F1-Uutisia 2022

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1677
Tämä oli selvästi se paras vaihtoehto porpoising-ongelman seuraamiseen ja ratkaisuun. Olisi ollut todella rankkaa muroihin kusemista jos kesken kaiken olisi alettu autoissa jotain muuta ja enemmän fyysisempää asiaa muuttamaan.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4383
Screenshot FIAn porpoising videosta, kuinka agressiivista pomppiminen on tiimeittäin. Alpine vasemmalla ja Alfa oikealla.
Ei taida olla FIA:n video. F1 TV on FOM:n tuote eikä FIA:lla ole F1:n sisällöntuotannon kanssa mitään tekemistä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4383
Niin, entäs silloin kun eräällä nimeltä mainitsemattomalla tallilla oli valtava tehoylivoima. Ei silloinkaan alettu sääntöjä muuttamaan yhden tallin tehojen tiputtamiseksi, vaan muiden piti kehittää moottoreitaan. Kehittäköön Mersu autoaan tai nostakoot ylemmäs.
Kyllä niitä muutoksia tehtiin. Ensimmäisenä keinona sallittiin moottoreiden kehittäminen. Alkujaan kehitystyön piti olla jäissä ja moottoreihin oli tarkoitus sallia rajoitettujen muutosten tekeminen ns. polettijärjestelmän kautta. Myöhemmin kiellettiin vielä moottorikarttojen muuttaminen kisan aikana, erilaisten moottorikarttojen käyttö aika-ajoissa (ns. party mode) ja jopa vaihdelaatikon välitysten muuttaminen kisasta toiseen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4383
Eikös Ferrari ole yhtälailla hyötyjä? Sehän on kulkenut nätisti radalla ilman mitään isompia pomppuja
Ferrarin Sainz on ollut ehkä Mersu-kuskejakin suurempi valittaja, että kyllä Ferrari on pomputtanut ihan riittämiin. Kuljettajan kypäräkamerastakin on nähnyt, kuinka auton ajaminen suorilla on ollut kuin linkoaisi betonia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4383
Musta tuntuu että Red Bull käyttää eniten perinteistä down forcea, mitä rungosta saa, eikä ole niin paljon pohjan imun varassa. Ainakin välillä on ollut vaikea seurata autoa lähellä ja Leclerc on karannut kunnes Pirellit on soronoo Ferrarin alla.
Olisko auto siten korkeammalla ja sitä kautta myös vähemmän pompotusta.
Näääh. Ferrarihan se ajoi alkukauden yhdellä ja samalla takasiivellä, kun taas Red Bull toi nopeammille radoille pienemmän downforcen siiven. Voisiko sitten olla niin, että kun Adrian Newey aloitti F1:ssä jo 80-luvulla eli vähän alkuperäisten maaefektiautojen kieltämisen jälkeen, niin hänellä oli jotain insightia asiaan ja osasi siten ohjeistaa suunnittelijoita kiinnittämään pomputtamiseen enemmän huomiota. Monille talleille kun tämä asia vaikuttaa tulleen täytenä yllätyksenä, eikä porpoisingin synnyttävien asioiden mittaamiseen ole edes osattu kehittää menetelmiä, niin se voisi viitata siihen, ettei nuorempi polvi ole edes tiennyt tällaisen olevan mahdollista.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2754
Näääh. Ferrarihan se ajoi alkukauden yhdellä ja samalla takasiivellä, kun taas Red Bull toi nopeammille radoille pienemmän downforcen siiven. Voisiko sitten olla niin, että kun Adrian Newey aloitti F1:ssä jo 80-luvulla eli vähän alkuperäisten maaefektiautojen kieltämisen jälkeen, niin hänellä oli jotain insightia asiaan ja osasi siten ohjeistaa suunnittelijoita kiinnittämään pomputtamiseen enemmän huomiota. Monille talleille kun tämä asia vaikuttaa tulleen täytenä yllätyksenä, eikä porpoisingin synnyttävien asioiden mittaamiseen ole edes osattu kehittää menetelmiä, niin se voisi viitata siihen, ettei nuorempi polvi ole edes tiennyt tällaisen olevan mahdollista.
Ja vaikka tiesivät tuosta ongelmasta, niin sen mallintaminen on vaikeaa, kun tuulitunnelissa auto on paikoillaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1810
Varmaan tallejen simulaatiosysteemeissä ja tuulitunneleissa ja millä kaikella noita nyt mallinnetaankin on myös eroja keskenään ja joku sitten sitä kautta ehkä ymmärtänyt ja pystynyt korjaamaan ongelmia tehokkaammin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Eikös tämä nyt kapsahda TOton omaan nilkkaan? Jos pomputusta aletaan mitata, niin mersuhan joutuu nostamaan ajokorkeutta ja menettää suorituskykyä lisää. Sama myös Ferrarilla.

Parhaiten selviää Red Bull.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Itse odottelen jo ensi kautta. Mielenkiintoista nähdä kuinka tiiviiksi pakka saadaan ensi kaudella, kun kaikki tiimit oletettavasti pystyvät suunnittelemaan auton niiin ettei pomputa ja tästä vuodesta opitaan paljon uusien sääntöjen kanssa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1810
Eikös tämä nyt kapsahda TOton omaan nilkkaan? Jos pomputusta aletaan mitata, niin mersuhan joutuu nostamaan ajokorkeutta ja menettää suorituskykyä lisää. Sama myös Ferrarilla.

Parhaiten selviää Red Bull.
Näin luulisi. Tietysti riippuunee paljon siitä millaiset nuo raja-arvot tulee olemaan. Vedetäänkö rajat niin alas että Red Bull ja muut vähän pompottavatkin joutuu nostamaan autojaan vai kitketäänkö vaan tuota kaikkein väkivaltaisinta mersutyylistä pomppimista pois. Joka tapauksessa varmaan jonkinlaista porua tulee tämäkin saamaan aikaan jostain suunnasta..
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2754
Varmaan tallejen simulaatiosysteemeissä ja tuulitunneleissa ja millä kaikella noita nyt mallinnetaankin on myös eroja keskenään ja joku sitten sitä kautta ehkä ymmärtänyt ja pystynyt korjaamaan ongelmia tehokkaammin.
On. Mutta radan töyssyjä ei pysty ajattamaan tuulitunnelissa, ja nythän töyssy imun lisäksi vetää autoa radan pintaan. Kun vielä joka kerta nopeus ei ole identtinen joka kierroksella, niin Bakun suoralla Mersun pohja ei ole tarkalleen radan pinnassa samassa kohtaa. Tai edessä on auto sotkemassa ilmaa yms. Mahdoton mallintaa tämä. Ne jotka kärsii pommituksesta, kärsii siitä joka radalla. Elleivät säädä autoaan uudelleen ja esim. eri ajokorkeudelle.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Näin luulisi. Tietysti riippuunee paljon siitä millaiset nuo raja-arvot tulee olemaan. Vedetäänkö rajat niin alas että Red Bull ja muut vähän pompottavatkin joutuu nostamaan autojaan vai kitketäänkö vaan tuota kaikkein väkivaltaisinta mersutyylistä pomppimista pois. Joka tapauksessa varmaan jonkinlaista porua tulee tämäkin saamaan aikaan jostain suunnasta..
Itse toivoisin, että kitketään kokonaan pois. En usko että lopulliseen suorityskykyeroon vaikuttaa, koska kaikki joutuu nostaan jonkin verran ajokorkeutta niin oletettavasti voimasuhteet pysyy samana -> kaikkien kierrosaika hidastuu jonkin verran. Saataisiin päätös tälle pomputtamiskeskustelulle.

Tosin red bull ei mun mielestä pomputa yhtää niin voi olla, että heidän etumatka kasvaa. Hmm.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2754
Itse toivoisin, että kitketään kokonaan pois. En usko että lopulliseen suorityskykyeroon vaikuttaa, koska kaikki joutuu nostaan jonkin verran ajokorkeutta niin oletettavasti voimasuhteet pysyy samana -> kaikkien kierrosaika hidastuu jonkin verran. Saataisiin päätös tälle pomputtamiskeskustelulle.

Tosin red bull ei mun mielestä pomputa yhtää niin voi olla, että heidän etumatka kasvaa. Hmm.
Jos autoja nostetaan, niin muu aerodynamiikka nousee arvoon arvaamattomaan kun imu vähenee. Samalla myös se seuraaminen lähellä vaikeutuu, mikä taas oli imupohjan tarkoitus, että pystyy lähellä ajamaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Jos autoja nostetaan, niin muu aerodynamiikka nousee arvoon arvaamattomaan kun imu vähenee. Samalla myös se seuraaminen lähellä vaikeutuu, mikä taas oli imupohjan tarkoitus, että pystyy lähellä ajamaan.
Totta, mutta hankala sanoa kun ei oikein tiedetä paljonko korkeutta pitää nostaa jossain autoissa.
Puhutaanko niin pienistä määristä että se suhteessa vaikuttaa vähän vai puhutaanko isommista määristä. Hmm. Tarviiko esim nostaa niin paljon, että se oikeasti vaikuttaa merkittävästi imupohjaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4383
Kun vielä joka kerta nopeus ei ole identtinen joka kierroksella, niin Bakun suoralla Mersun pohja ei ole tarkalleen radan pinnassa samassa kohtaa. Tai edessä on auto sotkemassa ilmaa yms. Mahdoton mallintaa tämä. Ne jotka kärsii pommituksesta, kärsii siitä joka radalla.
Mersulta sanottiin Bakun-kisan jälkeen, että he kärsivät nyt "eri pomputuksesta" kuin aiemmin. Aerodynamiikasta johtuvan delfiiniefektin pitäisi edelleen olla hallussa, mutta sen korjattuaan talli on joutunut huomaamaan, että auto kärsii myös mekaanisesta pomputuksesta, mikä on seurausta alustan huonoudesta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4383
Itse toivoisin, että kitketään kokonaan pois.
Auto pomppii aina jostakin syystä, ei sitä voi ottaa pois kuin jousituksen poistamalla, ja silloin taas G-voimien piikit kasvavat rajusti. Kyse on juuri siitä, että mihin raja-arvot asetetaan ja millä haetaan kompromissi jousituksen ja imun välillä.

Jos auton maavaraa (levossa) nostetaan, niin tallit voivat säätää jousituksen taas pehmeämmälle, mikä voi vuorostaan johtaa uudelleen auton pohjaamiseen suorilla, kun jousitus antaa herkemmin periksi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
5107
Auto pomppii aina jostakin syystä, ei sitä voi ottaa pois kuin jousituksen poistamalla, ja silloin taas G-voimien piikit kasvavat rajusti. Kyse on juuri siitä, että mihin raja-arvot asetetaan ja millä haetaan kompromissi jousituksen ja imun välillä.

Jos auton maavaraa (levossa) nostetaan, niin tallit voivat säätää jousituksen taas pehmeämmälle, mikä voi vuorostaan johtaa uudelleen auton pohjaamiseen suorilla, kun jousitus antaa herkemmin periksi.
Juuh siis toki aina on pientä pomputusta ollut varmasti ja tulee aina olemaan, mutta sanotaanko että tuo naurettavan näköinen hyppiminen voitaisiin kitkeä pois, että nuo autot näyttäisi oikeasti lujaa kulkevilta F1 autoilta, eikä joltain sarjakuva-autoilta jostain aku ankasta.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1695
Sijainti
Vyborg
Totta, mutta hankala sanoa kun ei oikein tiedetä paljonko korkeutta pitää nostaa jossain autoissa.
Puhutaanko niin pienistä määristä että se suhteessa vaikuttaa vähän vai puhutaanko isommista määristä. Hmm. Tarviiko esim nostaa niin paljon, että se oikeasti vaikuttaa merkittävästi imupohjaan.
Taitaa olla osalle tiimeille todella olla vaikeeta saada auton korkeutta nostamaan niin että ei auton aerodynamiikka mene sekaisin tai väärään suuntaan.
Ei kyllä tee hyvää kuskin selälle jatkuva auton pomppinen,kuten Mercedeksen autossa jossa pitää olla kuin masokisti istuimessa kestääkseen pompun aiheuttaman kivun.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3964
Mersulta sanottiin Bakun-kisan jälkeen, että he kärsivät nyt "eri pomputuksesta" kuin aiemmin. Aerodynamiikasta johtuvan delfiiniefektin pitäisi edelleen olla hallussa, mutta sen korjattuaan talli on joutunut huomaamaan, että auto kärsii myös mekaanisesta pomputuksesta, mikä on seurausta alustan huonoudesta.
Mersu kärsii tästä ongelmasta koska auton jousitus on niin jäykkä, tämä taasen on seurasta pomppimisesta ja pohjan heikosta jäykkyydestä jota yritetään kitkeä jäykällä jousituksella. Mersu ei myöskään halua rakentaa uutta vahvempaa pohjaa koska auto on nykyiselläänkin ylipainoinen, jäykempi pohja lisäisi painoa entuudestaan.
 
Ylös