Isänpäivän kunniaksi omaan isään liittyviä juttuja

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Isänpäivän tienoilla voitaisiin muistella ja kirjata julki omilta isiltämme kuultuja elämänohjeita, sananparsia tai muita mieleen jääneitä sanomisia.
Samalla voisi kertoa myös hieman taustaa, mihin/minkälaiseen tilanteeseen ko. asia liittyy.

Voisin aloittaa kertomalla muutaman oman isäni sanoman ja tilannekuvauksen.

- Minun syntymistäni oli odotettu innolla ja isä oli toivonut kahden tytön jälkeen saavansa viimein pojan ja isälle kaiman. Minähän sieltä tulla pullahdin maailmaan ja isän ensimmäiset sanat olivat olleet: ”Tyttö, pe**ele!” Siitähän sitä on sitten ponnisteltu eteenpäin. :eek:

- Isä oli erityisesti kaupungissakäyntipäivinä jo kotiin palatessaan hiprakassa ja Herba maistui sitten illan mittaan kotonakin. Silloin ei meillä ollut oikein suotavaa katsoa televisiota, kun komento kuului: ”Pankaa se toosa kiinni!” Isän mentyä nukkumaan, me yritimme katsoa salaa ilman ääniä. :rolleyes:

- Isä oli aktiivinen penkkiurheilija ja tartutti taudin minuunkin. Yhteinen harrastus oli eri paikkakuntien urheiluseurojen nimien muistaminen. Vielä viimeisinä vuosinaankin isä kertoi seuran, kun vain sanoin paikkakunnan, vaikka ei muuten enää ollutkaan parhaassa terässään. Keksin välillä olemattomia paikkakuntia ja siihen isä vain: ”Elähän tyttö hupata!” :wink:

- Isän ohje lapsille parisuhteeseen oli: "Ei saa suuttua yhtäaikaa!"

Siinäpä aluksi. Jatkakaa!
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Loistavia muistoja.

Oma isä, joka oli valtion hommissa piällikkönä, joutui ihmisten ilmoilla olemaan siististi.

Mutta kun lähdettiin saareen veneellä, niin tietyn saaren kohdalla, jossa me kakarat saatiin avata 'saarinannapussit', niin isä korkkasi Carillon.:eek:
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Olen perinyt kirjalliset lahjani, mieltymykseni sanaleikittelyihin ja -riimittelyihin pitkälti isältäni, mistä kiitos sinne niin.
Isä osasi Stadin slangin lisäksi myös aimo liudan kummallisia sananparsia, joista suuri osa taitaa olla peräisin Kalle Päätalon kirjoista. 'Menkää potalle' on myös isäni lanseeraama manaus.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tyttöystävän käydessä meillä, saattoi kengännauhat olla sidottuna yhteen poislähtiessä. Tai kengässä banaankuori tai rahaa.

Mun pojan opetti käyttämään junaa niin, että osasi vaihtaa Pasilassa/Kouvolassa oikeaan junaan.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Isä oli alle 50 v, kun kuuli siskoni odottavan vauvaa. Isä oli mielestään niin nuori mies, että 'minua ei ainakaan sanota ukiksi'. Siitä se mieli muuttui ja kaikki lapsenlapset olivat ukille mieluisia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Isä neuvoi kuinka ruuvia/pulttia kiristetään: "niin kauan kunnes napsahtaa ja sitten vartti takaisin"
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Isä ei antanut itse korjata mun omaa pyörää, kun en kuulemma osannut.

Isä unohti, että mulla on senlaatuinen silmäsairaus, etten saa mm. ajokorttia.

Isä tunnusti minulle teini-iässäni pettäneensä äitiä useamman kerran ja hetken päästä tuli sanomaan, että älä kerro äidille.

Isä neuvoi teini-iässä, ettei varattuihin naisiin kannata koskea. Muuten voi melaansa uittaa missä vaan.

Kun isä pyytää apua jossain remonttihommassa, se tarkoittaa sitä, että katsellaan kun hän tekee hommat ja kanniskellaan vieressä esim. ruuveja tai laudan pätkiä.

Isä antoi luvan lainata naapurimökin veneen airoja ja kun asiasta tuli omistaja tiedustelemaan, vieritti syyn minun ja siskon niskoille. Olimme ne kuulemma luvatta ottaneet.

Isä kysyi ollessani aikuisiässä, että onko hän ollut hyvä isä. En pystynyt vastaamaan mitään.

Terapeutin kanssa juteltuani tuli ilmeiseksi se, että isällä on elämässään omat möröt hallitsemassa ja sen tiedon ymmärtäminen helpottaa näiden asioiden käsittelyä. Vanha surkea mies. Ainoa isä.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
En ole kahteen vuoteen puhunut isälleni. Jos huomenna soittelis.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Albert Öääl meinasi, että vähintään ylempään keskiluokkaan tulevasti kuuluva, tukeva ja keski-ikä vääjäämättä lähestyvä koodari huvikseen ajelisi moposkoottereilla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Aivan, validi pointti. En ole asiaa sen kummemmin konsaan pohtinut.
Olihan tuosta puhetta forumilla jo 2000-luvun alkupuolella. Varma tieto.

Oma isäni piti vanhaa autoani hyvässä kunnossa ja antoi sen pojalleni kun hän kohta saa ajokortin :thumbup:
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mä luulin, että se on vaan erityisellä elämänasenteella varustettu masokisti. Toi meidän Domppa.
Öögafeiluuri on toki motiivi, jolla välttyy varmemmin kaheliksi leimaantumiselta.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestit
54
Hyvä avaus Olga! Kävin tänään isää katsomassa. Pelasi tapansa mukaan totoa. Oli kuulemma huonoja lähtöjä Vermossa, aloittelijahevosia. Kai Vermossa tänään oli ravit? Isä pelaa netissä.
 
Ylös