F1- Tallien markkina-arvo

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Forbes on listannut järjestykseen F1-tallien markkina-arvot suurimmasta pienimmällä budjeteilla toimiviin talleihin, tiedot perustuvat 2011 kauden tilanteeseen ja lukuihin, jossa esim. Mercedeksellä on 200 miljoonan € kisabudjetti, joka kaudella 2012 oli vain n.150 miljoonaa € nousten taas tulevaksi kaudeksi 200 miljoonaan. Kuvan nuolesta oikealle klikkaamalla pääsee aina markkina-arvoltaan seuraavaksi pienempään talliin ja alla oleviin tietoihin: Formula One's Most Valuable Teams
Aiheeseen ja F1-sponsorointiin liittyvä kirjoitus Forbesin -sivustoilla.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Budget cap

Mercedes AMG Petronas talli on siis ainakin kasvattamassa 2013 kaudelle 150 milj. €:n kisabudjettiaan saksalaisen Bild and Auto Motor und Sport- lehden mukaan 44 miljoonalla €urolla, kirjoittaa gptoday.com nettisivuillaan. Talli haluaa päästä suunnilleen samalle viivalle Lotus ja McLaren tallien 200 miljoonan €:n kisabudjettien kanssa, puhumattakaan Red Bullin 250 milj.€:n ja Ferrarin kohdalla tuon ylikin olevasta budjetista.Mercedes on mm. tiputtanut DTM- sarjan autojensa määrää kahdeksasta kuuteen saadakseen pelimerkkejä F1:een.

Mr.Bernie Ecclestone on ajamassa jo 2013 tai viimeistään 2014 kaudelle maksimissaan 250 milj.$ suuruista budjettikattoa. Isot tallithan ovat olleet jyrkästi tätä vastaan ja pikkutallit tietenkin kannattaneet, tallit kuitenkin ilmeisesti olisivat pääsemässä asiasta jonkunlaiseen yhteisymmärrykseen. Ainoastaan Red Bull junioritallinsa Toro Rosson kanssa vastustaa sitä, uutisoi f1zone.net. Saksalaisen Auto Motor und Sport- lehden raportin mukaan mainitut 9 tallia ilmeisesti kuitenkin olisivat kääntymässä kannattamaan Max Mosleyn vanhaa kulukattoesitystä, jossa vuotuiset menot rajoitettaisiin aluksi 170 miljoonaan euroon ja sen jälkeen vähitellen vähennättäisiin 100 miljoonaan muutaman ylimenokauden aikana.

Kauden 2008 jättibudjeteista, jolloin Toyotan tehdastalli piti f1fanatic- blogin mukaan lähes 450 milj. $:n budjetillaan kärkipaikkaa on sentään tultu lähes puolet tallien kisakuluissa alaspäin. Eri F1- sivustojen uutisia "budget cap"- aiheesta, sponsoreista ja kaikesta muustakin F1:een liittyvästä kootusti löytyy F1 Reader-sivuilta.

Mitä F1- forumilaiset olette mieltä asiasta, tuleeko F1- kilpatalleilla olla kisabudjeteissaan kulukatto vai oletteko ns. "vapaan" budjetin kannalla?
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Järkyttäviä summia saavat kokoon tähän leikkiin. Mielestäni budjetit voisi hyvin olla GP2 tasoa, niin homma menisi maanläheisemmäksi pöristelyksi. Ja mites Lotuksen liikevaihto on noin paljon, kun on kuitenkin ollut vaikeuksia palkanmaksuissa? Luulis, että koittaisivat mennä pienemmällä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
250m$ kulukatto ei auta paskan vertaa niitä talleja jotka säästökuuria todella tarvitsevat. Puolittakaa tuo summa niin aletaan päästä asiaan.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Järkyttäviä summia saavat kokoon tähän leikkiin. Mielestäni budjetit voisi hyvin olla GP2 tasoa, niin homma menisi maanläheisemmäksi pöristelyksi. Ja mites Lotuksen liikevaihto on noin paljon, kun on kuitenkin ollut vaikeuksia palkanmaksuissa? Luulis, että koittaisivat mennä pienemmällä.
Lotuksen "palkanmaksuvaikeudet" on todennäköisesti pelkkää hevonkukkua, vaikka huhut sitkeitä ovatkin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
250m$ kulukatto ei auta paskan vertaa niitä talleja jotka säästökuuria todella tarvitsevat. Puolittakaa tuo summa niin aletaan päästä asiaan.
Olen samoilla samoilla linjoilla kanssasi tästä, käsittääkseni ainakin puolella tuon F1-sarjan talleista on ongelmia taloutensa kanssa. Tuo Max Mosleyn vanha budjettikattoesitys, aluksi 170 milj. €uroa joka hiljalleen laskettaisiin 100 miljoonaan, olisi riittävä noiden pienien tallien taloutta ajatellen. Yhdessä uusien pienempien moottorien ja sääntöjen kanssa tulevaisuudessa tuon suuruinen kulukatto toisi sarjaa muutenkin tasaisemmaksi ja mielenkiintoisemmaksi. Lisää talleja ehkä myos saataisiin mukaan kun menot olisi jollain järkevällä tasolla, isot tallithan tuollaisessa ratkaisussa käytännössä menettäisivät etulyöntiasemansa, joten siinä mielessä on ymmärrettävää kun vastustavat muutosta.

Ecclestone vanhana kettuna taitaa kuitenkin loppupelissä pelata asiassa täysin omaan taskuunsa kun aiheeseen liittyen MTV3 uutisoi hänen haluavansa kasvattaa osakilpailujen määrää, joka näinollen lisäisi entisestään tallien kuluja. Ahneilla useimmiten on tapana se olla tunnettu loppu... :nope:
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ecclestone vanhana kettuna taitaa kuitenkin loppupelissä pelata asiassa täysin omaan taskuunsa kun aiheeseen liittyen MTV3 uutisoi hänen haluavansa kasvattaa osakilpailujen määrää, joka näinollen lisäisi entisestään tallien kuluja. Ahneilla useimmiten on tapana se olla tunnettu loppu... :nope:
Eiköhän se vain lisäisi tallien tuloja ja sponssien näkyvyyttä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Lotuksen "palkanmaksuvaikeudet" on todennäköisesti pelkkää hevonkukkua, vaikka huhut sitkeitä ovatkin.
Kimin voitto Abu Dhabin Grand Prix:ssä 2012 käytännössä pelasti tallin talouden ja kiinnostavuuden sponsorien silmissä ja nykytilanteessa Lotuksen budjetti on paremmassa kuosissa kuin vuosi sitten.

Lotuksen sponsoreita ovat ainakin mm. Total, Unilever, Microsoft, Coca-Colan energiajuoma burn ja Rexona. Lähtevät kuitenkin kauteen kauteen ilman pääsponsoria MTV3:n jutun mukaan, jenkkiläistä Honeywelliahan tuohon on huhuiltu..
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Eiköhän se vain lisäisi tallien tuloja ja sponssien näkyvyyttä.
Tässä tullaankin aasinsiltana siihen asiakysymykseen, onko F1:sen pakko kasvaa nykyisestä? Jos globaalissa markkinataloudessa toimivilta jättisponsoreilta kysytään, niin vastaus melko varmasti on kyllä! Mutta ei sekään nyt sarjan mielenkiintoa millään lailla lisää jos talleja alkaa yksi toisensa jälkeen laittaa pillejä pussiin, kuten HRT teki. 4-5 tallin F1-sarja nyt ei kovin mielenkiintoinen olisi. RB, Ferkku, Mac ja Lotus ymmärrettävästi vastustavat kulukattoa, heillä kun on takanaan sarjan rahakkaimmat tukijat.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä tullaankin aasinsiltana siihen asiakysymykseen, onko F1:sen pakko kasvaa nykyisestä? Jos globaalissa markkinataloudessa toimivilta jättisponsoreilta kysytään, niin vastaus melko varmasti on kyllä! Mutta ei sekään nyt sarjan mielenkiintoa millään lailla lisää jos talleja alkaa yksi toisensa jälkeen laittaa pillejä pussiin, kuten HRT teki. 4-5 tallin F1-sarja nyt ei kovin mielenkiintoinen olisi. RB, Ferkku, Mac ja Lotus ymmärrettävästi vastustavat kulukattoa, heillä kun on takanaan sarjan rahakkaimmat tukijat.
Mitä parempi näkyvyys niin sitä paremmin niitä sponsoreita saa. Pari kisaa ei taida paljon kuluja lisätä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16733
Sijainti
Järvenpää
Niin en tiedä tosta näkyvyydestä, kun suurimmassa osassa eurooppaa ainakin kisat ovat maksu-TV:n puolella.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FOM kerää jokaisen uuden kilpailun järjestelyoikeuksista hyvät hillot, joista puolet päätyy nykyisellä rahanjaolla tiimien taskuun. Jossain vaiheessa tulee toki vastaan raja, jossa talli joutuu palkkaamaan lisää työntekijöitä muodostaakseen useamman kisamiehistön, mutta lähtökohtaisesti uudet kisat ovat nillekin kannattavia.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
FOM kerää jokaisen uuden kilpailun järjestelyoikeuksista hyvät hillot, joista puolet päätyy nykyisellä rahanjaolla tiimien taskuun. Jossain vaiheessa tulee toki vastaan raja, jossa talli joutuu palkkaamaan lisää työntekijöitä muodostaakseen useamman kisamiehistön, mutta lähtökohtaisesti uudet kisat ovat nillekin kannattavia.
Näinkin, itseasiassa tuo jakosuhde on nykyään 60% talleille ja loput 40% Ecclestonen Formula One Management Ltd:lle. Myöskään tuota uutta rahanjaon ja kaiken muunkin F1:ssä määrittävää Concorde-sopimusta ei ole vieläkään virallisesti allekirjoitettu vaikka ilmeisesti tulonjaosta on päästy Auto Motor und Sportin mukaan yhteisymmärrykseen, niin kaikki muu esim. sääntöjen osalta auki. Tallit eivät myöskään ole suostumassa autourheilun kattojärjestön FIA:n 40 milj. dollarin tuotto-osuus-vaatimuksiin potista. Aiheesta uutisoi sportti.com. Päätösvalta tuossa tulevassa sopimuksessa olisi MTV3:n mukaan ainoastaan kuudella tallilla. Ferrarilla, Red Bullilla, McLarenilla, Mercedeksellä, Williamsilla ja Lotuksella. FIA:lla olisi ilmeisesti mahdollista myös ilman voimassa olevaa Concorde-sopimusta teoriassa valta sanella F1-sarjan säännöt, suomif1.com siteeraa James Allenin F1 -blogia.

Julkaistu: 28.01.2013
Viime viikolla kerrottiin, että F1-sarjan sisällöltään salainen tallien, FIA:n ja kaupallisten oikeuksien haltijan välinen kolmikantainen perussopimus Concorde ei ole yhäkään allekirjoitettu tuleville kausille, mukaan lukien kauden 2013.

James Allen on F1 -blogi kertoo tallien Marussiaa lukuun ottamatta allekirjoittaneen kaupalliset sitoumuksensa sarjan pääjohtajan, Bernie Ecclestonen, kanssa jo lähes vuosi sitten, mikä tarkoittaa, että alkava kausi tuskin on vaarassa.

Ongelmana ovat tekniset säännöt, jotka ovat FIA:n vastuulla, mutta joiden laadintaan haluaa päästä käsiksi paitsi Ecclestone, myös osa talleista, sillä ne vaikuttavat ratkaisevasti tallien budjettitarpeisiin. Liitto ei ole kuitenkaan halukas luopumaan vallastaan.

- Kun Concordea ei ole voimassa, FIA voi teoriassa sanella säännöt. Jotkut pienet tallit esimerkiksi haluaisivat budjettikaton ja FIA voisi määrätä sellaisen tämänhetkisessä tyhjiössä, jonka Concorden puute on aiheuttanut, Allen selittää.

- Mutta sellainen aiheuttaisi kolmannen maailmansodan formula ykkösten osalta ja kausi olisi uhattuna, hän lisää.

Kommentaattori arvioi, että voimassa olevan sopimuksen puuttuminen ei ole lajin vallanpitäjien änkyröinnin aiheuttamaa, sillä puute ei palvele kenenkään etuja.

- Concorde on pohjimmiltaan formula ykkösten työehtosopimus, joka sitoo mukaan tallit, FIA:n hallintoelimenä sekä kaupallisten oikeuksien haltijan, joka on yhtä kuin CVC-yhtiö sekä Bernie Ecclestone.

- Mikä tahansa liikeyritys, jonka arvon sanotaan olevan $9 miljardia, ottaen huomioon sen sidosryhmät ja panoksena olevat rahat, tarvitsee työehtosopimusta vakauden turvaajana. Kun kauden alkuun on kuusi viikkoa, näkyvissä ei ole merkkejä sellaisesta lähiaikoina.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
F1 pörssiin 2013 lokakuussa.

CVC Capital Partners, joka on F1-sarjan pääomistaja n.70 % osuudella listauttaa 2013 syksylla F1-sarjan Singaporen pörssiin. Listautuminen piti tapahtua jo viime kesänä, mutta sitä lykättiin heikon taloustilanteen takia. F1-brändin pörssiarvoksi on arvioitu vähintään huikeat 10 miljardia dollaria! Asiasta uutisoi The Telegraph -lehti. Formula One Group- konsernin muita omistajia ovat JPMorgan Chase n. 20 % osuudella ja Bernie Ecclestonen perheyritykset Formula One Management sekä Formula One Administration, mitkä omistaa suurimman osan lopuista 10 % osakemäärästä.

Melkoisen tuottoisaa sirkusta ja showta.. etten sanoisi niille, ketkä kyseissä trustissa ovat omistajina mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös