Italian GP 10.9 - 12.9.2021. Monzan legendaarinen vauhtibaana. ūüŹéūüáģūüáĻūüŹĀ

Onko sprinttikisa-formaatti mielestäsi millainen?

  • Parempi kuin normaali GP-viikonloppu. Kaikki GP-viikonloput t√§ll√§isi√§ mieluusti

    √Ą√§net: 10 23,8%
  • Ei en√§√§ n√§it√§ kiitos. Menn√§√§n perinteisell√§

    √Ą√§net: 15 35,7%
  • Muutama sprinttikisa-formaatti kaudessa on hyv√§

    √Ą√§net: 17 40,5%

  • √Ą√§nest√§ji√§ yhteens√§
    42
  • √Ą√§nestys suljettu. .

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
Toisaalta jos miettii asiaa. Niin kyllä Lewisin olisi pitänyt olla sen verran pelisilmää ennen osumaa.
Koska Verstappen ei ollut aikeissa perääntyä kun molemmat kuskit tulivat rinnakkain. Lewisin pysähdyksen jälkeen.
Ja Max on vuosikausia ottanut enemmän tai vähemmän yhteen monien kuskien kanssa, jolloin olisi pitänyt viimeistään tajuta että on riski kolahtaa Maxin kanssa.
Ja on selvää muutenkin että mestaruustaistelun kiristyessä Max ei anna suosiolla tilaa Lewisille, josta saatiin esimakua jo heinäkuun Silverstonen kisassa.
Mutta sanoisin että syynä molempien kolariin oli molempien kuskien taistelu kisan voitosta ja mestaruustaistelusta kanssa.
Ja Lewisin,Maxin heikko tilanne taju ennen yhteenottoa!
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1075
Sijainti
EP
Eli Toto ei tiedä mistä puhuu?
Ei tietenkään. Onko se joskus puhunut järkeviä?

Helppo sanoa näin halo-aika, että ilman haloa olisi pää jäänyt vetoakselin väliin. Nykyisissä autoissa ohjaamon reunat ovat matalammat kuin ilman haloa olevissa autoissa. Voit ihan rauhassa katsella kuvia vaikka 90-luvun lopulta lähtien näihin päiviin asti ja tutkia ohjaamon reunan korkeuden muutoksia.

Jos takarengas rullaa moottorikatteen päällä, niin pohjalevy ei mitenkään voi jyrätä silloin päätä. Ai miksei? No kuljettajan pää on arviolta ainakin noin parikymmentä senttiä ilman oton alapuolella.

Toto ei tiedä mistä puhuu. Draamaa vain haluaa tarjota katsojille.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Olisi Maxin pitänyt tietää aiemmista kauden rankuista, että pommin varmasti jotain moisesta "silmät kiinni ja sekaan" tyylisestä pakolla yrityksestä seuraa. Nyt ei päässyt edes rinnalle ja oli pakko yrittää änkeä. Paljon on vielä mentaalipuolella rauhoituttavaa, kun sitä WDCtä ei voiteta yksittäisissä mutkissa. Isä-Jos voisi laittaa taas arestiin, mutta on itse vielä pahempi luupää.

Vale ajoi huimasti ja nousi 16 sijaa kolmanneksi. Checolla olisi ollut kaikki avaimet taas käsissään, mutta, ei siitä sitten sen enempää.

Omaa sydäntä lämmitti nähdä Mäkit kaksoisvoitossa. Jotain mitä on vaikeiden vuosien ajan, välillä hieman epätoivoisestikin, odotettu
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
251
Aika luupäitä molemmat, Lewis ja Verstappen, ei tietoakaan hienosta rehdistä rengas rengasta vasten tarkkaan ajamisesta vaan mahdottomista yrityksistä missä kumpikaan ei anna yhtään periksi. Nyt etenkin Verstappen tarvitsisi malttia, koska nämä hasarditilanteet kääntyvät loplta Hamiltonin eduksi, muuten Verstappen on hieman niskan päällä, imo.

Hieno kisa Valtterilta ja McLareneilta. Toki Norrisille olisin suonut voiton enemmän.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
786
Tuota kuvaa kun katsoo, jossa Maxin rengas on halon päällä, niin kyllähän se rengas taitaa ottaa Hamin päähän. Aika varmasti halo pelasti hengen tai ainakin loukkaantumiselta, jossa luultavasti olisi käynyt pahemminkin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8082
Toisaalta jos miettii asiaa. Niin kyllä Lewisin olisi pitänyt olla sen verran pelisilmää ennen osumaa.
Koska Verstappen ei ollut aikeissa perääntyä kun molemmat kuskit tulivat rinnakkain. Lewisin pysähdyksen jälkeen.
Ja Max on vuosikausia ottanut enemmän tai vähemmän yhteen monien kuskien kanssa, jolloin olisi pitänyt viimeistään tajuta että on riski kolahtaa Maxin kanssa.
Ja on selvää muutenkin että mestaruustaistelun kiristyessä Max ei anna suosiolla tilaa Lewisille, josta saatiin esimakua jo heinäkuun Silverstonen kisassa.
Mutta sanoisin että syynä molempien kolariin oli molempien kuskien taistelu kisan voitosta ja mestaruustaistelusta kanssa.
Ja Lewisin,Maxin heikko tilanne taju ennen yhteenottoa!
Eli Lewisin olisi pitänyt ajatella: "Pelkään, että Max on ihan hullu ja ajaa päälle, ellen sovinnolla tee tietä" ?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
4155
Verstappen ei anna koskaan tiet√§/per√§√§nny niin kuin ei per√§√§ntynyt Sennakaan; ‚ÄúIf you no longer go for a gap which exists you are no longer a racing driver‚ÄĚ
Mä en välttämättä käyttäisi tuota lainausta Verstappenin hyväksi, sillä Sennahan sanoi sen puolustaakseen itseään sen jälkeen, kun ajoi tahallaan Prostin päälle parinsadan kilometrin tuntivauhdissa.
 

ikuinen kakkonen

Well-known member
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1109
Sijainti
Vyborg
Eli Lewisin olisi pitänyt ajatella: "Pelkään, että Max on ihan hullu ja ajaa päälle, ellen sovinnolla tee tietä" ?
No oliko keskeyttäminen ja monen mm-pisteen menetys, sitten parempi vaihtoehto kuin se että olisi ajanut maaliin asti ja palkintosijoille asti. Kuten esim Bottas teki?
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
549
No oliko keskeyttäminen ja monen mm-pisteen menetys, sitten parempi vaihtoehto kuin se että olisi ajanut maaliin asti ja palkintosijoille asti. Kuten esim Bottas teki?
Jos vaihtoehtona olisi ollut ajaa maaliin Verstappenin takana, niin oli. Nyt ainakaan Verstappenin pistejohto ei kasvanut.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
549
No näyttää monikin tietävä, kun ovat oman mielipiteensä ilmaisseet.
Mutta villi veikkaus, että tallipäällikkö F1-tiimistä saattaisi olla enemmän jyvällä kuin tv-katsoja.
Ai niin kuin vaikkapa silloin kun Toto oli sitä mieltä että Monacon keskeytys oli Valtterin vika, tai silloin kun Toto totesi ykskantaan että Hamilton nyt vain ei yksinkertaisesti tee virheitä?
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
423
Eipä Hamiltonilta olisi oikea liike väistää taaempana olevaa. Nämä Max-fanit tuntuvat olevan sitä mieltä, että muiden pitää väistää kun hollantilainen lähtee yrittämään ohitusta. Sillä lailla ajetaan välillä liikenteessä, ei radalla.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1717
Ei tietenkään. Onko se joskus puhunut järkeviä?

Helppo sanoa näin halo-aika, että ilman haloa olisi pää jäänyt vetoakselin väliin. Nykyisissä autoissa ohjaamon reunat ovat matalammat kuin ilman haloa olevissa autoissa. Voit ihan rauhassa katsella kuvia vaikka 90-luvun lopulta lähtien näihin päiviin asti ja tutkia ohjaamon reunan korkeuden muutoksia.

Jos takarengas rullaa moottorikatteen päällä, niin pohjalevy ei mitenkään voi jyrätä silloin päätä. Ai miksei? No kuljettajan pää on arviolta ainakin noin parikymmentä senttiä ilman oton alapuolella.

Toto ei tiedä mistä puhuu. Draamaa vain haluaa tarjota katsojille.
Miten se Bianchi sitten sai t√§llin p√§√§h√§n vaikka oli korkeat reunukset autossa?ūü§Ē
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
351
Miten se Bianchi sitten sai t√§llin p√§√§h√§n vaikka oli korkeat reunukset autossa?ūü§Ē
Pyöräkuormaaja joustanut, vai meinaatko että halo kestäisi törmäyksen 10T painoiseen rautaan?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3830
Ei tietenkään. Onko se joskus puhunut järkeviä?

Helppo sanoa näin halo-aika, että ilman haloa olisi pää jäänyt vetoakselin väliin. Nykyisissä autoissa ohjaamon reunat ovat matalammat kuin ilman haloa olevissa autoissa. Voit ihan rauhassa katsella kuvia vaikka 90-luvun lopulta lähtien näihin päiviin asti ja tutkia ohjaamon reunan korkeuden muutoksia.
Ohjaamon reunathan ovat kasvaneet korkeutta jatkuvasti eikä sääntöjä ole tietääkseni muutettu niiltä osin haloon siirryttyä. Omaan makuuni rumat kyttyrät ovat perua vuodelta 2008, ja sääntöä on muistaakseni tiukennettu vielä kertaalleen sen jälkeen. Aina kauteen 1995 asti kuljettajan pää näkyi kaukalosta kokonaan. Kaudelle 1996 astuivat voimaan uudet turvallisuussäännöt ja tuon kauden autoissa oli melko korkeat reunat, koska tallit ottivat säännöt "liian kirjaimellisesti". Tämän jälkeen opittiin hyödyntämään porsaanreikiä ja reunat kutistuivat melkeinpä entisiin mittoihinsa.

Voit itsekin verrata vaikka kausien 1996‚Äď1998 autoja ja havaita kehityksen.



 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1717
Pyöräkuormaaja joustanut, vai meinaatko että halo kestäisi törmäyksen 10T painoiseen rautaan?
Mites Grosjeanin tapauksessa kesti? Lewis sai eilen osuman kypärään. Halo on korkeampi kuin ne entiset korkeat reunat. Olis sattunut kovempaa eilen ilman haloa. Joka sen kieltää, niin kehottaisin tarkistamaan lääkityksen sekä silmät glaukooman varalta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3830
Haloa tuijottaessa monilta unohtuu se, että halo on siellä koko ajan ja vaikuttaa tapahtumien kulkuun koko ajan. Se myös osaltaan siis muuttaa "partikkeleiden" kulkusuuntaa ja voi siksi ohjata päälle tulevaa autoa eri suuntaan kuin mihin se olisi ilman haloa mennyt. Esimerkiksi eilisessä kolarissa Verstappenin auton pohja murskaantui haloa vasten ja "lukitsi" Verstappenin auton paikoilleen, ja se osaltaan taisi aiheuttaa sen, että takarengas lopulta kulki Hamiltonin pään ylitse. Näitä tilanteita ei voi arvioida siten, että ottaa yhden valokuvan kontaktihetkestä ja mielessään kuvittelee halon pois siitä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
1337
Kauden 1999 Ferrarissa ajoasento oli sangen korkea. Tuntui ja näytti, että koko kuljettajan kypärä oli näkyvissä. Ei ollut kyllä hirveämmin suojaa silloin.
mika-salo-ferrari-1999.jpg304b8ggmyt6z.jpg
 
  • Like
Reaktiot: SJ

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
351
Mites Grosjeanin tapauksessa kesti? Lewis sai eilen osuman kypärään. Halo on korkeampi kuin ne entiset korkeat reunat. Olis sattunut kovempaa eilen ilman haloa. Joka sen kieltää, niin kehottaisin tarkistamaan lääkityksen sekä silmät glaukooman varalta.
Peltiaita ja pyöräkuormaajan peräpuntti vastaa varmaan toisiaan?
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1717
Mun mielestä pohja jäi kiinni siihen ilmanottoon ja kameratolpaan. Siitä valui eteenpäin halon päälle.

No antaa kaikkien ūüĆļ kukkia ja tulkita tilanne haluamallaan tavalla. Tuskin on edes absoluuttista totuutta olemassa.

Jos itse olisin istunut Mersussa, niin halon olisin ottanut tuohon tilanteeseen. Mietin vaan Georgen päänsärkyä tuossa tilanteessa kun on kuitenkin pitempi kuin Lewis.
 
Ylös