Fernando Alonso 2022: Kukasta kukkaan

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1810
Alonson Mäkille paluu on kyllä yksi erikoisimmista asioista, joita ykkösissä on koskaan tapahtunut.
Oma veikkaus, että kun oli yhtenä sopan keittäjänä jutussa, jossa Mäkille lätkäistiin urheiluhistorian suurimmat sanktiot ja talli joutui myymään myös osan toiminnoistaan kattaaksen näitä kuluja, niin tallille ei jäänyt tavallaan muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa Alo halitessaan takaisin. Olisi muuten näyttäytynyt katkerana ja rikkomuksia suosivan tahona. En tiedä, mutta erittäin omituista, että Alonso sinne takaisin koskaan pääsi.
Okei, perun sanani. Tämä on sittenkin naurettavin salaliittoteoria Alonsosta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1063
Okei, perun sanani. Tämä on sittenkin naurettavin salaliittoteoria Alonsosta.
Saa kertoa todennäköisempi selityksen asialle, jota yleisesti on ihmetelty vuosikausia. Ehkä "artisti" oli vielä tapahtumien aikaan potkuhousuissa, eikä edes tiedä, että mitä tuolloin tapahtui.

Edit. Kun et nähtävästi tiedä, niin lyhyesti: Alonso kiristi Dennisiä, hyvin varmasti myös lähetti FIAlle sähköpostia, joissa paljasti Ferrarin tietojen vuotaneen Mäkille... Mäkille sanktiona 100m sakot, vaikka tiedoilla ei tehty mitään, tallipisteiden menetys, Mäkin monien osa-alueiden myynti näiden kattamiseksi ym. Ja vaan sen takia, kun Ham oli nopeampi ja Alo olisi halunnut tallin laittavan kaiken effortin hänen eteensä.

Niin on se aika erikoista, että mies palaa vielä takaisin ajamaan tallin autoa, jonka melkein vitutus päissään tuhosi.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
490
Saa kertoa todennäköisempi selityksen asialle, jota yleisesti on ihmetelty vuosikausia. Ehkä "artisti" oli vielä tapahtumien aikaan potkuhousuissa, eikä edes tiedä, että mitä tuolloin tapahtui.
Usein selitys on se tylsin ja todennäköisin.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
260
Oma mielipiteeni on, että Alonso on ylivoimaisesti luihuin kuski (ei niinkään radalla kuin kabineteissa) koko formula 1 historiassa, mutta kiistatta silti yhä myös kova ratinvääntäjä. Ja usein ollut itsensä pahin vihollinen kyseenalaisten temppujensa seurausten takia. Urheilullisesti vähän outo siirto, jos ei sitten pakotettu, ei kauheasti luottoa Aston Martinin organisaatioon sen resursseista huolimatta ja Alpine pikemmin menossa kohti kärkeä, ainakin nyt. Mutta aika näyttää, hauskahan se on ettei kaikki vanhat legendat vielä poistu. On Alonso yksi viihdyttävimmistä ja persoonallisimmista kuskeista ollut paluunsa jälkeen ja Alonson ansiotahan mm. Oconin viime kauden voitto pitkälti oli kun piti todella mestarillisesti muut pitkään takanaan.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1810
Saa kertoa todennäköisempi selityksen asialle, jota yleisesti on ihmetelty vuosikausia. Ehkä "artisti" oli vielä tapahtumien aikaan potkuhousuissa, eikä edes tiedä, että mitä tuolloin tapahtui.

Edit. Kun et nähtävästi tiedä, niin lyhyesti: Alonso kiristi Dennisiä, hyvin varmasti myös lähetti FIAlle sähköpostia, joissa paljasti Ferrarin tietojen vuotaneen Mäkille... Mäkille sanktiona 100m sakot, vaikka tiedoilla ei tehty mitään, tallipisteiden menetys, Mäkin monien osa-alueiden myynti näiden kattamiseksi ym. Ja vaan sen takia, kun Ham oli nopeampi ja Alo olisi halunnut tallin laittavan kaiken effortin hänen eteensä.

Niin on se aika erikoista, että mies palaa vielä takaisin ajamaan tallin autoa, jonka melkein vitutus päissään tuhosi.
Varmasti tuollaiset jännät salaliittoteoriat saavat vaahdon boxereihin, mutta artistina en moisiin haaveiluihin haaskaa aikaa. Kävisikö tälläinen tylsä yhtälö että Honda halusi jonkun ison nimen Mclaren-Honda projektiin ja maksoi viulut? Itse asiassa Honda havitteli julkisesti Alonsoa jo kaudelle 2009.

Mitä tulee Alonson ja Mclarenin välirikkoon niin Alonso ja Dennis olivat sopineet suullisesti ykköskuskin statuksesta, mutta kun tämä ei toteutunutkaan niin ego-Alonsolla paloi puuro pohjaan. Myöhemmin kaunat unohdettiin kun projekti Hondan kanssa aloitettiin isolla rahalla ja hypetyksellä.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
689
Eiköhän tuo nyt ole aika selvää, että Alonson suurimpana syynä loikata Aston Martinille lienee se, että Alpine ei halunnut tarjota tälle tämän haluamaa monivuotista sopimusta F1:ssä. Alonsollehan oli vissiin kaavailtu roolia, missä tämä ajaisi Alpinella vielä mahdollisesti vuoden ja sen jälkeen olisi siirtynyt Alpinen koppiautoihin. Alonsolle tämä ei maistunut, kun on halu ajaa F1:ssä useampi vuosi ja vyöllä on jo kaksi Le Mansin voittoakin. Kun Alonsolla on vissiin suurempi mielenkiinto koittaa yhä menestyä ykkösissä, niin Alpine ei olisi kyennyt tarjoamaan hänelle sitä mitä hän halusi.

Muistettava on sekin, että Strollin käyntiin polkaisema Aston Martinin kehitys on yhä pahasti kesken, esim. uusi tehdas ja tuulitunneli eivät ole vielä valmiita, mutta epäilemättä noiden avulla on hyvät mahdollisuudet kehittää autoa nykyistä tehokkaammin jahka nuo saadaan käyttöön. Samoin moni merkittävän henkilön rekytointi on sen verran tuore, että heidän kädenjälkensä ei näy vielä täysipainoisesti tämän kauden suorituskyvyssä.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
2606
Toi haastattelu on melkein Ron-speakia siinä, että sanotaan tarkasti selviä loogisuuksia eikä samalla paljasteta juuri mitään. Ei siinä luvattu mitään Alpinen ajopaikkaa niin Alonsolle, kuin Piastrillekaan. Puhuttiin vain mitä tavoitellaan, jos tilanne päätyisi olemaan se, mitä toimittaja on kysymyksenasettelussa ehdottanut.

Itse arvailen, että sekä Alonsolla että Alpinella on ollut el plan B miten hommat siististi etenisi, jos tahon X kanssa päästään yhteisymmärrykseen johonkin aikaan mennessä (tai jos ei päästä). Vähän karsastan foorumilla usein tän kaltaisissa tilanteissa esiin nousevia tapoja leimata asiat jollain termillä. Alonson sopimus päättyi tähän kauteen - luonnollinen päätepiste. Se, että uutta sopimusta ensi kaudesta ei syntynyt ei automaattisesti tarkoita sitä, että Alonso olisi saanut potkut tai saanut tarpeekseen Alpinesta.

Ylipäätään ratkaiseva tekijä sopimusta valittaessa voi olla lähes mikä vain, esim. Häkkinen on sanonut Williams-paluunsa esteenä lopulta olleen käytännössä sopimuksen muodostumisprosesssi. Keken sanotaan tehneen päätöksen lähteä Williamsilta jo 1984 mutta tekijänä jatkolla 1986 McLarenilla olisi ollut muun muassa F1:n jälkeistä uraa valmisteleva tietopohjan laajennus.
Eihän siinä tarvita kuin Alonson vaatimus saada monen vuoden sopimus ja Alpinen halu tarjota vain vuosi kerrallaan. Ei päästä sopimukseen ja yhteistyö loppuu.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1063
Varmasti tuollaiset jännät salaliittoteoriat saavat vaahdon boxereihin, mutta artistina en moisiin haaveiluihin haaskaa aikaa. Kävisikö tälläinen tylsä yhtälö että Honda halusi jonkun ison nimen Mclaren-Honda projektiin ja maksoi viulut? Itse asiassa Honda havitteli julkisesti Alonsoa jo kaudelle 2009.

Mitä tulee Alonson ja Mclarenin välirikkoon niin Alonso ja Dennis olivat sopineet suullisesti ykköskuskin statuksesta, mutta kun tämä ei toteutunutkaan niin ego-Alonsolla paloi puuro pohjaan. Myöhemmin kaunat unohdettiin kun projekti Hondan kanssa aloitettiin isolla rahalla ja hypetyksellä.
Alo myös pilasi Hamin aika-ajoja ja teki vaikka mitä perseilyitå, niin ei rajoittunut ihan vaan tuohon tapahtumaan.

Asiaan oli silloin sotkeutunut käytännössä 3 henkilöä. Stepney, Coughlan ja Alonso, joista 2 sai elinikäisen toimintakiellon ykkösiin ja talli omat sanktionsa.
Aika hyvän unohduksen saa tallinjohto kokea, että tälläinen ihan pikkujuttu unohtuu..
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2024
Alo myös pilasi Hamin aika-ajoja ja teki vaikka mitä perseilyitå, niin ei rajoittunut ihan vaan tuohon tapahtumaan.

Asiaan oli silloin sotkeutunut käytännössä 3 henkilöä. Stepney, Coughlan ja Alonso, joista 2 sai elinikäisen toimintakiellon ykkösiin ja talli omat sanktionsa.
Aika hyvän unohduksen saa tallinjohto kokea, että tälläinen ihan pikkujuttu unohtuu..
Vähän offtopiccia mutta itse uskoisin että 2007 ei siltoja sinänsä poltettu, vaan Ham-Alo kaksikko aiheutti eniten kitkaa, ja eniten varmaan Hamiltonin (Ronin kultapoika tuolloin btw) läsnäolo sai tuntemaan että tässä nyt ei ehkä sitä ykköskuskistatusta saakkaan jota lupailtiin.

Se mihin Alonson egolla tuolla jo aiemminkin viittasin liittyi Honda-vuosiin, jolloin turhautuminen näkyi isosti vauhdin puutteen vuoksi, ja silloin paloi siltoja Japanin suuntaan. Ja se on mielestäni nyt se juttu Astonin kanssa, että miten mieli kestää jos ajetaan ensi vuonna taas sijoista 10-18 Honda-vuosien tapaan. ja jos turhautuminen alkaa näkyä niin silloin voi olla kipinöintiä edessä…veikkaan kuitenkin että näin kypsemmällä iällä Fernandoakaan ei enää varsinaisesti jaksa tällaiset asiat ärsyttää kuten ennen.

Veikkaan myös että Astonin suunnittelupuolelle on vielä joku isompi kala tulossa, jolloin Alonsonkin siirto alkaisi käymään enemmän järkeen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1810
Alo myös pilasi Hamin aika-ajoja ja teki vaikka mitä perseilyitå, niin ei rajoittunut ihan vaan tuohon tapahtumaan.

Asiaan oli silloin sotkeutunut käytännössä 3 henkilöä. Stepney, Coughlan ja Alonso, joista 2 sai elinikäisen toimintakiellon ykkösiin ja talli omat sanktionsa.
Aika hyvän unohduksen saa tallinjohto kokea, että tälläinen ihan pikkujuttu unohtuu..
Rahalla saa paljon unohtumaan ja jos se on Honda joka maksaa viulut ja lyö nyrkkiä pöytään niin miksei. Mutta teoria että Mclarenin olisi jotenkin pakko ottaa vastahakoisesti joku kuski talliin 3-vuotisella sopimuksella, sitten vastahakoisesti tekemään vielä senkin jälkeen jatkosopimuksen, sekä vielä vastahakoisesti maksaa hänelle sarjan kovinta liksaa, ihan vain siksi että talli olisi muuten näyttäytynyt katkerana ja rikkomuksia suosivan tahona. Tuollaiset ovat foliohattuteorian hardcore-osastoa, jotka kannattaa samantien unohtaa ja pysyä maan pinnalla.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1063
Vähän offtopiccia mutta itse uskoisin että 2007 ei siltoja sinänsä poltettu, vaan Ham-Alo kaksikko aiheutti eniten kitkaa, ja eniten varmaan Hamiltonin (Ronin kultapoika tuolloin btw) läsnäolo sai tuntemaan että tässä nyt ei ehkä sitä ykköskuskistatusta saakkaan jota lupailtiin.

Se mihin Alonson egolla tuolla jo aiemminkin viittasin liittyi Honda-vuosiin, jolloin turhautuminen näkyi isosti vauhdin puutteen vuoksi, ja silloin paloi siltoja Japanin suuntaan. Ja se on mielestäni nyt se juttu Astonin kanssa, että miten mieli kestää jos ajetaan ensi vuonna taas sijoista 10-18 Honda-vuosien tapaan. ja jos turhautuminen alkaa näkyä niin silloin voi olla kipinöintiä edessä…veikkaan kuitenkin että näin kypsemmällä iällä Fernandoakaan ei enää varsinaisesti jaksa tällaiset asiat ärsyttää kuten ennen.

Veikkaan myös että Astonin suunnittelupuolelle on vielä joku isompi kala tulossa, jolloin Alonsonkin siirto alkaisi käymään enemmän järkeen.
Onhan noikin aika eri tasoisia asioita, kun toisessa moottoripuoli pahoittaa mielensä jostain nilkityksistä ja toisessa meinaa koko talli kaatua, eikä ole toipunut vieläkään samaan taloudelliséen tilaan, jossa oli. Silti yhden osallisen kaikki toiminta lakaistiin tiukasti maton alle.
No, se siitä.

Itse veikkaan myös, että Astonilla on jotain isompaa suunnitteilla ja onhan ne palkannut huippuosaajia joka suunnasta. Se on tietysti eri asia, että miten se lopulta realisoituu.

Alonso jossain myös sanonut, että sopimus voidaan tehdä 10 minuutissa, kun kaikki haluaa samaa tai sitten voidaan hangata pikkuasioita pitkään, niin voihan Rellun jahkailu ja tarjottu lyhyt sopimus vaan riittänyt Oviedolaiselle tällä kertaa
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1810
Eiköhän tuo nyt ole aika selvää, että Alonson suurimpana syynä loikata Aston Martinille lienee se, että Alpine ei halunnut tarjota tälle tämän haluamaa monivuotista sopimusta F1:ssä. Alonsollehan oli vissiin kaavailtu roolia, missä tämä ajaisi Alpinella vielä mahdollisesti vuoden ja sen jälkeen olisi siirtynyt Alpinen koppiautoihin. Alonsolle tämä ei maistunut, kun on halu ajaa F1:ssä useampi vuosi ja vyöllä on jo kaksi Le Mansin voittoakin. Kun Alonsolla on vissiin suurempi mielenkiinto koittaa yhä menestyä ykkösissä, niin Alpine ei olisi kyennyt tarjoamaan hänelle sitä mitä hän halusi.

Muistettava on sekin, että Strollin käyntiin polkaisema Aston Martinin kehitys on yhä pahasti kesken, esim. uusi tehdas ja tuulitunneli eivät ole vielä valmiita, mutta epäilemättä noiden avulla on hyvät mahdollisuudet kehittää autoa nykyistä tehokkaammin jahka nuo saadaan käyttöön. Samoin moni merkittävän henkilön rekytointi on sen verran tuore, että heidän kädenjälkensä ei näy vielä täysipainoisesti tämän kauden suorituskyvyssä.
Käy ihan järkeen, että Alpine oletti Alonson tarttuvan vuoden jatkoon kun viikko sitten vielä puuhasivat Piastria lainalle. Nyt sitten ilmeisesti tuskailevat että joutuvatko he itse ottamaan keltanokan suoraan talliinsa ilman reeniä jossain muualla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1810
Eihän siinä tarvita kuin Alonson vaatimus saada monen vuoden sopimus ja Alpinen halu tarjota vain vuosi kerrallaan. Ei päästä sopimukseen ja yhteistyö loppuu.
... ja forumistit saavat jälleen torjuntavoiton kun asia kääntyy Alonson potkuiksi ja jälleen kerran on yhden epämiellyttävän kuskin tapahtumat saatu selitettyä surkeaksi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
490
Onhan noikin aika eri tasoisia asioita, kun toisessa moottoripuoli pahoittaa mielensä jostain nilkityksistä ja toisessa meinaa koko talli kaatua, eikä ole toipunut vieläkään samaan taloudelliséen tilaan, jossa oli. Silti yhden osallisen kaikki toiminta lakaistiin tiukasti maton alle.
No, se siitä.
Miten niin yhden osallisen toiminta mielestäsi lakaistin maton alle? Kuten yleisesti tiedetään niin Nigel Stepney lähetti sähköpostia ainakin Mike Coughlanille, Pedro de la Rosalle ja Alonsolle. FIA tutki asian Ron Dennisin aloitteesta ja tuomiot annettiin. Sinulla on ilmeisesti olemassa vielä jotain parempaa tietoa?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1063
Eikös Alonso saanut jonkun "syytesuojan", kun lupautui kertomaan asiat FIA:lle.
Juu ja asiaahan tutkittiin jo ennen Dennisin soittoa Mosleylle, silloin ei vain ollut löytynyt mitään. Joku oli lähettänyt tiedon sähköpostilla FIAlle ja kun osallisia oli käytännössä vain 3 ja yksi niistä alkoi kiristämään omaa tallipäälikköään asialla, niin ei ole montaa vaihtoehtoa jäljellä. Olihan se julkinen "salaisuus", että mistä tieto oli peräisin.
Alonso sotki kaverinsa Dela Rosan asiaan, kun "analysoivat" näitä tietoja
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Olisiko niin, että Alonso näkee siirrossa Aston Martinille samaa, kuin mitä Lewis Hamilton näki siirrossa Mercedekselle kaudeksi 2013?

Aston Martinilla on kieltämättä kaikki kunnossa menestykseen. Olen ymmärtänyt, että sekä Red Bullilta että Mercedekseltä olisi siirtynyt väkeä Aston Martinille.

Tiimillä on rahaa valtavasti, eikä Alonson tarvitse pelätä tiimin toista kuljettajaa Lance Strollia.

Tulevaisuuden kärkitiimi voisi olla, mutta millä aikavälillä. Varmaan ainakin pari kautta menee kehitystyössä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
440
... ja forumistit saavat jälleen torjuntavoiton kun asia kääntyy Alonson potkuiksi ja jälleen kerran on yhden epämiellyttävän kuskin tapahtumat saatu selitettyä surkeaksi.
Tota... Mahdatko sä nyt taistella jotain menneisyyden haamuja vastaan? Mulla on tapana pitää pitkiä taukoja foorumilta, joten en yritä paremmin muistella tai arvuutella mikä Fernandomeininki täällä on vaikka 5 vuotta sitten ollut. Lisäksi onhan täällä nykyään pitkälti eri hahmot esillä, kuin tuolloin, kun yksi aktiivinen kaveriporukka päätti lähteä omalle palstalleen.
Pointtina: eipä täällä ole nyt taidettu Alonson potkuista puhua, kuin Freak yhdessä monitulkintaisessa viestissä ja sinä ponnekkaasti kiistämässä, ettei kyseessä ole potkut. Samoin tulkitsisin yleisen asenteen viesteissä olleen, että Alonso ei ole esiintynyt surkeasti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
2287
Alonsolla erittäin suotuisat ehdot sopimuksessaan Aston Martinin kanssa. Sopimus on mallia 2+1 lähteiden mukaan. Eli kaksi kiinteää vuotta ja yksi optio. Lisäksi Alonso voi lähteä sopimuksestaan, jos tiimi ei olekaan riittävän kilpailukykyinen.

Liekö sitten Aston Martin tulevaisuuden menestyjä tiimi? Tuskinpa Alonso tähän muuten olisi lähtenyt.

 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
1810
Tota... Mahdatko sä nyt taistella jotain menneisyyden haamuja vastaan? Mulla on tapana pitää pitkiä taukoja foorumilta, joten en yritä paremmin muistella tai arvuutella mikä Fernandomeininki täällä on vaikka 5 vuotta sitten ollut. Lisäksi onhan täällä nykyään pitkälti eri hahmot esillä, kuin tuolloin, kun yksi aktiivinen kaveriporukka päätti lähteä omalle palstalleen.
Pointtina: eipä täällä ole nyt taidettu Alonson potkuista puhua, kuin Freak yhdessä monitulkintaisessa viestissä ja sinä ponnekkaasti kiistämässä, ettei kyseessä ole potkut. Samoin tulkitsisin yleisen asenteen viesteissä olleen, että Alonso ei ole esiintynyt surkeasti.
Joo ei täällä enää ole Alonsovastaisuutta yhtä suuressa määrissä kuin ennen että ihan oikeassa olet että menneisyyden haamuja myös seassa. Mutta olen mielenkiinnolla ja huvittuneena seurannut kun kyse on ollut Alonson sopimusasioista niin lähestulkoon aina nousee esille Alonson savustus tallista ja poltetut sillat. Alonso on varmaan gridin suosituin salaliiton kohde. Ei saisi yleistää mutta tässäkin tapauksessa sieltä nousi vanhan kunnon Alonso-agendat pinnalle että Alonsolla ei olisi ollut vaihtoehtoja vaikka Alonso oli se joka laittoi Alpinen laatimaan soppareita mutta lukivatkin Alonson siirtymisestä Aston Martinille somesta.
 
Ylös