Bahrainin ensimmäisen kilpailun ohitusmääriä kellään tiedossa?
Oli itselläni perinteisesti vaikea seurata kauden avausta, kun ei vielä tunnista autoja ja kuljettajia väreistä eikä numeroistakaan. Sitten vielä ohituksia ohitusten perään liukuhihnalta niin ei kerennyt edes montaa kuljettajaa vielä oppiakaan tunnistaan. Kyllä kai tähän taas tottuu, kun muutaman viikonlopun molemmat kisat seuraa.
Mielestäni ohituksia oli vähemmän kuin odotin, mutta silti niitä oli tavallaan liikaa. Kokonaisuuden hahmottaminen pelkästään televisiolähetyksen avulla oli tuskastuttavan vaikeaa. Tuntuu ettei lähetyksen ohjauksesta vastaavat tahot hallitse ollenkaan tehtäviään, vaan käytännössä sekoittavat toiminnallaan entistä enemmän katsojaa. Hidastuksia tuli liikaa, koska tapahtumia oli kokoajan ja vastaavasta kun hidastus pyöri niin samaan aikaan radalla tapahtui uusia ohituksia, joita jouduttiin taas näyttämään hidastuksina... Tuhoon tuomittu oravanpyörä sanon minä. Toisinsanoen jos kilpailussa on paljon tai erittäin paljon tapahtumia ei hidastuksia kannattaisi viljellä liikaa, se lähinnä vakeuttaa seuraamista.
Nykyinen televisioinnista vastaava taho ja Libertyn valitsema tyyli sijoitella kameroita ja rajata kuvaa tiukemmaksi on mielestäni erittäin surkea idea. Kamerat ovat liian matalalla ja autot ovat nykyisissä telesivioissa lähes seinän kokoisia peittäen koko näkymän, jolloin radan tapahtumat välittyvät kuin kaukoputken lävitse seuraten. Tämä suuntaus on ollut käytössä koko Libertyn hallinnoiman ajanjakson ja olen hyvin kriittinen sitä kohtaan. Itse haluaisin suurempaa laajempaa näkymää jolloin katsoja voi itse valita kiinnostavimman seurattavan pisteen. Kamerat korkealle ettei tarvi startissa seurata vain neljää ensimmäistä autoa ja pölypilveä. Muistan vielä ajan jolloin startissa pystyi seuraamaan kaikkia gridin autoja yhtäaikaa ensimmäiseen mutkaan asti! Eli riittävän laaja kuva ja riittävän korkealta etuviistosta kuvattuna, jolloin ensimmäinen mutka on vielä perspektiivin takia kuvassa etualalla eli isompana havainnoinnin helpottamiseksi, kuitenkin niin että näkee samalla ihan helposti myös gridin viimeiset autot.
Ruutugrafiikassa ratajärjestys päivittyi liian hitaasti tapahtumien määrään nähden. En ole tutustunut sarjan live-timing palvelujen tasoon, lieneekö parempi?
Kilpailullisesti ihan hieno avaus kauteen. Tässä sarjassa on jotain mitä kuninkuusluokasta puuttuu. Ehkä ne ovat nuo ohitukset, ehkä aito tasaväkinen kilpailu laajalla rintamalla. Säännöissä ei ainakaan pitkän kilpailun osalta ole mitään korjattavaa. Ehkä teoriassa jos saisi yhden ja kahden pysähdyksen taktiikat tasaveroisiksi niin säännöstö olisi täydellinen. Drs- siipi säännöstö on toki makuasia, itse toivoisin että siitä päästäisiin joskus vielä eroon.
Paljon sarjan kiinnostavuuteen vaikuttaa sarjassa ajavien kuljettajien taso ja ajotyylit. Olin hieman skeptinen Leclercin ja Russelin poistuttua, mutta ilmeisesti aina löytyy tilalle uutta seurattavaa... Alkaneella kaudella sanoisin ettei siellä ainakaan vielä ole yhtään supertähteä ylitse muiden, mikä saattaa tehdä sarjasta vieläkin paremman! Sanoisin että nyt on jopa kymmenen kärkeen pystyvää kuljettajaa sarjassa, ehkä niistä 5-7 on muita pikkasen edellä.
Eniten kiinnostaa itseäni ehkä Schumacher, mutta ensimmäiseksi kaudeksi sarjassa en odota liikoja vielä. Toki jos taistelee mestaruudesta niin olishan se hienoa. Pelkään vaan että media seuaa kyllä jo nyt liikaa häntä vaikka sarjassa on paljon lahjakkaita muitakin kuskea.
Hubertille veikkaan valoisaa tulevaisuutta, seuraan mielenkiinnolla pystyykö haastamaan näitä sarjan nestoreita , jotka ovat aiemmin jääneet kuninkuusluokkaan nousseiden tallikaveriensa jalkoihin.
Olisi toki koko moottoriurheilulle myös hyvä, jos saisimme lupaavia kuljettajia myös japanista ja kiinasta. Katsotaan miten poikien käy...