IRC: Barum Czech Rally Zlín

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
IRC-sarjan yhdeksäs osakilpailu ajetaan ensi viikolla Etelä-Tshekin kapeilla, varjoisilla ja haastavilla asfalttiteillä. Itä-Euroopan ykkösrallina pidetty Barum-ralli juhlii tänä vuonna 40-vuotista taivaltaan.

Maanantaina julkaistu osallistujalista lupailee ainakin maailmanennätystä viivalle tulevien S2000-autojen määrässä. Äkkiseltään laskettuna S2000-autoja on ilmoittautunut 28 kappaletta, kun aiempi ennätys on 24 kappaletta (Ypres 2010, San Remo 2009). Kaikkiaan lähtijöitä on 130 kappaletta, minkä lisäksi lauantaina reitillä ajaa 49 historic-auton Star Rally. On hyvinkin odotettavissa, että Barumista tulee Monten jälkeen vuoden mielenkiintoisin IRC-ralli.

Suomalaisista Barumin starttaa ainoastaan IRC-pistejohtoa puolustava Juho Hänninen. Skodalla on kotiralliinsa todellinen joukko huippunimiä. Mukana on tietysti Hännisen tallikaveri, viime vuoden Barum-voittoa puolustava Jan Kopecky. Kaksi IRC-asfalttirallia tänä vuonna voittanut Freddie Loix on niin ikään Skodalla matkassa. Tämän lisäksi Fabioita käskyttävät myös Tshekin mestaruutta tavoitteleva, Hännisen kanssa samaa tahtia Bohemia-rallissa ajanut Pavel Valousek sekä tähän ralliin Peugeot'n Skodaan vaihtanut Roman Kresta. Eikä pidä unohtaa Sardinian onnettomuudesta toipunutta Guy Wilksiäkään. Peugeot'n värejä puolustavat tietysti Kris Meeke sekä Bohemiassa hienosti ajanut Bryan Bouffier. Jotain voi odottaa myös Peugeot-kuskeilta Franz Wittmanilta ja Thierry Neuvilleltä. Fiesta S2000:ia on viivalla neljä, joista mainittakoon Andreas Mikkelsenin ja Jaromir Tarabusin ilmoittautumiset. Proton on mukana myös kahdella brittikuskilla, Neil McShealla ja Keith Croninilla. "Perinteisistä" ännälläisistä Vaclav Pech nuoremman on hyvä olettaa pysyvän Top 10 vauhdissa.

Osallistujalista Barum Czech Rally Zlín
Erikoiskoeaikataulu
Osallistujalista Historic Star Rally
Rallin kotisivut

IRC-sarjan kotisivut
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Kuljettajien pisteissä tilanne on sellainen, että Hänninen parantaa asemiaan kakkossijalla, Kopecky nelossijalla ja Magalhaes kutossijalla. Muille riittää pistesija. Loix on toistaiseksi osallistunut vasta kahteen ralliin ja voittanut kummankin. Teoriassa Fast-Freddy voi yltää tällä kaudella 60:een pisteeseen ja sanoisin, että sillä pistemäärällä tulee mestaruus.

Sikäli kun Hänninen ei paranna ja Kopecky uusii voittonsa, niin Kopecky nousee pisteen päähän Hännisestä.

Itse asiassa ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että IRC:n pistelaskusysteemi tuo väriä loppukauteen. Mestaruutta ei varmisteta himmailemalla ja jämäpistesijoilla kuten MM-sarjassa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ Samaa mieltä. IRCn pistelaskusysteemi on melko nerokas. Pistää yrittämään läpikauden täysillä ja toisaalta jos olet riittävän voitokas niin voit pärjätä pienemmälläkin panostuksella (halvemmalla). :thumbup:
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Itse asiassa ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että IRC:n pistelaskusysteemi tuo väriä loppukauteen. Mestaruutta ei varmisteta himmailemalla ja jämäpistesijoilla kuten MM-sarjassa.
Toisaalta kun ei ole velvotteita osallistua, niin Skodat saattaa jäädä kotiin Barumin jälkeen katselemaan jos tarvitsee vielä johonkin osallistua. Viime vuonna Skotlannissa ei ollut liikaa autoja.

Barum pyörähti liikkeelle 9km yleisöpätkällä.

1. Kopecky Skoda 7m15.0s
2. Hänninen Skoda + 2.2s
3. Loix Skoda + 3.0s
4. Meeke Peugeot + 3.2s
5. Bouffier Peugeot + 4.0s
6. Pech Mitsubishi + 6.5s
7. Wilks Skoda + 7.4s
8. Valousek Skoda + 7.5s
9. Neuville Peugeot + 7.5s
10. Mikkelsen Ford + 8.8s
11. Kresta Skoda +12.7s

Juho oli shakedownin nopein. Toivottavasti vauhti on hyvää koko viikonlopun.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
9 kilometriä pitkä yleisöpätkä? Siis mitä? Avauserikoiskoe, sanon minä.
Olisihan se aika mellevää, jos olisi vaikkapa Suomen MM-rallissa tuon mittainen yleisöerikoskoe jossain kaupungin keskustassa. Kerrankin saisi vonguttaa oikein kunnolla pitkin kartsaa ja taajamia! Ilmaiseksi olisi tietysti pakko päästä katsomaan, ja väkeä olisi kuin pipoa, ei epäilystäkään siitä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
9 kilometriä pitkä yleisöpätkä? Siis mitä? Avauserikoiskoe, sanon minä.
Oli vähän samaan tyyliin tehty taajamapyöritys kuin Saksan rallin vika pätkä. Eli ajoivat 3 kierrosta 3km lenkkiä. (Saksassa 2 kierrosta 2km)

Juho ajoi SS4:llä pohjat. SS5:llä kevyesti ulos ja 33s pohjista.

SS5 jälkeen

1 Kopecký (Škoda Fabia S2000) 44m14.3s
2 Bouffier (Peugeot 207 S2000) +24.2s
3 Meeke (Peugeot 207 S2000) +25.9s
4 Hänninen (Škoda Fabia S2000) +30.2s
5 Loix (Škoda Fabia S2000) +35.5s
6 Pech (Ralliart Mitsubishi Lancer Evolution IX) +37.1s
7 Valoušek +1.45s
8 Mikkelsen +1.52s
9 Odložilík +2.15s
10 Wittmann +2.29s
11 Wilks +2.32
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
9 kilometriä pitkä yleisöpätkä? Siis mitä?
En tiedä Tsekistä, mutta aika moni IRC-ralli on vedetty pääosin vuoren rinteillä, jonne ei seinämän ja pudotuksen väliin mahdu kuin tie, muttei katsojia. Normaalimpi ek olisi siis jo "yleisöerikoiskoe" IRCissä.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Siellä on näköjään ollu kunnolla tapahtumia tänään

EK:lla 14 Kpecky ulos ja sit perään 'Stage cancelled due to crash of st.no. 15. Other crews will use alternative route.'

Ek:17:lla eli vikalla Meekelle ongelmia ja Bouffieri ajanu kakkospaikalta ulos, ilmeisesti tavotellu kovasti voittoa, eroa oli 3sek Loixiin ennen vikaa pätkää.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Katselin aamulla eurosportin eilisillan lähetyksen, ja olihan tapahtumia viimeiselle päivälle :D
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Hänninen jaksaa vakuuttaa ajo- ja kilpailutaidoillaan. Ihan ässämies!
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Oli erittäin mielenkiintoinen lähetys eilen Jeurosportilla ja vauhtia näytti piisaavan.
Hänninen kova mies vääntää rattia ja Skodan S2000nen on todellinen ralliauto!

Toivottavasti IRC porskuttaa myös ens vuonna vahvana!
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Day2 lähetys oli kyl todella huippu (tosin osittain sen takia, että Day1 tapahtumista osa ehti vasta Day2 alkuun). WRC Saksaa katsoessa meinas nukahtaa, mutta tää on herkkua. Lisäks S2000:lla ajossa on näyttävyyttä aivan eri tavalla kuin WRC, on luisua, ääntä ja yritystä sekä Burcu Cetinkaya tietty.

Skoda varmisti jo merkkimestaruuden, Hännisen mestaruuskin on lähellä. Hiukan eri asenteella/attackilla pääsee Hänninen vetään San Remon assua kun pitää vähintään toinen olla (ei mitään Latvala tyylistä tavoitteena top5). Ehkä suomamalaisten assuosaamisen puute onkin osittain siitä kiinni, ettei assulle lähtä koskaan täys attacki mielessä vaan mielummin aina tyydytään ajaan niitä varmoja pisteitä. Nyt ei ajeta ainakaan niitä - San Remoa odotellessa :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1993
Terveisiä Tshekeistä! Tuli suoritettua ensimmäinen rallireissu Suomen ulkopuolelle ja kaikki sujui pelottavan hyvin. Ei voi kuin suositella Barum-rallia, jos S2000-autot ja huonokuntoiset, vaikeat asfalttitiet kiinnostavat. Tiet olivat välillä aivan uskomattoman huonokuntoisia ja kapeita (esim. Pindulan pätkän lähtö oli sellaiseen koloon, että oksat raapivat varmaan molempia kylkiä), ja tänä vuonna kun satoi lähes koko rallin ajan, myös hiton liukkaita.

Sen verran suunnitelmistamme, että lensimme Wieniin, josta vuokra-autolla pikkukylien läpi Zliniin ajoi sellaisen 3-3,5 tuntia. Matkaa tuli noin 200 km. Rallissa kävimme shakedownin ja seitsemällä pätkällä. Itse rallin aikana kilometrejä tuli hädin tuskin 200 km. Kaukasin paikka taisi olla lauantaina Trojakin lähtö, joka on noin 30 km päässä Zlinistä. Jos vuokra-autolla lähtee, niin kannattaa ottaa auto, jossa on vääntöä. Pätkiä ajetaan 400-600 metriä korkeiden mäkien päällä, joten ylämäkiä on paljon.

Rallipassi maksoi 170 CZ (alle 7 euroa). Pätkillä kalja- ja makkarakioskeja piisasi, tuoppi olutta 25 CZ (1 euro) ja lihaisa makkara höysteillä 40 CZ (1,6 euroa). Illalla syömiseen rahaa saa kulumaan juuri sen enempää. Zlinin keskusta oli vaan ihmeen kuollut iltaisin, ei tahtonut syömäravintolaa löytää. Olutta kyllä...

Ihan erikseen on mainittava, että jo melkein pelkästään sen kaupunkierikoiskokeen takia kannattaa lähteä. Ja siellä pitää ehdottomasti mennä bussiasemalle. Sinne vaan pitää mennä ajoissa. Oltiin kolme tuntia ennen hisseautojen tuloa ja silti eturivit varattu. Onneksi ajoivat sinne rekat, joiden lavalle pääsi nousemaan ja näki kaiken kuin tarjottimella. Ralliherkkua olikin sitten noin kolmen tunnin ajaksi tarjolla. Hisset pyörittelivät donitseja ja sladittelivat, yhdet Quattro S2:t, Delta Integralet ja Sierra Cosworthit oli, muuten vanhaa Skodaa, Porscheja, Bemaria, Trabantteja, Warreja, jne. Bussipysäkillä oli kaksi u-käännöstä ja yksi shikaani, joten kun yksi auto oli pätkän ajanut, toinen tuli juuri sisään. Välillä oli 3-4 autoa samanaikaisesti näyttämöllä. Molemmin puolin tshekkifaneilla oli ilotulitteita, patoja, roomalaisia, soihtuja jne. jotka loivat välillä aikas toismaallisen meiningin. Muutenkin suosikkeja (Skodat, Valousek, Kresta, Pech) kannustettiin kovaäänisesti, harvemmin moiseen Suomessa törmää. Autot kiersivät kaupunkierikoiskokeen siis kolmesti, niin siinä näki hisseralli mukaan lukien illan aikana lähemmäs 500 autoa. Pätkä oli paketissa kello 23.40. Onneksi ei ollut ihan kello seitsemän lauantain eka pätkä.

Itse rallin seuraamiseen ei voi liikaa painottaa etukäteen suunnittelua. Itse sain kullan arvoista apua eräältä tshekkifoorumilaiselta, ja reitti olikin suunniteltu jo ennen paikanpäälle tuloa. Ralliopas (noin 180-sivuinen lehti, 70 CZ) sisälsi hyvin tietoa katselupaikoista, mutta kartat ja lähestymisohjeet olivat surkeita. Maastossakaan ei ollut oppaita. Usein paikan tiesi vain siitä, että sinne oli jo menossa muitakin. Itse ainakin osattiin ruuhkat välttää. Pahoja ruuhkia oli vain Zlinin ja Otrokovicen (huolto) välillä. Pätkillä paikat olivat hyviä tai semihyviä, onnistuttiin kyllä kaikki runkipaikat välttämään. Pätkilläkin oli osalla tshekkifaneja soihtuja yms. rekvisiittaa ja meno sen mukaista.

Rallitilannetta pystyi seuraamaan tekstaritulospalvelulla, mutta sanottava on että tänä vuonna ekaa kertaa ollut ulkomaalaisiin liittymiin tarjolle ollut versio laahasi koko ajan tunnin jäljessä. Sekin oli silmiinpistävää, että ulkomaalaisia katsojia siellä oli todella harvassa. Muita suomalaisia ei tavattu. Paitsi Juho ja Mikko :)

Jo shakedownista näki, että Barum on omanlaatuisensa ralli siinä missä Jyskäläkin ja ensikertalaisten on turha yrittää pärjätä. Kopecky tuli aivan eri linjoja kuin vaikkapa protonilaiset. Yllätyin kun luin täältä että Hänninen olisi ollut nopein - vaikka hyvin Juho tuli. Shakedownin myötä olin valmis heittämään hyvästit myös Bouffierin ja Meeken menestykselle, sillä he eivät ajaneet nopean näköisesti. Kello kuitenkin piti. Valousek tuli tietysti hyvin ja Pech, jolla muutamia tilanteitakin riitti. Slovakki Beres ja nuori tshekki Jakes jäivät mieleen myös. Ja olihan siellä Harry Hunt! Kaupunki-ek:lla nilkutti jo toisella kierroksella...

Jos IRC-kuvioita vertaan (Suomen) MM-ralliin, niin kyllähän se pienellä on. Tunnelma on kuitenkin yhtä paljon intiimimpi, eikä katsojana tarvitse stressata liikoja. Ei voi kuin suositella. Jos ensi vuonna on lähtijöitä, voin kyllä jakaa vielä kokemuksia ja vinkkejä lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös