Formula 1 – 2019 - 02 - Bahrainin GP - Ennakko ja Harjoitukset

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
FORMULA 1 GULF AIR BAHRAIN GRAND PRIX 2019
BAHRAIN INTERNATIONAL CIRCUIT
Sakhir



Rata ennätys :
1:31.447 PEDRO DE LA ROSA (2005)




Tarkempi ratakuva :
https://i.ibb.co/w6pKXpC/D2q-Was8-Wk-AIbt8-O.jpg
https://www.fia.com/file/78634/download




Kilpailun aikataulu :

Perjantai 29.03
13:00-14:30 1. Vapaat harjoitukset (14:00)
17:00-18:30 2. Vapaat harjoitukset (18:00)

Lauantai 30.03
12:10-13:15 F2 kisa 1.
14:00-15:00 3. Vapaat harjoitukset (15:00)
17:00-18:00 F1 Aika-ajot (18:00)

Sunnuntai 31.03
14:15-15:15 F2 kisa 2.
17:54 Kansallishymni
18:10 F1 Kilpailu (18:10)

https://www.formula1.com/en/racing/2019/Bahrain/Timetable.html


Kilpailun tiedot :
https://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2019/eventtiming-information-3
https://www.formula1.com/en/racing/2019/Bahrain.html



Ratatiedot ja kisahistoriaa :
https://en.wikipedia.org/wiki/Bahrain_International_Circuit
https://en.wikipedia.org/wiki/Bahrain_Grand_Prix


Radan viralliset nettisivut :
https://www.bahraingp.com/


Rata GMaps :
https://www.google.fi/maps/place/Bahrain+International+Circuit/@26.0314691,50.5103603,1783m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x3e484d66f7114f99:0xb08bbfbdc59c2dc!8m2!3d26.0316!4d50.5129?hl=fi



Pirellin rengas kovuudet :
Kova (Valkoinen) = C1
Keskimmäinen (Keltainen) = C2
Pehmeä (Punainen) = C3
https://pbs.twimg.com/media/D1DbwSRXcAACe1q.jpg

Viime vuoden renkaat M – S - SS


Pirellin rata tiedot :



Rengaspaineet ja kulmat :
MIN. STARTING PRESSURES (slicks)
21.5 psi (front) | 19.0 psi (rear)
EOS CAMBER LIMIT
-3.75° (front) | -2.00° (rear)


Teemien rengas valinnat Bahrainin radalle :



Pirellin tarinat 2019 viikonlopulle :
https://press.pirelli.com/2019-bahrain-grand-prix--preview/



2018 kilpailu. Kisan voitti Vettel ajalla 1:32:01 (58 lap), ( Kimi Kesk. Vale 2. )
Nopein kierrosaika kisassa Vale 1:33,740 M-rengas. ( Kimi 1:34,337 S )
Suurin nopeus kisassa Grosjean 340,0 km/h


Paalupaikan otti otti Vettel ajalla 1:27,958 ( Kimi 2, Vale 3. )
Suurin nopeus AAssa Kimi 327,1 km/h

https://en.wikipedia.org/wiki/2018_Bahrain_Grand_Prix
https://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2018/qualifying-classification-0

Viime vuoden kisan varikko stopit (1-3 stoppi, 33 stoppia koko kisassa) :
https://d2snyq93qb0udd.cloudfront.net/prod/20803_02-BH-PitStop-EN-750.jpg


Viime vuoden kisan nopeimmat ajat eri seoksilla :
https://d2snyq93qb0udd.cloudfront.net/prod/20801_02-BH-Race-EN-750.jpg


Tähän asti käytetyt voimalaitoksen osat :
https://www.fia.com/file/78767/download


Sääennusteet kisa viikonlopulle :

Pilvistä ja aurinkoa. Lämpöä 22-28 astetta. (Sunnuntai lämpimin päivä)
Sateen mahdollisuus, pe 5 % la 5 %, su 5 %.

http://www.bahrainweather.gov.bh/

https://weather.com/weather/weekend/l/BAXX0016:1:BA

https://www.wunderground.com/forecast/bh/az-zallaq/IBAHRAIN2?cm_ven=localwx_10day

https://www.yr.no/place/Bahrain/Southern_Governorate/Aş_Şakhīr/long.html




Sitä on vieläkin hämmästynyt uudesta Parta-Valesta. Oli viime kisa sen verran vahva esitys Valtterilta. Toivottavasti sama hyvä flow vaan jatkuu. Sitä edellistä kiltti-Valea ei kaipaa kukaan. Ainakaan kisassa... :)

No ei tuomita ferraria vielä. Näin ainakin sanoo Domenicali. Ferrarilla oli vaikea viikonvaihde ja Aussi kisa on aina vähän omanlaisensa. Bahrainin kisa taas pitäis kertoa paremmin missä iskussa Ferrari oikeasti on.
Siellä kun konetehon pitäis puhua tai oikeastaan koko hybridi systeemin. Lisäksi kun rata on teknisesti vaativa.

ps.
Muistetaan kellon siirto Sunnuntai aamulle.




edit.
Lisätty uusi ratakartta jossa on tuo 3:s DRS alue. Sen mittaus paikka on mielenkiintoinen koska se on pääsuoran päässä, jarrutus alueella.

e2.
F1.com kuvaankin on jo tullut tuo 3:s DRS alue.

e3.
Lisätty F2 kisat aikatauluun.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Kolmas DRS-alue lisätty 3. ja 4. mutkien väliselle suoralle. Aika turhaa.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
177
Ei todellakaan turha, tulee ohituksia ja paljon.
Samaa mieltä. Pääsuoralla edessä menevä pystyy linjavalinnalla blokkaamaan ohitusyrityksen mutta samalla joutuu tekemään kompromissin ajolinjaan mutkaan tultaessa. Tai vaihtoehtoisesti ohituksen tekevällä sama homma. Avaa mahdollisuuden kuitata seuraavalla DRS-alueella edellisessä mutkassa ohittanut tai blokannut auto. Bahrainin 2014 kisassa hyvää taistelua näissä mutkissa Hamiltonin ja Rosbergin välillä yhtenä esimerkkinä.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ei todellakaan turha, tulee ohituksia ja paljon.
Saapas nähdä meneekö jopa yli... toivon mukaan ei tarkoita sitä että maaliin tullaan kutakuinkin aika-ajojärjestyksessä.

FIA:lla paineita näyttää, että tehdyt muutokset tuovat lisää ohituksia. Joka tapauksessa hyvä, että kokeillaan jotain ohitusten lisäämiseksi.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Saapas nähdä meneekö jopa yli... toivon mukaan ei tarkoita sitä että maaliin tullaan kutakuinkin aika-ajojärjestyksessä.

FIA:lla paineita näyttää, että tehdyt muutokset tuovat lisää ohituksia. Joka tapauksessa hyvä, että kokeillaan jotain ohitusten lisäämiseksi.
Juuri näin. Jollei mitään kokeilla. Niin ei myöskään lisätä kisaviikonlopun mielenkiintoa. Toivottavasti tuollakin muutoksella saadaan aikaan muutama ohitus kisan aikana. :thumbup:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Kauden avauskilpailun jälkimainingeissa sai lueskella kriittistä kommentointia teknisistä muutoksista, joiden ei koettu toteuttavan tavoiteltua tehtäväänsä; lisätä ohituksia.

Nyt uusien teknisten sääntöjen analysointi vaikeutuu entisestään lisäämällä/muuttamalla radan drs-alueiden lukumäärää. Vaikuttaa hätiköidyltä toiminnalta jälleen kerran. Viikonloppu näyttänee kuitenkin jotain suuntaa oltiinko oikeassa vai väärässä, tulkinta on tosin haastavaa.


Oma arvioni on sen suuntainen, että lisätty drs-alue on pelkästään sunnuntain kilpailun (gpn) tapahtumien kannalta turha lisäys, ohituksia olisi ilman sitäkin tullut vähintään tarpeeksi (eli paljon), nyt jopa liikaa. Kokonaisuutena vaikutus yhdistelmälle aika-ajot + kilpailu sen sijaan on kiinnostavempi, koska mahdollistanee toisistaan merkittävästi poikkeavien säätöjen käytön. Toisinsanoen vielä tässä vaiheessa ennen viikonloppua olen taipuvainen uskomaan kriitikkojen joutuvan nauttimaan lounaaksi hattujaan...

(Lisä kiinnostavuutta viikonloppuun tuo myös Bahrainista alkava Formula 2 kausi.)
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
882
Kauden avauskilpailun jälkimainingeissa sai lueskella kriittistä kommentointia teknisistä muutoksista, joiden ei koettu toteuttavan tavoiteltua tehtäväänsä; lisätä ohituksia.

Nyt uusien teknisten sääntöjen analysointi vaikeutuu entisestään lisäämällä/muuttamalla radan drs-alueiden lukumäärää. Vaikuttaa hätiköidyltä toiminnalta jälleen kerran. Viikonloppu näyttänee kuitenkin jotain suuntaa oltiinko oikeassa vai väärässä, tulkinta on tosin haastavaa.
Sama kävi itselläkin mielessä. Mutta luulisi, että edes jotain havaintoja voisi tämän kisan perusteella jo saada.

Vähän aihetta sivuten, onko muuten kukaan kuski suoraan Australian jälkeen kommentoinut, miltä nuo muutokset ohittamisen kannalta tuntuivat tai miten ne vaikuttavat toisen auton seuraamiseen? Treenien jälkeenhän Magnussen kehui jossain haastattelussa toisen auton lähellä ajamisen olleen helpompaa, mutta muuten en ole suoriin kommentteihin tästä asiasta törmännyt.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Minä kyllä suuresti ihmettelen sitä, että joidenkin mielestä ohituksia tulee liikaa kolmannen DRS-alueen takia, koska minusta ohituksia ei koskaan voi olla liikaa.

Mikä muka olisi parempaa mainosta F1-sarjalle kuin se, että jouduttuaan ohitetuksi kuljettaja heti seuraavalla suoralla ottaa menettämänsä sijan takaisin ja sama toistuu kierros toisensa jälkeen koko kisan ajan.

Minä ainakin katson mieluummin kisan jossa nähdään 200 näyttävää ohitusta, kuin kisan jossa nähdään pelkkiä Trulli-junia kiertämässä rataa.

Joiltakin näyttää jo nyt unohtuneen viime kauden kisat joissa ohittaminen oli niin vaikeaa, että pahimmillaan koko kisan aikana nähtiin yksi ohitus.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Minä kyllä suuresti ihmettelen sitä, että joidenkin mielestä ohituksia tulee liikaa kolmannen DRS-alueen takia, koska minusta ohituksia ei koskaan voi olla liikaa.

Mikä muka olisi parempaa mainosta F1-sarjalle kuin se, että jouduttuaan ohitetuksi kuljettaja heti seuraavalla suoralla ottaa menettämänsä sijan takaisin ja sama toistuu kierros toisensa jälkeen koko kisan ajan.

Minä ainakin katson mieluummin kisan jossa nähdään 200 näyttävää ohitusta, kuin kisan jossa nähdään pelkkiä Trulli-junia kiertämässä rataa.

Joiltakin näyttää jo nyt unohtuneen viime kauden kisat joissa ohittaminen oli niin vaikeaa, että pahimmillaan koko kisan aikana nähtiin yksi ohitus.
Olisiko tätä paremmin voinut kiteyttää. Ohitukset ovat sunnuntain kisatapahtuman suola. En todellakaan kaipaa mitään "trullijunia" 1.5 tunniin kisan aikana.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
DRS siirtymä != näyttävä ohitus

Jos kahdesta peräkkäisestä DRS alueesta jälkimmäinen toimii "liian" hyvin, eli ohitettu saa suurella todennäköisyydellä menettämänsä paikan takaisin, järkevä ohittaja himmailee edellisen ja ohittaa vasta jälkimmäisellä ja sitten katoaa maisemaan. Kierros toisensa jälkeen tapahtuva sijoitusten vaihtelu on hyvin epätodennäköistä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Jos ohittaminen on liian helppoa niin omasta mielestäni ohitusten arvostus laskee. Esimerkiksi rata moottoripyöräilyssä ohituksia tapahtuu liikaa omaan makuuni. Paras balanssi ohitusten määrässä suhteessa viihdyttävyyteen on mielestäni Formula 2/GP2 -sarjoissa.

Toki rataprofiili vaikuttaa ratkaisevasti kokonaisuuteen. Osa radoista saakin olla luonteeltaan vaikeampia ohituksiin ja osa helpompia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Itseäni ei kiinnosta ohitusten lukumäärä vaan se, että ohittamisen yrittäminen on mahdollista. Mielummin katson muutaman ohituksen kisan, jossa käydään kovaa kamppailua sijoituksista rengas rengasta vasten ajaen kuin 200 DRS-ohituksen kisan. Kolmannen DRS-alueen lisääminen oli hätiköity päätös ennen kuin ollaan kunnolla nähty sääntömuutosten vaikutus.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
DRS siirtymä != näyttävä ohitus

Jos kahdesta peräkkäisestä DRS alueesta jälkimmäinen toimii "liian" hyvin, eli ohitettu saa suurella todennäköisyydellä menettämänsä paikan takaisin, järkevä ohittaja himmailee edellisen ja ohittaa vasta jälkimmäisellä ja sitten katoaa maisemaan. Kierros toisensa jälkeen tapahtuva sijoitusten vaihtelu on hyvin epätodennäköistä.
Jos siinä ei ole 'drs detection' välissä, niin ohittanut saa ajaa jälkimmäisen suoran läppä auki ja ohitettu voi keskittyä puimaan nyrkkiä ja ölistä tiimiradioon.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kyse toki myös siitä ketä se hyödyttää, jos suomikuskit voittavat lisä-drs alueiden avulla niin silloin hyvä, jos joku muu
niin ei hyvä.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Kimiltä hyviä kommentteja Alfa Romeon tavoitteisiin liittyen Ilta-Sanomissa

"Kuka sanoo, että emme voi voittaa? Me teemme työmme niin hyvin kuin voimme. Emme ole huipputalli, mutta tiimissämme on hyviä ihmisiä.Tarkoituksemme on rakentaa loistava auto. Minun tehtäväni on nostaa talli eturiviin, Räikkönen lataa Speedweekin haastattelussa."

Näinhän se on, että tavoitteiden pitää olla korkealla ja voittamisen aina tavoite. Hankalaa se toki on, mutta olen itse kyllästynyt näihin lässyttäjiin, joiden tavoite on olla joku keskikastin "paras" tms. Kunnianhimoisen kuljettajan ja tallin tavoite ovat vain kärkisijat. Muuten saa jäädä kotiin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Bahrain. Ilmanlämpötila 28.7 ja rata 50.2 astetta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Sainzille tosiaan vaihdettu melkein koko paletti moottoriosastolla. Kolmasosa komponenteista putosi pois pelistä ensimmäisen kisan jälkeen. Mäkkärillä voidaan todeta taas, että paskan myivät.

On Thursday, Sainz highlighted the weakness of the MGU-K, which had been problematic during pre-season.

"It is true we had a couple of failures during testing, so it is something that is a weak point of the car," he said.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ferrarit on tullut takaisin. Ylivoimainen kaksoisjohto tässä vaiheessa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
"Maailman nopein hammastahna" sano Juusela Williamsista.
 
Ylös