FIA F4 sarjat 2016

  • Viestiketjun aloittaja Vepe
  • Aloituspäivämäärä

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Elikkäs keskustelua FIA-sääntöjen mukaisista F4 sarjoista

Tässä kalentereita:

MSA Formula
Brands Hatch Indy
Donington
Thruxton
Oulton Park
Croft
Snetterton
Knockhill
Rockingham
Silverstone National
Brands Hatch GP

ADAC F4
Oschersleben
Sachsenring
EuroSpeedway Lausitz
Red Bull Ring
Nurburgring
Zandvoort
Hockenheim

SMP F4 Championship
Sochi
Zandvoort
Zandvoort
Sochi
Moscow Raceway
Anderstorp
Parnu
Zandvoort or Assen


Saksan sarjaan ilmottautuneita yli 50, joten siellä otetaan käyttöön karsinta-kisat

SCCA puuhaa F4-sarjaa rapakon taakse

Koiranen GP puuhaa sarjaa Espanjaan, ja puuhasi yhdessä MP Motorsportin kanssa Benelux-sarjaa, joka kuitenkin yhdistettiin NEZ-sarjaan. Hollannissa ajettavat kisat muodostavat F4 Dutch Trophyn ja viimeisestä kisasta kaavaillaan Formula Ford Festival -tyyppistä tapahtumaa

FIA sääntöjen mukaisia sarjoja on lisäksi Australiassa, Japanissa, Kiinassa, Italiassa sekä Meksikossa
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Saksan sarjaan ilmottautuneita yli 50, joten siellä otetaan käyttöön karsinta-kisat
Mitenhän nämä karsinta-kisat tullaan toteuttamaan? Luulisi että jokin järkevämpikin keino rahan polttamiseen keksittäisiin. Ylimääräiset kuljettajat johonkin naapurimaiden sarjoihin, tai jos on pakko oppia nimenomaan Saksan radat, niin sitten joku B sarja kehiin.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Mitenhän nämä karsinta-kisat tullaan toteuttamaan? Luulisi että jokin järkevämpikin keino rahan polttamiseen keksittäisiin. Ylimääräiset kuljettajat johonkin naapurimaiden sarjoihin, tai jos on pakko oppia nimenomaan Saksan radat, niin sitten joku B sarja kehiin.
Nyt kun tarkemmin luin uutisen (http://www.motorsport.com/formula4/news/german-f4-gets-50-plus-entries-introduces-qualifying-races/), niin ei olisi pitänyt puhua monikossa.

Aika-ajot on kahdessa ryhmässä, joista kummastakin x-määrä pääsee suoraan jatkoon. Loput sitten ajavat sitten 20 minuuttisen kisan, jolla ratkeaa loput paikat varsinaisiin lähtöihin. Tarkoituksena on antaa jokaiselle mahdollisuus ajaa kilpaa edes kerran.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Suomi jäi sitten kokonaan ilman osakilpailua. Viro ja Ruotsi kelvanneet.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Koiranen GP puuhaa sarjaa Espanjaan, ja puuhasi yhdessä MP Motorsportin kanssa Benelux-sarjaa, joka kuitenkin yhdistettiin NEZ-sarjaan.
Mitenhän tämä kuvio mahtaa onnistua, ellei FIA päästä F4-lankojakin käsistään. Tällä hetkellähän luokassa (tai "luokassa", kyseessähän on aika erikoinen cocktail erilaisia yksityyppisarjoja saman nimen alla) mennään vahvasti FIA:n säännöillä. Koirasen sarjan on luovuttava NEZ-statuksesta, jos kerran halutaan ajaa Hollannissa (tai muualla NEZ:n ulkopuolella). Se taas tarkoittaa, että monessa maassa ajettavan sarjan pitäisi olla virallisesti kansainvälinen sarja (muistaakseni kansallisessa sarjassa sallitaan enintään kaksi ulkomaankisaa), ja FIA:n ei pitänyt sellaista statusta F4-sarjoille myöntää.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tietääkös joku sisäpiiriläisempi, mistä syystä suomi-radat eivät enää venäläisille kelvanneetkaan, vai oliko ongelma sarjan päässä? Ahvenistolla toki pistettiin sarjan kalusto heti palasiksi, mutta mikäs Alastarossa oli vikana?
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Tietääkös joku sisäpiiriläisempi, mistä syystä suomi-radat eivät enää venäläisille kelvanneetkaan, vai oliko ongelma sarjan päässä? Ahvenistolla toki pistettiin sarjan kalusto heti palasiksi, mutta mikäs Alastarossa oli vikana?
Eiköhän suurin syy ole, että Suomessa radoilla ei ole oikeita varikkorakennuksia, vaan autoja pidetään teltoissa. Mika Salo haukkui Suomen ratojen fasiliteetit sarjan ensimmäisellä kaudella.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Laitetaas lisää kalentereita:

Australia
1.–3.4. Symmons Plains
15.–17.4. Phillip Island
1.–3.7. Sydney
22.–24.7. Queensland
16.–18.9. Sandown
21.–23.10. Gold Coast
11.–12.11. Highlands Park, NZ

Kiina
4.–5.7. Peking Golden Port
1.–2.8. Peking Golden Port
19.–20.9. Shanghai F1
31.10.–1.11. Zhuhai
12.–13.12. Zhuhai
(Päivät näyttävät osuvan oudosti ma-ti. Ehkä en osannut tulkita tätä: http://www.cfgp.cc/e/action/ListInfo.php?classid=93&saiji=2015&ph=1 )

Japani
4.–5.4. Okayama
3.–4.5. Fuji
21.–22.5. Autopolis
23.–14.7. Sugo
6.–7.8. Fuji
27.–28.8. Suzuka
12.–13.11. Motegi

USA
27.–28.5. Lime Rock
10.–13.6. New Jersey
13.–14.8. Mid-Ohio
17.–18.9. Road Atlanta
8.–9.10. Homestead

دولة الإمارات العربيّة المتّحدة
Lokakuun loppu 2016 Yas Marina
Marraskuun puoliväli 2016 Dubai
Joulukuun puoliväli 2016 Dubai
Tammikuun loppu 2017 Yas Marina
Helmikuun puoliväli 2017 Dubai
Maaliskuun alku/puoliväli 2017 Yas Marina

Tarkempia päiviä ei vielä tiedossa. Pisteitä vain FIA:n MENA-alueen kuljettajille.

NACAM
5.–6.12. Autódromo Miguel E. Abed
30.–31.1. Autódromo Internacional de Aguascalientes
27.–28.2. Centro Dinámico Pegaso
2.–3.4. Autódromo de Monterrey
30.4.–1.5. Autódromo San Luis 400
28.–29.5. Autódromo de Querétaro
25.–26.6. Autódromo del Águila / Autódromo Miguel E. Abed

Ensimmäinen kisa ajettiin jo viime vuoden puolella. Kyseessä on virallisesti aluemestaruussarja, mutta kaikki kisat Meksikossa (josta myös valtaosa kuljettajista). Viimeisen kisan paikka riippuu radantarkastuksesta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eiköhän suurin syy ole, että Suomessa radoilla ei ole oikeita varikkorakennuksia, vaan autoja pidetään teltoissa.
Kuulostaa aika kaukaa haetulta. Jos KNAF:n (Hollannin liitto) sivulla oleva kalenteri pitää paikkansa, SMP F4 joutuu telttoihin ainakin kolmessa kisassa (WTCC, DTM ja STCC vievät varmuudella boksit).
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Italia
10.4. Misano
1.5. Monza
29.5. Imola
17.7. Mugello
11.9. Vallelunga
25.9. Imola
9.10 Adria

Italiassa on aina 3 kisaa/vkl ja ainakin 2015 sarjan kuljettajakaarti oli erittäin kansainvälinen.

Koirasen sarja on kieltämättä maantieteellisesti erikoinen kun Sochit ja Zandvoortit on samassa sarjassa.

Mihin muille alueille näette, että F4 sarja saadaan seuraavan 1-3 vuoden aikana?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikös noissa muissakin sarjoissa ole?
Japanissa ja Kiinassa ajetaan vain kaksi lähtöä.


Espanjan alustava kalenteri on julkaistu:

21.–22.5. Navarra
25.–26.6. Motorland
16.–17.7. Estoril, Portugali
17.–18.9. Jerez
24.–25.9. Cheste
1.–2.10. Montmelo
15.–16.10. Jarama
29.–30.10. Ilmoitetaan myöhemmin

Sarja toimii eri lailla kuin niin ikään Koirasen järjestämä SMP F4. Espanjan sarjassa on tiimit mukana normaaliin tapaan, kun taas SMP-sarjassa kaikki autot ajatetaan samasta teltasta. Espanjassakin autot ja osat on kuitenkin pakko ostaa promoottorilta, eli Koiraselta. Tallien automäärää ei ole rajattu mitenkään, mutta tiimipisteitä kerää maksimissaan vain kaksi etukäteen nimettyä kuljettajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Yritetäänpäs muuten listailla F4-autot ympäri maailman:

Runko
Tatuus – GER, ITA, SMP, ESP, UAE
Mygale – MSA, CHN, AUS, MEX
Dome – JPN
Crawford – USA

Moottori
Abarth – GER, ITA, SMP, ESP, UAE
Ford – MSA, AUS, MEX
Geely – CHN
Toyota – JPN
Honda – USA
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Eikös tämän pitänyt olla NEZ sarja? Nyt sitten joku Hollanti tuli sotkeen asioita. Veikkaan, että kiinnostus tätä sarjaa kohtaan suomessa tulee olemaan tällä kaudella hyvin minimaalinen.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Eikös tämän pitänyt olla NEZ sarja? Nyt sitten joku Hollanti tuli sotkeen asioita. Veikkaan, että kiinnostus tätä sarjaa kohtaan suomessa tulee olemaan tällä kaudella hyvin minimaalinen.
SMP F4 on kuitenkin venäläisten öky-miljardöörien oma pikku sirkus, jossa bisnes on huomattavasti tärkeämpi kuin mitkään urheilulliset tekijät. Suomessa ei radan varteen saa montaakaan sataa maksanutta katsojaa ellei siellä ole vähintäin Räikkönen tai Häkkinen ajamassa. Zandvoortissa homma on ihan toisissa mittasuhteissa. Lisäksi radan varikko- ja katsomofasiliteetit VIP-ravintoloineen on Zandvoortissa ihan jotain muuta kuin 60-luvun kyläkisoihin tehdyllä Ahvenistolla. F4:lle se voi vielä ratana toimia jollain tavalla, mutta se ei vain nykypäivänä riitä. Ihmettelen että Pärnu sai vielä olla mukana vaikka sekään ole lähelläkään sitä tasoa kuin mitä keski-Euroopan oikeat kilparadat ovat. Zandvoortin kaveriksi olisi hyvin sopinut esim. Spa tai Zolder.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
SMP F4 on kuitenkin venäläisten öky-miljardöörien oma pikku sirkus, jossa bisnes on huomattavasti tärkeämpi kuin mitkään urheilulliset tekijät. Suomessa ei radan varteen saa montaakaan sataa maksanutta katsojaa ellei siellä ole vähintäin Räikkönen tai Häkkinen ajamassa. Zandvoortissa homma on ihan toisissa mittasuhteissa. Lisäksi radan varikko- ja katsomofasiliteetit VIP-ravintoloineen on Zandvoortissa ihan jotain muuta kuin 60-luvun kyläkisoihin tehdyllä Ahvenistolla. F4:lle se voi vielä ratana toimia jollain tavalla, mutta se ei vain nykypäivänä riitä. Ihmettelen että Pärnu sai vielä olla mukana vaikka sekään ole lähelläkään sitä tasoa kuin mitä keski-Euroopan oikeat kilparadat ovat. Zandvoortin kaveriksi olisi hyvin sopinut esim. Spa tai Zolder.
Jäbä hiffaa. Ahvenistolla jo ihan sellainen perusasia kuin pysäköinti on pielessä. Jos muutamalla sadallakin mennään siihen, että tonttien omistajat joutuvat hätistelemään autoilijoita pois, miten isommalla? Puhumattakaan nyt jos Rotenberg jotain nimellistä kynnysrahaa pyytää...

Sen verran voisin muuten Zandvoortia kommentoida kun siellä tuli vierailtua hiljattain. Siellähän pysäköintilääniä on paitsi infieldillä, myös rantabulevardilla ihan riittämiin. Lisäksi bussi pysähtyy portin viereen, ja yhdistelmä Hollanti ja pyörätiet ei esittelyä kaivanne. Toisaalta Zandvoortissa ei varikolla ole kiinteitä paineilmajärjestelmiä, tuolla Nieuwjaarsracessa tiimit käyttivät joko markettikompressoreita tai sitten ihan perinteisesti tunkkia. Screenit ovat myös isoissa kisoissa vuokrakalustoa, viime viikonlopun kisassa ei screeniä käytetty.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Jäbä hiffaa. Ahvenistolla jo ihan sellainen perusasia kuin pysäköinti on pielessä. Jos muutamalla sadallakin mennään siihen, että tonttien omistajat joutuvat hätistelemään autoilijoita pois, miten isommalla? Puhumattakaan nyt jos Rotenberg jotain nimellistä kynnysrahaa pyytää...
.
Ahvenistolle on osoitettu pullerin kenttä parkkipaikaksi jo 60-luvulta lähtien jonne mahtuu toistakymmentä tuhatta autoa. Matkaa alle kilsa. Kuinkahan monta tuhatta autoa menee poltinahontien varteen vielä lisäksi eikä siinäkään ole mahdoton kävelymatka.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Jäbä hiffaa. Ahvenistolla jo ihan sellainen perusasia kuin pysäköinti on pielessä. Jos muutamalla sadallakin mennään siihen, että tonttien omistajat joutuvat hätistelemään autoilijoita pois, miten isommalla? Puhumattakaan nyt jos Rotenberg jotain nimellistä kynnysrahaa pyytää...
JOtain nimellistä, esim. 50.000 euron, pikkusummaa (Rotenbergin kirjanpidossa) :cool:
 
Ylös