Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kun noista ratojen suunnittelusta väännetään kovaa tahtia (WebSlave vs. muu voorumi), niin ajattelen, että tästäkin saisi mukavan vääntötoikin.

Eli mikä Formulan tekniikassa sitten oiken mättää kun ohi pääsee vaan tiukkojen mutkien välissä olevalla suoralla. Ja mitä tehdä, kun ykkösissä ei ole enää state-of-the-art vehkeitä.

Kunnon vääntöä odotellessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olematta mikään aerodynamiikan asiantuntija tekisin seuraavat muutokset:

- edelleen voimakkaampi siirto aeropidosta mekaaniseen pitoon
- Siivet huomattavasti pienemmiksi ja sivuponttoonien alle rajoitettu maaefekti (á la GP2)
- Koteloidaan autojen takaosa niin, ettei ilmavirta pääse takarenkaiden välistä

Seurauksena pitäisi olla helpompi seuraaminen nopeissakin mutkissa ja isompi "reikä" ilmassa auton takana, eli peesausapu olisi nykyistä suurempi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
i) Paremman näköiset ja tehokkaammat siivet
ii) Webslaven mainitsema laatikkoperä
iii) Diffuusori pois tilalle maaefektiä
iv) Tehokkaamma moottorit

Mielestäni kaarrenopeuksia olisi varaa vähän nostaa, tehoja saisi olla enemmän mutta suoralla enemmän vastusta ja vetoapuja.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Onneksi uudet autot julkaistaan seuraavien viikkojen aikana - foorumin omat insinöörit ja teknologian ekspertit kaivautuvat jälleen koloistaan ja alkavat asiantuntevasti ruotimaan auton X suunnitteluvirheitä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mutta se moottoripuoli: :nope:

Tälläset ois ihan okei:


Puhumattakaan tietenkään kaikkien moottorien äidistä:


(joo noi kaikki on ihan liian isoja)

No mutta oikeesti niitä moottoreita pitäis saada ja ruveta kehittämään. Eikä myöskään sais jämähtää siihen 2,4 l bensamyllyyn. F1:nhän pitäisi olla huipputeknologian näyteikkuna, ja siellä ajellaan neljä vuotta vanhoilla myllyillä... :nope: Vapautta niihin sääntöihin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Jotkut väittävät, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Näistä moottoreista iskutilavuus ja käytetty polttoaine olisi kertonut enemmän kuin tuhat kuvaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jotkut väittävät, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Näistä moottoreista iskutilavuus ja käytetty polttoaine olisi kertonut enemmän kuin tuhat kuvaa.
Audi TDI V10 5,5l (diesel) 650hp
Peugeot HDi V12 5,5l (diesel) 700hp
Bugatti W16 8.0 l (bensa) 987hp
Viimeisin ei ole mitenkään kilpaviritelty (tai ainakaan tarkoitettu siihen). Ja noista sais helposti muutaman litran pois ja heppoja lisää, jos vähän panostettais.

+Ne kaikki muuten painaa myöskin enemmän kuin koko F1 tällä hetkellä.
Koodi:
Weight
	
Audi
2,040 lbs (925 kg)
	
Peugeot
2,040 lbs (925 kg)
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Vähän haistelinkin, että ainakin tuo Audi olisi diesel.
Itse en tahtoisi ikinä nähdä Dieselkäyttöistä formulaa. Rekkoihin ja perhefarmareihin kuuluu se polttoaine.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3754
Sijainti
Tois pual jokkee
Semmoinen korjaus että tuo Audin diesel painaa reilut 200kg. Itse auto (R10) painaa tuon 925kg.

Meikäläistä taasen kiinnostaisi kovasti nähdä formuloissa vaparibensoja, pienempiä turboja, dieseleitä tai hybridejä. On se nyt kumma kun kyseessä on mukamas autourheilun "kuninkuusluokka", eikä edes moottoreita saa kehittää.

Ohittamisessakaan en ole ihan varma että tuo hidas-suora-hidas on ainoa oikea ratkaisu. Hitaassa mutkassa kun toinen pääsee avaamaan kaasun puoli sekkaa aikaisemmin ja päästämään 700 heppaa valloilleen niin tuota eroa on todella paha saada enää kiinni. Entäpä vähän nopeampi mutka jonka jälkeen pitkä suora? Kiihdytyksestä aiheutuvaa eroa ei tulisi niin paljon nopeasta mutkasta tullessa ja imusta olisi näin enemmän apua kun nopeuserot ei alun alkaenkaan ole niin suuret.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Samaa mieltä edellä olevan kanssa niin moottoreista kuin radoistakin. Kyllä ns kuninkuusluokassa pitäisi olla kuningasmoottorit. Ja kyllä jos vain autojen jättöilmat ( enemmän mekaanista pitoa, vähemmän d.forcea ja takanaolevan ilman sotkemista mm diffuilla ) niin olisi taas toiveissa nähdä nopeiden mutkien ohituksia tyyliin Spa - muiltakin kuin Kimiltä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Semmoinen korjaus että tuo Audin diesel painaa reilut 200kg. Itse auto (R10) painaa tuon 925kg.
Meni taas taulukon lukeminen päin helvettiä. Ekaks puhutaan kauheesti niistä moottorien tehoista ym. ja siihen perään vedetään paino, niin helposti käy näin. Kyllä muakin vähän ihmetytti toi paino, mutta mutta mutta... Ei näin... No, tekevälle sattuu, tosin toisille vaan niin paljon useemmin kuin toisille... :nope:

No mitenköhän tolla CARTerin ihannoimalla DP01:llä mennään ohi. Kiinnostais tietää, miten hyvin sillä pystyy seuraamaan nopeissa mutkissa toisia (siis ei kuitenkaan ovaaleilla vaan oikeissa mutkissa.).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18141
Ja kyllä jos vain autojen jättöilmat ( enemmän mekaanista pitoa, vähemmän d.forcea ja takanaolevan ilman sotkemista mm diffuilla ) niin olisi taas toiveissa nähdä nopeiden mutkien ohituksia tyyliin Spa - muiltakin kuin Kimiltä.
:D
Ohituskeskiarvo romahtanee ensi kaudella, kun ei ole Kimiä mukana.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3754
Sijainti
Tois pual jokkee
Push to pass olisi todella tarpeellinen formuloissa. Eihän tuo kerssikään nyt ihmeisiin pystynyt mutta homma kaipaisikin kehittelyä. Vapareissa homma voisi toimia kerssin tyyliin avustavalla sähkömoottorilla tai sitten kierrosrajoittimen hetkellisellä poistamisella. Ahdetuissa itsestäänselvä keino olisi ahtopaineen lisäys.

Nykyään kun moottoriurheilukin alkaa ajautua ekohöpötyksen hampaisiin, niin olisi todella toivottavaa moiset ratkaisut pikkuhiljaa myös sallittaisiin sääntöjen puolesta. Henkilöautomaailmassa ollaan menossa kohti pieniä ja ahdettuja koneita sekä hybridejä, miksei niitä nähdä moottoriurheilussa? Dieselitkin olisi ihan tervetullut lisä, vaikka esim. WTCC:ssä ne ovat saaneet aikaan lähinnä kilpailijoiden kateellista paskanjauhantaa kun omat antiikkiset vaparibensat ei pysykään öljypolttimien kyydissä.

Mutta mutta...kuten tästä ehkä jopa selväksi tuli, niin itse kaipaisin Ykkösiin sitä teknistä etumatkaa. Toisaalta erilaisten teknisten ratkaisujen salliminen tarkoittaa käytännössä aina sitä että erot autojen välillä kasvaa. Mä olisin silti valmis näkemään erilaisia autoja jopa kilpailun tiukkuuden kustannuksella.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Mutta mutta...kuten tästä ehkä jopa selväksi tuli, niin itse kaipaisin Ykkösiin sitä teknistä etumatkaa. Toisaalta erilaisten teknisten ratkaisujen salliminen tarkoittaa käytännössä aina sitä että erot autojen välillä kasvaa. Mä olisin silti valmis näkemään erilaisia autoja jopa kilpailun tiukkuuden kustannuksella.
Jos jotakin lisää niin moottorien vapaa kehitys. Joko jatketaan nykyisillä 2,4 v8:lla tai sitten takaisin 3 litraisiin v10. Ei noi moottorit vaikuta noihin mutka nopeuksiin. Eikös se ollu alunperin sen takia pienemmät moottorit että saataisiin mutkanopeudet putoamaan tai ainakin niin käsitin, mutta eikös ne heti saanu autot airodynaamisemmiksi kun ei tarvinnu enää olla niin suuria ilmanotto aukkoja. Sitten ois mahtavaa jos autoihin tulis nykypäiväistä teknologiaa kuten esim. turbot tai sitten dieselit. Ennen tais ohituksiakin tulla enemmän ku kuski veti ohitustilantees koneeseen vähän enemmän rinkiä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Paras olisi se joskus esitetty ajatus, että saa käyttää kisan aikana tietyn määrän energiaa. Täysin vapaasti päättää millä tavalla muuttaa sen energian liike-energiaksi, jolloin oikeasti joku voi keksiä, jotain uutta eikä välttämättä pitäydytä polttomoottorissa, vaan voidaan keksiä paremmalla hyötysuhteella oleva moottori, joka voisi auttaa myös siviilipuolta. F1 siirtyisi jälleen, sinne tekniikan eturintamaan, jonne se kuuluu.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Minusta parasta olisi jos tekniikan kehittämiselle ei keksittäisi jatkuvasti kaikenmaailman rajoituksia. Ei edistystä pitäisi nähdä peikkona, jos pikkutallit eivät pysyisi kyydissä mukana niin voi voi, tippukoot pois sitten. Tosin tämä on aika haaveskenaario, koska esimerkiksi juuri nyt taantuman aikaan moni iso autonvalmistaja on lähtenyt F1:stä pois, ja parhaillaan F1:ssä saattaisi olla noin 5 tallia mukana. Siksi minusta hyvä ja kestävä vaihtoehto olisi, että laitetaan yksinkertaisesti kulukatto ja talleille vapaus kehittää sen rajoissa miten tahtovat. Silloin nähtäisiin sekin missä tallissa todella sillä rahalla saadaan eniten aikaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Paras olisi se joskus esitetty ajatus, että saa käyttää kisan aikana tietyn määrän energiaa.
Olen itsekin josku spyöritellyt tätä ajatusta. Se mahdollistaisi suuret hetkelliset tehot ja ohittamisen teknisellä kikkailulla. Pidemmän päälle kuitenkin pitäisi ajaa säästöliekillä. En tiedä olisko tuo sittenkään hyvää kilpa-ajoa, että ohituksessa ratkaisee enemmän tekniikan käyttö kuin kuljettajan ajotaidot.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1591
Sitä en ymmärrä, miksi F1-autot piti muuttaa sääntöjen nojalla maailman rumimmiksi puimureiksi? Aivan kauheita, esimerkiksi GP2 tai F3 ovat paaljon upeampia päristelijöitä.

Eikä ne uudet siivet tainneet paljoa ohituksiin vaikuttaa?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Maaefektiä, perän ja pohjalevyn aukkojen tukkimista ja laatikkoperää peesaamisen helpottamiseksi, pieniä siipiä, P2P:tä...



Hmm... :doubtful:
Canukki sanoi:
No mitenköhän tolla CARTerin ihannoimalla DP01:llä mennään ohi.
Ihan hyvin ;)

DP01 oli parempi kuin Lola juurikin nopeissa mutkissa toista autoa seuratessa, koska sillä pääsi korkeamman takasiiven ja puhtaamman ilman ansiosta lähemmäs edellä ajavaa. Hitailla radoilla, kuten San Josessa puolestaan mekaanisen pidon ja P2P:n ansiosta pääsi paremmin peesiin ja lähemmäs jarrutuksessa tilanteeseen, jossa oli mahdollista painaa edelle. Eli voisi kai sanoa, että siinä mitä F1:n viime vuotisilla sääntömuutoksilla tavoiteltiin ja mokattiin, Champ Car onnistui varsin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös