Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8161
? Henri+Sergio ja Portugalin onnettomuuden katsojat, en tarkoittanut Bettegaa tai muita aikaisempien vuosien tapauksia vaan vuotta 1986.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
720
Onnettomuuspaikalta videoo nähneenä ja mutkaan lähestymistä nähneenä se paikka näyttää kyllä sellaselta, että siinä voi ajaa ulos ilman mitään teknistä vikaakin. Mutka näyttää aluks loivemmalta mitä on ja kiristyy lopussa. Eikös mm. Mouton sanonu jälkikäteen, että hänen nuoteissaan kyseinen paikka oli tuplahuomioilla.

En usko, että Toivosen paikkaan on järjettömän ylikovaa tarvinnut edes tulla. Hieman liikaa vauhtia ja painanu kaasun pohjaan ennen rinteeltä alasajamista että sais vielä pelastettua. Voi olla että kaasu ollu vielä pohjassa kun auto pyöriny puitten seassa rinnettä alas ja näin ollen syttyny sitten niin räjähdysmäisesti tuleenkin. Käsittääkseni auto kolahti pohja eellä johonkin puuhun joka hajotti bensatankin, videoltakin pystyy juuri ja juuri erottamaan kun auto kolahtaa joihinkin puihin oikein päin josta tippuu sitten hieman tulosuuntaan päin katolleen alas. Jonkun radikaalin teknisen vian sattuessa vois luulla, että pihalle mentäis jo aikasemmassa vaiheessa mutkaa jos jotain on jo hajonnu edeltävällä suoralla. Ei toki välttämättä, mutta ois helpommin kuviteltavissa.

Ralli oli fyysisesti senkin ajan mittapuulle tosi raskas. Jos Toivonen on tehnyt virheen ei sen oo välttämättä tarvinnu enää edes syntyä kovasta yrityksestä. Voi olla, että hellänny vauhtia ja keskittyminen herpaantunu samalla. Costa Smeraldan 1985 onnettomuushan sattui myös sellaisessa asetelmassa, että Toivonen oli jo hidastanut paljon vauhtia ja varmisteli voittoa. Toivosen taitoja en toki kiistä missään nimessä, sen lyhyen ajan oli valovoimasin ja nopein rallikuski maailmassa kun pääsi lopulta käsiks kunnon tykkiin. Mutta puhdas ajovirhe on myös nähtävä yhtenä mahdollisuutena.

Onnettomuuspaikkaa ei myöskään edellä mikään hehtaarisuora kuitenkaan, sellanen rykäsy että jonkin verran ehtii vauhtia kelata mutta ei sinne ihan maksimivauhtia olla tultu. Onnettomuusmutkaa edeltävää suoraa aikasemmin on noin kilometrin sisällä paljon pidempiä suoria.

Onnettomuuskuvamateriaalista on vaikea sanoa mitään, mutta sillon joskus pisti silmään kun autosta erillään edempänä mutkaa ( kameran kuvakulmasta vasemmalla autosta) tulee kovaa vauhtia vuorenrinnettä alas jokin erillinen vaalea kappale joka saattaisi olla avain mahdollisen teknisen vian ratkaisuun, mutta yhtä hyvin kyseessä voi olla joku tien reunalta irronnut kappale.

Jonkinlainen pintapuolinen FIA:n tutkinta tosta on kai tehty, mutta se rajottu siihen, että puuhun osuma oli kuulemma niin raju, että molempien oli oltava tajuttomana palon syttymishetkellä. En tiedä millä aineistolla tämä on voitu sitten todeta. Itse olen siinä käsityksessä, että ilman paloa oltaisiin selvitty mustelmilla korkeintaan mutta se on tehty tuon kaukaa kuvatun videon ja muun arvailun perusteella

Mutta luulen vähän, että se vaatii aikakoneen keksimistä jos tää mysteeri halutaan joskus ratkasta.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8161
Muuten aiheuttikohan nuo -85 vuoden Bettegan ja yhtä lailla Vatasen onnettomuudet minkäänlaista liikehdintää sen suhteen että hommaa pitäisi alkaa suitsia? Ainakaan kisojen formaattiin niillä ei ilmeisesti ollut vaikutusta, samoin taisi olla autojen suhteen koska hurjimmat B-ryhmän evothan oli vasta tuloillaan silloin kevätkesällä -85. Eli onko se B-ryhmän äkillinen lopetus juuri Toivosen onnettomuuden jälkeen, ilman kunnollisia selvityksiä eri vaihtoehdoista, selkeä osoitus siitä, että siinä päätöksessä oli kyse puhtaasti poliittisesta pelistä. Koska eihän se todellakaan ensimmäinen tragedia ollut, asialle olisi varmasti voinut tehdä jotain jo ennen sitä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
720
Balestrehän vastas ennen Korsikaa kuljettajien valituksiin kilpailun raskaudesta, että turhaan valittavat ja autot pitää tehdä rallia varten eikä toisin päin. Toivosen onnettomuuden jälkeen olikin sitten vähän eri ääni kellossa ja rallien pituuksia lyhennettiin huomattavasti välittömästi jo 1986 kaudelle niinkun oli tosta Jyskälän uudelleen muotoilustakin täällä joskus juttua. Itse autojen vaarallisuudesta en muista kuljettajien tai muiden paljoa valittaneen ennen tuota onnettomuutta. Lähinnä juuri rallien pituuksien ja yleisön kanssa ongelmia.

Yleinen mielipidehän tuon jälkeenkin tais olla rallipiireissä että pudotus A-ryhmään on liian raju ja B-ryhmäläisillä oltaisiin voitu jatkaa jos oltaisiin vain panostettu paloturvallisuuteen. Tietääkseni B-ryhmäläisen ratissa kovia kokenut Vatanenkin oli sen kannalla, että B-ryhmäläisillä tulisi jatkaa. Toki tällä tavalla miehellä olisi myös säilynyt tallipaikka seuraavalle vuodelle MM-sarjassa. En ole ollut elossa kyseisenä aikana, mutta jonkin verran nähnyt koosteita ja lukenut juttuja aikakaudelta.

Luulen, että Bettegan tapauksessa ois voinu käydä vielä huonosti nykypäivän WRC:lläkin. Auto kolahti tietääkseni kovalla vauhdilla kuljettajan kylki edellä puuhun lähes kaasu pohjassa ajettavan oikean ulostulossa. Eli aika samanlainen onnettomuus kun Gallilla oli viime vuonna Saksassa.
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Eli onko se B-ryhmän äkillinen lopetus juuri Toivosen onnettomuuden jälkeen, ilman kunnollisia selvityksiä eri vaihtoehdoista, selkeä osoitus siitä, että siinä päätöksessä oli kyse puhtaasti poliittisesta pelistä. Koska eihän se todellakaan ensimmäinen tragedia ollut, asialle olisi varmasti voinut tehdä jotain jo ennen sitä.
B-ryhmän lopetus ei sinällään ollut se suurin shokki (olisi tapahtunut joka tapauksessa), mutta se, että FISA (=Balestre) päätti suuressa viisaudessaan peruuttaa S-ryhmän tulemisen 1988 oli aivan käsittämätön ratkaisu.

Varmasti FISA:lla oli Korsikan tragedian jälkeen kova tarve tehdä jotain ja nopeasti, mutta silti hämmästyttää se amatöörimäisyys millä asioita hoidettiin.

Mitä Toivosen onnettomuuteen tulee, niin mielestäni inhimillisen ajovirheen mahdollisuus on jäänyt kummasti paitsioon muiden teorioiden seassa. Se kai olisi kuitenkin se kaikkein "loogisin" selitys tuolle onnettomuudella. Paikka oli äärimmäisen paha ja kuskit jo tuossa vaiheessa päivää väsyneitä (vaikkakin yksi EK oli aamulla peruttu). Lisäksi mjs:n hyvin esille nostama yhtäläisyys edellisen vuoden Costa Smeralda-rallin onnettomuuden kanssa on jäänyt usein vähälle huomiolle. Juha Piironen käytti Video Stylen Henkka-dokkarissa nimenomaan termiä "black-out" siitä puhuttaessa. Ja olihan Henkalla tällaisia huomattavasti liian suuresta tilannenopeudesta johtuvia, "käsittämättömiä" ulosajoja ollut aiemminkin urallaan, mm. Suurajoissa 1980. Jospa samanlainen tilanne sattui myös 2.5.1986?
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Ayrton-Anan kirjotusta lukiessa...tuli mieleen että olen lukenu jostain et joku niistä kuskeista kuka nyt ehtikin ekana paikalle sano että auton "raato" roihusi sillon vielä tulessa mutta mitään ei enään ollut tehtävissä ja aivankun pumput olis lyöny "Bensaa" roihuun lisää...mutta tää tuli tuolta muistini syövereistä eli voin olla väärässäkin:D
Jos se auto osu Pohja edellä puuhun ja siitä oli poistettu pohjalevy auton keventämiseksi niin eikö tämä jo ole aikamoinen tekninenvika:confused:
joten tankilla joka oli kuskin alla painopisteen vuoksi (nerokasta:jaska:) ei olut sellaista suojaa kuin normaalisti eli auto mossahtaa 100%varmuudella osuessan pohjaedellä puuhun:thumbdown
Tosin sillon toi mun muistini tuote käyneistä bensapumpuista ei taida pitää paikkaansa??täytyy etsiä tuolle faktaa jos löytys...
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro
leimahtelu palovaiheessa on voinut olla niiden magnesium-osien kiivasta paloa?
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tommosen kommentin löysin.
"Michéle Mouton's interview following the tragedy, she had marked it with a double exclamation mark in her pace notes, entry 120 km/h exit 70 km/h."
"Mutoonilla" mutka oli huomioitu ainakin kunnolla
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1288
Aika paljonhan tuosta onnettomuudesta on täällä ollut keskustelua.

Mitä oon katsonu monesti oletettavasti kyseistä EK:ta ja sitä mutkaa siitä japanilaisesta turisti in-carista, niin ei se mun mielestä mitenkään Korsikan oloihin poikkeavalta mutkalta vaikuttanut. Siihen aikaan Tour de Corse kiersi koko saaren ja veikkaan, että matkaan on mahtunut kymmeniä samantapaisia tai pahempia mutkia. Tuskin siellä kukaan kuski pystyi ajamaan "muistista".
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1288
^^ jossain toisessa youtube pätkässä on tekstitetty englanniksi tuo radiokeskustelu osuus. Siinä muistaakseni mitään ihmeellistä ollut. Ei tosiaan itelläkään tuo italia taitu, jotta olisi haastatteluista saanu kaikkea selvää. Niitä en ole aiemmin nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
577
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ jossain toisessa youtube pätkässä on tekstitetty englanniksi tuo radiokeskustelu osuus. Siinä muistaakseni mitään ihmeellistä ollut. Ei tosiaan itelläkään tuo italia taitu, jotta olisi haastatteluista saanu kaikkea selvää. Niitä en ole aiemmin nähnyt.
joo kyllä ne radio pätkät on ollu jossain jo tekstitettynä...mutta tarkoitin niitä lopun Cesare Fiorion ja muitten haastatteluja
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
176
joo kyllä ne radio pätkät on ollu jossain jo tekstitettynä...mutta tarkoitin niitä lopun Cesare Fiorion ja muitten haastatteluja
Lyhykäisyydessään Fiorion kommentit:
Piti Toivosta taiteilijana joka osasi erinomaisesti tulkita autoja.
Oli suurenmoinen kuljettaja, otti paljon riskejä ja oli onnea matkassa, että ei aikaisemmin tapahtunut mitään näin vakavaa. Otti isoja riskejä kuten isot mestarit ottavat ja tämähän kuuluu lajiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielenkiintoista olisi tietää minkälaisia havaintoja katsojat, lähettäjät ja muu rallin henkilökunta mahdollisesti teki EK:n lähtöpaikalla ja itse EK:lla seitsemän kilometrin matkalla ennen ulosajopaikkaa (josta silminnäkijähavaintoja ei ole). Varsinaista videomateriaalia Henrin ajosta juuri tuolta pätkältä ei taida olla saatavilla tai ainakaan sitä ei ole tietääkseni koskaan julkisesti esitetty(?)

Mjs kirjoitti B-ryhmän kieltämisestä ja koko tapahtumaketjusta erinomaisesti. B-(+S-)ryhmän kieltäminen olisi rataautoilun puolella verrattaissa siihen, että pahan onnettomuuden (esim. Imolan v. 1994 viikonlopun jälkeen) Formula ykkösiä olisi alettu ajamaan ykkösten sijaan F3- tai F4-luokan kalustolla. Niin hirvittävän suuri pudotus A-ryhmään siirtyminen oli. Kun katsoo esimerkiksi Monten kuvamateriaalia vuosilta 1986 ja 1987, niin vuoden 87 tapauksessa näyttää siltä kuin kuskit olisivat olleet matkassa tehtaidensa siviiliautoilla kypärät päässä.

Jos Balestre olisi ollut muun FIA:n johtoryhmän kanssa tehtäviensä tasalla, niin lopputulos ei olisi ollut nähty katastrofi. Parannukset turvallisuuden puolella olisivat riittäneet hyvin pelastamaan rallin kuninkuusluokan tulevaisuuden.
 
Ylös