F1:n Testikuljettajista asiaa vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan tällainen toikki pystyyn kun en sopivaa sijoituskohdetta oikein löytänyt tälle tietomäärälle muutenkaan...

Joka tapauksessa McLarenilla eräs juuri uransa lopettanut testikuljettaja Jonathan Palmer oli vuonna 1990 varsin tärkeä jäsen tallissa vaikkakin toimi enimmäkseen autonkehityksen puolella ja aina ei ollut paljonkaan testiaikaa. Palmer ajoi ainakin tiettävästi seuraavat suurtestit yhdessä Ayrton Sennan ja Gerhard Bergerin kanssa vuosina 1990-1992:

Elokuu 1990: Monzan f1-testeissä Goodyearin toimesta rengastestiä.

Lokakuu 1990: Chobhamin pienellä testiradalla yhdessä Ayrton Sennan ja Gerhard Bergerin kanssa hän testasi asiaa joista vain kourallinen ihmisiä tiesi sillä hetkellä. McLaren käytti nimittäin MP4/5B-automallissaan prototyyppinä ensimmäistä kertaa puoliautomaattista vaihdelaatikkoa ja V12-moottoria Hondan osalta.

Elokuu 1991: Ajoi Sennan ja Bergerin kanssa Hondan V12-moottorin viidennen kehitysmallin testiä Silverstonessa ja sittemmin myös tallien suurtesteissä.

Toukokuu 1992: Lurcy-Levisin radalla ajoi Sennan ja Bergerin kanssa ns. Kranaattimoottorin testejä. Senna yritti tuon testin aikana kiirehtiä kehitystyötä tallin suuntaan ja siitä ei Ron Dennis pitänyt. Sen sijaan Dennis jakoi vilpitöntä kiitosta ja palautetta Palmerin suuntaan. Senna oli myöhemmin suu vinossa kun Dennis vitsaili Palmerin suuntaan, että haluaisiko britti kenties vielä ajaa McLarenia kaudella 1993?:D

Joitakin muitakin kertoja Palmer testasi autoa McLarenilla ja olihan Palmer ollut myös Williamsin testikuljettaja vuosina 1981-1983 ja rajoitetusti Hondan pyynnöstä myös kaudella 1984.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuonna 1976 Chris Amon ei varsinaisesti testannut tai ollut tallin testikuljettaja minnekään suuntaan, mutta vuoden 1977 Ensignin suunnitelmia varten hänen osuuttaan kaivattiin. Mo Nunnille oli siinä vaiheessa tulossa isoa tukea Hollannista ja Boy Hayjelta. Ikävä kyllä Hayje ei ollut testannut autoaan ennen yrityksiä. Siksi Amoniin otettiin yhteyttä ja luvattiin suuri palkkio mikäli hän auttaisi säätämään autoa Hayjen piikkiin. Lopulta Amon suostui tarjoukseen, mutta ihme kyllä kieltäytyi tarjotusta palkkiosta. Hänelle riitti vain matkakulujen korvaus. Se kertoi jo hyvin siitä miten lähellä uran loppua Amon tuolloin oli. Lopulta Amon teki palveluksen Hayjelle ja auttoi miestä testauksessa Zandvoortissa pidetyissä yksityistesteissä. Paikalla olivat ainoastaan Ensignin tärkeimmät mekaanikot ja kuljettajat itse.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
McLaren veti kaudella 1991 vanhalla Zandvoortin radalla varsin mielenkiintoisen mainoskampanjan. Marlboron toimistosta ja Ron Dennisiltä oli tullut kehoitus Jonathan Palmerille lähteä näytösajoon Hollantiin Zandvoortiin toimimaan Marlboron rahoittamien nuorten kuljettajien ohjaajana ja esimiehenä. Palmer toimi Formula 3-luokan kuljettajien eräänlaisena opettajana. Valitettavasti Hollantiin tehty mainoskampanja vaikutti silmämääräisesti varsin turhalta reissulta. Tosin Palmer sai taas ylimääräisen testisession ja samalla erään Huub Rothengatterin huomio kiinnittyi erääseen tiettyyn nuoreen mieheen ja häneen isäänsä siellä.

Sen tarinan sitten monet jo tietävätkin.:wink:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kosuke Matsuura testasi kaudella 2002 BAR:in autolla ainakin 15.12 sinä vuonna käydyissä talvitesteisssä. Sunnuntaina ajetuissa testeissä Matsuura sai kasaan 37 kierrosta ja paras aika oli 1.23.162. Vertailun vuoksi koko testien nopein oli Kimi Räikkösen ajama 1.19.774 aika 14.12 lauantaina ajetuissa testeissä. BAR:in Anthony Davidson ajoi ajat 1.20.304 lauantaina ja 1.21.804 sunnuntaina. Matsuuralle piti olla tiedossa hitaudesta huolimatta lisää maksutestejä Jereziin ja Barcelonaan, mutta lopputulos ei tainnut päättyä japanilaisen kannalta hyvin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan seuraavaksi Yuichi Wakisakan eli japanilaisen Jordan-kuljettajan maksutestistä kaudelta 1998 juttua ja tuloksia. Benettonin autot menestyivät Barcelonan radalla 30.4 sinä vuonna ajetuissa testeissä varsin hyvin. Tuloksista erottuu nopein aika ja ajetut kierrokset testissä.

Tässä tuloksia niistä:

Alex Wurz Benetton 1'22.490 88
David Coulthard McLaren 1'22.840 78
Mika Hakkinen McLaren 1'22.880 58
Michael Schumacher Ferrari 1'23.190 85
Damon Hill Jordan 1'23.490 64
Rubens Barrichello Stewart 1'23.710 56
Eddie Irvine Ferrari 1'23.830 28
Johnny Herbert Sauber 1'24.190 37
Jacques Villeneuve Williams 1'24.520 56
Toranosuke Takagi Tyrrell 1'24.590 84
Jan Magnussen Stewart 1'24.660 57
Jean Alesi Sauber 1'25.290 01
Esteban Tuero Minardi 1'25.330 09
Shinji Nakano Minardi 1'25.450 40
Laurent Redon Minardi 1'25.570 26
Jarno Trulli Prost 1'25.770 22
Yuichi Wakisaka Jordan 1'25.950 44
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Seuraavaksi laitan lisää Kosuke Matsuuran kaudella 2002 ajamia lisätestejä ja niiden aikoja. Testipaikka oli Jerez. Näissä testeissä mukana oli kaikkiaan 7 kuljettajaa ja Matsuura oli yksi heistä:

1. Anthony Davidson BAR 1.21.262 64

2. Mark Webber Jaguar 1.21.549 48

3. Sebastien Bourdais Renault 1.21.750 38

4. Fernando Alonso Renault 1.21.893 17

5. Franck Montagny Renault 1.22.153 33

6. Kosuke Matsuura BAR 1.23.149 32

7. Antonio Pizzonia Jaguar 1.23.615 16
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Seuraavan päivän testeissä sijat paranivat lähinnä Alonson osalta. Muut kuljettajat pysyivät samoilla sijoilla. Tässä aikoja:

1. Anthony Davidson BAR 1.21.254 78

2. Mark Webber Jaguar 1.21.551 53

3. Fernando Alonso Renault 1.21.635 19

4. Sebastien Bourdais Renault 1.21.754 46

5. Franck Montagny Renault 1.22.159 33

6. Kosuke Matsuura BAR 1.23.154 44

7. Antonio Pizzonia Jaguar 1.23.624 17
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Marraskuussa 1984 Johnny Dumfriesin ura tuntui menneen ensin pilalle. Hän oli yllättäen kaiken kohun ja toivon jälkeen saanut Lotuksen tallipaikan 1985 sijaan potkut koko tallin testijoukkueesta. Nigel Mansellin ja Peter Warrin huonojen välien takia Dumfries oli ollut asemassa saada itselleen kisakuljettajan paikan kesken kauden 1984 Lotukselta tai ainakin lähellä saada paikan kolmannesta autosta. Äkkipotkuista ei ehtinyt kulua paljoakaan aikaa kun Ron Dennis itse soitti hänelle ja tarjosi hänelle testiä Silverstonessa.

Se oli palkinto Dumfriesin voittamasta Marlboron F3-mestaruudesta ja samalla myös mittatikku mahdollista kauden 1985 McLarenin testipaikkaa varten. Vaikka kaikki meni aluksi nuottien mukaan niin lopulta kaikki meni piloille. Vesisade iski Silverstonen radalle ja sotki McLaren-testin kokonaan. Dumfries ajoi 23 kierrosta testeissä, paras aika meni sateen takia 1.25.090:aan ja lisäksi Dumfries vielä pyörähti kerran ennen testin päätöstä. Harkinnan jälkeen Dennis ei lopulta ottanut Dumfriesin kaltaista kuljettajaa talliinsa. Dumfries sai kuitenkin testipaikan Ferrarille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Jordanin kakkostestaajana kaudella 1994 ja kaudella 1993 Thierry Boutsenin uran loppumisen takia rattiin ollut Vittorio Zoboli oli tyytyväinen, mutta samalla erittäin pettynyt myöhemmin saatuaan mahdollisuuden Estorilissa ajettuihin testeihin syyskuussa 1994. Zobolin testi oli tavallaan alusta asti piloilla jo senkin takia, että se oli hänen ensimmäinen isompi testiajo vuoteen ja yhteensä ennen testiä hän oli ajanut f1-autolla testejä vain 53 vaivaista kierrosta ja lisäksi vielä Bolognan erillisessä f1-ajossa sarjan ulkopuolella.

Lopulta Zoboli olisi ollut hyvin kelvoton vaihtoehto korvaavaksi kuljettajaksi myös ykköstestaajan ollessa jostain syystä estynyt hoitamasta tehtäviään. Estorilin testeissä Zoboli Rubens Barrichellosta peräti kahdeksan sekuntia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan seuraavaksi sitten joitakin parhaimpia aikoja Barcelonan radan testeistä kaudelta 1998. Isompia testijaksoja ajettiin ainakin 16-20.2.1998 Barcelonan radalla. Tässä niistä nopeimpia tietämiäni aikoja eri kuljettajien osalta eri päivinä:

Maanantai 16.2.1998

1. David Coulthard McLaren 1.21.580 57 kierrosta

2. Johnny Herbert Sauber 1.24.800 15 kierrosta

3. Jan Magnussen Stewart 1.24.850 26 kierrosta (Magnussenin kohdalla paras aika koko testien ajalta.)

4. Ricardo Rosset Tyrrell 1.24.870 40 kierrosta

5. Jean Alesi Sauber 1.25.580 14 kierrosta

Tiistai 17.2.1998

1. David Coulthard McLaren 1.21.490 119 kierrosta (Coulthardin kohdalla paras aika koko testien ajalta.)

2. Jean Alesi Sauber 1.23.190 55 kierrosta

Jaettu kolmas sija Toranosuke Takagi Tyrrell ja Johnny Herbert Sauber 1.24.070. Takagi ajoi 69 kierrosta ja Herbert 51 kierrosta.

5. Jan Magnussen Stewart 1.25.830 9 kierrosta.

Keskiviikko 18.2.1998

1. Mika Häkkinen McLaren 1.21.670 70 kierrosta

2. Toranosuke Takagi Tyrrell 1.22.900 78 kierrosta (Takagin osalta paras aika koko testien ajalta.)

3. Johnny Herbert Sauber 1.23.550 50 kierrosta

4. Ralf Schumacher Jordan 1.24.460 55 kierrosta

5. Jean Alesi Sauber 1.24.960 32 kierrosta

6. Damon Hill Jordan 1.24.970 50 kierrosta

7. Rubens Barrichello Stewart 1.25.930 35 kierrosta (Barrichellon osalta paras aika koko testien ajalta.)

Torstai 19.2.1998

1. Mika Häkkinen McLaren 1.21.410 48 kierrosta

2. Damon Hill Jordan 1.22.110 39 kierrosta (Hillin osalta paras aika koko testien ajalta.)

3. David Coulthard McLaren 1.22.300 8 kierrosta

4. Ralf Schumacher Jordan 1.22.470 55 kierrosta (Schumacherin osalta paras aika koko testien ajalta.)

5. Johnny Herbert Sauber 1.22.840 46 kierrosta (Herbertin osalta paras aika koko testien ajalta.)

6. Riccardo Rosset Tyrrell 1.24.420 82 kierrosta (Rossetin osalta paras aika koko testien ajalta.)

7. Jean Alesi Sauber 1.25.380 9 kierrosta

8. Juichi Wakisaka Jordan 1.29.790 11 kierrosta (Wakisakan oma paras aika sillä tuolloin hän ensimmäistä kertaa ylipäänsä ajoi f1-autoa poislukien ymmärrettävää lisenssitestiä.)

Perjantai 20.2.1998

1. Mika Häkkinen McLaren 1.21.300 84 kierrosta (Häkkisen osalta koko testien nopein aika ja suomalaisen oma paras aika muutenkin.)

2. David Coulthard McLaren 1.21.840 64 kierrosta

3. Damon Hill Jordan 1.22.570 64 kierrosta

4. Ralf Schumacher Jordan 1.22.600 68 kierrosta

5. Johnny Herbert Sauber 1.22.980 25 kierrosta

6. Jean Alesi Sauber 1.23.060 70 kierrosta (Alesin osalta koko testien nopein aika.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Paul Ricardin radalla vuonna 1994 Larrousse-talli kävi Emmanuel Clericon ja Hideki Nodan osalta keskustelua tallipaikasta loppukaudella. Talli oli rahavaikeuksissa ja tarvitsi rahaa, mutta myös nopeutta. Tällä kertaa ei nopeus auttanut. Näyttöajossa Clericon nopein aika oli 1.07.720 ja Nodan aika oli 1.08.110. Nopeuden olisi pitänyt ratkaista, mutta rahapussi ratkaisi asian Nodalle loppukaudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuoden 1979 lokakuussa Lotus piti sponsorinsa JPS:n vaatimuksesta suurtestin josta olen aiemminkin puhunut lähinnä palkkajuttujen puolella. Rick Mearsin ohella testien nimekkäimmät kieltäytyjät olivat Mike Thackwell, Richard Dallest ja Alain Prost.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laurent Aiello oli aikanaan Jordanin testikuljettaja kaudella 1995. Aiello kuitenkin teki joitakin testejä jo ennen kautta 1995. 8.12.1994 hän testasi Eddie Irvinen kanssa Barcelonassa ja siitä vähän myöhemmin Estorilissa 15.12 samana vuonna. Barcelonassa Irvinen aika oli 1.24.100 ja Aiellon aika oli kaksi sekuntia hitaampi. Estorilissa Irvinen moottoriin tuli vika eikä hän päässyt ajamaan vara-autollaankaan teknisen vian takia. Lopulta Irvine luopui testistään ja hänen paikalleen tuli Rubens Barrichello. Barrichellon aika oli 1.20.060 ja Aiellon aika oli 1.26.070. Tulokset olivat varsin Aiellon kyvyistä siinä vaiheessa puhuvia, mutta Aiello oli kuitenkin vasta aloitteleva mies lajissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Vuonna 1986 Benetton järjesti joulukuussa 1986 testitilaisuuden jossa katsottiin Teo Fabille tallikaveria kaudeksi 1987. Suurtestissä Doningtonissa Benetton haki lähinnä kisasäätöjä ja kaikki testiajat yhtä Teo Fabin tekemää huippuaikaa lukuunottamatta tehtiin kisarenkailla ja kisamoottoreilla. Fabin tarkoitus oli toimia mittapuuna nuorisolle ja samalla myös testata itsekin tallin rajoittamatonta turboautoa viimeistä kertaa ennen kauden 1987 Fordin turbomoottoriauton testauksen pääsääntöistä aloittamista.

Fabin mukaan tulivat Emanuele Pirron, Andy Wallace, David Hunt ja Giovanna Amati. Amatin ei pitänyt alun perin olla mukana lainkaan testeissä, mutta sai paikan Roberto Ravaglian kieltäydyttyä tai oikeammin Ravaglia pakotettiin kieltäytymään testistä BMW:n tahdolta. Laitan seuraavaksi kuljettajien tekemiä aikoja testin osalta:

Teo Fabi: 1.23.040 kisamoottorilla ja kisasäädöillä ja 1.21.700 aika-ajobensoilla ja aika-ajomoottorilla.

Emanuele Pirro: 1.23.100

Andy Wallace: 1.23.800

David Hunt: 1.24.800

Giovanna Amati: 1.33.0 (Amati ajoi koko testin aikana vaivaiset kymmenen kierrosta ja vesisateen ja moottorivaurion takia ajoista ei tullut mitään.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Meksiko oli lähellä saada itselleen vuodeksi 1989 ainakin vähintään testimiehen ja ehkä kenties jopa kisakuljettajankin f1:siin. Miehen nimi oli Josele Garza. Garza oli pitkään kaudella 1988 neuvotellut kulisseissa Giancarlo Minardin kanssa pääsystä f1:siin ja lopulta tuotuaan 100 000 dollaria kehiin hän sai kuin saikin osallistua Minardin testiajoihin jotka suoritettiin Imolan suurtestin yhteydessä 2.9.1988. Garzalla ei tietenkään ollut Minardin tallista muutenkaan puhumatta mitään asiaa Nelson Piquetin testien kärkiajan vauhtiin joka oli 1.30.900.

Garzan lähin mittatikku oli siis tallikaveri Pierluigi Martinin tai ainakin Martinin tallikaveriksi herra Minardi hänet halusi kaudeksi 1989 mikäli sponsorit järjestyisivät. Garzan osalta suurtestit olivat hyvin murheelliset. Garzan paras aika oli 1.42.408 kun taas tallikaveri Martinin aika oli ensin 1.37.465 ja hetkeä myöhemmin 1.34.868. Garza oli selvästikin liian hidas, mutta toisaalta Garzalla oli muutenkin tiettyjä ongelmia. Garza kun oli yli 180 senttiä pitkä kaveri ja Minardin f1-auton ohjaamot olivat enemmän tehty Pierluigi Martinin tai hänen tallikaverinsa mittojen mukaan. Muutenkin Garzan jalat kärsivät kipeää ahtaassa ohjaamossa testien aikana ja Minardi yrittikin myöhemmin suunnitella erikoispitkää ja leveää autoa Garzan mahduttamiseksi sen rattiin. Säännöt olivat kuitenkin tiukkenemassa ohjaamon suhteen tulevina vuosina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Laitetaan seuraavaksi sitten tuloksia Silverstonen testeistä vuodelta 1981. Testien aikana testattiin myös BMW:n turbomoottoria ja vierailevana testitähtenä toimi BMW:n toimesta Marc Surer Brabhamilla. Surer kuitenkin ajoi Theodoren sopimuksensa mukaisesti myös varsinaista autoaan. Piquet ja Mansell testasivat myös talliensa eri autoja.

Tässä tuloksia:

Silverstone 25.6.1981 testit ennen Ranskan Grand Prixiä:

1.Nelson Piquet (Brabham BT49C Ford) 1.12.560
2.Didier Pironi (Ferrari 126 CK Turbo) 1.13.970
3.John Watson (McLaren MP4 Ford) 1.14.130
4.Alan Jones (Williams FW07 Ford) 1.14.240
5.Riccardo Patrese (Arrows Ford) 1.15.600
6.Nigel Mansell (Lotus 87 Ford) 1.16.740
7.Nigel Mansell (Lotus 88 Ford) 1.16.810
8.Marc Surer (Thedore Ford) 1.17.120
9.Derek Daly (March 811 Ford) 1.17.480
10.Slim Borgudd (ATS Ford) 1.17.860
11.Brian Henton (Toleman Hart Turbo) 1.17.900
12.Nelson Piquet (Brabham BT49 BMW Turbo) 1.26.220
13. Marc Surer (Brabham BT49 BMW Turbo) 1.30.000
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Gerhard Bergerin loukkaannuttua Cesare Fiorio halusi 1989 Monacoon kuljettajakseen muun muassa Nicola Larinin. Tuulimyllyt pauhasivat Ferrarilla sillä alustavasti talli vakuutti alkuhädän selvittyä Bergerin paranevan Monacoon. Sitten talli joutui paniikkiin ja pyysi Nicola Larinia Osellalta Ferrarin rattiin. Kaikkiaan Larini sai hieman erikoisesti ajaa Fioranossa kaikkiaan 210 kierrosta testiä ennen oletettua Monacon kisaa.

Enrico Bertaggiakin oli ehdolla Ferrarille, mutta Fiorio päätti lopulta antaa hänet Enzo Osellalle käyttöön mikäli Berger ei parantuisi Monacoon mennesä. Lopulta Larinin nopein Fioranon testijakson aika oli 1.07.130 ja se vakuutti Fiorion, mutta lopulta ei Larini päässyt ajamaan Ferrarille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Marraskuussa 1988 Jean-Louis Schlesser sai erääksi viimeisiksi tehtävikseen Williamsin testikuljettajana testata tallin Renault-moottorista testiautoa kautta 1989 varten. Schlesser ajoi marraskuun yhdeksäntenä ja kymmenentenä päivänä kaikkiaan 128 kierrosta joista ensimmäisenä päivänä 38 kierrosta ja toisena 90 kierrosta. Ensimmäisenä päivänä kaikki meni sateen takia pilalle, mutta toisena päivänä hän teki Williamsin testiautolla Paul Ricardin rataennätyksen. Ennätys oli 1.03.080 kun edellinen ennätys oli helmikuussa 1988 Thierry Boutsenin nimissä ollut aika 1.03.920.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Jean-Louis Schlesserillä ja Williamsilla ei kuitenkaan aina ollut onnellista testielämää. Frank Williams kielsi muun muassa kesäkuussa 1987 Schlesseriä sopimasta kisasopimusta kaudeksi 1988 Ligierin rattiin Piercarlo Ghinzanin tilalle. Frank Williams kieltäytyi antamasta selitystä julkisuuteen ja paljoa enempää tietoja ei tullut Patrick Headilta myöskään asian tiimoilta. Ilmeisesti kieltoon vaikuttivat tallin teknisten salaisuuksien mahdollinen vuotaminen tai muut puhumattomat seikat.

Schlesserin ottamista talliin puoltanut Guy Ligier ei voinut ymmärtää Frankin kantaa asiaan. Herra Ligierin mukaan hyvitykseksi tästä tempusta Williamsin olisi pitänyt antaa edes lupa ranskalaiselle ajaa muutoin tallin autolla testiä. Ligierillä kun kaudella 1987 oli se vuosi menossa päin sitä itseään jo hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Oma mielenkiintoinen tarina ja eräänlainen Lotuksen ikioma versio Dario Benuzzista oli Dave Scott. Scottilla oli 1980-luvulla melkoisen erikoinen tilanne testata Lotusta ja sen f1-autoa. Ajoittain Scott toimi tavallisten henkilöautojen tai urheiluautojen puolella kuten Benuzzi ja aina välillä sitten f1-puolella. Scott testasi muun muassa kiellettyä Lotuksen kaksoisjousitusmallia ja Espiritin henkilöautoja aktiivijousituksella. F1-testikilometrejä kertyi hänelle kaikkiaan 6000 kilometrin verran.

Scottin eräs tilaisuus olisi ollut päästä poikkeuksellisesti tavalliselta Lotuksen henkilöpuolelta rattiin Roberto Morenon epäonnistuttua Zandvoortissa 1982. Lopulta Geoff Leesille annettiin poikkeuksellisesti peräti kolmen päivän testiohjelma Jaramaan Espanjaan ja sen kilometrimäärillä ja muutaman testikerran jälkeen Croix-en-Ternoisin radalla Ranskassa ja vielä Silverstonen testien jälkeen Lees pääsikin ajamaan Ranskan Grand Prixin.
 
Ylös