hockenheim:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Nigel Mansell 1.37.960

Esikarsinnan hitain aika: Roberto Moreno 1.48.878

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Luca Badoer 1.53.483

1992 Spa-Francorchamps:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Nigel Mansell 1.50.545

Aika-ajon hitain aika: Perry McCarthy 2.15.050 (Tallikaveri Roberto Morenon aika 2.05.096.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Andrea Montermini 2.06.780 (Montermini olisi ollut nopeampi kuin McCarthy ja hirveän kaukana edellä ei ajanut Morenokaan.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan seuraavaksi sitten vertailua kauden 1990 F1:n ja F3000-luokan autojen välillä. Tällä kertaa hitain vertailukohta on Lifen autot niillä radoilla millä autoja kyettiin vertailemaan toisiinsa. Tässä vertailua:

Silverstone:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Nigel Mansell 1.07.428

Hitain aika Esikarsinnassa: Bruno Giacomelli 1.25.947

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Allan McNish 1.16.530 (Se oli reippaasti nopeampi Giacomellin Lifen ja Bertand Gachotin Colonilla ajamat ajat. Hänen aikansa oli vain 1,5 sekuntia Claudio Langesin EuroBrunia jäljessä.)

Jerez:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.18.387

Hitain aika Esikarsinnassa: Bruno Giacomelli 1.42.699

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Erik Comas 1.30.440 (Jälleen reippaasti Giacomellin aikaa nopeampi, mutta Claudio Langesin ajama toiseksi hitain aika Esikarsinnassa EuroBrunilla oli 1.25.736.)

Monza:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.22.533

Hitain aika Esikarsinnassa: Bruno Giacomelli 1.55.244

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Damon Hill 1.34.530 (Hill olisi ollut Esikarsinnassa F1-autoja vastaan jälleen reippaasti nopeampi kuin Giacomelli ja hieman nopeampi kuin Claudio Langes EuroBrunilla. Langesin aika oli 1.35.061.)

Hockenheim:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.40.198

Hitain aika Esikarsinnassa: Bruno Giacomelli 2.10.786

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Damon Hill 1.56.150 (Olisi jälleen ollut Giacomellia reilusti nopeampi, mutta Claudio Langesin toiseksi hitain aika Esikarsinnassa oli 1.50.897.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kaudella 1991 F1:n ja F3000:n väliset erot olivat tämän tyyppiset niillä radoilla joita pystyttiin vertailemaan luokkien välillä eli Hockenheimissa ja Spassa:

Hockenheim 1991:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Nigel Mansell 1.37.087

Esikarsinnan hitain aika: Pedro Chaves 1.47.546

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Andrea Montermini 1.54.327

Erot olivat radalla selvääkin selvempiä.

Spa-Francorchamps 1991:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Ayrton Senna 1.47.811

Esikarsinnan hitain aika: Fabrizio Barbazza 2.03.766 (Kuriositeettina Eric van de Poele ajoi perjantain aika-ajossa jostain syystä täysin hajonneella tai hajoamispisteessä olevalla autollaan ylivoimaisesti koko viikonlopun hitaimman ajan 35.03.624 ja se vielä hyväksyttiin mukaan tuloksiin.:eek:)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Laurent Aiello 2.05.740 (Aiello olisi ollut Esikarsinnan hitain. Eric van de Poelen aikaan ei kannata vertailla muuten kuin huvin vuoksi.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan sitten vuoden 1994 F1:n ja F3000-autojen välisiä eroja:

1994 Silverstone:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.24.960

Hitain aika aika-ajossa: Paul Belmondo 1.32.507

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Franck Lagorce 1.33.830

1994 Barcelona:

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Michael Schumacher 1.21.908

Hitain aika aika-ajossa: Andrea Montermini 1.31.111 (Koko viikonlopun hitain aika kaikkiaan oli Johnny Herbertin teknisestä viasta johtunut aika 28.05.683, mutta sitä ei kannata teknisen syyn takia laskea mukaan tähän ja siten hitain varsinainen aika oli viikonloppuna Bertand Gachotilla jonka aika oli 1.34.318.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Max Papis 1.30.889 (Papis olisi Monterminin aikaa hieman nopeampana ollut mukana kilpailussa. Myös perjantain aika-ajojen perusteella Papis olisi ollut F1-autojen lähtöruudukossa niillä paalupaikka-ajallaan 25:s ja hän olisi ollut ainakin alustavasti mukana kilpailussa.)

Hockenheim 1994

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Gerhard Berger 1.43.582

Hitain aika aika-ajossa: Bertrand Gachot 1.51.292 (Jos Verstappenin perjantain ongelma-aikaa 40.34.496 ei kannata laskea ja muutoin hitain aika oli Gachotin 1.52.839.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Guillaume Gomez 1.55.880

Spa-Francorchamps 1994

Tässä F1:n osalta vertailen poikkeuksellisesti nopeimman kilpailukierroksen perusteella sillä vesisade molempina päivinä sotki F1:n aikavertailun. F3000-kilpailussa taidettiin ajaa vuorostaan myös sateessa. Tässä kuitenkin vertailua:

F1:

Kilpailun nopein kierros: Damon Hill 1.57.117

Kilpailun hitain nopein kierros: Erik Comas 2.07.153

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Franck Lagorce 2.07.685

Kilpailun nopein kierros: Tarso Marques 2.32.380 (Sadevertailuksi Rubens Barrichellon F1:n paalupaikka-aika oli 2.21.163 ja hitain aika oli Paul Belmondon 2.35.729. Lauantaina hitain aika oli David Brabhamilla jonka aika oli 2.41.593. Christian Fittipaldin 16.56.162 oli teknisen vian aika. Marques olisi ollut ajallaan Philippe Adamsia nopeampi ja mukana F1-kilpailussa. Lauantain ajoissa Marques olisi ollut 19:sta.)

Estoril 1994

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Gerhard Berger 1.20.608

Hitain aika aika-ajossa: Paul Belmondo 1.29.000 (Perjantaina Belmondon aika oli 1.32.706.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Emmanuel Clerico 1.28.852 (Clerico olisi ollut Belmondoa nopeampi.)

Magny-Cours 1994

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.16.282

Hitain aika aika-ajossa: Paul Belmondo 1.23.004 (Perjantain aika Belmondolla oli 1.24.637.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Franck Lagorce 1.37.332 (Taidettiin ajaa tuo aika märällä joten poikkeuksellisesti laitan tähän myös F3000:n kisan nopeimman kierroksen seuraavaksi.)

Kilpailun nopein kierros: Franck Lagorce 1.27.211 (Vertailun vuoksi Damon Hill ajoi F1:n nopeimmaksi kierrokseksi 1.19.678 ja Jean-Marc Gounon hitaimmaksi kisakierrokseksi 1.24.351)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan seuraavaksi sitten vertailua kauden 1993 F1-autojen ja F3000-sarjan autojen parhaiden aikojen väliltä. Kaudella ajettiin 5 samalla radalla, mutta tässä vertailussa on mukana vain neljä koska en tiedä Magny-Coursin radan parhaita kierrosaikoja tai paalupaikan aikaa. Muistini mukaan Franck Lagorce sai parhaan kierrosajan kilpailussa, mutta paalupaikan ottanutta kuljettajaa en tähän hätään muista.

Tässä kuitenkin vertailuja muiden ratojen osalta:

Donington 1993

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Alain Prost 1.10.458 (Sateella nopein aika 1.24.467 edellisen päivän aika-ajossa.)

Aika-ajon hitain aika: Luca Badoer 1.15.641 (Sateella hitain aika 1.31.178.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Olivier Beretta 1.19.550

Formuloissa sateella ajetussa kilpailussa nopein kierros oli Ayrton Sennan varikon kautta ajama aika 1.18.029 ja F3000-kilpailun kuivalla kelillä ajettu nopein aika oli Gil de Ferranin ajama 1.20.970.

Silverstone 1993

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Alain Prost 1.19.006 (Nopein sadeaika oli 1.34.483.)

Aika-ajon hitain aika: Michele Alboreto 1.26.520 (Hitain sadeaika oli Ukyo Katayaman ajama 1.43.173 vaikkakin Alboreton viimeisen sijan ajama märän kelin aika oli 1.42.844. Koko viikonlopun hitain aika oli Mark Blundellin teknisestä viasta johtunut aika 9.32.793.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Gil de Ferran 1.33.200 (Aika-ajo ja kilpailu F3000-sarjassa ajettiin todennäköisesti sateella. Laitan poikkeuksellisesti seuraavaan myös kilpailun nopeimman kierroksen F3000-sarjasta ja vertailen sitä F1-luokan kilpailukierroksiin.)

Kisan nopein kierros: David Coulthard 1.35.780

F1:ssä nopein kierros oli Damon Hillin 1.22.515 ja kilpailun hitain nopein kierros oli Ukyo Katayaman ajama 1.30.819.


Hockenheim 1993

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Alain Prost 1.38.748

Aika-ajon hitain aika: Michele Alboreto 1.44.186 (Koko viikonlopun hitain aika Ukyo Katayamalla perjantaina oli 1.46.709.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Pedro Lamy 1.52.922

Kilpailun nopeimman kierroksen F1-puolella ajoi Michael Schumacher ajalla 1.41.859 ja hitain normaali aika oli Luca Badoerin aika 1.51.879 ja hitain teknisen vian aika oli Andrea de Cesariksen 2.38.437. F3000-puolella kilpailun nopein kierros oli Olivier Panisin ajama 1.55.950.

Spa-Francorchamps 1993

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Alain Prost 1.47.571

Aika-ajon hitain aika: Michele Alboreto 1.55.965 (Alboreton perjantain aika oli 1.57.852.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Olivier Panis 2.04.026

F1:n kisan nopein kierros oli Alain Prostin ajama 1.51.095 ja kisan hitain nopein kierros oli Michele Alboreton ajama 2.00.927. F3000-kisan nopein kierros oli Pedro Lamyn ajama 2.06.940.

Magny-Coursin osalta ei valitettavasti vertailua ole. Ehkäpä siitäkin joskus saisi vertailuajat...:frown:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Magny-Coursin osalta ei valitettavasti vertailua ole. Ehkäpä siitäkin joskus saisi vertailuajat...:frown:
Aika-ajo: 1.24,440 (Emmanuel Collard)
Nopein kierros: 1.27,577 (Franck Lagorce)

Autocoursen mukaan noin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kiitos!:thumbup:

Liitän ajat pian siihen aiempaan viestiin tai seuraavaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Magny-Coursissa 1993 aika-ajon nopein aika oli Damon Hillin 1.14.382 ja hitain aika oli Michele Alboreton 1.20.130 lauantaina ja 1.22.106 perjantaina. Kisan nopein kierros oli 1.19.256 Michael Schumacherin ajamana ja kilpailun hitain nopein kierros oli 1.26.538 Alessandro Zanardin ajamana. Hitain nopein kierros maaliin päässeistä kuljettajista oli Andrea de Cesariksen ajama 1.24.065.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan tähän toikkiin eloa todella pitkästä aikaa uusien viestien muodossa. Tällä kertaa vertailun kohteena on vuoden 1995 F1:n ja 1995 F3000-sarjan autojen vertailut. Harmittavasti myös tätä viestiä seuraavan vuoden 1996 viestin tapaan F3000-sarjan kisan nopeimpia kierroksia vertailukelpoisilta radoilta ei ole tallessa vaan ainoastaan paalupaikka-ajat.

Muistaakseni vielä vuosina 1995 ja 1996 kun F1:ssä esiintyi näitä hitaimpia maksukuljettajia niin silloin vielä F3000-kuskeilla olisi ollut jopa enemmän asiaa ruudukkoon heidän omilla kalustoillaan toisin kuin maksukuljettajilla F1-puolella.

Tässä kuitenkin vertailukelpoisilta radoilta vertailut vuoden 1995 osalta F1:n ja F3000-luokan väliltä aika-ajokierrosten ja vain poikkeuksellisesti kisakierroksilta mikäli sade sotki vertailun aika-ajoihin nähden:

1995 Silverstone

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.28.124

Hitain aika aika-ajossa: Andrea Montermini 1.52.398

Silverstonessa ajettiin F1:n aikana ainakin myös sadesäässä aika-ajossa jolloin ajat olivat seuraavia:

Nopein F1-aika sadekelissä: David Coulthard 1.48.012

Hitain F1-aika sadekelissä: Pierluigi Martini 2.13.471

Sadekelissä hitaimmat ajat nimellisesti teknisen vian tai jonkun muun ihmesyyn takia olivat sinänsä Mark Blundellilla ja Pedro Dinizillä. Blundellin aika lauantaina oli 56.10.060 ja Pedro Dinizin aika lauantaina oli 5.51.829. Perjantaina Andrea Montermini ja Mika Salo eivät saaneet aikaa lainkaan.

Salon aika lauantaina oli 1.48.639 sadekelissä mikä oli session neljänneksi nopein. Hitain kuivan kelin aika kaikkiaan oli Roberto Morenolla jonka aika oli perjantaina 1.36.651 ja sadekelin aika Morenolla oli 1.56.374. Monterminin oma ainoa aika oli tietenkin lauantaina sateessa ajettu muutoin kokonaistilaston hitain aika.

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Ricardo Rosset 1.38.020

1995 Barcelona

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Michael Schumacher 1.21.452

Hitain aika aika-ajossa: Pedro Diniz 1.29.540 (Hitain varsinainen aika koko viikonlopulta oli Roberto Morenon aika 1.31.063 perjantailta ja lauantailta Morenon aika oli 1.28.963.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Allan McNish 1.29.920 (McNish olisi ollut hitaampi kuin Diniz, mutta ei paljoa ja olisi perjantain ajoilla ollut 22:s F1:n aika-ajossa Andrea Monterminin ja Bertrand Gachotin Pacific-tallin autojen edellä ja Pedro Dinizin ja Roberto Morenon Forti-tallin autojen edellä.)

1995 Hockenheim

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.44.385

Hitain aika aika-ajossa: Giovanni Lavaggi 1.54.625 (Hitain varsinainen aika koko viikonlopulta oli Aguri Suzukin aika 2.04.193 ja Lavaggin oma lauantain aika oli 1.56.325.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Guillaume Gomez: 1.55.840 (Gomez olisi ollut hitaampi kuin Lavaggi, mutta ei paljoa ja perjantain ajoilla olisi ollut 22:s F1:n aika-ajossa Aguri Suzukin ollessa viimeinen ajalla 2.04.193 ja Ukyo Katayaman aika oli 1.56.518. Sittemmin Katayama paransi aikaansa aina 1.49.402 aikaan asti ja oli sillä 17:sta. Ja lauantaina olisi ollut tietenkin Lavaggia nopeampi. Lisäksi Pacificin Andrea Montermini ei ajanut lauantaina lainkaan, mutta Monterminin aika oli kuitenkin 1.53.492. Eli Gomez olisi siis siten ollut 23:s.)

1995 Spa-Francorchamps

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Gerhard Berger 1.54.392

Hitain aika aika-ajossa: Pedro Diniz 2.09.537

Spa-Francorchampsissa ajettiin myös sateella joten nopeimmat sadekelin ajat tulevat aika-ajon osalta:

Nopein F1-aika sadekelissä: Gerhard Berger 2.14.744

Hitain F1-aika sadekelissä: Giovanni Lavaggi 2.26.311

Span 1995 viikonloppuna taidettiin vanhempiin Span radan kilpailuihin F1:ssä ajaa ainakin 1995 perjantaina osin kuivuvalla radalla koska moniin edellisten vuosien verrokkikilpailuihin nähden vuoden 1995 paaluaika oli hitaampi ja vuonna 1994 ajettiin märällä kelillä ja ylimääräisillä hidasteilla sen vuoden ja lajia yleensäkin paljon muuttaneiden onnettomuuksien takia.

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Allan McNish 2.03.990 (McNish olisi ollut nopeampi kuin Giovanni Lavaggi tai Pedro Diniz ja melkein yhtä nopea kuin Roberto Moreno ja olisi ollut 22:s ruudukossa kun F3000-sarjan autoillakin oli tuolloin kuivaa aika-ajossa. Perjantaina Johnny Herbertillä ei ollut aikaa, mutta lauantaina hänen aika oli 1.56.085 ja hän oli sillä neljäs.)

1995 Estoril

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: David Coulthard 1.20.537

Hitain aika aika-ajossa: Jean-Denis Deletraz 1.32.769

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Tarso Marques 1.28.940 (Marques olisi ollut nopeampi kuin Deletraz ja 23:s ja perjantaina hän olisi ollut 21:s kun Deletraz ja Jean-Christophe Boullion eivät olisi ajaneet lainkaan ja Pedro Dinizin perjantain aika oli 1.29.137 ennen parannusta aikaan 1.27.292 ja tallikaverin Roberto Morenon edelle. Morenon perjantain aika oli myös vain 1.28.672 ennen parannusta aikaan 1.27.523 lauantaina.)

1995 Magny-Cours

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.17.225

Hitain aika-aika-ajossa: Roberto Moreno 1.24.865 (Hitain varsinainen aika koko viikonlopulta oli Morenon aika 1.26.445 perjantailta.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Kenny Bräck 1.25.100 (Bräck olisi ollut hitaampi kuin Moreno, mutta ei paljoa ja perjantain ajoilla hän olisi ollut Morenon ja lisäksi vielä Pedro Dinizin edellä lähtöruudukossa sijalla 22 joskin parhaimmillaan myös sijalla 20 koska Luca Badoer ja Pierluigi Martini eivät ajaneet perjantaina lainkaan. Dinizin perjantain aika oli 1.25.787 ja lauantain aika oli 1.24.184. Luca Badoer oli lauantaina 17:sta ajalla 1.21.323 ja Pierluigi Martini 20:s ajalla 1.22.104.)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1996 osalta vertailua F1:n ja F3000:n väliltä tulee pian. F1:ssä ei ollut enää kuin vain yksi aika-ajo ja samalla lajissa oli myös 107 % sääntö. Hitaat Fortin autot kuljettajineen ja Minardin Giovanni Lavaggi tuntuivat olevan ainoita kuljettajia jotka olisivat jääneet alemman merkkiluokka F3000:n kuljettajien jalkoihin mikäli he olisivat autonsa myös F1-puolen ajoihin saaneet ottaa mukaan.

Näin olikin alustavasti vaikka lopulta jopa hitaimmatkin F1-autot olivat nopeampia kuin nopeinkaan F3000-auto vuonna 1996 ainakin aika-ajovauhdista eteenpäin mikäli ei sitten Vapaiden Harjoitusten vauhdissa olisi ollutkaan. Kisan nopeimpien kierroksien aikoja ei ole harmittavasti F3000:n osalta tallessa.

Tässä kuitenkin vertailuaikoja eri radoilta joita oli jo melko paljon molemmissa kalentereissa ja Hockenheimissa ajettiin F3000-sarjassa vuonna 1996 kaksi kertaa jotka erotan erikseen tässä kesän kilpailulla ja syksyn kilpailulla aikoineen päivineen:

Nürburgring 1996

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.18.941

Hitain aika aika-ajossa kilpailuun mukaan päässeistä kuljettajista: Ricardo Rosset 1.23.620

107 % raja: 1.24.467

Hitaimmat ajat aika-ajossa karsiutuneista kuljettajista: Andrea Montermini 1.25.053 ja Luca Badoer 1.25.840

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Kenny Bräck 1.30.570

Hockenheim 1996

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.43.912

Hitain aika aika-ajosta kilpailuun mukaan päässeistä kuljettajista: Riccardo Rosset 1.49.551

107 % raja: 1.51.186

Hitain aika aika-ajossa karsiutuneelta kuljettajalta: Giovanni Lavaggi 1.51.357 (Forti-talli vetäytyi kilpailusta kokonaan huolimatta siitä, että autot runkoineen koottiin ja purettiin pikaisesti paikan päällä, talli oli ilmoittautunut kilpailuun muutoin ja kisakuljettajista Luca Badoerin ollessa paikan päällä ja testikuljettaja Frank Lagorce oli valmiina tallista poislähteneen Andrea Monterminin tilalla ajamaan ennen tallin poislähtöä koko kilpailupaikalta ja lajista.)

F3000-sarjan kesän 1996 kilpailu:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Kenny Bräck 2.01.080

Silverstone 1996

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.26.875

Hitain aika aika-ajossa kilpailuun mukaan päässeistä kuljettajista pois lukien tuomariston muiden sessioiden aikojen kuin hylätyn aika-ajoaikansa 1.30.529 perusteella kilpailuun mukaan erityisluvalla päässyttä Ricardo Rossetia: Pedro Lamy 1.31.454

107 % raja: 1.32.956

Hitaimmat ajat aika-ajossa karsiutuneista kuljettajista: Andrea Montermini 1.35.206 ja Luca Badoer 1.35.304

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Kenny Bräck 1.40.490

1996 Spa-Francorchamps

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Michael Schumacher 1.50.574

Hitain aika aika-ajossa kilpailuun mukaan päässeistä kuljettajista: Pedro Lamy 1.56.830

107 % raja: 1.58.314

Hitain aika aika-ajossa karsiutuneelta kuljettajalta: Giovanni Lavaggi 1.58.579

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Tom Kristensen 2.10.580

1996 Magny-Cours

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Michael Schumacher 1.15.989

Hitain aika aika-ajossa kilpailuun mukaan päässeistä kuljettajista pois lukien tuomariston muiden sessioiden aikojen kuin hylätyn aika-ajoaikansa perusteella kilpailuun mukaan erityisluvalla päässyttä Eddie Irvinea: Andrea Montermini 1.20.647

107 % raja: 1.21.308

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Marc Goossens 1.27.680

1996 Estoril

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.20.330

Hitain aika: Giovanni Lavaggi 1.25.612

107 % raja: 1.25.953

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Jörg Müller 1.33.550

Hockenheim 1996

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Damon Hill 1.43.912

Hitain aika aika-ajosta kilpailuun mukaan päässeistä kuljettajista: Riccardo Rosset 1.49.551

107 % raja: 1.51.186

Hitain aika aika-ajossa karsiutuneelta kuljettajalta: Giovanni Lavaggi 1.51.357 (Forti-talli vetäytyi kilpailusta kokonaan huolimatta siitä, että autot runkoineen koottiin ja purettiin pikaisesti paikan päällä, talli oli ilmoittautunut kilpailuun muutoin ja kisakuljettajista Luca Badoerin ollessa paikan päällä ja testikuljettaja Frank Lagorce oli valmiina tallista poislähteneen Andrea Monterminin tilalla ajamaan ennen tallin poislähtöä koko kilpailupaikalta ja lajista.)

F3000-sarjan syksyn 1996 kilpailu:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Jörg Müller 1.59.400 (Kesän kisan paalupaikkamies Kenny Bräck starttasi kilpailuun kuriositeettina toisesta ruudusta syksyn kilpailuun ajalla 1.59.870 ja he olivat yhdessä Müllerin kanssa ainoat kahden minuutin alittajat F3000-sarjan autoilla. Kesän paaluajalla syksyn kilpailussa Bräck olisi ollut silti kolmosruudussa jonka valtasi Tom Kristensen syksyn kilpailussa ajalla 2.01.500.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitan tähän seuraavaksi vertailua vuoden 1985 F1:n ja F3000-sarjan ensimmäisen kilpailuvuoden perusteella niiltä radoilta joilta vertailu oli mahdollista suorittaa. Vertailukelpoisia ratoja oli viisi kun kuudes vertailtavalla radalla ajettavaksi aiottu kilpailu eli Nürburgring peruttiin lumisateen takia eikä kilpailua myöskään ajettu myöhemmin kaudella ylimääräisenä päätöskilpailuna kaudella tai muutenkaan peruuntumisensa jälkeen.

F1:ssä taas Belgian Span kilpailu peruttiin kesän osalta ja ajettiin syksyllä. F3000-sarja jäi ajamaan myös kesällä peruttuun F1-kisaan jossa renkaat kuluivat melko vaarallisen oloisesti huolimatta paljon hitaammista autoista F3000-sarjassa verrattuna F1:siin.

Tuleviin viesteihin laitan lisää tietoja vertailujen osalta vuosilta 1986-1989 F1:n ja F3000-sarjan osalta ja näihin laitan tiedossani olevat nopeimmat vertailukierrokset niin paalupaikan kuin kisan nopeimpienkin kierrosten pohjalta niiltä radoilta miltä ne järkevästi olivat saatavissa ja erikoismainintoina tulevat vuoden 1985 osalta Nürburgringin 1985 F3000-kilpailun aika-ajo joka ehdittiin ajaa vaikka jääkylmä vesisade ja jopa räntäsade onneksi nopeasti sulavana lumensa osalta hankaloitti sen läpivientiä radan pintaan muodostuneen jäänkin ohella ennen pitkää ja tämän lisäksi Span 1985 kesäkisan ajat:

1985 Silverstone

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Keke Rosberg 1.05.591

Virallisen Harjoituksen hitain aika: Stefan Bellof 1.16.596 (Bellofin aika perjantaina oli 1.17.009 ja koko viikonlopun hitain aika oli Jonathan Palmerilla perjantaina 1.17.856 ja hänen lauantain aikansa oli 1.13.713.)

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 1.09.886

Kilpailun hitain nopea kierros: Stefan Johansson 2.31.135 hajonneella autolla ja muutoin Teo Fabi 1.18.250

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Michel Ferte 1.17.920

Kilpailun nopein kierros: John Nielsen 1.27.640

1985 Estoril

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Ayrton Senna 1.21.007

Virallisen Harjoituksen hitain aika: Piercarlo Ghinzani 1.30.855 (Ghinzani ei ajanut lauantaina lainkaan ja perjantaina hitaampi aika oli Manfred Winkelhockilla jonka aika oli 1.34.876 ja lauantaina hänen aikansa oli 1.28.596 ja Keke Rosbergilla oli erittäin nimellinen auton hajoamisesta johtunut aika 15.59.178...)

Kilpailun nopein kierros: Ayrton Senna 1.44.121

Kilpailun hitain nopein kierros: Jonathan Palmer 2.55.894 kolarivahingosta johtuen ja muutoin Pierluigi Martini 1.56.040

Estorilissa ajettiin kilpailun aikana kaatosateessa joten eroakin on siis F1:n ja F3000-auton välillä niistä johtuen. F3000-sarjan autoilla ajettiin samana päivänä kuin F1:ssä joko aivan aamusta tai viimeistään lähes iltakilpailuna F1:n jälkeen kun järkyttävä F1-kisaa vaivannut kaatosade oli loppunut rata-alueelta.

Toisaalta F3000-sarjan kilpailu saatettiin ajaa myös lauantaina heti F1:n Virallisen Harjoituksen jälkeenkin ja aivan varma asiasta en ole koska eri lähteissä kilpailun on sanottu ajetun lauantaina aikanaan ja toisissa lähteissä taas sunnuntaina joko erittäin varhain aamulla ennen järkyttävää kaatosadetta ja jopa jo ennen F1:n Warm-Upia tai sitten ennen auringonlaskua ja pimeäntuloa heti sateen lakattua myöhäisiltapäivällä tai alkuillasta aikanaan:

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Mike Thackwell 1.30.180

Kilpailun nopein kierros: Mike Thackwell 1.30.306

1985 Österreichring

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Alain Prost 1.25.490

Virallisen Harjoituksen hitain aika: Pierluigi Martini 1.36.765 (Kilpailuviikonlopun hitain aika lauantaina ja kaikkiaan muutenkin oli Teo Fabin 11.12.639 nimellisesti laskettuna ja muutoin hitain aika oli Huub Rothengatterin lauantaiaika 1.58.090. Rothengatterin perjantaiaika tosin oli 1.35.329. Martin Brundle karsiutui kilpailusta poliittisen pelin seurauksena ja hänen aikansa olivat 1.39.247 perjantaina ja 1.37.317 lauantaina. Martinilla oli perjantaina nimellinen aika 10.36.417.)

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 1.29.241

Kilpailun hitain nopein kierros: Pierluigi Martini 1.38.727

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Christian Danner 1.39.780

Kilpailun nopein kierros: Mike Thackwell 1.42.244

1985 Zandvoort

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Nelson Piquet 1.11.074

Hitain aika Virallisissa Harjoituksissa: Huub Rothengatter 1.19.410 (Hitain aika koko viikonlopulta oli Pierluigi Martinin ajama lauantain vesikelin aika 1.38.227. Nopein sadeaika oli Alain Prostin 1.29.507. Kenny Acheson karsiutui poliittisen pelin seurauksena kilpailusta perjantain ajallaan 1.20.429 joka jäi ainoaksi koska vesisateessa lauantaina ei ollut mahdollisuutta parantaa.)

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 1.16.538

Kilpailun hitaimmat nopeimmat kierrokset: Riccardo Patrese 2.11.271 teknisestä viasta kärsivänä kuten myös ensimmäisellä kierroksella keskeyttänyt Eddie Cheever ajalla 1.50.408 ja Pierluigi Martini ajalla 1.41.482 joista viime mainittu ainakin osassa lähteitä keskeytti selvän ajovirheen seurauksena. Hitain nopein mies muutoin radalla oli kotiyleisön suosikki Huub Rothengatter ajalla 1.23.102 kilpailussa.

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Chrstian Danner 1.21.450

Kilpailun nopein kierros: Christian Danner 1.23.645

Seuraavaksi tulevatkin vielä Spa-Francorchampsin erikoiset Viralliset Harjoitukset ja pelkät kilpailuvertailut vain syksyn kilpailun ja kesän F3000-kilpailun kesken koska F1:ssä ei kesällä ajettu ja lisäksi vielä pelkästään Nürburgringin vertailu Virallisten Harjoitusten kesken koska kilpailua F3000-sarjassa ei voitu ajaa lumisateen takia kun hädin tuskin oli kyetty ajamaan sarjan omaa Virallista Harjoitustakaan sääolosuhteiden takia:

1985 Spa-Francorchamps Kesän F1-kilpailun Virallinen Harjoitus

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Michele Alboreto 1.56.046

Hitain aika Virallisessa Harjoituksessa: Pierluigi Martini 2.12.279

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Michel Ferte 2.11.930

Kilpailun nopein kierros: Mike Thackwell 2.26.769 jo todella murentuvalla ja hengenvaarallisella radalla oli aikamoinen taidonnäyte kun muut alkoivat ajella hitaimmillaan reilusti kolmattakin minuuttia hitaampia kierrosaikoja kyseisellä radalla.

1985 Spa-Francorchamps

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Alain Prost 1.55.306

Virallisen Harjoituksen hitain aika: Pierluigi Martini 2.06.007 (Viikonlopun hitain aika muutoin oli Christian Dannerilla lauantaina 2.07.046 ja muutoin hänen aikansa oli 2.05.059.)

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 2.01.730

Kilpailun hitain nopein kierros: Michele Alboreto 2.30.110 teknisistä vioista kärsivänä ja kilpailun muuten hitain nopein kierros oli Huub Rothengatterin 2.19.005 ja tämä oli siis myös sen jälkeen kun rata kuivui kaikkiaan kilpailun aikana. Kuriositeettina toiseksi hitain mies nopeitten kierrosten saralla muuten ilman teknisiä vikoja eli Pierluigi Martini ajoi nopeimmillaan kisapäivänä ajan 2.15.557.

1985 Nürburgring

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Teo Fabi 1.17.429

Virallisen Harjoituksen hitain aika: Pierluigi Martini 1.40.506 (Kilpailuviikonlopun hitain kokonaisaika oli Stefan Bellofin erittäin nimellinen lauantain aika 14.04.270 teknisen vian vuoksi ja muutoin lauantaina satoi vettä. Nopein sadeaika oli Elio de Angeliksen 1.29.714 ja hitain sadeaika oli Thierry Boutsenin 1.54.674. Hitain kuivan kelin aika oli Martin Brundlen 1.27.621.)

Kilpailun nopein kierros: Niki Lauda 1.22.806

Kilpailun hitain nopein kierros: Jonathan Palmer 1.30.543

1985 Nürburgring Kevään F3000-kilpailun Virallinen Harjoitus

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Mike Thackwell 1.28.470

F3000-sarjan kilpailu peruttiin lumentulon takia ja Thackwell ehti saada Virallisen Harjoituksen parhaan aikansa vain juuri ennen olosuhteiden muuttumista pahempaan päin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1986 vertailua F1:n ja F3000-luokan väliltä tulee seuraavaksi tässä 30 vuoden takaa jolloin vertailukelpoisia kilpailuja ei ajettu kuin vain kolme kappaletta kaudella Imolassa, Spa-Francorchampsissa ja Österreichringillä. Imolan kilpailu F3000-luokassa nimettiin kansainvälisessä mediassa ja muutenkin sinä vuonna menehtyneen Elio de Angelisin muiston mukaan. Trofeo Elio de Angelis-kilpailu F3000-sarjasta ajettiin 8.6.1986 ja se oli sen kauden viides osakilpailu.

Tässä kuitenkin vertailua itse luokkien väliltä tuttuun tapaan:

1986 Spa-Francorchamps

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Nelson Piquet 1.54.331

Hitain aika Virallisessa Harjoituksessa: Christian Danner 2.06.219 (Hitain aika viikonloppuna oli lauantaina Piercarlo Ghinzanin teknisen vian aika 3.38.767 ja muutoin hitain aika perjantainakin oli Dannerin aika 2.09.465 ja lisäksi Ghinzanin oma perjantain aika oli 2.05.092.)

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 1.59.282

Kilpailun hitaimmat nopeimmat kierrokset: Christian Danner 2.34.035 ja Piercarlo Ghinzani 2.17.068 moottorivaurioiden takia ja muutoin hitain kierrosaika oli Huub Rothengatterin 2.08.018

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Philippe Alliot 2.09.870

Kilpailun nopein kierros: John Nielsen 2.11.139

1986 Imola

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Ayrton Senna 1.25.050

Hitain aika Virallisessa Harjoituksessa: Piercarlo Ghinzani 1.34.461 (Hitain aika muutoin viikonloppuna oli Huub Rothengatterin perjantaina ajettu aika 1.40.903, mutta hän paransi aikaansa lauantaina aikaan 1.31.953.

Kilpailun nopein kierros: Nelson Piquet 1.28.667

Kilpailun hitain nopein kierros: Huub Rothengatter 1.36.263

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Ivan Capelli 1.39.250

Kilpailun nopein kierros: Michel Ferte 1.39.600

Österreichring 1986

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Teo Fabi 1.23.549

Hitain aika Virallisessa Harjoituksessa: Allen Berg 1.36.150 (Viikonlopun hitain aika muutoin oli Huub Rothengatterin 2.21.202 joka ajettiin perjantaina. Lauantaina Rothengatterin aika oli 1.32.512.)

Kilpailun nopein kierros: Gerhard Berger 1.29.444

Kilpailun hitain nopein kierros: Riccardo Patrese 1.46.938 teknisen vian takia ja muutoin Piercarlo Ghinzani 1.39.607

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: John Nielsen 1.40.527

Kilpailun nopein kierros: John Nielsen 1.42.704
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1987 F1:n ja F3000-sarjan vertailua tulee seuraavaksi tässä:

Silverstone 1987

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Nelson Piquet 1.07.110

Hitain aika Virallisissa Harjoituksissa: Pascal Fabre 1.18.237 (Fabren perjantain aika oli 1.19.163.)

Kilpailun nopein kierros: Nigel Mansell 1.09.832

Kilpailun hitain nopein kierros: Christian Danner 1.19.848 (Kuriositeettina Fabren paras ja nopein ajama aika oli 1.19.784 ja se oli kisan toiseksi hitain kierrosaika ja aikaa Fabrelta tämänkin saavuttamiseen meni koko kilpailu omista ajamistaan kierroksissa siinä missä Danner keskeytti kuitenkin kilpailun ja se oli paljon puhuvaa...)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Roberto Moreno 1.19.080

Kilpailun nopein kierros: Roberto Moreno 1.20.660

1987 Spa-Francorchamps

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Nigel Mansell 1.52.026

Hitain aika Virallisissa Harjoituksissa: Alex Caffi 2.12.086 (Perjantaina Spassa satoi vettä ja nopein sadekelin aika Mansellilla oli 2.06.965 ja hitain sadeaika oli Pascal Fabren 2.26.498.)

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 1.57.153

Kilpailun hitain nopein kierros: Alessandro Nannini 2.17.571 teknisen vian johdosta ja muutoin Pascal Fabre 2.09.977

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Roberto Moreno 2.23.770

Kilpailun nopein kierros: Luis-Perez Sala 2.15.990

Mahdollisesti myös F3000-luokassa ainakin Virallisen Harjoituksen aikana satoi vettäkin.

1987 Imola

F1:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Ayrton Senna 1.25.826

Hitain aika Virallisissa Harjoituksissa: Gabriele Tarquini 1.43.446

Kilpailun nopein kierros: Teo Fabi 1.29.246

Kilpailun hitain nopein kierros: Gabriele Tarquini 1.40.126 ja muutoin jälleen Pascal Fabre 1.38.543

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttanut aika: Roberto Moreno 1.36.590 (Moreno olisi ajanut kovempaa F1-kuskeista kevään Imolan viikonloppuna Tarquinin lisäksi kuin Pascal Fabre ja Adrian Campos heidän pelkkiä perjantain aikojaan vertaillen. Fabren perjantain aika oli 1.39.747 ja Campoksen 1.41.520 ennen selviä parannuksia aikoihin 1.36.159 ja 1.31.818. Tarquini ei lauantaina ajanut lainkaan.)

Kilpailun nopein kierros: Gabriele Tarquini 1.38.290 (Tarquini ajoi siten kovempaa kuin Fabre F1-autolla. Täpärästi, mutta kuitenkin ajoi kovempaa ja selvemmin F3000-sarjan huipputallin autolla kuin ikälopulla ja jatkuvasti romuna olleella ja miehen oman F1-debyytin tarjonneella Osellallaan...)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1988 vertailua F1:n ja F3000-luokan välillä tulee seuraavaksi tässä viestissä. Automäärien kasvun johdosta F1:ssä kaudella 1988 suoritettiin pitkästä aikaa Esikarsinta ja varsinaista karsintaa sinänsä muutenkin ellei erikseen Monacon Aika-ajokarsintaa kilpailijoiden rajoitusvuosina sellaiseksi halunnut sinänsä laskea. Ja tietenkin aina koko ajan karsiutui kuljettajia mikäli ajajia oli aina liikaa kun milloin ruudukko saneli vaikka korkeintaan 27 kuljettajaa oli toisinaan nähty eri kilpailuissa myös vuosien 1982-1987 välillä.

Esikarsinnan pitämisestä omana sessionaan luovuttiin, mutta se suoritettiin kauden aikana aina ensimmäisessä Vapaassa Harjoituksessa viikonloppuna. Siten laitan tähän kilpailuun selvinneistä kuljettajista hitaimman ajan, lisäksi hitaimman tavallisen karsiutuneen kuljettajan ja Esikarsiutuneen kuljettajan ajan niistä kisoista missä 1988 yleensä minkäänlainen Esikarsinta kyettiin edes suorittamaan koska kyseisillä kausilla ei aina ollut edes Esikarsintaa johtuen tiettyjen kuljettajien joutumisesta usein suljetuksi kilpailuviikonlopulta jo ennen koko tilannettakaan:

1988 Jerez

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.24.067

Hitain Virallisen Harjoituksen aika selviytyneistä kuljettajista: Stefano Modena 1.27.977

Hitain karsiutuneen kuljettajan aika: Piercarlo Ghinzani 1.29.503

Esikarsiutuneen kuljettajan aika: Gabriele Tarquini 1.30.459

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 1.27.845

Kilpailun hitain nopein kierros: Jonathan Palmer 1.32.315

F1-viikonlopun hitain muu aika kaikkiaan oli Oscar Larraurin perjantain Virallisen Harjoituksen aika 1.31.366.

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Johnny Herbert 1.32.850

Kilpailun nopein kierros: Michel Trolle 1.37.090

1988 Silverstone

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Gerhard Berger 1.10.133

Hitain Virallisen Harjoituksen aika selviytyneistä kuljettajista: Nicola Larini 1.15.527

Hitain karsiutuneen kuljettajan aika: Bernd Schneider 1.18.010

Esikarsiutuneen kuljettajan aika: Gabriele Tarquini 1.17.028

F1:ssä kilpailu ajettiin sateessa joten aikavertailu on siten hieman erilaisempi F3000-luokkaan nähden. Koko viikonlopun hitain aika muutoin oli Bernd Schneiderin perjantain aika 1.19.078 Virallisessa Harjoituksessa.

Kilpailun nopein kierros: Nigel Mansell 1.23.308

Kilpailun hitaimmat nopeimmat kierrokset: Jonathan Palmer 1.32.972, Philippe Streiff 1.31.315, Andrea de Cesaris 1.31.101 teknisten vikojen takia, Alain Prost luovutti erikoisesti kilpailun kesken ajettuaan jatkuvasti märässä kelissä toinen toistaan huonompia aikoja ajaen vain lopulta parhaimmaksi ajakseen 1.27.456 ja muutoin hitain mies radalla oli sateella ajetussa kilpailussa ilman mitään todellisia erikoisuuksia tai ongelmia Rene Arnoux omalla nopeimmalla ajallaan 1.27.117.

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Bertrand Gachot 1.19.610

Kilpailun nopein kierros: Roberto Moreno 1.19.700

1988 Monza

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.25.974

Hitain Virallisen Harjoituksen aika selviytyneistä kuljettajista: Julian Bailey 1.32.290

Hitain karsiutuneen kuljettajan aika: Stefano Modena 1.33.226

Esikarsiutuneen kuljettajan aika: Oscar Larrauri 1.34.044

Kilpailun nopein kierros: Michele Alboreto 1.29.070

Kilpailun hitain nopein kierros: Nicola Larini 1.38.570 auton vaurioiden johdosta ja muutoin Luis-Perez Sala 1.35.020

F1-viikonlopun hitain aika muutoin oli Gabriele Tarquinin aika lauantain Virallisissa Harjoituksissa joka oli 1.35.805. Tarquinin oma perjantain aika oli 1.32.829.

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Roberto Moreno 1.37.220

Kilpailun nopein kierros: Johnny Herbert 1.38.120
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Ja laitan tähän vielä kaiken päätteeksi vuoden 1989 F1:n ja F3000:n vertailua keskenään sinä vuonna niiltä radoilta mille vertailu oli mahdollista. Vuonna 1989 Esikarsinta palasi lopullisen selvänä lajiin täysin omaksi sessiokseen erilleen muista sessioista viikonloppuna pois lukien tietenkin myös vielä uusien ratojen varalta mahdollista ja sääntöjen sallimaa Tutustumisharjoitusta joka ajettiin aina vielä ennen mahdollista Esikarsintaa silloin kun se ajettiin tai poikkeuksellisesti myös jopa sen Esikarsinnan jälkeen mikäli se oleellisesti viivästyi tai olisi viivästynyt muutoin syystä tai toisesta.

Tässä kuitenkin vertailut johon tulee nyt hieman lisää eri aikoja:

Silverstone 1989

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.09.099

Hitain kilpailuun mukaan selviytyneen kuljettajan aika: Emanuele Pirro 1.13.148

Hitain aika aika-ajossa karsiutuneista kuljettajista: Christian Danner 1.15.387

Esikarsinnan hitain aika: Volker Weidler 1.15.096

Kilpailun nopein kierros: Nigel Mansell 1.12.017

Kilpailun hitain nopein kierros: Roberto Moreno 1.20.498 ennen moottorin hajoamista ja muutoin hitain nopein kierros varsinaisesti oli Nicola Larinin 1.16.901 koska Andrea de Cesariksen 1.18.076 oli myös miehen nopein ennen moottorin hajoamista pitkän moottorivaurion seurauksena.

Kilpailuviikonlopun muutoin hitain aika oli Christian Dannerin lauantain aika-ajon 1.15.394. Esikarsinnan muista karsiutuneista kuljettajista olisivat omalla ajoillaan kilpailuun ajamalla samat aika-ajoissa päässeet Stefan Johansson, Alex Caffi ja Gregor Foitek.

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Philippe Favre 1.17.410

Kilpailun nopein kierros: Philippe Favre 1.20.190

1989 Jerez

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.20.291

Hitain kilpailuun mukaan selviytyneen kuljettajan aika: Mauricio Gugelmin 1.24.707

Hitain aika aika-ajossa karsiutuneista kuljettajista: Gregor Foitek 1.29.226 (Foitek ei tosin ehtinyt ajaa perjantaina lainkaan siinä missä Pierre-Henri Raphanel ehti ajaa perjantaina edes ajan 1.28.311 tauluun ennen lauantain parannusta aikaan 1.25.443. Foitekin ajama nopein aika ja ainoa aika oli kilpailuviikonlopun hitain. Todennäköisesti isommalla ajomäärällä Foitek olisi parantunut ilman muuta aikaansa, mutta ei välttämättä olisi ollut nopeampi kuin Raphanel tai tuskin ainakaan mitenkään erityisen paljon nopeampi.

Toisaalta oli pääsemässä juuri ja juuri ehkä kilpailuun kun häneltä petti muistaakseni takasiiveke ja siitä tuli kolari mikä järkytti muutenkin erittäin vaivautuneesti pikahälytyksellä ja muutoinkin rahasäkin kanssa liikkunutta Foitekia niin, että hän lähti tallista heti viikonlopun jälkeen.)

Esikarsinnan hitain aika: Enrico Bertaggia 1.27.236

Esikarsiutuneista kuljettajista kilpailuun ei olisi päässyt yksikään lauantain aikoihin verraten, mutta perjantain aikoihin verrattuna Gabriele Tarquini, Stefan Johansson, Roberto Moreno, Michele Alboreto, Bernd Schneider ja Yannick Dalmas olisivat päässeet mukaan kilpailuun mikäli lähtöruudukko sinänsä olisi perjantain aika-ajon ajoilla päätetty ja heidän Esikarsinnassa ajamansa ajat niihin olisivat kelvanneet.

Kilpailun nopein kierros: Ayrton Senna 1.25.779

Kilpailun hitain nopein kierros: Piercarlo Ghinzani 1.31.570

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Eric Bernard 1.31.840

Kilpailun nopein kierros: Eric Bernard 1.34.790

1989 Spa-Francorchamps

F1:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Ayrton Senna 1.50.867

Hitain kilpailuun mukaan selviytyneen kuljettajan aika: Olivier Grouillard 1.57.027

Hitain aika aika-ajossa karsiutuneista kuljettajista: Pierre-Henri Raphanel 2.02.937

Esikarsinnan hitain aika: Enrico Bertaggia 2.21.709 (Mahdollisesti Bertaggia kärsi teknisestä viasta tai ehkä jopa sateesta ja muutoin hitain aika Esikarsinnassa oli Gregor Foitekilla 2.02.767.)

Esikarsinnan aikoja aika-ajoon verraten vain Stefan Johansson olisi Esikarsinnan nopeimpana muutoin päässyt aika-ajoon tai kilpailuun mikäli ne olisivat olleet vertailukelpoisia aika-ajoon. Esikarsiutuneet muut kuljettajat sääntöjen mukaista neljää aika-ajoon selviytynyttä ajajaa huomioimatta olisivat jääneet kilpailusta myös hyvin helposti rannalle niillä ajoillaan mitä he kulloinkin ajoivat. Viikonloppuna perjantaina aika-ajo meni sadekelin ajeluksi jolloin sateella nopeimman ajan sai Gerhard Berger ajalla 2.11.101.

Se oli aika josta jopa Ayrton Senna oli ällistynyt hänen ajettuaan aivan äärirajoilla ajan 2.11.171 ja jäätyään silti toiseksi. Hitain sadeaika oli Pierre-Henri Raphanellilla jonka aika oli 2.21.180 ja Martin Brundle oli pääsemässä mukaan kilpailuun sadekelin ajallaan 2.18.663.

Kilpailu Span radalla ajettiin vesisateessa joten tästäkin eroa tulee kun vertaa F3000-sarjaan joskin senkin kilpailussa ja aika-ajossa saattoi sataa vettä. Ainakin aika-ajossa jos ei itse kilpailussa.

Kilpailun nopein kierros: Alain Prost 2.11.571

Kilpailun hitain nopein kierros: Stefano Modena 2.31.976 (Kilpailun aikana Brabhamit olivat poikkeuksetta omien teknisten vikojensa osalta muutoinkin huonoimmat sadeautot radalla hieman kaikilla kierrosaikojen mittapuulla mitattuna. Sen sijaan melko hyviä keskikastin sadeautoja olivat Benettonit, Arrowsit, Lola-Larrousset, Marchit ja Onyxit. Lotukset olisivat mahdollisesti olleet selviytyessään mukaan melko hyviä sadeautoja, mutta onneton viikonloppu Spassa kuivalla kelillä varmisti tuplakarsiutumisen eikä mahdollinen sadeajokaan olisi välttämättä mikään täydellinen riemuvoitto ollut.

Toisaalta taas Team Lotuksen loppuvuosina se nimenomaan saattoi monesti olla surkeimpia kuivan kelin auton talleja etenkin mitä enemmän loppuaan kohti se meni, mutta joskus jopa erinomainen pelkällä sadekelillä.)

F3000:

Paalupaikkaan oikeuttava aika: Erik Comas 2.22.350

Kilpailun nopein kierros: Erik Comas 2.11.450
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9179
Sadekelissä hitaimmat ajat nimellisesti teknisen vian tai jonkun muun ihmesyyn takia olivat sinänsä Mark Blundellilla ja Pedro Dinizillä. Blundellin aika lauantaina oli 56.10.060 ja Pedro Dinizin aika lauantaina oli 5.51.829. Perjantaina Andrea Montermini ja Mika Salo eivät saaneet aikaa lainkaan.
Tuohon aikaan toimittiin kaiketi niin, että jokaiselle kuskille lähti kello pyörimään siitä hetkestä, kun aika-ajo alkoi. Näin sitten kuskit saivat muodollisen kierrosajan sen jälkeen, kun olivat ensin ajaneet lämmittelykierroksen joko aloittaen nopean kierroksen sen jälkeen tai palaten suoraan varikolle. Näin syntyivät nuo ajat, mitkä ovat yllä esimerkkinä.

Mark Blundellin ulosajot Japanissa 1995 (ensin perjantain aika-ajoissa ensimmäisellä nopealla kiekalla, sitten lauantain harjoituksissa) johtivat siihen, että miehen lähtöruudukon perälle laittanut aika oli 16.42,640. Keskinopeus hieman päälle 21 km/h.
 
Ylös