Formula 1 - alennustila

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Mihin on jäänyt se entinen, rehellinen vääntö mies miestä vastaan?
Siihen että niiden autojen täydellinen aero on ollut suunniteltu kiertämään ympäri tyhjää rataa ainakin viimeisen 15 vuoden ajan, joten taistelutilanteessa puolustavalla autolla on lähtökohtaisesti epäreilu etu, kun se takanaoleva auto hidastuu sekunnin kierros ilman tyhjää rataa. (En tosin osaa sanoa miten 2014-spec vaikuttaa sitten, toivottavasti edes vähän parempaan suuntaan mennään.)

Siitä voi sitten kiistellä, onko tuota ongelmaa kiertämään ja casual-katsojia viihdyttämään väsätyt keinotekoiset härpäkkeet parempi kuin ei mitään.

Tuplapisteistä ei taida kukaan olla JV:n kanssa eri mieltä pl. Bernie.

Totta, totta, maksukuskeja on aivan liikaa, mutta mitä asialle pitäisi tehdä?
Maksukuskeja on, koska Sauber-kategorian F1-tiimien pitää nykyisellään löytää monta kymmentä miljuunaa euroa että se saa F1-auton kiertämään sitä rataa edes kahden sekunnin päässä kärjestä. Nykyisessä taloustilanteessa ja F1:n näkyvyyden pienetessä entisestään johtuen maksukanaville siirtymisestä, on hivenen vaikeaa löytää semmoisia rahoja muualta sponsoreilta kuin kuskien namusediltä.

Joko sen keskikastin tiimin pyörittämisen kuluja pitää pienentää tai näkyvyyttä pitää isontaa.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
DRS on ihan hyvä vehje. Kyllä sitä "Trulli-junaa" vitutti enempi kattella kuin DRS-ohituksia...
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Jännä tosiaan nähdä onko toi Renault-moottoreiden ongelmat oikeita ongelmia. Mersu viä ja muut vikisee, no ei voi noin sanoa mutta, kukaan ei voi tietää.
Ihan käsittämätöntähän tämä on ihan hc fanillekkin kun ei tiedä mistään mitään.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Minä tiedän. Ferrari ja Mese on luotettavia koneita. Rellu myös toivottavasti ratkaisee ongelmat ennen Australiaa. Edes jollain tasolla. Ja sitten ku se moottori ei ratkaise sitä auton vauhtia yksinään todellakaan. Minulla on jostain syystä tunne et Mersussa voi olla tehoja eniten, mutta se myös kärsii siitä jollain tapaa. Ehkä aika-ajoissa ovat kovia, mutta kisassa enää sitten moottori ei olekkaan niin ylivoimainen. Ferrari vaa tuntuu nyt jostain syystä että tämä voisi olla se kausi... Kimi saisi hoitaa mestaruuden ! Toivottavasti näin käy. Luulen että siihen on mahdollisuudet. Voisiko se kausi nyt alkaa oikeasti pliiis ?
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Alennustila ehkä liioittelevasti sanottu, mutta sanotaanko nyt näin että paljon on jätetty potentiaalia hyödyntämättä. On tehty huomattava määrä sääntömuutoksia, osa hyviä mutta vastpainoksi aina saman verran hunoja.

Aerodynamiikin vähäntämiseen ei ole puuttuttu riittävän voimakkaasti, joka on pienentänyt kuljettajien merkitystä talleille(maksukuskit?). Heikentänyt kilpailujen laatua, koska mitä suurempi on aeron merkitys auton nopeuteen sen vaikeampaa on ajaa toisen perässä epäpuhtaassa ilmassa. Tehot taas ovat viimeisen vuosikymmenen aikana laskeneet, tämän yhtälön seuraksena sitten nähtiin todella tylsiä kilpailuita, ja sitten keksittiin nämä ohituksia auttavat lisälaitteet. Ihan paikallaan nämä lisälaitteet kyllä ovat tässä tilanteessa, mutta miksei autoista vain voinut tehdä vaikeampia ajaa, niin luonnostaan olisimme nähneet lisää ohituksia ja rehtiä kilvan ajoa mies miestä vastaan.

Ensi kaudeksi aeron merkitys vähenee aika roimastikkin. Tämä on ehdottomasti se oikea suunta, mutta miksei sitä tehty riittävässä mittakaavassa jo aiemmin? Eikä sitä tiedä vielläkään onko tämä riittävästi, mutta idea on aivan oikea.

Moottori uudistuksesta ei voi viellä sanoa mitään muuta kun että aika näyttää. Voi kääntyä positiiviseen taikka negatiiviseen suuntaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
AS:n foorumilla näytti väki olevan pääosin zakin kanssa samaa mieltä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Erskoissa ideana ei ole pelkästään lisätä ohittelua ja paikata puuttuvia "raakatehoja" vaan myös lisätä huomiota vaihtoehtoisiin energianmuotoihin bensiinin ohella. Ja sitten vielä nämä sivistysvaltioissa alaa valtaavat viherhippiasenteet...
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Mihin on jäänyt se entinen, rehellinen vääntö mies miestä vastaan?
Sellaista ei ole koskaan ollutkaan, paitsi joidenkin mielikuvituksessa. Naurattaa, se Keke ylistys-video Youtubessa, johon koottu Rosbergin "ilmiömäisiä" ohituksia. Jäänyt vain mainitsematta, että ne roppakaupallaohitukset ja huimat takaa-ajot olivat moadollisia, koska autojen suorituskykyerot oli valtavia; joko lähdöstä maaliin, tai sitten kisan aikana joltakin hajosi puolet vaihteista jne jne.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
118
Harvinaista kyllä kerrankin Villeneuven kanssa samoilla linjoilla, sen verran konservatiivinen kun olen. Mutta ymmärrän myös sen Trullijuna-kritiikin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
No mikä järki siinä sitten on, että nappia painamalla vaihdellaan järjestystä tuon tuosta?
No eipä ole DRS kaudella ollut vielä kisaa jossa kaksi kuskia joka kierroksella vaihtavat järjestystä nappia painamalla. Joissain kisoissa se toki helpottaa huomattavasti ohittamista, mutta niitä DRS alueitahan säädetään koko ajan paremmiksi. Yleensä se DRS ohituskin vaatii paljon alustusta onnistuakseen, eikä välttämättä riitä siltikään jos toisella on auto erilaisissa säädöissä. Ihan hyvää mies miestä vastaan vääntöä (no homo) se on ollut vieläkin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Alennustila johtuu siitä, että auton nopeus on harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta yhteydessä rahamäärään, joka on käytettävissä auton kehitykseen. Toisin sanoen radalla eivät kilpaile niinkään kuskit toisiaan vastaan kuin insinöörit ja bisnesmiehet toisiaan vastaan.

En osaa nähdä tällaista toimintaa urheiluna, en edes autourheiluna. Viihteestä se sen sijaan käy.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Siihen että niiden autojen täydellinen aero on ollut suunniteltu kiertämään ympäri tyhjää rataa ainakin viimeisen 15 vuoden ajan, joten taistelutilanteessa puolustavalla autolla on lähtökohtaisesti epäreilu etu, kun se takanaoleva auto hidastuu sekunnin kierros ilman tyhjää rataa.
Kun tosiaan mietitään muutama vuoskymmen taaksepäin niin se etu on ollut takana olevalla autolla. Silloisten autojen aerodynamiikalla imussa tulemalla pääsi ilmaiseksi kovempaa, ja sieltä oli helpompi yrittää ohi. Sitten voikin spekuloida oliko tämä etu sen enempää tai vähempää lähtökohtaisesti epäreilu, kuin käänteinen nykytilanne.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joissain kisoissa se toki helpottaa huomattavasti ohittamista, mutta niitä DRS alueitahan säädetään koko ajan paremmiksi.
No en olisi lainkaan varma tuosta. Viime vuonna DRS-alueita laitettiin kaksi vissiin joka radalle, vaikkei siinä mitään järkeä olisi ollutkaan. Ikään kuin FIA yrittäisi aivopestä katsojat uskomaan, että "tää on ihan hyvä systeemi tää takasiipijuttu, ihan oikeesti hei. Kattokaa nyt kun tulee tilanteita". Liian usein nämä "tilanteet" ovat nappi pohjaan ja purjehtii ohi -tyyppisiä sijoituksen vaihtoja, eivät jännittävää kilvanajoa. Eniten kismittää se, että DRS-alue laitetaan sille radan parhaalle ohituspaikalle, vaikkei sitä siellä välttämättä edes tarvittaisi. Mutta omapahan on mielipiteeni. Siitä olen samaa mieltä Villeneuven kanssa, että kun tälle tielle on kerran lähdetty, niin vaikea on enää perääntyä. Aitoa kilvanajoa pitää hakea muista sarjoista.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eipä se jonossa ajelukaan mitään oikeaa tai todellista kilvanajoa usein ollut. Odoteltiin vain mahdollisuutta ohittaa varikkokäynnillä. Viimevuosien kilpailut ovat kaikesta huolimatta olleet parhaimpia sitten edellisen turbokauden.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Oikeastaan lähinnä tämä viimeisestä kisasta tuplapisteet -juttu on ainoa, mikä todenteolla kyrsii. Ihan täyttä pelleilyä mielestäni. Mutta bisnestähän tämä on ja herrat ovat siellä tähän tulokseen tulleet, että näin kannattaa tehdä. Sääli vain. Olisi edes jotain logiikkaa siinä, mistä kisasta ne tuplapisteet jaetaan. 4 tuntia nordschleifea -kisasta voisi hyvinkin jakaa haasteellisuutensa takia tuplapisteet. Se, että jokin kisa on kauden viimeinen kisa, on köyhä syy tuplapisteille, omasta mielestäni siis. :confused: :nope:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
4 tuntia nordschleifea -kisasta voisi hyvinkin jakaa haasteellisuutensa takia tuplapisteet. Se, että jokin kisa on kauden viimeinen kisa, on köyhä syy tuplapisteille, omasta mielestäni siis. :confused: :nope:
Näinpä. Joku kovempi vaativuusperuste olisi edes kiva. Viiminen kisa on vaan käytännössä 2 kisaa samoilla lopputuloksilla. On (tupla)keskeytyksiä ja (tupla)pistesijoja yhdellä kertaa :nope: :thumbdown
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Sama alennustila vaivaa myös rallia. Siellä tosin ei ole edes mitään vippaskonsteja käytössä ja homma on todella surkeaa. Kuskit hajuttomia ja mauttomia, autot hajuttomia ja mauttomia, koko homma on hajuton ja mauton. Formuloissa sentään ollut oikein hyvää kilvanajamista (poislukien tietenkin Vettel), oli se sitten teennäistä tai ei.

F1:ssä pitäisi nyt joku kultainen keskitie löytää. Oletan, että jotain tämän suuntaista onkin tulossa parin kauden sisällä. Mielestäni F1 autojen pitäisi olla sellaisia, että nykyajan penikat haluaisivat niitä julisteina huoneittensa seinille, kuten allekirjoittanut päällysti oman huoneensa 90 -luvulla. Nykyään, yök :eek: Seasta löytyi myös eräs melko viiksekäs mies :cool:

Kaiholla muistelen sitä aikaa kun lähes jokaisella kuljettajalla oli jonkinlainen identiteetti, ja sitä, että Minardiakin tsempattiin. Ketä oikeasti kiinnostaa Chiltonit sun muut Marussioineen? En edes lähde nyt avautumaan tästä moottoriasiasta.
 
Ylös