Force feedback -asetukset

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nyt kun olen huomannut, ettei ajamisesta tule enää oikein mitään, niin olen alkanut etsiä syytä jostain muusta kuin itsestäni. ;)

Hankin keväällä force-ratin (MS SideWinder FF), enkä ole oikein vieläkään oppinut ajamaan sillä. Ehkä se on tottumiskysymys.

GPL:n force-asetukset ovat kaiketi seuraavat:

[ Joy ]
allow_force_feedback = 1 ; Use FF if device has it
force_feedback_damping = 0.000000 ; Force feedback damping coefficient
force_feedback_latency = 0.00001 ; Force feedback latency (secs)
max_steering_torque = 600.000000 ; Steering torque in N*in giving max device force

Tuo viimeinen kohta (kuten pari edellistäkin) on hieman outo. Tarkoittaako tuo sitä, että mitä isompi luku, sitä pienempi force? Voisitteko laittaa copy-pastella tänne omia asetuksianne (jos ne eivät ole salaisia)? Noita kahta keskimmäistä arvoa en ole mielestäni koskaan muuttanut.

Minun suurin ongelmani on kuitenkin mutkista ulostulot, en osaa/pysty palauttamaan ohjausta keskelle tarpeeksi nopeasti. Seurauksena on hyvässä tapauksessa vaimeneva värähdysliike, huonossa tapauksessa voimistuva värähdysliike ja pyörähdys. Tuntuu kuin ratti ei palauttaisi keskelle ollenkaan, joudun itse vääntämään sen moottoria vastaan suoraan. Onko tämä normaalia? Joka tapauksessa se tapahtuu niin hitaasti, että joudun hyvin usein tekemään korjausliikkeen ja aikaa palaa. Ehkä en vain osaa...
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
Luulenpa, että noi on tosi yksilölliset ja vain tviikkaamalla voi voittaa ratin puolelleen. Toi viimeinen kohta menee juuri niin kuin ounastelitkin, isompi on vaimeampi. Sen ohella myös muut ovat tärkeitä, enää en edes muista että mitä se damping teki, mutta mulla on sitäkin vain vähän (default = 40.0 lukee mun core.inissä). Latency vaikuttaa aika suoraan siihen ohjausvasteeseen ja jos sen asettaa turhan pieneksi, gpl ilmeisesti ennakoi vähemmän tai jotain, koska voimat tuntuu tulevan itse asiassa snadisti myöhässä ja johtaa mulla vaan oskillaattoriheiluriin. ;) Tällä hetkellä MOMO Racingin kanssa on seuraavat säädöt käytössä:

allow_force_feedback = 1
force_feedback_latency = 0.008
force_feedback_damping = 5.0
max_steering_torque = 200.0

ja ennen oli Guillemot/Thrustmaster Ferrari FF:llä:

allow_force_feedback = 1
force_feedback_latency = 0.06
force_feedback_damping = 4.0
max_steering_torque = 300.0

ja aina ehdottomasti:

[ Hack ]
steer_ratio = 0

ja sitten luokkaa 10:1 - 12:1 steering lock säätöihin.

Noi luvut on vähän viitteellisiä ilman sitä tietoa, että control panelista on voimat myös aika tviikattuja. Nyt ei oo ratti kiinni ni en voi tarkistaa, mutta oon tehny tyyliin seuraavat muutokset wingman profilerissa:
centering force = 0% (gpl kyllä keskittää omilla voimillaan)
damping force = 0% (tai tosi vähän, en muista kunnolla)
spring force = 100% (gpl käyttää vaan tätä)
ja overall force = 50% (siis kertoo ylläolevat)


Sit vaan tunaamaan. Äijät höpis jotain ircissä että forcet helvettiin - ne vaan hidastaa. No, en oo ehkä nopein porukasta, mutta en ihan samaa mieltäkään. En varmaan ota forceja pois kun ne kerran tuntuu hyviltä ja luontevilta. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Olisiko toi damping se, että miten nopeus vaikuttaa ohjauksen suuruuteen?

Onpa sulla kovin erilaiset arvot, tai no tiesinkin että mulla on ihan jotain muuta kuin pitäisi olla. Täytyypä kokeilla kaikenlaista, laitoin torquen kokeeksi tuhanteen, ja se tuntui heti paremmalta mulle.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Kantsii alusta alkaen opetella ajamaan kohtuu pienillä forceilla, eikä tee sitä virhettä kuten moni on tehnyt, että aluksi opettelee gepliä kauheilla forceilla ja sitten ihmetellään miksi auto lähtee sellaseen heiluriliikkeeseen. Autoa pitää kuski viedä eikä toisinpäin. ;)

Mul oli ennen sellaset forcet Momossa että yhden nopean nyrrekiekan jälkeen kädet oli ihan muusina... ja äijä aivan hiestä märkänä (ja mun käsissä on kyl jonkun verran potkua). Hullua touhua oli kyl silloin... :D
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Charlie sanoi:
Olisiko toi damping se, että miten nopeus vaikuttaa ohjauksen suuruuteen?

Onpa sulla kovin erilaiset arvot, tai no tiesinkin että mulla on ihan jotain muuta kuin pitäisi olla. Täytyypä kokeilla kaikenlaista, laitoin torquen kokeeksi tuhanteen, ja se tuntui heti paremmalta mulle.
Charlie, sulla oli nopeat säädöt... mulla Momossa lähes vastaavat. :D Joo... ehkä ne ei vaan toimi MS:ssä.

Miten oot säätäny sieltä MS:n gamecontrol-jutskasta.. sieltähän piti valita kai joku sport-setup tai sit piti tehdä joku custom-versio geplille? En muista enää kun mulla oli MS vaan niin hetken aikaa käytössä (2kk?) pari vuotta sitten.
 

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
torqueta pidän tuossa 600:ssa, koska:
a) Käsistäni puuttuu lihakset
b) Tietokonepöytä on pahvimaista cm paksuista vaneria, ja se rytisee ja heiluu aivan helvetisti kun käännän kaikin voimin rattia kovilla forceilla. Ja kaiuttimet etc. lentelee lattialle
c) Ratti on ns. paska, eli keskikohdan vasemmalla puolella on kohta, jossa ohjaus on jostain syystä hyvin epätarkka. Tämän saisi varmaan jotenkin korjattua avaamalla ja kattelemalla niitä johtoja. Anyway, isoilla forceilla ratti hytkyy perkuleesti kun käännän sitä tähän ko. asentoon
ö) Mielestäni isot forcet hidastavat, all in all. :/

Latencyä ja dampingia muuttamalla en ole havainnut mitään muutosta joten jätin ne noin. Riippunee ratista.

allow_force_feedback = 1 ; Use FF if device has it
force_feedback_latency = 0 ; force feedback latency (secs)
force_feedback_damping = 0 ; force feedback damping coefficient
max_steering_torque = 600 ; steering torque in N*in giving max device force

ja

steer_ratio = 1

, koska en jaksa vaihtaa tätä aina mennessäni monacoon. Lisäksi ratti (Thrustmaster FF) ei ilmeisesti käänny tarpeeksi että jollain 9:1-steering ratiolla pelaaminen tulisi kysymykseen. Nimittäin se menee jo hitaaksi nysväämiseksi. Enkä näe tämän hidastaneen mua lainkaan, kuten jotkut väittävät sen tekevän.

Treenaaminen nopeuttaa kuulemma. :thumbup:
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Rattina MS SW FF RW ja coressa arvot...

Koodi:
[ Joy ]  
allow_force_feedback = 1    
force_feedback_latency = 0.030 
force_feedback_damping = 40.0 
max_steering_torque = 50
Ite tykkään että ratti pistää hanttiin. Pöytä tietysti heiluu ja ratin sisuskalutkin vähän joustaa mutta ite tykkään.

Ihan nopeasti googlaamalla löytyi tämmönen sivu missä nuo arvojen merkitykset on selitetty:

http://website.lineone.net/~richardn/Hardware.html#Force

Niin ja replay tuommosesta lapasesta lähdöstä ehkä vois vähän selventää tilannetta?
 

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
rWest sanoi:
Niin ja replay tuommosesta lapasesta lähdöstä ehkä vois vähän selventää tilannetta?
Juu kieltämättä. Toi kuulostaa vähän oudolta, koska mielestäni ulostulossa kannattaa yleensä pyrkiä siihen, ettei mitään äkkiliikkeitä tarvitse tehdä. Ja kun torquekin oli 600:ssa.. :confused:

West: Tolla torquella mä en pääsisi edes varikon portista ulos. :frank:
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Peruslaadultaan ongelma kuulostaa siltä että liikaa kaasua tai että forcet ois väärinpäin mutta eihän se ole mahdollista. Oisko steering ratio 7:1 tjsp?

Itellä steering ratio on yleensä 15:1 eli käytän wilken setupissa olevia suoraan. Ei oo ollu tarvetta säätää. Steering ratio on näköjään nolla. Luulin että ois yks. Ihmekös kun monacossa aina tupsahtaa paaleihin neulansilmissä.

Nii ja pitäähän sitä forcea olla sen verran että tuntuu. Hyvän ajosession jälkeen huoneessa on kunnon palaneen käry kun ratti keittää. Pitää kyllä aina kattoa että pöydällä ei oo mitään irtonaista tai korkeita pinoja lähellä reunoja. Tuppaa muuten käymään huonosti...

Joskus tais kisassa alkaa rytisemään. Ensin putos kännykkä (oli pystyssä) ja sitte romahti lehdet pöydältä ja kierrosta myöhemmin kirjapino vierestä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllä mä pysyin radalla ihan hyvin vielä Logitechilla ilman forcea. Ajotapa on kai ollut sellainen, että suoristan ratin aika nopeassa tahdissa mutkista ulostullessa, varsinkin tiukoista mutkista. Nyt ei ole tahtonut ehtiä.

GPL:ssä lineaarisuussäätö on keskellä ja ajuri on direct input. Mikkisoftan hallintaohjelmistolla en ole koskaan tehnyt mitään. Viime sunnuntain kisassa torque oli muistaakseni 400, sen jälkeen olen suurentanut sitä vähitellen. Nyt se on 1000.

Latency on kyllä ollut ihan pielessä, nyt lisäsin sitä vähän ja se auttaa. Se tempominen johtuu siitä, että forcet tulee "väärään aikaan".

Steering ratio mulla taitaa olla aina jotain 15:1, en tiedä kun en ole koskaan säätöjä viritellyt, vaan käyttänyt aina joidenkin muiden tekemiä säätöjä. Core.ini:ssä ei mitään steering ratiota ole määritelty.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
GPL:ssä lineaarisuussäätö on keskellä ja ajuri on direct input.
Eikös tuon pitäis poikkeuksetta olla täysin siellä Linear-päässä. mulla ainakin ollu. :frank:
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
[ Joy ]
allow_force_feedback = 1
force_feedback_latency = .0025
force_feedback_damping = 20.000000
max_steering_torque = 200

[ Hack ]
steer_ratio = 0


Geplin asetuksista ohjaus täysin lineaariseksi ja ohjauspaneelista Dead Zone ja Sensitivity mahdollisimman pienelle. Steering ratio on yleensä kai jotain 15:1, ja Monacoonkaan en vaihtele tuota hackia vaan ajelen 10:1 ratiolla.


Edit: Niin ja rattihan on MSFF.
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
[ Joy ]
allow_force_feedback=1
force_feedback_latency=0.085 ; in seconds
force_feedback_damping=40.0 ; magic number
max_steering_torque=190.0 ; in Newton-inches (???!!@#)

En ole näitä core.inin rattihommia tutkaillut aikoihin, ja yllätyin tuosta torquen pienuudesta. Olen kuvitellut, että se on mullakin jossain kuudensadan kieppeillä, omassa MSFF:ssä forcet tuntuvat nimittäin kovin heikoilta, en sitten tiedä voisiko johtua ratin iän tuomasta moottorin laiskistumisesta tms. :\

Mitään hackeja ei ollu päällä lain, mitä ihmettelen koska mun muistaakseni oon sellaisen laittanut. Ja vaikka säätöjen steering ratioihin en oo koskenut, ei ole koskaan edes Monacossa ollu kääntymisvaikeuksia. :eek: Kummaa. Jännää, jopa.

EDIT: Niin ja Microsoftin säätöhommissa mulla on deadzone minimissä ja sensitivity pikkusen yli puolenvälin. Herkemmän puolella siis. Ja GPL:ssä se palkki ihan linear-päädyssä.
 
Viimeksi muokattu:

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
KKK sanoi:
Treenaaminen nopeuttaa kuulemma. :thumbup:
Sitten kun vielä hoksaa sen että pelkällä rattityöskentelyllä ei saa ihmeitä aikaan... suurimmat erot kun syntyvät jaloista. :)
 

NS

Well-known member
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
505
Sijainti
Esmoo
KKK sanoi:
rWest sanoi:
Niin ja replay tuommosesta lapasesta lähdöstä ehkä vois vähän selventää tilannetta?
Juu kieltämättä. Toi kuulostaa vähän oudolta, koska mielestäni ulostulossa kannattaa yleensä pyrkiä siihen, ettei mitään äkkiliikkeitä tarvitse tehdä. Ja kun torquekin oli 600:ssa.. :confused:
Tossa on yks aika vanha pätkä huonolta perjantai-illalta kun ratti huonoissa säädöissä ei ottanut totellakseen. En ehkä ollut mikään huippukuski, mutta en noin paskakaan, "ratti tempoi väärin". :D Rauhallisesti, mutta väärään aikaan.

rattiharoily.zip

SamiJ:n kokemus latencyn lisäämisestä on sama kuin itselläni.
Sit oon samaa mieltä, että lineariksi vaan ja hackille kyytiä. Tulee paljon enemmän hanskameininkiä. Ja olen samaa mieltä vieläpä Pasinkin kanssa, että ainakin geplinopeuteen vaikuttaa jalat yllättävän paljon. Vielä ku ois aikaa reenata. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
MSFF:
Mikkisoftan ajureissa tollasta,



core.ini:ssä tällasta
[ Joy ]
allow_force_feedback = 1 ; Use FF if device has it
force_feedback_damping = 002.000000 ; force feedback damping coefficient
force_feedback_latency = 0.00001 ; force feedback latency (secs)
max_steering_torque = 1000.000000 ; steering torque in N*in giving max device force

ja ajoympäristö :p
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nyt olen luonut MS:n softalla GPL:lle oman profiilin, minimoinut deadzonen ja aktivoinut oman akselin jarrupolkimelle. Sitä en tiedä onko siitä mitään hyötyä. GPL:stä olen laittanut ohjauksen täysin lineaariseksi ja kalibroinut ratin ja polkimet uusille akseleille.

Loput pitää kai hoidella niillä core.ini-asetuksilla. Vieläkään en ole ihan tyytyväinen ohjaukseen.
 

KKK

SAslikia nickissä
Liittynyt
18.10.2001
Viestit
248
Sijainti
f1racing.net
Jossain sanottiin että latencyn voi säätää kohdalleen menemällä monzan T1:een ja ajamalla kävelyvauhtia sisäkanttarin yli n. 45 asteen kulmassa. Jos tärähdykset vastaavat sitä, milloin kukin rengas pomppaa kanttarista niin latency on kohdallaan. Mulla se tuntui kyllä heti ihan oikeelta, mutta toi saattais olla paras tapa sen muuttamiseen. Voi olla että microsoftilla se on defaultilla päin seiniä. :cool:
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Onkohan tää mun ratti jotenkin voimaton yksilö, kun tuntuu muilla olevan asetukset ihan eri mallilla. Nyt kun noita latensseja värkkäsin, niin alkoi Lotuskin pysyä käsissä.

[ Joy ]
allow_force_feedback = 1 ; 0 = No * 1 = Yes
force_feedback_latency = 0.040 ; Default = 0.085
force_feedback_damping = 60.0 ; Default = 40.0
max_steering_torque = 120.0 ; Default = 225.0

Ja ratin (MS) profiilista on forcet täysillä. Tuo damping tuntui ainakin mulla olevan se olennaisin säätö, sillä saa tuntuman muuttumaan aika rajusti.
Niin, ja steering ratio on yleensä 11, Monacossa 9. Lineaarinen, ei hackeja.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös