F1 vs DTM vs LeMans vs MotoGP vs Nascar vs CART vs Indy vs IMSA vs Bugatti Veyron

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kuvitellaan, että meillä on nyt kuiva päivä Nürbruringin kuuluisalla moottoriradalla. Huomenna ajamme toisen lähdön Span moottoriradalla. Lisäksi kolmantena testipäivänä käymme ajamassa lentokentälle kiihdytys ja jarrutus testejä. Kaikista päivistä lasketaan parhaiten menestyneet menopelit päivän järjestykseen, jossa voittaja saa 9p, toiseksi tullut 8p jne siten, että viimeiseksi sijoittunut saa ko. päivänäyhden pisteen. Joka päivälle kuskiksin jokaiseen menopeliin tulee lajinsa hallitseva maailmanmestari (Bugatti Veyron SS tekee poikkeuksen, sitä ajakoon J.J Lehto) ja menopeli saadaan säätää juuri siten kuin ko. lajissa sääntöjen mukaan voidaan se säätää ja sillä ajaa (esim. renkaaksi saa ottaa F1:n tapauksessa vain jonkun sadekelin renkaan tai jonkun 3:sta säännön sallimasta kuivankelin rengasseoksesta). Veyron SS on täysin tehdastikissään, mm. alla siis ensiasennusrenkaat. LeMans-autolla viitataan nyt nopeimman LeMans-luokan hallitsevaan maailmanmestari-autoon.

Mekaanikot saavat säätää menopelin ko.lajin sääntöjen mukaisesti jokaisen 3 testipäivän aamuna, eli samoissa säädöissä ei tarvitse ajaa joka päivä (muistutan, että edelleen tulee täyttää ko. lajin tämän vuotinen sääntökirja testeissä, mm. F1-auton osalta bensanvirtausmäärät yms). Tankata saa juuri sen verran kun mekaanikot parhaaksi katsovat, toki siten, että lajikohtaiset minimi-kisapäivän-painorajat täyttyvät.

Lentokentällä testataan 3.päivänä seuraavat lajit: 0-100 km/h, 0-200 km/h, 0-300 km/h sekä 0-200km/h-0 ja varttimailin kiihdytys. Vaikka tämä päivä sisältää 5 "mini"lajia, niin näissä menenstymisen perusteella sitten jaetaan menopelit siihen 1p-9p kategoriaan ko. testipäivän osalle (eli maksimi pisteet voivat silti olla vain 9p tuolle päivälle).

1 ja 2 päivistä saa kummastakin myös 1p-9p ihan sen perusteella millaisen kierros ajan on saanut ajettua.

Siten voittaja voi saada max 3x 9p = 27p ja häviäjä minimissään 3x 1 p= 3p.

Mikä olisi menopelien keskinäinen järjestys kaikkien 3:n testipäivän jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CART loppui kauteen 2002 ja sen seuraaja ChampCar kauteen 2007. Mitä autoja pitäisi verrata?

Sen enempää analysoimatta on helppo sanoa, että F1 voittaisi (nykysäännöilläänkin) mennen tullen ja NASCAR olisi naurettavan huono verrattuna muihin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
CART loppui kauteen 2002 ja sen seuraaja ChampCar kauteen 2007. Mitä autoja pitäisi verrata?

Sen enempää analysoimatta on helppo sanoa, että F1 voittaisi (nykysäännöilläänkin) mennen tullen ja NASCAR olisi naurettavan huono verrattuna muihin.
Viimeisintä 2007 versiota.

Kaikista menopeleistä edustajaksi otetaan siis viimeisin maailmanmestarimalli. Suurimmassa osassa menopeleistä kyse on tällöin siis v. 2013 autoista/moottoripyöristä (poikkeuksena tämä ChampCar 2007 ja Bugatti Veyros SS, jota ei enää valmisteta).
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ei sitten Lancia Deltaa ole mukana?
Ei kannata kun Sierra 3/4 puhaltimella jättää sen.

Vähän tehopainoja. Ei täydellinen lista kun osa tehoista arvioita ja joissain mukana täys tankki bensaa.
MotoGP1,09 hp / kg
F11,08 hp / kg
Audi R18e-tron0,89 hp / kg
Bugatti Veyron SS0,64 hp / kg
Lancia Delta S40,62 hp / kg
Nascar sprint cup0,55 hp / kg
Audi A5 DTM0,41 hp / kg
Ford Sierra Cosworth0,17 hp / kg
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ei kannata kun Sierra 3/4 puhaltimella jättää sen.

Vähän tehopainoja. Ei täydellinen lista kun osa tehoista arvioita ja joissain mukana täys tankki bensaa.
MotoGP1,09 hp / kg
F11,08 hp / kg
Audi R18e-tron0,89 hp / kg
Bugatti Veyron SS0,64 hp / kg
Lancia Delta S40,62 hp / kg
Nascar sprint cup0,55 hp / kg
Audi A5 DTM0,41 hp / kg
Ford Sierra Cosworth0,17 hp / kg
Tehopainojen perusteella siipiautot painelisivat horisonttiin, järjestys todennäköisesti tosiaan F1 ja sitten Cart ja ChampCarit. MotoGP -pyörä pärjäisi ilmeisesti kiihdytystesteissä (varsinkin muut välit voisivat mennä hyvin paitsi 0-100 km/h= keuliminen hillitsee tuota väliä). MotoGP ottaa pataan Spassa siipiautoilta mutkissa kun ei ole down forcea, mutta Nürrellä ei ero välttämättä olekaan samanlainen. Tosin luulenpa kovimpien LeMans -autojenkin kykenevät kohtuulliseen suorituskykyyn? IMSA autot todennäköisesti pätkivät DTM:t, jotka muuten koppiautoista nopeita (noin 10 sek kierroksella nopeampia perusmoottoriradoilla kuin esim Aussien v8 Super Carit). Nascar häviää harmittavasti kun alusta ja jarrut eivät ole tehty mutkaradalle, mutta kiihtyvyystesteissä voi olla kova, eli se 900hv tekee pahaa jälkeä kun on puolet enemmän kuin DTM:ssä vaikka painoakin autolla on kyllä vähän enemmän. Bugatti Veyron SS on mielenkiintoinen tapaus, saattaa pätkiä yllättävän monia ns. "kilpureita", sen verran mukavasti tuo kulkee JJ:n käsissä massasta huolimatta.

Annan oman listani tarkasta järjestyksestä myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Viimeinen Champ Carin auto oli kyllä varsin hyvä. Tänä vuonna '12 RBR jäi 2,5sec Assenin DP01:llä ajetusta kierrosennätyksestä ja toissa vuonna '03 Ferrari hädin tuskin löi DP01:n kierrosennätyksen Laguna Secassa. Toki näytösajoissa käytettävien renkaiden suorituskyky on heikompi, mutta vaikea sanoa, selittääkö sekään aivan 2,5 sekuntia, DP01-ennätys kun taitaa olla kisakierros eikä harjoitus-/aika-ajoveto. DP01-ennätys Laguna Secassa on harjoituksista. Ainakin osoitus siitä, kuinka nopeita '03 F1-autot olivat nykyisiin verrattuna.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8479
Sijainti
Helsinki
Ottaisin vielä testiin mukaan Pensken Indycarin sekä Renault R25:n, sillä se oli viimeinen mestaruusauto v10-aikakaudella. Testin voisi myös suorittaa aika-ajosäädöillä todellisen nopeuden aikaansaamiseksi
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Kuvitellaan, että meillä on nyt kuiva päivä Nürbruringin kuuluisalla moottoriradalla. Huomenna ajamme toisen lähdön Span moottoriradalla. Lisäksi kolmantena testipäivänä käymme ajamassa lentokentälle kiihdytys ja jarrutus testejä. Kaikista päivistä lasketaan parhaiten menestyneet menopelit päivän järjestykseen, jossa voittaja saa 9p, toiseksi tullut 8p jne siten, että viimeiseksi sijoittunut saa ko. päivänäyhden pisteen. Joka päivälle kuskiksin jokaiseen menopeliin tulee lajinsa hallitseva maailmanmestari (Bugatti Veyron SS tekee poikkeuksen, sitä ajakoon J.J Lehto) ja menopeli saadaan säätää juuri siten kuin ko. lajissa sääntöjen mukaan voidaan se säätää ja sillä ajaa (esim. renkaaksi saa ottaa F1:n tapauksessa vain jonkun sadekelin renkaan tai jonkun 3:sta säännön sallimasta kuivankelin rengasseoksesta). Veyron SS on täysin tehdastikissään, mm. alla siis ensiasennusrenkaat. LeMans-autolla viitataan nyt nopeimman LeMans-luokan hallitsevaan maailmanmestari-autoon.

Mekaanikot saavat säätää menopelin ko.lajin sääntöjen mukaisesti jokaisen 3 testipäivän aamuna, eli samoissa säädöissä ei tarvitse ajaa joka päivä (muistutan, että edelleen tulee täyttää ko. lajin tämän vuotinen sääntökirja testeissä, mm. F1-auton osalta bensanvirtausmäärät yms). Tankata saa juuri sen verran kun mekaanikot parhaaksi katsovat, toki siten, että lajikohtaiset minimi-kisapäivän-painorajat täyttyvät.

Lentokentällä testataan 3.päivänä seuraavat lajit: 0-100 km/h, 0-200 km/h, 0-300 km/h sekä 0-200km/h-0 ja varttimailin kiihdytys. Vaikka tämä päivä sisältää 5 "mini"lajia, niin näissä menenstymisen perusteella sitten jaetaan menopelit siihen 1p-9p kategoriaan ko. testipäivän osalle (eli maksimi pisteet voivat silti olla vain 9p tuolle päivälle).

1 ja 2 päivistä saa kummastakin myös 1p-9p ihan sen perusteella millaisen kierros ajan on saanut ajettua.

Siten voittaja voi saada max 3x 9p = 27p ja häviäjä minimissään 3x 1 p= 3p.

Mikä olisi menopelien keskinäinen järjestys kaikkien 3:n testipäivän jälkeen?
Sierra jättää sen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1290
Viimeinen Champ Carin auto oli kyllä varsin hyvä. Tänä vuonna '12 RBR jäi 2,5sec Assenin DP01:llä ajetusta kierrosennätyksestä ja toissa vuonna '03 Ferrari hädin tuskin löi DP01:n kierrosennätyksen Laguna Secassa. Toki näytösajoissa käytettävien renkaiden suorituskyky on heikompi, mutta vaikea sanoa, selittääkö sekään aivan 2,5 sekuntia, DP01-ennätys kun taitaa olla kisakierros eikä harjoitus-/aika-ajoveto. DP01-ennätys Laguna Secassa on harjoituksista. Ainakin osoitus siitä, kuinka nopeita '03 F1-autot olivat nykyisiin verrattuna.
Sitten, jos Laguna secassa ajettaisiin Fykkösillä kisa, näjtäisiin kuinka lujaa ne kulkee. Tuollaiset näytösajot ovat yhtä tyhjän kanssa. F1 on niin herkkä kokonaisuus, että, jos alle laitetaan jotkut Avonit (joka taitaa olla aika standardi formularengastoimitttaja, ei mestaruussarjoihin) auton käytös muuttuu todella rajusti. Pelkästään tuolla voi tulla jopa yli 2 sek turpaan (eli järjettömän paljon). Lisäksi noilla ei todellakaan ajeta suorituskyvyn rajalla, vaan himmaten. Siitä toiset 2 sek jne.
 
Ylös