Group B Ralliautot ja niiden nopeus

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6232
Lancia ECV oli oikeastaan S-ryhmän auto, mutta sopii varmaan samaan keskusteluun :rolleyes:
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
153
Faktaa suorituskyvystä kesältä 1985 :ahem:




 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1211
Aika "hidasta" kyytiä 0-100 km/h.. Parhaimmillaanhan tuo kelattiin noin sekuntia nopeammin ainakin Delta S4:llä.

Oliko Salonen muuten testikuskina noissa kokeissa?
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
153
Asfaltilla mitattu molemmat tosin sorarenkailla.

Pösö Salosen jyskälä voittoauto ja Audi samainen yksilö joka on nykyisin Kankkusen kokoelmissa eli se jolla Mikkola ajoi Mänttä 200 rallin -85

EDIT: Vertailun vuoksi Pösö 206 WRC 2001

Mitattu MÄRÄLLÄ SORALLA. (TL 1/01)

 
Viimeksi muokattu:

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
759
Ei kai nyt mikään maailman vehje mene tuohon aikaan soralla sataseen?:alppu:

Nykypäivän rallicross-autot menevät keskimäärin 0-100km/h 2,5 sekunnissa. Tehot on suurin piirtein samaa luokkaa kuin näissä B-ryhmäläisissä. Mun mielestä näyttää nuo ajat realistisilta, kun ajattelee paljonko vehkeet on mennyt eteenpäin.:ahem:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Alén ja Kivimäki kertovat kohdassa 08:16 autonsa kiihtyvyydet ja huippunopeuden -86 Suurajoissa:

http://www.youtube.com/watch?v=cvIQiMkceiM
Jokohan loppuu tää b-ryhmäläisten yleinen alaspäinkatsanta foorumilla: Siinä videolla itse Alen kertoo, että kiihtyy soralla 2,5 sekuntia Delta.

Kyseessä siis mieto versio vielä, vasta seuraavan vuonna tulivat tehokkaammat evoluutioversiot.. Ne, joissa Kankkunen itse sanoi, että sutivat läpi ensimmäiset 5 vaihdetta asfaltilla nelivetona, voimaa oli niin valtavasti. Jokatapauksessa 25v sitten kiihtyi perussäädöillä tuo keskimieto b-sarjalainen yhtä kovaa kuin NYKYPÄIVÄN F1-auto asfaltilla!!!

Uskomatonta.. Siihen vielä 4x4, säännöillä rajoittamattomat siivet, koppiauton ylivoimaisesti parempi aerodynamiikka siipiautoa vastaan, niin ei se ihme, että Toivonen ajoi B-ryhmän Deltalla niin kovan ajan Estorilin f1-radalla, että sillä olisi sijoituttu aika-ajoissa 6:nneki saman vuoden F1-kisassa! Kyseessä näytösajo ja Toivonen ei edes tuntenut rataa aikaisemmin. Oli ne kovia pelejä, ei paljon kehtaa WRC:tä, puhumattakaan nykyisiä lussu-autoja viedä Deltan rinnalle, vaikka ottaisi Deltasta pari tulpanpiuhaa irti... Mieletöntä!
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6232
Jokohan loppuu tää b-ryhmäläisten yleinen alaspäinkatsanta foorumilla: Siinä videolla itse Alen kertoo, että kiihtyy soralla 2,5 sekuntia Delta.

Kyseessä siis mieto versio vielä, vasta seuraavan vuonna tulivat tehokkaammat evoluutioversiot.. Ne, joissa Kankkunen itse sanoi, että sutivat läpi ensimmäiset 5 vaihdetta asfaltilla nelivetona, voimaa oli niin valtavasti. Jokatapauksessa 25v sitten kiihtyi perussäädöillä tuo keskimieto b-sarjalainen yhtä kovaa kuin NYKYPÄIVÄN F1-auto asfaltilla!!!
Vuonna 1987 ei tullut kyllä enää mitään evoluutioversioita. Nuo Jyväskylän 1986 autot olivat kyllä niin pitkällä kuin kehityksessä mentiin.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6232
Oliko pösö 205:ssä muuten tosiaan nelivaihteinen laatikko? :D
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Vuonna 1987 ei tullut kyllä enää mitään evoluutioversioita. Nuo Jyväskylän 1986 autot olivat kyllä niin pitkällä kuin kehityksessä mentiin.
Kyllähän 1987-kauden evoversioit olivat jo valmiit, vaikka laji kiellettiinkin. Eihän tallit nyt sentään tuotekehitystä pysäytä tietämättä tulevasta, eli kyllä siellä oltiin jo saatu jatkokauden autot pitkälle ja valmistautuminen kauteen 1987 oli täydessä vauhdissa kaikilla tasoilla. Valitettavasti jäivät ponnistelut ja kehitysversiot sitten turhiksi, kuten historiasta tiedämme..
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
153
Tässä vähän osviittaa miten nopeita B-ryhmäläiset tehokkaimmillaan olivat, tosin nämä autot viritysasteeltaan sanoisinko B+ ja ilmeisenti RC varustuksella ralliautoja kevyempiä.

Mm Lanciassa hieman isompi turbo ja rallikäyttöä suremmat ahtopaineet :eek:

Faktat on faktoja sanoa voi kuka tahansa mitä tahansa :ahem:

 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1211
Uskoisin että Kivimäelläkin on faktat hallussa. Ei näköjään RC-speksit tuo käytännössä mitään etua
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tässä vähän osviittaa miten nopeita B-ryhmäläiset tehokkaimmillaan olivat, tosin nämä autot viritysasteeltaan sanoisinko B+ ja ilmeisenti RC varustuksella ralliautoja kevyempiä.

Mm Lanciassa hieman isompi turbo ja rallikäyttöä suremmat ahtopaineet :eek:

Faktat on faktoja sanoa voi kuka tahansa mitä tahansa :ahem:

Eli B-ryhmän Pösökin vei aikalaista F1-autoa kuin possua narussa 180 km/h asti, siitä eteenpäin vaikea sanoa kun lehti ei testannut. Välityksiähän voisi muutella miten haluaa myös ralliautossa.

Oikeastaan koppiauton aerodynaamiset edut alkavat todenteolla tulla esille vasta kovemmissa vauhdeissa: ettekö ole ihmetelleet miksi F1-autot pari vuotta sitten lähes 1000hv tikissään kulkivat säälittävät noin 370 km/h huippuja, samalla kun niitä noin 4 kertaa painavampi siviliauto saman tehoisena (Bugatti Veyron) ilmastointilaitteilla ja kaikilla mukavuuksilla varustettuna kelasi huippuja yli 400 km/h?

Koska koppiauton aerodynamiikka sopii sitä paremmin, mitä enemmän vauhtia tulee verrattuna siipiautoon.
 
Viimeksi muokattu:

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
153
Ei näköjään RC-speksit tuo käytännössä mitään etua
Juu ei, päin vastoin, tiheä välitys ja kasvanut teho ja alentunut paino (lue: vähintään kartturin paino) näemmä hidastavat auton suorituskykyä.

Ei sillä että haluaisin turhasta kinata mutta nyt kylmät faktat tuloksista on paperilla essonbaarin juttuja vastaan :tongue:

Onhan se selvä mm Audin kiihtyvyys on myöhemmissä versioissa "hieman ripeämpää" mm alentuneen painon 1200 vs 1090kg + kankea 6-lovinen vs "DSG"
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Luulisi että lanciassa olisi ollut parempi kiihtyvyys kahden ahtimen turvin(pösöön ja audiin verrattuna),,, näin maalaisjärjellä ajateltuna:idea:

Edit:Onko tosta ECV1:stä kiihtyvyys/nopeus speksejä olemassa??
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2107
En edes jaksa reagoida tuohon trollaukseen, menee hyvä asia-aihe taas piloille.

Onkos kellää tietoa mitkä olisivat vastaavat luvut Metrossa ja Rs200:ssa?

Hieno aihe kaiken kaikkiaan.

Onkos kellään tietoa testailtiinko tuohon aikaan jo nappivaihteita??

Muistikuva jostain on että Audilla oli, en ole tosin varma.

Mutta jos jollain on aiheesta niin olisi kiva tietää.
 
Ylös