#14 Fernando Alonso 2023: Autonkehitysvirtuoosin paluu

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Joo ei täällä enää ole Alonsovastaisuutta yhtä suuressa määrissä kuin ennen että ihan oikeassa olet että menneisyyden haamuja myös seassa. Mutta olen mielenkiinnolla ja huvittuneena seurannut kun kyse on ollut Alonson sopimusasioista niin lähestulkoon aina nousee esille Alonson savustus tallista ja poltetut sillat. Alonso on varmaan gridin suosituin salaliiton kohde. Ei saisi yleistää mutta tässäkin tapauksessa sieltä nousi vanhan kunnon Alonso-agendat pinnalle että Alonsolla ei olisi ollut vaihtoehtoja vaikka Alonso oli se joka laittoi Alpinen laatimaan soppareita mutta lukivatkin Alonson siirtymisestä Aston Martinille somesta.
Mut se on aina hienoa, että foorumin mielipidepoliisi tulee pommin varmasti aina kertomaan, miten asiat on ja mitä mieltä mistäkin täytyy olla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3779
Mut se on aina hienoa, että foorumin mielipidepoliisi tulee pommin varmasti aina kertomaan, miten asiat on ja mitä mieltä mistäkin täytyy olla.
En ole poliisi, olen enemmänkin taiteilija. Se ei ollut mielipide vaan fakta kuten Alpine kertoo miten asiat on. Toisenlaiset teoriat on fantasiaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Alonsolla erittäin suotuisat ehdot sopimuksessaan Aston Martinin kanssa. Sopimus on mallia 2+1 lähteiden mukaan. Eli kaksi kiinteää vuotta ja yksi optio. Lisäksi Alonso voi lähteä sopimuksestaan, jos tiimi ei olekaan riittävän kilpailukykyinen.

Liekö sitten Aston Martin tulevaisuuden menestyjä tiimi? Tuskinpa Alonso tähän muuten olisi lähtenyt.
Kevyttä uhkapeliä tuollaisten ehtojen antaminen. Näillä näkymin Alonsolla ei olisi ottajia vaikka Aston floppaisikin, ja jos floppaa, niin tuskinpa miehen arvostus siitä nousee. Siksipä on helppoa luvata, että saathan sinä lähteä, kun ilmoilla on odotus, ettei ole muuta paikkaa minne mennä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3779
Nyt kun Alonson lahjattomuus ja raakanopeus on tapetilla niin voidaan vähän vertailla suuriin nimiin. Alonso poikkeaa suurista mestareista siinä että hänellä ei ole koskaan ollut ylivoimaista autoa kuten Schumacherilla, Vettelillä ja Hamiltonilla, joilla noita paalupaikkoja onkin roppakaupalla autojensa ansiosta. Siinähän on helppo näyttää sitä "raakaa nopeutta" kun yleensä ainoa vastustaja on tullut tallin sisältä tai toisesta tallista jolla ei ole yhtä hyvää kalustoa.

Alonsoa voisi verrata Verstappeniin, niin luonteessa kuin radalla. Kummallakaan ei ole koskaan ollut ylivoimaista autoa, mutta silti molemmilla kohta 2 mestaruutta. Molemmat myöskin ovat pääasiassa vienyt tallikaveria pisteissä. Kun Verstappenillakin melko vähän paalupaikkoja verrattuna voittoihin niin onko hänkin sitten lahjaton vailla raakaa nopeutta? Ei ole, vaan vastustajilla on ollut tasaväkiset tai paremmat autot, 2021 Mersu ja nyt nopeudeltaan parempi Ferrari. Mestaruuksien ulkopuolella sitten molemmat onkin napsinut yksittäisiä voittoja ja paalupaikkoja.

Bottaksesta voisi puhua omaavansa raakaa nopeutta, eli pystyi pääasiassa vain aika-ajoissa haastamaan tallikaveria, mutta kisoissa jäi jalkoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Nyt kun Alonson lahjattomuus ja raakanopeus on tapetilla niin voidaan vähän vertailla suuriin nimiin. Alonso poikkeaa suurista mestareista siinä että hänellä ei ole koskaan ollut ylivoimaista autoa kuten Schumacherilla, Vettelillä ja Hamiltonilla, joilla noita paalupaikkoja onkin roppakaupalla autojensa ansiosta. Siinähän on helppo näyttää sitä "raakaa nopeutta" kun yleensä ainoa vastustaja on tullut tallin sisältä tai toisesta tallista jolla ei ole yhtä hyvää kalustoa.

Alonsoa voisi verrata Verstappeniin, niin luonteessa kuin radalla. Kummallakaan ei ole koskaan ollut ylivoimaista autoa, mutta silti molemmilla kohta 2 mestaruutta. Molemmat myöskin ovat pääasiassa vienyt tallikaveria pisteissä. Kun Verstappenillakin melko vähän paalupaikkoja verrattuna voittoihin niin onko hänkin sitten lahjaton vailla raakaa nopeutta? Ei ole, vaan vastustajilla on ollut tasaväkiset tai paremmat autot, 2021 Mersu ja nyt nopeudeltaan parempi Ferrari. Mestaruuksien ulkopuolella sitten molemmat onkin napsinut yksittäisiä voittoja ja paalupaikkoja.

Bottaksesta voisi puhua omaavansa raakaa nopeutta, eli pystyi pääasiassa vain aika-ajoissa haastamaan tallikaveria, mutta kisoissa jäi jalkoihin.
Tässä mielessä Alonso ja Räikkönen samalla viivalla enemmän tai vähemmän. Kummallakaan ei ole ollut ylivoimaista kalustoetua koskaan urallaan .

Kuitenkin sekä Kimi että Alonso ovat päässeet ajamaan huippukalustolla. Ei ylivoimaisella kalustolla pahimpaan kilpailijaan nähden, mutta kalustolla, joka on tasavertainen sen toisen huipputiimin kanssa.

Alonso kuitenkin ajanut huippukalustolla Renaultilla 2005-2006 (auto oli samaa luokkaa kuin mihin McLaren ja Ferrari noina kausina ylsivät), McLarenilla 2007 (McLaren ja Ferrari samaa luokkaa, ratakohtaisia eroja puoleen ja toiseen), sekä Ferrarilla 2010 ja 2012 (kaudella 2010 Ferrari oli erittäin vahva, myös Massa olisi voittanut sillä Hockenheimin GP:n ilman tiimimääräystä).

Kimillä vähän enemmän sama tilanne. McLarenilla Kimi nautti huippukalustosta 2005, mutta auton luotettavuus oli heikkoa. Ferrarilla auto oli samaa tasoa McLareniin nähden kausina 2007-08, ja lähellä Mercedestä kaudella 2018.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3779
Tässä mielessä Alonso ja Räikkönen samalla viivalla enemmän tai vähemmän. Kummallakaan ei ole ollut ylivoimaista kalustoetua koskaan urallaan .

Kuitenkin sekä Kimi että Alonso ovat päässeet ajamaan huippukalustolla. Ei ylivoimaisella kalustolla pahimpaan kilpailijaan nähden, mutta kalustolla, joka on tasavertainen sen toisen huipputiimin kanssa.

Alonso kuitenkin ajanut huippukalustolla Renaultilla 2005-2006 (auto oli samaa luokkaa kuin mihin McLaren ja Ferrari noina kausina ylsivät), McLarenilla 2007 (McLaren ja Ferrari samaa luokkaa, ratakohtaisia eroja puoleen ja toiseen), sekä Ferrarilla 2010 ja 2012 (kaudella 2010 Ferrari oli erittäin vahva, myös Massa olisi voittanut sillä Hockenheimin GP:n ilman tiimimääräystä).

Kimillä vähän enemmän sama tilanne. McLarenilla Kimi nautti huippukalustosta 2005, mutta auton luotettavuus oli heikkoa. Ferrarilla auto oli samaa tasoa McLareniin nähden kausina 2007-08, ja lähellä Mercedestä kaudella 2018.
Olisin jo toivonut ettei olisi tarvinnut verrata Kimiin, koska siitä tulee rumaa jälkeä. Prime Räikkönen oli Mclarenilla ja tietysti voi jossitella että paremmalla luotettavuudella Räikkösellä olisi 3 mestaruutta. Räikkönen kestää vertailun Alonsoon oikeastaan vain vuoteen 2013 asti, siitä eteenpäin pelkkää tuskaa Ferrarilla ja Alfa Romeolla. Toisella Ferrarivisiitillä Kimi oli turistina kun Vettel taisteli mestaruuksista kuten myös Alonso omalla Ferrarivisiitillään.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Olisin jo toivonut ettei olisi tarvinnut verrata Kimiin, koska siitä tulee rumaa jälkeä. Prime Räikkönen oli Mclarenilla ja tietysti voi jossitella että paremmalla luotettavuudella Räikkösellä olisi 3 mestaruutta. Räikkönen kestää vertailun Alonsoon oikeastaan vain vuoteen 2013 asti, siitä eteenpäin pelkkää tuskaa Ferrarilla ja Alfa Romeolla. Toisella Ferrarivisiitillä Kimi oli turistina kun Vettel taisteli mestaruuksista kuten myös Alonso omalla Ferrarivisiitillään.
Kimi on Alonson aikalainen, ja kummatkin mestareita, joten vertailu on luonnollista. Tosin vertailla voi myös ilman suomilaseja puolueettomasti
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Olisin jo toivonut ettei olisi tarvinnut verrata Kimiin, koska siitä tulee rumaa jälkeä. Prime Räikkönen oli Mclarenilla ja tietysti voi jossitella että paremmalla luotettavuudella Räikkösellä olisi 3 mestaruutta. Räikkönen kestää vertailun Alonsoon oikeastaan vain vuoteen 2013 asti, siitä eteenpäin pelkkää tuskaa Ferrarilla ja Alfa Romeolla. Toisella Ferrarivisiitillä Kimi oli turistina kun Vettel taisteli mestaruuksista kuten myös Alonso omalla Ferrarivisiitillään.
Kun vertaa Kimiä ja Alonsoa kuljettajina, niin hyvinkin erityyppisiä kuljettajia. Toinen tykkää aliohjaavasta autosta, toinen yliohjaavasta.

Kimi on myös paljon herkempi auton muutoksille, kuten kaudella 2008 nähtiin Ferrarin muuttaessa autoa kesken kauden. Alonsolla laajempi säätöikkuna, ja näin kuljettajana monipuolisempi.

Kumpikaan ei ole päässyt nauttimaan sellaisesta auton ylivoimasta, kuin mitä oli Schumacherilla Ferrarilla tai Hamiltonilla Mercedeksellä.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Toisella Ferrarivisiitillä Kimi oli turistina kun Vettel taisteli mestaruuksista kuten myös Alonso omalla Ferrarivisiitillään.
Mitäpä jos Ferrari olisi tukenut Kimiä eikä Vetteliä? Kimi turvasi monesti Vettelin taustaa vaikka olisi voinut ajaa voittoon...
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Ei Kimin yksi voitto viiden Ferrarivuoden aikana hirveästi jättänyt jossiteltavan varaa. Ei vaan yksinkertaisesti ollut mestariainesta enää.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Ei Kimin yksi voitto viiden Ferrarivuoden aikana hirveästi jättänyt jossiteltavan varaa. Ei vaan yksinkertaisesti ollut mestariainesta enää.
Muutama GP- voitto lisää olisi varmasti tullut. Lähinnä Unkarin ja Monacon GP:t kausilta 2017 tulee mieleen. Mutta ei mestariksi enää.

Kaudella 2016 Kimi oli vielä Vetteliä nopeampi aika-ajoissa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
2017 Monacossa Vettel oli kisavauhdissa vaan paljon nopeampi. Kruisaili perässä ja kun Kimi haki uudet renkaat, ajoi riittävän paljon kovempaa vanhoillakin renkailla päästen pitiltä radalle kärjessä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
2017 Monacossa Vettel oli kisavauhdissa vaan paljon nopeampi. Kruisaili perässä ja kun Kimi haki uudet renkaat, ajoi riittävän paljon kovempaa vanhoillakin renkailla päästen pitiltä radalle kärjessä.
Tässä analyysia tuosta Monacon kisasta 2017. Ehkä se ei ollut täysin selvä tiimimääräys, mutta olosuhteet suosivat Vetteliä. Jos oltaisiin käyty varikolla peräkkäisillä kierroksilla, Kimi olisi voittanut.

https://www.motorsport.com/f1/news/race-analysis-monaco-vettel-ferrari-raikkonen-strategy-912061/912061/
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3779
Mitäpä jos Ferrari olisi tukenut Kimiä eikä Vetteliä? Kimi turvasi monesti Vettelin taustaa vaikka olisi voinut ajaa voittoon...
Onko Ricciardonkin ongelmat Mclarenin syytä kun eivät tue häntä? Taitaa olla Ricciardo ja Kimi yhden tempun poneja, eli auto täytyy olla just eikä melkeen että tulee tulosta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Näinpä. Harvoin nuo tallit muutenkaan väkisin heikommin suorittavaa tukee, kyllä se panostus yleensä äkkiä tahtoo kääntyä sinne suuntaan, mistä sitä tulosta tulee. Tietysti aina voi jossitella että jotain yksittäisiä onnistumisia olisi tullut jos asiat olisi mennyt eri tavalla.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
Tässä analyysia tuosta Monacon kisasta 2017. Ehkä se ei ollut täysin selvä tiimimääräys, mutta olosuhteet suosivat Vetteliä. Jos oltaisiin käyty varikolla peräkkäisillä kierroksilla, Kimi olisi voittanut.

https://www.motorsport.com/f1/news/race-analysis-monaco-vettel-ferrari-raikkonen-strategy-912061/912061/
Jossittelua jatkaakseni, jos Vettel ja Räikkönen olisivat vaihtaneet taktiikoita päittäin, niin Vettel olisi silloinkin vienyt pidemmän korren. Räikkösen kisavauhti ei valitettavasti ollut kohdillaan tuona päivänä.
 
Ylös