F1:sen pimeät puolet?

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jatkoajalla aikoinaan korostettiin tätä "saunakaveri-linjaa". Mielestäni kyllä F1:ssä on juuri samaa havaittavissa. Myös muuallakin kuin kuskien välisissä asioissa. Tai itseasiassa se liittynee juuri tähän. On käsittämätöntä et Renault kulki niinkin kovaa Alonson puikoissa puhumattakaan Schumin Benettoneista ja Ferrareista. Ja suomalaisten monet voitot ja mestaruudetkin ovat haihtuneet koneen hajoamisiin.

Myös pinnan alla selvästi kytee jotain joka peitetään hienoon glamouriin ja siloteltuun julkisuuskuvaan.

Aikoinaan myös Balestren hallitsema FIA selkeästi suosi Prostia ja otti Sennan silmätikukseen. Toki Sennan temperamenttinen luonne antoi aihetta sille mutta Balestre isänmaallisena tuki Prostia enemmän vaikka mies tiedetttiin hitaammaksi.

Schumihan oli vähän aikaa FIA:n silmätikku, mutta 2000-luvun voittokulku oli käsittämättömän ylivoimaista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Mulla on jäänyt mieleen aika, jolloin Ferrari ei vielä Schumin johdolla/avustuksella dominoinut F-ykkösiä. Silloin tuntui siltä, että Ferrarin menestyksen tieltä karsittiin este jos toinenkin (esim. McLarenin moottoreissa käytetty beryllium kiellettiin. Olihan se tosin vaarallista/myrkyllistä tai jotain, ei sen puoleen.) kun oli tarvis saada Ferrarille menstystä eikä saksalainen moninkertainen maailmanmestarikaan kai mikään huono asia ollut päättäjille siihen aikaan.

Tiedä sitten kuinka paljon asioiden uutisointi vaikutti mielikuvaan. Tuolloinhan Häkkinen ajoi McLarenia ja Schumi-Ferrari -yhdistelmä oli pahin kilpailija, mikä on voinut vaikuttaa uutisoinnin painotuksiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Ykkösten pimeä puoli kulminoituu pappa-Bernieen.

Siinä vaiheessa kun Senna kuoli, piti sarjaan saada uusi "hallitsija". Schummeli oli matkalla mestaruuteen ja vaikutti muutenkin hyvältä kanditaatilta, ottaen huomioon, ettei saksalla ollut vielä mestaria. Kyse oli kuitenkin suuresta eurooppalaisesta kansasta.

Eli Schumin otettua mestaruus Sennan kuoltua, olikin aika selvää, että tästä sällistä tehdään hallitsija. Siihen päälle oli tietty hyvä saada myös Ferrari nousuun. Kyseessähän on kuitenkin sarjan legendaarisin talli. On tullut myös useaan otteeseen ilmi, että Ferrari = F1 ja ilman heitä sarjaa ei käytännössä edes olisi.

Eli siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tapahtui eräänlainen vallanvaihto, vaikka tovi ja pari toleranssia siinä meni ennenku päästiin kunnolla vauhtiin.

Siksipä Häkän mestaruudet välissä nousevat vielä arvokkaamiksi :ahem:
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kyllähän se näin menee elämässäkin et joitaki suositaan enemmän.

Schumin luonne oli myös miellyttävämpi loppujenlopuks kuin Sennan. Ja Saksahan nauttii jossain piireissä käsittämätöntä suosiota.

Jokatapauksessa Sennan ja Schumin välillä oltaisiin nähty uskomattomia taisteluja, onneks sentään Häkkinen pysty vastaamaan Schumin vauhtiin.

Damon Hillistä jäi mieleen semmonen joko-tai tyyppi, joka sillontällön oli huippunopea ja välillä täysi tunari.

Nythän Hamilton on eräänlainen PR-sankari ja unelmamestari kun sensijaan Ecclestonen mielestä Räikkönen on väritön robotti. Myös aikanaan Häkkistä kuvattiin tylsäksi tyypiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Jep, jos et juttele lämpimikseks mukavia medialle "obviously" -tyyliin, niin olet tylsä, ja melko varmasti suomalainen :D
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jep, jos et juttele lämpimikseks mukavia medialle "obviously" -tyyliin, niin olet tylsä, ja melko varmasti suomalainen :D
Niin Schumi jotenki hallitsi senkin mestarillisesti. Ja Barrichello oli liian kiltti rengin rooliin. Jostain syystä Schumin tallikaverit järjestään alennettiin, litaniahan on pitkä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Barrichellohan ei siis ollut liian kiltti rengin rooliin vaan juuri sopivan kiltti joutuakseen rengiksi.

Benettonin ensimmäisen mestaruuden jälkeen ainut sarjassa ajeleva mestari oli Schumi, joten siinä vaiheessa Schumin managerilla oli suht helppo tehtävä vaatia tietynlaisia pykäliä sopimuksiin.

Tilannetta Ferrari diiliä tehdessä helpotti entisestään se, että siinä vaiheessa Schumi oli jo sarjan kaksinkertainen mm-mies ja siihen oltiin päästy aika pitkälti panostamalla kaikki munat samaan koriin. Ei siis mikään ihme, että Ferrarilla Todtin ottaessa ohjakset käsiin, päätettiin homma jatkaa nimen omaan samalla taktiikalla. Kellään varsinaisella päättäjällä tuskin oli mitään sitä vastaan. Siinä vaiheessa katsojaluvut oli varmasti nousseet jo kohisten, ja Bernie vaan hykerteli tyytyväisenä.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Barrichellohan ei siis ollut liian kiltti rengin rooliin vaan juuri sopivan kiltti joutuakseen rengiksi.

Benettonin ensimmäisen mestaruuden jälkeen ainut sarjassa ajeleva mestari oli Schumi, joten siinä vaiheessa Schumin managerilla oli suht helppo tehtävä vaatia tietynlaisia pykäliä sopimuksiin.

Tilannetta Ferrari diiliä tehdessä helpotti entisestään se, että siinä vaiheessa Schumi oli jo sarjan kaksinkertainen mm-mies ja siihen oltiin päästy aika pitkälti panostamalla kaikki munat samaan koriin. Ei siis mikään ihme, että Ferrarilla Todtin ottaessa ohjakset käsiin, päätettiin homma jatkaa nimen omaan samalla taktiikalla. Kellään varsinaisella päättäjällä tuskin oli mitään sitä vastaan. Siinä vaiheessa katsojaluvut oli varmasti nousseet jo kohisten, ja Bernie vaan hykerteli tyytyväisenä.
Varsinkin se eka mestaruus Benettonilla tuli tavallaan aika kyseenalaisesti. Toki Sennan poistuttua kuvioista voittokulku oli murskaavaa, monet tosin vihjailevat Schumin auton olleen epäinhimillinen muihin verrattuna.

Schumin tallikavereista Piquet oli aluksi nopeampi kunnes Schumi päihitti miehen hepposesti. Sitten Piquet lähes kuoli Indyn ovaaleilla. Brundle otettiin 1993 vanhoilla päivillä rengin rooliin, 1994 Lehto menetti pelin ennen ekaa kisaa ja Verstappen hermoili itsensä ulos omista ajovirheistään. Toki silloinkin kumpikin manasi Schumin auton erinomaisuutta. 1995 Herbert nöyrtyi yllättävän helposti Schumille, 1996-99 Irvine korosti ettei hänellä ole samaa autoa kuin tallikaverillaan. Barrichellon piti olla Brasilian uusi sankari mutta Schumi vei taas kuin litran mittaa. Massankin ura lähti Ferrarilla nousuun vasta sittenkun Schumi lopetti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ykkösten pimeä puoli kulminoituu pappa-Bernieen.

Siinä vaiheessa kun Senna kuoli, piti sarjaan saada uusi "hallitsija". Schummeli oli matkalla mestaruuteen ja vaikutti muutenkin hyvältä kanditaatilta, ottaen huomioon, ettei saksalla ollut vielä mestaria. Kyse oli kuitenkin suuresta eurooppalaisesta kansasta.

Eli Schumin otettua mestaruus Sennan kuoltua, olikin aika selvää, että tästä sällistä tehdään hallitsija. Siihen päälle oli tietty hyvä saada myös Ferrari nousuun. Kyseessähän on kuitenkin sarjan legendaarisin talli. On tullut myös useaan otteeseen ilmi, että Ferrari = F1 ja ilman heitä sarjaa ei käytännössä edes olisi.

Eli siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tapahtui eräänlainen vallanvaihto, vaikka tovi ja pari toleranssia siinä meni ennenku päästiin kunnolla vauhtiin.

Siksipä Häkän mestaruudet välissä nousevat vielä arvokkaamiksi :ahem:
Nimenomaan kulminoituu Bernieen. Hänhän aikoinaan sanoi, että tarvitaan saksalainen (Schumi), musta (Hämi) ja kiinalainen mestari. Ei ole sattumaa, että näin on käynyt, ja Berniellä on ollut sormensa pelissä.

Ferrarin (kuljettajien) mestaruudesta oli pitkä aika ja talli oli kuitenkin suurin fanimagneetti lajissa. Samoin piti saada saksalainen mestari. Niinpä asioita vähän järjesteltiin tämän mestaruusskenaarion eteen. Ironista kyllä, nyt kun Ferrari on voittanut niin paljon viime vuosina, pyritään suosimaan muita jotta maksimoidaan dollarivirta. Punaisten voitot eivät enää kasvata rahavirtaa, vaan vähentävät sitä, sillä se on sitä "same old, same old" joka kyllästyttää jo monia (ei välttämättä suomalaisia ja italialaisia, mutta kuitenkin).

Tuorein tapaus taas on McLaren 2007. Mäkkihän olisi urheilullisin perustein pitänyt hylätä kaudelta 2007 ja pistää vuosi pari bannia päälle, mutta mitään sinnepäinkään ei tapahtunut, ja tähän vaikutti nimenomaan Bernie suoraan väliintulollaan silloin kun rangaistuksista päätettiin. Piti pelastaa kultamunia muniva hanhi, ja mielellään tehdä siitä mestarikin. Kuvio sama kuin Ferrarin ja Schumin tapauksessa, edellisestä tallin voittamasta mestaruudesta alkoi olla jo aikaa ja nyt oli toivotunlainen kuskikin josta voitaisiin tehdä "mestari".

Kyynistä, totta kai. Mutta turha kuvitella että käsittämättömien rahasummien lajissa ei tuloksia manipuloitaisi. Kyse on vain siitä kuinka paljon sitä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Juonitteleekohan F1 johtokunta, ettei pieni-suuren suomen kuljettajat saa vallattua kaikkien aikojen F1 kuljettajien parhainta paikkaa.
Häkkistä vastaan jäi Shumaheri, joka oli johdon suosiossa, siitä huolimatta häkkinen voitti mestaruuden kahdesti. Kun Häkkisen aika oli ohi, tuli huipulle taas suomalainen MacLarenille eli Kimi "Iceman" Räikkönen. Heti oli shuumaher vastassa, mutta shumi alkoi käydä vanhaksi ja oli pakko keksiä uusi vitsaus suomalaisille.
Vastaus oli Hamilton. Heti Suumaherin lähdettyä räikkönen sai hänen paikkansa ja Hamiltton otti MacLarenin paikan. Hamilttonin ensimmäisen kauden aikana kimi voitti mestaruuden, mutta viimekautena Hamiltton otti takaisin ja pudotti räikkösen takaisin kakkosialle. Tulevalta kaudelta on paha sanoa, minkälainen taistelu tulee Kimin ja Hamilttonin välillä. Media tuntuu hehkuttavan Kimiä takaisin huipulle, mutta onnistuuko Hamiltton toistamaan mestaruutensa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos talli onnistuu rakentamaan sarjan parhaan auton jota kuljettaa sarjan paras kuljettaja, on menestys varsin todennäköistä. Välillä se on Ferrari, välillä yhdistelmä nimeltään Wiliams-Renault, välillä McLaren-Mercedes/Mclaren-Honda tai Renault/Benetton.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mistä sitä tietää mitä muutoksia Häkkisellekin tehtiin sairaalassa onnettomuuden jälkeenku ukko tuli jähmettyneenä ja erilaisena kuvioihin takas? Toki onnettomuus oli raju!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/01/787253
Piquet'lle kakkoskuskin rooli


Sinänsä tietysti hyvä, että puhuvat sentään tuosta avoimesti, toisin kuin McLaren. Mutta kuitenkin kismittää tuollainen toiminta sarjassa, jossa on vain 18 autoa tällä hetkellä ja joista vain kourallinen voi menestyä, ja sitten tarkoituksella vielä heikennetään joidenkin kilpailukykyä (Piquet, Kovalainen) ja pönkitetään toisten (Alonso, Hämis). Vääristää kilpailua urheilullisessa mielessä ei ainoastaan tallikaverusten välillä, vaan kautta linjan. Menestyminen=raha lienee motiivina.

Itse olen aina pitänyt ykköskuljettajana hankittuja tuloksia jokseenkin devalvoituina (Schumi, Alonso, Hämis) verrattuna sellaisten kuljettajien tuloksiin jotka ajavat myös tallikaveriaan vastaan kilpaa.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ennen vanhaan Piquet ja Mansell taisteli täysin tasavertasella kalustolla, Senna ja Prost samoin ja Häkkinen ja Coulthard. Schumi toi tän nykysen paskasysteemin ekana kuvioihin. Tosin kyllä Hillinkin auto tais olla Coulthardia vähän parempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Schumi toi tän nykysen paskasysteemin ekana kuvioihin.
Ronnie Petersonilla oli Lotuksella ohituskielto ykköskuski Mario Andrettiin nähden. Niinpä kaudella 1978 nähtiin useaan kertaan, kuinka ruotsalainen tahallaan ajoi aivan Andrettin vaihdelaatikossa kiinni maaliin. Eikä Andretti varmaankaan ollut ensimmäinen ykköskuski. Ilmiö on paljon paljon Schumia vanhempi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Ennen vanhaan Piquet ja Mansell taisteli täysin tasavertasella kalustolla, Senna ja Prost samoin ja Häkkinen ja Coulthard. Schumi toi tän nykysen paskasysteemin ekana kuvioihin. Tosin kyllä Hillinkin auto tais olla Coulthardia vähän parempi.
Onko Renault antamassa Piruetille ja Alonsolle eritasoisen kaluston?
 
Ylös