Ferrarin aika-ajotaktiikka

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Onko Kimi ollut jokaisessa kisassa kolme kierrosta Massaa painavampi? Itselleni ei tule mieleen yhtään esimerkkiä milloin ei olisi ollut. Kolmen kiekan lisäbensa tekee sellaiset kaksi kymppää (vajaa tai reilu radan pituudesta riippuen) per kiekka. Kimin aika-ajot ovat toisin sanoen olleet aivan Massan tasolla Barcelonasta lähtien. Kuitenkin Massan positio itse kisaan on ollut huomattavasti parempi. Silverstonen kauhuskenaariossa Räikkönen jäisi kymmenyksen Massasta aika-ajoissa ja startissa häviäisi yhden sijan Mclarenille likaisen puolen vuoksi.

Nykytilanteessa Ferrari on niin vahva kilpailussa, että Mclarenin taakse jääminen merkitsee täystuhoa. On Kimin kannalta todella haitallista, jos hän joutuu vielä Silverstonessa lähtemään kolme kierrosta painavampana kuin Massa. Suuret riskit: 1) aika-ajossa väliin kiilaa kevyt Mclaren; 2) hyvin menneen aika-ajon jälkeenkin kakkosruudusta on helppo menttää sija kolmosruudun puhtaalta puolelta kiihdyttävälle Mclarenille.

Tietysti on mahdollista, että Kimi ajaa Silverstonessa kolme kymmenystä Massaa paremmin ja nappaa paalun. Massan aika-ajovahvuus huomioonottaen ratkaisu ei kuitenkaan tunnu järkevältä. Tasoitusta ei saa antaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
No ei kannata kovin nykytilanteesta vielä puhua kovin pitkälle tulevaisuuteen. McLaren on ollut kuitenkin kolme viimeistä kisaa ennen Magnya saman verran edellä Ferraria niin kattoo ny pari kisaa ennenkuin vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tallien voimasuhteista.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toisaalta taas Laarenin taktiikka tankata molemmat kuskit yhtä raskaaksi on kanssa perseestä. Nytkin tiesi Alonson tullessa tankille että Hamilo tulee perässä ja vice versa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Kirjoitin joskus pari viikkoaitten että Ferrarin pitäisi lähreä vaikka sitten riskilläkin, kevyemmällä autolla liikenteeseen. Sitäkään en ymärrä miksi Kimilä on aina vaikka sitten vain vähän mutta kuitenkin painavampi auto.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
öö ruz sanoi:
Kirjoitin joskus pari viikkoaitten että Ferrarin pitäisi lähreä vaikka sitten riskilläkin, kevyemmällä autolla liikenteeseen. Sitäkään en ymärrä miksi Kimilä on aina vaikka sitten vain vähän mutta kuitenkin painavampi auto.
Niinpä, miksei sitä tankki voida tankata about samaan kuin Massalle. Ferrari näyttää olevan kisavauhdissa ylivoimainen, joten kunhan pääsisivät ajamaan ilman hidasteita niin menisivät menojaan joka kisassa
 

parker

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
71
Sijainti
7th Floor
Laittaisko Ferrari viimeiseen aika-ajoon bensat sen mukaan mikä järjestys on ollut toisessa osiossa...
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Saako kuski itse vaikuttaa taktiikkaan yhtään?
En ihmettelisi jos Kimi haluaisi lähteä painavemmalla.
Perustelu: Aina saa kisassa Massan kiinni. Vaikka olisi 6 sekunttia tms. suurehko ero, niin saa kiinni. Eli se on ainoa oljenkorsi millä päästä toisesta ohi. Se, että Kimi pääsisi paalulle, ei auttaisi mitään jos auto on kevyempi, jos käy huono tuuri lähdössä ja Massa ajaakin edelle. Nyt on periaatteessa ihan sama ajaako ekaan mutkaan ekana vai tokana, Massan saa kuitenkin kiinni ja pääsee ohi.
Aiemmin on vain ollut hieman huonoa tuuria siinä, että joku muukin on sompaillut väliin. Nyt kun ei muut ehdi väliin, pitäisin entistä todennäköisempänä sitä, että Kimi ajaa jatkossakin Massaa painavemmalla autolla alun, tai toisen pätkän. (niissä kisoissa missä on 3 pysähdystä)
 

parker

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
71
Sijainti
7th Floor
Tuo raskaan auton taktiikka Kimillä mennyt monen huonon startin takia tähän asti pilalle. Nyt toimi.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
parker sanoi:
Tuo raskaan auton taktiikka Kimillä mennyt monen huonon startin takia tähän asti pilalle. Nyt toimi.
Niin toimi,Kimi on ennen tätä kisaa startannut puhtaalta puolen viimeksi Espanjan GP:ssä,joten sekin näyttää vaikuttavan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moe Szyslak sanoi:
Toisaalta taas Laarenin taktiikka tankata molemmat kuskit yhtä raskaaksi on kanssa perseestä. Nytkin tiesi Alonson tullessa tankille että Hamilo tulee perässä ja vice versa.
Niin tai toisinpäin. Hamiltonhan tuli edellä, ja Alonso perässä samalla kierroksella kahteen ensimmäiseen stoppiin. Lewisin taktiikka muutettiin kesken kaiken kolmistoppiseksi, mutta muutoin taktiikat olivat identtiset.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Miksei Alonso nyt niillä ultimaattisilla kyvyillään pystynyt säästämään polttoainetta niin, jottei olisi ruuhkiin joutunut?
 

HeKi

Well-known member
Liittynyt
17.12.2006
Viestit
69
Sijainti
FI
TS sanoi:
Kimi ajoi nopean kierroksen seitsemän kiloa painavammalla eli kolme kierrosta pidemmän ensimmäisen ajomatkan antavalla bensiinikuormalla paalun napanneeseen tallikaveriinsa Felipe Massaan verrattuna.

- Silloin aika-ajossa ajattelin, ettei se paino tehnyt niin suurta merkitystä. Eikä minulla siinä ollut paljon valittavaakaan, kun Felipe teki, mitä on tehnyt koko vuoden, Räikkönen selvitti.
Kuulostaa aika kummalta, Felipe saa päättää taktiikan ensiksi?

LÄHDE
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
No, Ferrarin ykköskuski on tällähetkellä kuitenkin Massa, ainakin mestaruuspisteissä.

Hiukka ihmetyttää se, miksi Kimin olisi sitten pakko ottaa bensaa 3 kierrosta enemmän? Pystyisivät nuo tankkaamaan peräkkäisilläkin kierroksilla autot.

Tosin tälläkertaa suurempi bensamäärä koitui Kimin voitoksi, pystyi ne pari kriittistä kierrosta ajamaan kovaa ja siten pääsi stopin aikaan edelle. Radalla ei ohitusta oltaisi nähty.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Toni_V sanoi:
No, Ferrarin ykköskuski on tällähetkellä kuitenkin Massa, ainakin mestaruuspisteissä.

Hiukka ihmetyttää se, miksi Kimin olisi sitten pakko ottaa bensaa 3 kierrosta enemmän? Pystyisivät nuo tankkaamaan peräkkäisilläkin kierroksilla autot.

Tosin tälläkertaa suurempi bensamäärä koitui Kimin voitoksi, pystyi ne pari kriittistä kierrosta ajamaan kovaa ja siten pääsi stopin aikaan edelle. Radalla ei ohitusta oltaisi nähty.
Sama oli tilanne myös Malesiassa ja Bahrainissa jolloin Kimi oli vielä pisteissä edellä. Tiedä sitten saiko Kimi tehdä ensin valinnan ja valitsikin raskaamman...
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Sitä ei sitten tiedä mimmosilla seoksilla kimi on ajellut. Muistaakseni schumikin joskus sanoi ajavansa kevyemmällä seostamisella alkukisasta vastuksen takana ja säästäen näin bensaansa, kun ei kerran ohitse välttämättä pääse. Sitten kun vastus menee tankille niin pystytään ajamaan jonkun verran pidempään.

Noh, todennäköisesti kyse on kuitenkin vain raskaammasta autosta. Ja taisi tuossa schuminkin jutussa olla kyse suuremmasta ruuhkasta. Tiedä sitten.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
quartal sanoi:
Sitä ei sitten tiedä mimmosilla seoksilla kimi on ajellut. Muistaakseni schumikin joskus sanoi ajavansa kevyemmällä seostamisella alkukisasta vastuksen takana ja säästäen näin bensaansa, kun ei kerran ohitse välttämättä pääse. Sitten kun vastus menee tankille niin pystytään ajamaan jonkun verran pidempään.

Noh, todennäköisesti kyse on kuitenkin vain raskaammasta autosta. Ja taisi tuossa schuminkin jutussa olla kyse suuremmasta ruuhkasta. Tiedä sitten.
Kuten itsekin jo totesit, tuskin Kimi on pystynyt ajamaan laihemmilla seoksilla missään vaiheessa. Kyllä ne kierrokset kisan alussa on ihan yhtä tärkeitä kuin missä tahansa vaiheessa kun ajetaan tasavertaista kilpakumppania vastaan. Alussa raskaammalla kuormalla ei saa päästää toista karkuun ja puolestaan stintin loppukierroksilla pitäisi pystyä ajamaan kovempaa.

Eiköhän tuo laihemmilla seoksilla ajaminen ole mahdollista lähinnä silloin, kun on jumissa hitaamman takana ja voi vähän tinkiä suoranopeudestaan. Vaikea tietää kuinka paljon f1-moottoreissa voi seoksia säädellä ja miten ne vaikuttaa nopeuteen, kestävyyteen jne.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toni_V sanoi:
Hiukka ihmetyttää se, miksi Kimin olisi sitten pakko ottaa bensaa 3 kierrosta enemmän? Pystyisivät nuo tankkaamaan peräkkäisilläkin kierroksilla autot.
No siinä 3 kierroksessa on se vitsi, että jos Kimi (ajaen 1 kierroksen verran painavammalla autolla) jää lähössä Massan taakse, nyky aeron takia ero varikolle tultaessa on 2 sekkaa (ja auto kuulemma kärsii), joka (2 sek ero) ei välttämättä riitä yhelle kierrokselle kiinni otettavaksi.

Kun on liikkeellä 3 kierrosta painavammalla autolla (eli bensaa 3 kiekkaa enempi) niin ero ei välttämättä ole kuitenkaan 6 sek, vaan esim 4.. jolloin sen voi eron voi saada 3 kiekassa kiinni..

eli jos on peräkkäisillä kiekoilla varikkokäynnit, Massan taakse jääminen on yhtä kuin häviö. Jos on 3 kiekkaa enempi bensaa, on varmasti Massan takana, mutta peli ei ole silloin vielä menetetty..

Liekö tässä se mitä Kimi hamuaa.. Kimi voi tietää, että Massa on nopee aika-ajoissa, jolloin pärjääminen samalla kasolimäärällä voi tehä tiukkaa..

Minusta bensa kuorma ei ole ollut niinkään Kimin ongelma, vaan lähtö ja ennenkaikkea takana lähtevien taakse jääminen.. Niiden taakse olisi voinut jäädä kevyemmälläkin autolla, mutta olisi toki voinut olla jäämättäkin.. (Heureka!)

Olisiko Indyn lähdössä (hieman) kevyempi auto auttanut siinä, ettei Heidi ja Heikki tule ohi?
No, olisi toki auttanut jos olisi lähtöruutukin ollut pykälää parempi.. (Heureka!)
 
Viimeksi muokattu:

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Toisaalta... Jos Ferrari alkaa nyt hallitsemaan kilpailuja... Niin Massaa vastaan Räikkösen onkin varmaan parempi ottaa enemmän polttoainetta. Miksei vaikka neljän tai viidenkin kierroksen verran?

Eli jos Ferrari on selvästi Mclarenia nopeampi, Kimi voi ottaa enemmän bensaa kuin Massa ja päihittää silti Hamiltonin ja Alonson.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Mielestäni Ranskan GP:n aika-ajoissa Räikkösen suorituksesta tekee erityisen hyvän se seikka, että Hamiltonilla oli 6 kierrosta vähemmän polttoainetta ja ero heidän välillään ainoastaan 0,15s. Toisaalta tämä voi myös kertoa siitä, että Ferrari on todellakin mennyt kehityksessä askeleen edelle. Toivottavasti saisivat ne Kimin kaipaamat osat Silverstoneen niin nähtäisiin missä niillä ollaan. Veikkaisin kuitenkin Massan ja Räikkösen olevan jokseenkin tasavahvoja tällä hetkellä puhuttiin sitten aika-ajoista vai itse kisasta. Toisaalta Massalla on pikkasen enemmän kokemusta Ferrarin ohjaamosta kuin Räikkösellä, mutta katsotaan kun kausi etenee päättääkö Massa aina taktiikat vai ei.

Olisi ollut hauska nähdä miten Ferrarit olisivat toimineet 3 pysähdyksen taktiikalla.
 
Ylös