F1 tekemässä kuolemaa?

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joku ehkä joskus muuten haluaa selittää minulle mksi silloin kun oma suosikkikuljettaja häviää toisen tiimin ylivoimaiselle autolle, fanit ärjyvät, että "jos kaikilla olisi sama auto, niin kyllä silloin minun suosikkikuljettajani olisi nopein", mutta sitten kun yksityyppiluokissa kaikilla kerran on sama auto, niin se on välittömästi alempiarvoista ja halveksittavaa kilvanajoa? :dunno:
En ymmärrä miten niitä standardiosia kammoksutaan... Yhdessä vaiheessa lähes kaikilla oli vuosikymmenten ajan cosworthin koneet, eikä se ollut kilpailusta pois. Nytkin vaihdelaatikkoja valmistaa vain muutama valmistaja (tosin talleilla on omanlaisensa laatikot). Samalla tavalla jarrut, jousituksen osat, vanteet ja hiilikuitukangasrullat yms tulevat vain muutamalta valmistajalta. ECU:han on jo standardi. Mikä parempi keino säästää kuluissa ja lisätä kilpailua kuin standardiosat. Eihän standardiosat itsessään tarkoita että kaikki autot olisivat samanlaisia. Esimerkiksi jos kilpailutettaisiin vanteiden, jarrujen, jousien, iskareiden, polttoaineiden, voiteluaineiden yms toimittajat säästettäisiin kehityskuluissa, tallit saisivat osat halvemmalla ja silti olisi miljardi eri vaihtoehtoa rakentaa omanlainen auto alkaen jousitusgeometriasta aerodynamiikasta, osien sijoittelusta...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Joku ehkä joskus muuten haluaa selittää minulle mksi silloin kun oma suosikkikuljettaja häviää toisen tiimin ylivoimaiselle autolle, fanit ärjyvät, että "jos kaikilla olisi sama auto, niin kyllä silloin minun suosikkikuljettajani olisi nopein", mutta sitten kun yksityyppiluokissa kaikilla kerran on sama auto, niin se on välittömästi alempiarvoista ja halveksittavaa kilvanajoa? :dunno:
Yleistystä sanoi kettu. Itselläni ainakaan ei ole kertaakaan käynyt mielessä kun Kimi tai Mika on rämpineet paskoilla vehkeillä, että kunpa kaikilla olisi samat autot.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18465
Ei sinänsä hätää olisi jos Formula 1 sarja kupsahtaisi, sillä voisihan sen tilalle tulla esim autonvalmistajien oma sarja mitä jo viimekaudella huhuttiin ja joskus aikoinaan nimellä kutsuttu GPWC eli Grand Prix World Championship.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ei sinänsä hätää olisi jos Formula 1 sarja kupsahtaisi, sillä voisihan sen tilalle tulla esim autonvalmistajien oma sarja mitä jo viimekaudella huhuttiin ja joskus aikoinaan nimellä kutsuttu GPWC eli Grand Prix World Championship.
Ei haittais ei. Harmittaa ettei tuosta tullut mitään vaikka viime vuonna jo hetken aikaa näytti siltä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei haittais ei. Harmittaa ettei tuosta tullut mitään vaikka viime vuonna jo hetken aikaa näytti siltä.
Olisi F1 näyttänyt hyvältä kun olisi paikat täytetty uusilla talleilla. Nykyiset häntäpään tallit virgin, campos ja lotus sekä jo kuopattu usfi olivat kumminkin ne parhaat ehdokkaat.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Esimerkiksi IRL:ssä tiimit ovat käyttäneet samoja autoja vuodesta 2003 saakka. Olisi hämmästyttävää jos sinä aikana ei olisi opittu ymmärtämään autoa ja löytämään siihen optimaaliset säädöt niille samoille radoille, joilla sarja on vieraillut vaikka viimeisen viiden vuoden aikana.

Lisäksi tasaväkiset autot eivät automaattisesti tarkoita tylsiä kisoja. Champ Carin viimeisenä vuonna lähes koko lähtöruudukko saattoi mahtua yhden sekunnin sisään. Näin kävi esimerkiksi San Josessa, jossa kisan aikana kärkipaikka vaihtui radalla kymmenen kertaa viiden eri kuljettajan voimin. Ja kuten olen useasti tuonut esille, Magny-Coursissa Superleague Formulalla ohitettiin viime vuonna enemmän yhden lähdön aikana kuin F1-kisoissa koko 2000-luvulla yhteensä.

Joku ehkä joskus muuten haluaa selittää minulle mksi silloin kun oma suosikkikuljettaja häviää toisen tiimin ylivoimaiselle autolle, fanit ärjyvät, että "jos kaikilla olisi sama auto, niin kyllä silloin minun suosikkikuljettajani olisi nopein", mutta sitten kun yksityyppiluokissa kaikilla kerran on sama auto, niin se on välittömästi alempiarvoista ja halveksittavaa kilvanajoa? :dunno:
Cart-kisat ovat paikoitellen jännittäviä ja mielestäni noissa kisoissa "actionia" aiheuttavat kuljettajien ja ratojen heikompi taso. Kun osa joukosta kämmää joka kisassa ja radat ovat pomppuisia rännejä, saadaan actionia, mutta ykkösissä tiimit ja kuljettajat ovat ammattitaitosempia ja radat huolella tehtyjä, ja ehkä jopa tylsiä. Silloin kun alan parhaat ammattilaiset ovat toimijoina, ei virheitä synny kovin paljon ja kisoista tulee tylsempiä.
 

Donkameni

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
18
Juuh ei tätä lajia taida enää mikään pelastaa. Kuten Bernie mainitsi niin demokratia on syövyttänyt F1:n ja sen takia säännöt ovat nyt mitä ovat ja laji kulkee kohti kuolemaa vuosi vuodelta. Bernien ehdottamat säännöt mitaleista ois pakottanut kuskit ajaan voitosta sen sijaan että tyydytään oleen 5th kun ei haluta riskeerata jos sattuu ohitustilanteessa ajaan ulos, mutta silti tyhmät suomalaisetkin äänestivät jyrkästi tätä nerokasta ideaa vastaan. Potentiaaliahan lajilla on, mutta kun lajin asioista saa päättää turhan moni joka ei tiedä mikä olisi lajille hyväksi niin jälki on mitä on. Sama homma kuin mitä suomen pressanvaaleissakin viimeksi, jos vain ne jotka ymmärtää edes vähän politiikasta olisi saanut äänestää niin niinistö olisi nyt meillä pressana sen sijaan kuin mitä nyt halonen jota äänesti lähinnä tietämättömät nuoret/naiset.

Jos itse saisin päättää niin tekisin kaikista autoista identtisiä ja jotka ennen kisaa sitten arvoittaisiin kuljettajille ettei kukaan voisi säätää autoo. Ainoo minkä ennen kisaa autoissa voisi tehdä olisi säätää polkimet yms kohdilleen pituuteensa nähden ja nappia painamalla tulisi oman maansa värit autoon. Aika-ajoja ei enää ajettaisi vaan kisaan lähdettäisiin mm-pistetilanteen käänteisessä järjestyksessä. Tavallaan pisteitä ei enää olisi vaan sijoitukset ratkaisee. Ensimmäisenä 1th sijoitusten määrät ja sitten 2th jne... Varikkokäynnit ei ole sallittu vaan joutuu menee samoilla renkailla ja bensoilla läpi kisan. 24 autoa per sarja. Kuitenkin niin että sarjoja olisi ainakin 4-5 jotka ajettaisiin samassa paikassa saman viikonlopun aikana esim. perjantaina F5 aloittaisi ja sitten lauantaina ajaisivat F3-F4 ja Sunnuntain F2 ja viimeisenä F1. Näin saataisiin enemmän potentiaalisia kuskeja joiden menestys on täysin itsestään kiinni ei minkään muun. Tietty kuskit kesken kaudenkin voisivat nousta sarjoissa ylemmäksi. Esim 3 parasta kuskia nousisi aina ja 3 laskisi per kisa. Palkka sitten taas määräytyy täysin sijoitusten mukaan.

Tälläinen tsydeemi kun olisi niin saattaisin katsoa formuloita muutenkin kuin vaan austraalian gp:n ja monacon ja päätöskisan. Itse asiassa katsoisin jokaisen kisan ja koko viikonlopun kaikkien sarjojen ajot aina.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Jotakin pitäisi äkkiä lajille tehdä. Märällä radalla tapahtui nyt sentään jotain, mutta kun rata kokonaan kuivui, niin sama entinen tylsyys palasi. Paljastavinta oli Hämin yrittäminen ohi Alonsosta. Tuollaista jonohippaa se tulee olemaan jatkossakin, jos sääntöihin ei tehdä suuria muutoksia.

Ei voi lajille menestyksekästä tulevaisuutta ennustaa. Jo 15 vuoden päästä död. Suosio alkaa hiipua nopeasti jo ennen sitä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Jotakin pitäisi äkkiä lajille tehdä. Märällä radalla tapahtui nyt sentään jotain, mutta kun rata kokonaan kuivui, niin sama entinen tylsyys palasi. Paljastavinta oli Hämin yrittäminen ohi Alonsosta. Tuollaista jonohippaa se tulee olemaan jatkossakin, jos sääntöihin ei tehdä suuria muutoksia.

Ei voi lajille menestyksekästä tulevaisuutta ennustaa. Jo 15 vuoden päästä död. Suosio alkaa hiipua nopeasti jo ennen sitä.

Et ilmeisesti katsonut kisaa. Barrichello ja Schumacher ohittivat useammankin kuljettajan kilpailun loppupuolella ja Hamilton olisi tehnyt saman Alonson osalta ellei Webber olisi ajanut perään. Bahrainin jälkeen tämän topicin tietyllä tavalla ymmärsi, mutta valituksen jatkaminen Australian alusta asti tapahtumia täynnä olleen kilpailun jälkeen menee jo naurettavaksi. Realismi on kateissa, jos tuon enemmän odottaa radalla tapahtuvan.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Jotakin pitäisi äkkiä lajille tehdä. Märällä radalla tapahtui nyt sentään jotain, mutta kun rata kokonaan kuivui, niin sama entinen tylsyys palasi. Paljastavinta oli Hämin yrittäminen ohi Alonsosta. Tuollaista jonohippaa se tulee olemaan jatkossakin, jos sääntöihin ei tehdä suuria muutoksia.

Ei voi lajille menestyksekästä tulevaisuutta ennustaa. Jo 15 vuoden päästä död. Suosio alkaa hiipua nopeasti jo ennen sitä.
Ehdotan sadettimien käyttöä. Jokainen kisa on mahdollista ajaa eriasteisilla sadekeleillä. Random seed pyörii jatkuvasti jossain FIA koneessa joka määrittää millainen sää millekin radalle tulee. Kuivan kelin todennäköisyys sais olla n.5%, monsuunin todennäköisyys 15% loput siltä väliltä.

Tämän jälkeen kaikki säätömuutokset tulee toisarvoisiksi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Et ilmeisesti katsonut kisaa. Barrichello ja Schumacher ohittivat useammankin kuljettajan kilpailun loppupuolella
Saatpa nähdä, että kun palataan taas kokonaan kuiviin kisoihin, joissa renkaidenvaihdot voidaan optimoida ja taktiikat toteuttamaan muutenkin puhtaasti, niin jonosta ei paljon poiketa.

Hamilton oli Alonson saavuttaessaan 1-2 sekuntia tätä nopeampi. Silti ohittaminen ei onnistunut, vaikka Hamilton kuuluu sarjan parhaisiin ohittajiin.

Surkeaa on. Ainoastaan sade voi kisat pelastaa. Muussa tapauksessa ohittamalla tapahtuvat ratkaisut ovat hyvin harvinaisia. Ja näinhän se on ollut jo ties kuinka kauan. Kuivankelin kisojen pitäisi näyttää siltä kuin tänään näytti kisan alku märällä. Miksi autoja ei kehitetä siihen suuntaan? Halveksitaanko katsojia?
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Sade teki jälleen tehtävänsä ja teki kilpailusta astetta mielenkiintoisemman, mutta kyllä siellä vielä radan kuivuessakin ohiteltiin ja ajettiin hyvin kilpaa.

Lopussa se meni kyllä taas siinä kärkipään porukassa vähän jonossa ajeluksi, joka johtui ainakin osittain siitä, että kaikilla oli renkaat aika lopussa eikä näin ollen pystytty tekemään kunnon hyökkäystä. Virheet kyettiin vain minimoimaan.

Ei tästäkään vielä kahden kilpailun perusteella pysty lopullista tuomiota antamaan, katsotaan ainakin Malesia vielä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9329
Omasta mielestäni tämä antoi kuitenkin paremman kuvan siitä, että välitankkauksia ei tarvita takaisin. Kisan lopussa sai jännittää Hamiltonin ja Webberin Ferrari-jahtia. Tankkauksilla kaikki olisivat pysähtyneet kerran sen jälkeen kun slickseihin palattiin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18216
Omasta mielestäni tämä antoi kuitenkin paremman kuvan siitä, että välitankkauksia ei tarvita takaisin. Kisan lopussa sai jännittää Hamiltonin ja Webberin Ferrari-jahtia. Tankkauksilla kaikki olisivat pysähtyneet kerran sen jälkeen kun slickseihin palattiin.
Erkki Mustakaria lainatakseni: "Se on juuri näin." Autojen (ja kuljettajien) välillä myös huomattiin eroja, kun Button piti renkaansa hyvässä kunnossa Massan ja Alonson tuskaillessa kuluneilla renkailla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Omasta mielestäni tämä antoi kuitenkin paremman kuvan siitä, että välitankkauksia ei tarvita takaisin. Kisan lopussa sai jännittää Hamiltonin ja Webberin Ferrari-jahtia. Tankkauksilla kaikki olisivat pysähtyneet kerran sen jälkeen kun slickseihin palattiin.
Se on juuri näin. Parasta tässä tankkaamattomuudessa on se, että ne jotka menee varikolle, joutuvat itse ohittamaan sijansa takaisin - sen sijaan että tulisivat kuluneilla renkailla ajavien eteen hidasteiksi. Vielä pitäisi saada tuo pakollinen varikkostoppi säännöistä pois. Ei missään nimessä kahta pakollista stoppia, niinkuin on ehdotettu. Parasta kisaamista tulee juuri silloin, kun toisilla renkaat kuluvat enemmän ja joudutaan käyttämään erilaisia taktiikoita ja ohittamaan radalla.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Omasta mielestäni tämä antoi kuitenkin paremman kuvan siitä, että välitankkauksia ei tarvita takaisin. Kisan lopussa sai jännittää Hamiltonin ja Webberin Ferrari-jahtia. Tankkauksilla kaikki olisivat pysähtyneet kerran sen jälkeen kun slickseihin palattiin.
Näinpä, nyt nähtiin ensimmäisen kerran sitä vaihtelua pysähdysten lukumäärässä mitä olen kaivannut. Välitankkauksilla pysähdyksen hyöty olisi kiistaton ja kaikki sen tekisivät. Nyt kärkinelikko lähti ajamaan loppuun asti samoilla renkailla toisten ajaessa takaa uusilla renkailla.

Vielä kaipaisin kuitenkin nopeammin kuluvia renkaita, nyt kun nähtiin että pehmeämmätkin kestivät 50 kierrosta Buttonilla. Se on aivan liikaa, yksi kovempi vaihtoehto voisi olla jolla ajaa vaikka koko kisa läpi ilman pysähdystä. Vaihtoehdoksi sitten paljon pehmeämpi rengas joka on selvästi nopeampi, mutta sillä joutuu pysähtymään ainakin kerran ellei kaksikin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Typerää on ollut tämä kehitys, jossa palkitaan ylipäänsä ok-sijoilla ajelusta eikä kannusteta ajamaan VOITOSTA joka ikinen kisa.

Siksi pitäisi palata 6 parhaan piste-systeemiin, tämä, että 10 parasta saa (ja vielä näin monta pistettä, typerää eikö olisi ollut selkeämpää antaa ma. 10p) pisteitä ei motivoi ottamaan riskejä ja hakemaan ohituksia.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Vielä kaipaisin kuitenkin nopeammin kuluvia renkaita, nyt kun nähtiin että pehmeämmätkin kestivät 50 kierrosta Buttonilla. Se on aivan liikaa, yksi kovempi vaihtoehto voisi olla jolla ajaa vaikka koko kisa läpi ilman pysähdystä. Vaihtoehdoksi sitten paljon pehmeämpi rengas joka on selvästi nopeampi, mutta sillä joutuu pysähtymään ainakin kerran ellei kaksikin.
Tämä pisti omaankin silmään. Kuiva keli, kun tulee ja renkaat kestävät noin hyvin niin voi jahdit olla taas melko vähissä. Samoilla taktiikoilla mennään ja renkaat kestää. Ei pehmeiden pitäisi olla noin kestäviä. Nauratti Bridgestonen kommentti, kun eivät kuulemma suostu tekemään tahallaan huonoja renkaita, tahattomastihan se on tuntunut välillä jo varsin hyvin onnistuvankin. Harmi vain, että silloin niitä sekundakumeja ei toivottu.

Seuraavissa kisoissa pelkään, että palataan Bahrainin menoon, virheistä kun ei rankaista Australian tapaan, eikä sähläystä ole muutenkaan odotettavissa samaan malliin. Märällä tulisi toki varmasti kelpo kisailua muuallakin myös tänä vuonna, mutta kuivalla kelillä en suuria odota.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vielä kaipaisin kuitenkin nopeammin kuluvia renkaita, nyt kun nähtiin että pehmeämmätkin kestivät 50 kierrosta Buttonilla.
Pistetään pakolliseksi kolmen seoksen käyttö - joista yksi on saderengas, oli märkää tai ei. :p
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Pistetään pakolliseksi kolmen seoksen käyttö - joista yksi on saderengas, oli märkää tai ei. :p
Kaikenlaista muuta ehdotetaan kuin puuttumista todelliseen ongelmaan eli autoon. Perkelettäkö renkailla tai olosuhteilla kikkailemaan. Austosta sen pitäisi lähteä. Kysymyshän on pelkästään tahdosta.
 
Ylös