#14 Fernando Alonso 2023: Autonkehitysvirtuoosin paluu

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Alonso ei maininnut haastattelussa sitä että itse mokasi vuonna 2012 Japanin kisan lähdössä osumalla Räikkösen autoon jonka seurauksena tuli rengasrikko osuman myötä keskeytys ja menetti siinä potentiaallisia pisteitä mm-taistelun kannalta. Jotka todennäköisesti maksoivat maailmanmestaruuden Alonsolle 2012:)
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Alonso narsistina on aina ollut korottomassa itseään muiden kustannuksella. Hän antaa ymmärtää, ettei tee virheitä, vaan ne ovat aina muiden syytä.
Eikös sen pitänyt ajaa kasikkoa muiden ympäri Jenkeissä?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Olis aika kova temppu voittaa 41 vuotiaana maailmanmestaruuden. Ja nyt kun Alonso on tänä vuonna väläytellyt vauhtiaan Alpine tallissa, niin kyllä Alonso ehdottamasti pystyisi voittamaan hyvällä autolla maailmanmestaruuden ensi vuonna!
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Olis aika kova temppu voittaa 41 vuotiaana maailmanmestaruuden. Ja nyt kun Alonso on tänä vuonna väläytellyt vauhtiaan Alpine tallissa, niin kyllä Alonso ehdottamasti pystyisi voittamaan hyvällä autolla maailmanmestaruuden ensi vuonna!
Siinä missä Oconkin. Vaatis maagisen ylivoimasta autoa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Alonso on kyl pitänyt terävyytensä hienosti, mutta nopeus Oconiin verrattuna ei ole ehkä enää siellä missä aikanaan
Ei myöskään ole niin paljoa enää hehkuttanut itseään jokaisessa paikassa, mutta joku katkeruus painaa Mersun suuntaan. Tai onhan se juttujen mukaan monesti kysellyt ajopaikkaa sieltä, niin juontaako sieltä juurensa, vai Hamin kanssa tallikavereina taisteluista.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Alonso on kyl pitänyt terävyytensä hienosti, mutta nopeus Oconiin verrattuna ei ole ehkä enää siellä missä aikanaan
Ei myöskään ole niin paljoa enää hehkuttanut itseään jokaisessa paikassa, mutta joku katkeruus painaa Mersun suuntaan. Tai onhan se juttujen mukaan monesti kysellyt ajopaikkaa sieltä, niin juontaako sieltä juurensa, vai Hamin kanssa tallikavereina taisteluista.
Eikös Alonso yrittänyt päästä Mercedekselle silloin 2014-2015? Ainakin oli huhuja siihen aikaan, mutta siirtoa ei kuitenkaan tapahtunut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Alonso on kyl pitänyt terävyytensä hienosti, mutta nopeus Oconiin verrattuna ei ole ehkä enää siellä missä aikanaan
Ei myöskään ole niin paljoa enää hehkuttanut itseään jokaisessa paikassa, mutta joku katkeruus painaa Mersun suuntaan. Tai onhan se juttujen mukaan monesti kysellyt ajopaikkaa sieltä, niin juontaako sieltä juurensa, vai Hamin kanssa tallikavereina taisteluista.
Alonso pitänyt terävyyden Kimiä paremmin. Itse näkisin että Alonson katkeruus on Hamiltonin suuntaan. Alonsohan silloin ennen kautta 2007 ajatteli olevansa McLarenin ykköskuski. Varmaan mielessään ajattelee, että hänen uransa olisi pitänyt kulkea sitä rataa, kuin Hamiltonin ura kulki.

Mutta Hamilton pilasi nämä unelmat olemalla liian vahva kaudella 2007.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
Hmm.. En laskisi Alpinea pois kuvioista ensi kaudella vielä. Vanha mestaruustalli ja tiimissä tuntuu olevan hyvä henki päällä. Ainakin vielä toistaiseksi. Saa nähdä onko alonso 2.0 pehmentynyt sen verran että hyvä henki myös pysyy.

Resursseista ja osaamisesta en usko, että jää kiinni. Tämän kauden autokin väläytteli nopeutta tietyillä radoilla ja ei oltu kaukana kärjestä. Toki välissä taas kontattiin jossain keskivaiheen huonommalla puolella. Alpine lienee jo hyvin aikasten alkanut panostamaan ensi kauteen, niin uskon että Alpine voi olla yksi yllättäjistä. Renaultin moottorikaan ei käsittääkseni tänä päivänä häviä tehoissa juurikaan muille ja ensi kauden versio varmasta kuroo etäisyyttä vielä kiinni.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Hmm.. En laskisi Alpinea pois kuvioista ensi kaudella vielä. Vanha mestaruustalli ja tiimissä tuntuu olevan hyvä henki päällä. Ainakin vielä toistaiseksi. Saa nähdä onko alonso 2.0 pehmentynyt sen verran että hyvä henki myös pysyy.

Resursseista ja osaamisesta en usko, että jää kiinni. Tämän kauden autokin väläytteli nopeutta tietyillä radoilla ja ei oltu kaukana kärjestä. Toki välissä taas kontattiin jossain keskivaiheen huonommalla puolella. Alpine lienee jo hyvin aikasten alkanut panostamaan ensi kauteen, niin uskon että Alpine voi olla yksi yllättäjistä. Renaultin moottorikaan ei käsittääkseni tänä päivänä häviä tehoissa juurikaan muille ja ensi kauden versio varmasta kuroo etäisyyttä vielä kiinni.
Mestaruus on hyvin mahdollinen Alpinelle. Itse uskon että ovat mukana taistelussa siitä ainakin. Jotenkin tulee mieleen tästä kaudesta Renaultin kaudet 2003 ja 2004. Tuolloin otettiin podiumeja ja voittoja Alonson ja Trullin toimesta. Sitten 2005 tuli jo mestaruus
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
No joo, toivotaan että jotain muutosta tulisi Mersun/Red Bullin voittokulkuun. Alonso nyt ainakin tämän kauden perusteella on edelleen kyvykäs kyllä pakkaa sekoittamaan, jos vaan kalustossa kyyti riittää.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16900
Kimikin pääsisi kisavauhdis puolesta podiumille jos olis Alpine tason kalusto käytössä. Mikä hemmetin ihmeellistä et viel tos iässä voi ajaa kovaa? Ne geenit ;)
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Kimikin pääsisi kisavauhdis puolesta podiumille jos olis Alpine tason kalusto käytössä. Mikä hemmetin ihmeellistä et viel tos iässä voi ajaa kovaa? Ne geenit ;)
Alonso on toiseksi vanhin podiumille ajanut kuljettaja melkein 30 vuoteen, että ei tuota nyt ihan joka päivä tapahdu.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Hmm.. En laskisi Alpinea pois kuvioista ensi kaudella vielä. Vanha mestaruustalli ja tiimissä tuntuu olevan hyvä henki päällä. Ainakin vielä toistaiseksi. Saa nähdä onko alonso 2.0 pehmentynyt sen verran että hyvä henki myös pysyy.

Resursseista ja osaamisesta en usko, että jää kiinni. Tämän kauden autokin väläytteli nopeutta tietyillä radoilla ja ei oltu kaukana kärjestä. Toki välissä taas kontattiin jossain keskivaiheen huonommalla puolella. Alpine lienee jo hyvin aikasten alkanut panostamaan ensi kauteen, niin uskon että Alpine voi olla yksi yllättäjistä. Renaultin moottorikaan ei käsittääkseni tänä päivänä häviä tehoissa juurikaan muille ja ensi kauden versio varmasta kuroo etäisyyttä vielä kiinni.
No, ei se ihan virheetön ole se henki ilmeisesti ollut, vastahan sitä huhuttiin että isolla mediamylläkällä ja oletettavasti isolla rahalla tiimiin yhdeksi pomoksi raahattu Davide Brivio olisi harkitsemassa paluuta MotoGP-sarjaan, kun olisi pettynyt omaan rooliinsa Alpinella. Toki nuo huhut sitten Alpinelta kiistettiin, mutta jotenkin perstuntuma on, että saattoi noissa huhuissa ehkä joku osatotuuskin olla mukana. Ainakin Alpinella on poikkeuksellinen johtorakenne siinä mielessä, että yhtä selkeää tallipäällikköä ei ole, vaan vastuuta on jaettu useamman ukon kesken.

Resurssien suhteen tulee nyt kyllä tasoitusta kulukaton myötä, aiempina vuosinahan Alpine (tai siis silloin Renault) on ihan suunnitelmallisesti ajanut muita tehdastalleja pienemmällä, suunnilleen nykyisen kulukaton suuruisella budjetilla. Tavallaan ainakin puolittain uskon ja vähintään toivon, että Alpine olisi mukana kärkitaistoissa, mutta toisaalta taas jotenkin en tiedä... Kovastihan sieltä suunnalta on aiemminkin uhottu, mutta käytännössä oikein mitään merkittävää kehitystä ei ole tapahtunut vuosiin. Toki nyt tallin johtoa ja rakennetta on pistetty uusiksi, mikä voi tietysti kantaa hedelmää jos homma toimii ja pääsee vakiintumaan. Itse pitäisin Alpinen menestystä siinäkin mielessä toivottavana ja merkittävänä asiana, että F1-sarja tarvitsee kaikkia mukana olevia moottorivalmistajia, ja Renault-Alpinella lienee suurin riski, että töpseli vedetään seinästä, kun kilpailukyky on vuosia ollut mitä on, eikä asiakastalleiltakaan tule nykyisin moottorirahoja tasapainottamaan tallin kuluja.

Moottori on käsittääkseni sarjan heikoin Ferrarin ohella, vaikka eivät nuo erot enää tätä nykyä minkään moottoreiden välillä liene likikään samaa luokkaa kuin vaikkapa hybridiaikakauden alkuvuosina. Renaultin moottorin suurimpana kompastuskivenä tällä hetkellä lienee sen massiiviset ulkomitat, mitkä rajoittavat aerodynamiikan kehitystä ja joka näkyy tämän kauden Alpinen möhkömäisenä moottorikatteena. En sitten tiedä mitä on ensi kaudelle tulossa, tai onko tällaisesta uutisoitukaan mitään. Paineita ainakin olisi, kun Ferrari on ilmeisesti tuomassa radikaalia parannusta ja jo pelkästään nyt kesken kauden päivitetty hybridijärjestelmä tuntuu tuoneen kummasti lisää virtaa viime kisoihin mitä tulee Ferrarin kyytiin.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6219
No, ei se ihan virheetön ole se henki ilmeisesti ollut, vastahan sitä huhuttiin että isolla mediamylläkällä ja oletettavasti isolla rahalla tiimiin yhdeksi pomoksi raahattu Davide Brivio olisi harkitsemassa paluuta MotoGP-sarjaan, kun olisi pettynyt omaan rooliinsa Alpinella. Toki nuo huhut sitten Alpinelta kiistettiin, mutta jotenkin perstuntuma on, että saattoi noissa huhuissa ehkä joku osatotuuskin olla mukana. Ainakin Alpinella on poikkeuksellinen johtorakenne siinä mielessä, että yhtä selkeää tallipäällikköä ei ole, vaan vastuuta on jaettu useamman ukon kesken.

Resurssien suhteen tulee nyt kyllä tasoitusta kulukaton myötä, aiempina vuosinahan Alpine (tai siis silloin Renault) on ihan suunnitelmallisesti ajanut muita tehdastalleja pienemmällä, suunnilleen nykyisen kulukaton suuruisella budjetilla. Tavallaan ainakin puolittain uskon ja vähintään toivon, että Alpine olisi mukana kärkitaistoissa, mutta toisaalta taas jotenkin en tiedä... Kovastihan sieltä suunnalta on aiemminkin uhottu, mutta käytännössä oikein mitään merkittävää kehitystä ei ole tapahtunut vuosiin. Toki nyt tallin johtoa ja rakennetta on pistetty uusiksi, mikä voi tietysti kantaa hedelmää jos homma toimii ja pääsee vakiintumaan. Itse pitäisin Alpinen menestystä siinäkin mielessä toivottavana ja merkittävänä asiana, että F1-sarja tarvitsee kaikkia mukana olevia moottorivalmistajia, ja Renault-Alpinella lienee suurin riski, että töpseli vedetään seinästä, kun kilpailukyky on vuosia ollut mitä on, eikä asiakastalleiltakaan tule nykyisin moottorirahoja tasapainottamaan tallin kuluja.

Moottori on käsittääkseni sarjan heikoin Ferrarin ohella, vaikka eivät nuo erot enää tätä nykyä minkään moottoreiden välillä liene likikään samaa luokkaa kuin vaikkapa hybridiaikakauden alkuvuosina. Renaultin moottorin suurimpana kompastuskivenä tällä hetkellä lienee sen massiiviset ulkomitat, mitkä rajoittavat aerodynamiikan kehitystä ja joka näkyy tämän kauden Alpinen möhkömäisenä moottorikatteena. En sitten tiedä mitä on ensi kaudelle tulossa, tai onko tällaisesta uutisoitukaan mitään. Paineita ainakin olisi, kun Ferrari on ilmeisesti tuomassa radikaalia parannusta ja jo pelkästään nyt kesken kauden päivitetty hybridijärjestelmä tuntuu tuoneen kummasti lisää virtaa viime kisoihin mitä tulee Ferrarin kyytiin.
Hyviä pointteja. Unohdinpas tuon kulukaton. Toivotaan että se tasaa pelikenttää Alpinen eduksi.

Toivotaan yleisesti, että ensi vuosi pyöräyttäis voimasuhteet jotenkin uusiksi, että tulisi joku todellinen yllättäjä jostain tiimistä.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
En ole niin tarkkaan seurannut, mutta vieläkö se Cyril Abiteboul häärii Alpinella, vai vaihtoiko maisemaa nimenmuutoksen ja Alonson comebackin yhteydessä?🤔 Meinaan että mitä tiimin henkeen ja ilmapiiriin tulee, niin Alonsohan nyt on omanlaisensa tulisieluinen matadoori, mutta tuo Abiteboul jotenkin harvinaisen ärsyttävän ja kus1päisen oloinen tallipäällikkö tiimistä riippumatta, vaikka esim. Ricciardon kanssa heittäytyikin siihen vedonlyöntiin tatuoinnista. Jäänyt sellainen mielikuva, että oli usein tapana kritisoida kuskeja vaikka Rellun autolla ei ihmetekoihin pystyttykään, ja Red Bullin kanssa oli viimeisinä aikoina tukkanuottasilla moottoriasioissa, ottamatta asemansa puolesta varsinaisesti minkäänlaista vastuuta siitä että Rellun moottori oli Mersun, ja silloista Ferrarin moottoria selkeästi hitaampi. Ja ainakaan Alonsosta ei todellakaan saa psyykattua parasta irti, jos erehtyy vihjailemaan liikaa kuskien panoksesta (heikkoon) suorituskykyyn, mutta enpä kyllä ole tällaista viime aikoina Alpinen suunnalta nähnytkään.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Autistipulla sai potkut kun Renault'sta tuli Alpine. Omasta mielestäni vähän liian myöhään.
 
Ylös