Formula 1 - 2010 - Bahrain: Kilpailu ja jälkipuinti

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1592


Bahrainin Grand Prix'n lähtöjärjestyksen keran aukeaa myös kilpailun ja jälkipuinnin legendaarinen puheenaihe.

Koodi:
 1.  Sebastian Vettel        Red Bull-Renault     1.54,101    
 2.  Felipe Massa            Ferrari                +0,141
 3.  Fernando Alonso         Ferrari                +0,507
 4.  Lewis Hamilton          McLaren-Mercedes       +1,116
 5.  Nico Rosberg            Mercedes               +1,140
 6.  Mark Webber             Red Bull-Renault       +1,183
 7.  Michael Schumacher      Mercedes               +1,423
 8.  Jenson Button           McLaren-Mercedes       +1,571
 9.  Robert Kubica           Renault                +1,784
10.  Adrian Sutil            Force India-Mercedes   +2,208
11.  Rubens Barrichello      Williams-Cosworth      
12.  Vitantonio Liuzzi       Force India-Mercedes   
13.  Nico Hülkenberg         Williams-Cosworth      
14.  Pedro de la Rosa        Sauber-Ferrari         
15.  Sebastien Buemi         Toro Rosso-Ferrari      
16.  Kamui Kobayashi         Sauber-Ferrari         
17.  Vitali Petrov           Renault                
18.  Jaime Alguersuari       Toro Rosso-Ferrari     
19.  Timo Glock              Virgin-Cosworth        
20.  Jarno Trulli            Lotus-Cosworth         
21.  Heikki Kovalainen       Lotus-Cosworth         
22.  Lucas di Grassi         Virgin-Cosworth        
23.  Bruno Senna             HRT-Cosworth           
24.  Karun Chandhok          HRT-Cosworth
 

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
Ja muistetaan että tuo Schumin rataennätys on sillä vanhalla radalla ajettu, ei mestari kuitenkaan noin ylivoimainen ollut :)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tiedoksi, että kärkikymmeniköstä vain Sutililla on kovat renkaat. Kaikki muut ajoivat pehmeillä.

Kilpailusta odotan Vettel vs. Ferrarit -taistoa. Mielenkiintoista nähdä myös Hamilton vs. Rosberg vs. Button. Tietysti myös painavien autojen käyttäyminen ja uusien tallien luotettavuus kiinnostaa.

Huomaa, että Kimin puuttuessa ei ole niin hirveä jännitys kisaa kohtaan, mutta hauska silti nähdä millaista taistelua saadaan aikaseksi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nähdäänpä vihdoin, kuinka endurancea tuo tankkauskiellon myötä sitten on. Toivon parasta, odotan pahinta. Romua tuskin liiaksi nähdään asfalttimeren vuoksi, mutta häntäpään Minardit, Pacificit ja rookiet tuovat mielenkiintoa.

Onhan se huvittavaa, että vuodesta toiseen sija 11 on parempi kuin pari edellä olevaa. Ennen syynä oli polttoaine, nyt renkaat.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
On vahva kutina että Vettel tuhoaa renkaansa ja Ferrarit ajavat voitosta. McLarenit, Mersut ja Webber seuraa perässä. Mielenkiinnolla odotan Sutilin otteita kun on kerran kovilla renkailla liikkeellä. Viimeisille pistesijoille on tunkua myös Kubican, Liuzzin ja Williamsien osalta. Saa nähdä pystyykö Heikki päihittämään Trullin, ja miten pitkälle tulokkaiden autot jaksaa taivaltaa.

Oma lukunsa onkin sitten autojen kisavauhti täysillä tankeilla, ja miten ne renkaat kestää sekä taktiikat toimii.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Avauskisassa on aina oma fiiliksensä, nyt poikkeuksellisen kova paristakin syystä, vaikka ei edes Australiassa kautta avatakaan. Merkittäviä muutoksia on tapahtunut ja mielenkiinnolla tietysti odotetaan mitä tapahtuu, toivoen parasta ja peläten pahinta. Huomenna on sitten se totuuden hetki, luulisi edes ensimmäisten kierrosten olevan viihdyttäviä, jossei muuta. Toinen syy on sitten tietenkin Kimi-fanille, se että Kimiä ei ruudukossa näy. Hyvillä mielin tässä kuitenkin kisaa odotellaan Vettelin bandwagonissa.

Kisassa luotan Vettelin klaaravan homman, Ferrarit varmaan täydentävät podiumin, jos eivät hölmöile taktiikoissa tai esim. lähdössä. Webberin pitäisi nousta neljänneksi, sen verran autoilla näytti olevan vauhdissa eroa, mutta ei Hamilton varsinkaan ole helppo pala. Mitä onnistuvat esittämään mestarismiehet Schumacher ja Button? Adrian Sutil on myös mielenkiintoinen nimi heti siinä takana, taas on hyvät lähtökohdat tehdä tulosta, mutta onnistuuko? En pidä kummoisena kuskina edelleenkään, huomenna voisi toki näpäyttää. Tai sitten kolaroida lähdössä perinteiseen tyyliinsä. Keskikastissa on toivottavasti säpinää ja hyvää vääntöä viimeisistä pistesijoista, peräpäässä Lotukset ja Virginit voisivat yrittää saada jotain kisaa aikaan, sikäli kun autot kestävät. En usko kuitenkaan yhdenkään tulokkaan näkevän ruutulippua.

TV-grafiikkoihin toivon tasonnostoa. Infoa tarjolle edellisvuosien malliin ja enemmänkin, kisaa toki on sentään helpompi seurata kärjen osalta kuin aika-ajoja, mutta en haluaisi tuollaisen ''uutispimennon'' jatkuvan enää.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Iteltä ainakin jääny huomaamatta, että mites menetellään (rangaistus?) jos meinaa autosta loppua löpö ja pakko tulla tankkaamaan vai loppuuko kisa vaan yksinkertasesti siihen?
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Iteltä ainakin jääny huomaamatta, että mites menetellään (rangaistus?) jos meinaa autosta loppua löpö ja pakko tulla tankkaamaan vai loppuuko kisa vaan yksinkertasesti siihen?
Eiköhän se lopu siihen, eihän siinä olisi mitään järkeä että ei saa tankata mutta jos bensa loppuu niin saa tankata mutta saa rangaistuksen. Silloin rangaistus olisi hylkäys eli käytännössä kisan voisi lopettaa saman tien kun löpö loppuu. Eli kyllähän se kisa loppuu siihen jos bensa loppuu.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mielenkiintoista myös nähdä onko autoissa (vielä) eroja bensankulutuksessa. Renaulthan on ollut tässä asiassa omaa luokkaansa viime vuonna eli pystyisikö Vettel lähtemään kevyemmällä autolla matkaan kuin Ferrarit?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eiköhän se lopu siihen, eihän siinä olisi mitään järkeä että ei saa tankata mutta jos bensa loppuu niin saa tankata mutta saa rangaistuksen. Silloin rangaistus olisi hylkäys eli käytännössä kisan voisi lopettaa saman tien kun löpö loppuu. Eli kyllähän se kisa loppuu siihen jos bensa loppuu.
Saas nähdä. Uskon Massan olevan Vettelin ohella vahvoilla, voittotaistelua ajatellen. Alonso ei ehkä ihan enesimmäistä kisaa Ferrarillaan voita, etenkin kun aika-ajossa oli kaksi selvästi nopeampaa kuskia.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Iteltä ainakin jääny huomaamatta, että mites menetellään (rangaistus?) jos meinaa autosta loppua löpö ja pakko tulla tankkaamaan vai loppuuko kisa vaan yksinkertasesti siihen?
F1 Racingin mukaan tämän kauden säännöissä sanotaan, että auton saa kyllä tankata kesken kisan, mutta tankkaus on tehtävä tallin sisällä ja polttoainetta saa lisätä enintään nopeudella 0,8 litraa sekunnissa. Aiemmin tuo tankkausnopeus oli paljon enemmän (olisikohan ollut 12,5 l/s), joten käytännössä ei ole hirveästi mieltä tulla tankille vaan sama jättää kisa siihen, ellei sitten käytä loppuaikaa jonkinlaisena testisessiona.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiinnitä katseesi

- Rengaskulutus. Kärki lähtee kaikki pehmeillä, joten eri autojen ja kuskien renkaiden kuluttamista on helppo vertailla. Kenen kierrosajat alkavat tippua ensin tai eniten, kuka avaa varikkoruljanssin?

- Taktiikka. Saako Sutil ym. etua siitä, että lähtevät kovilla, vai ehtivätkö pehmeillä lähtevät ajaa horisonttiin ennen varikkokäyntiä? Montako stoppia nähdään?

- Säädöt. Muuttuuko autojen voimasuhteet polttoainemäärän vähentyessä? Panostaako toiset tallit kisan alkupuoleen ja toiset loppuosaan?

- Uudet tiimit. Kumpi toimii kisassa paremmin, Lotus vai Virgin? Kuinka moni jää matkan varrelle? Riittääkö Virginin tankillinen maaliin asti?
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Mielenkiintoista nähdä miten Nico pärjää kisassa. Jotenkin sellainen fiilis että aina saa kisan meneen penkin alle, tavalla tai toisella.

Schumi keksii kyllä jotain ja on varmaan lopulta 4 parhaan joukossa. Sehän jo väijy vihollisten renkaita aika-ajon jälkeen, joten tietokone raksutti päässä ja laski kuluman perusteella optimin kisataktiikan.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vaikka koko ruudukko toki on huippuammattilaisista koostuva, en oikein usko että viisi F1-kierrosta plakkarissa starttaava Chandhok pystyy/jaksaa ajaa koko kisapituuden. Yhdellä nopealla kierroksella häviää sen kymmenen sekkaa, entä sitten kisan keskivaiheilla kun alkaa väsy painaa ja auto on edelleen se sama surkea lodja? Eri asia sitten minne asti auto jaksaa, loppuuko bensa jne.

Kovalaiselta odotan nyt paljon. Aika-ajo meni kaikista korupuheista huolimatta metsään, ja itse kisassa on pakko saada ainakin Trullin päänahka. Maalinpääsystä raikuvat aplodit, tällä kelillä (=paljon keskeytyksiä) saattaisi päästä jopa sijoille 12-14.

Kärjessä yhä paljon kysymysmerkkejä. Vettel hienosti paalulla, mutta Ferrarit pelottavan kovia. Massa repi heti Alonson päänahan, kuinka käy kisassa? Onko Felipellä terävyys tallella pitää röyhkeä spaniardi kurissa avausmutkissa? McLaren on outo lintu, Hamilton voi hyvällä startilla hämmentää pakkaa. Buttonin on nyt aivan pakko ottaa riskejä, ja ainakin ensimmäisen starttinsa 1200 päivään tekevän pappa-Sumin pitäisi olla ohitettavissa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24209
Sijainti
lappeen Ranta
Schumi keksii kyllä jotain ja on varmaan lopulta 4 parhaan joukossa. Sehän jo väijy vihollisten renkaita aika-ajon jälkeen, joten tietokone raksutti päässä ja laski kuluman perusteella optimin kisataktiikan.
Kannattanee jättää Brawnin huoleksi nuo taktiikkakuviot, ettei tule alle sadekelin renkaat kuivalle radalle. :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka koko ruudukko toki on huippuammattilaisista koostuva, en oikein usko että viisi F1-kierrosta plakkarissa starttaava Chandhok pystyy/jaksaa ajaa koko kisapituuden. Yhdellä nopealla kierroksella häviää sen kymmenen sekkaa, entä sitten kisan keskivaiheilla kun alkaa väsy painaa ja auto on edelleen se sama surkea lodja? Eri asia sitten minne asti auto jaksaa, loppuuko bensa jne.
Dallara tuskin jaksaa maaliin asti, mutta ei Chandhokin kunnossa pitäisi mitään vikaa olla.
 

Fernando Alonso Diaz

Well-known member
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
50
toivotaan että herra Massa löylyttää allekirjoittaneen nimimerkin ja saadaan viihdettä jo ekan kilpailun jälkeen sekä kulmikselta että espanjalaiselta lehdistöltä:alppu:
 
Ylös