JJ Lehto

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Nuori lupaava suomalainen, Jyrki Järvilehto ajoi vuonna 1988 itsensä Britannian F3-mestariksi ja tie tähtiin oli auki. Keke Rosbergin manageroima JJ sai itselleen seuraavana vuonna paikan itse maranellon korskean orhen, Ferrarin testi-kuljettajana.

JJ sai syyskuussa 1989 mahdollisuutensa Onyxin tiimissä. Hän ei vielä ensimmäisessä kisassaan Portugalissa selviytynyt itse kisaan mukaan, mutta oli jo toisessa kisassaan Espanjassa 17. ruudussa ja kisassa mukana. Kisa päättyi kuitenkin vaihdelaatikkorikkoon.

JJ oli seuraavanakin vuonna mukana Onyxin tiimissä, mutta JJ valitti autoa huonoksi ja ihmetteli mitenkä tallikaveri Gregor Foitekin auto oli kilometrikaupalla suorilla nopeampi. Tallipäällikkö Peter Monteverdi ei pitänyt Lehdon julkisesta valituksesta. Surkuhupaisan Onyxin tarina tuli päätökseen saman vuoden kesällä.

Lehto sai sopimuksen vuodelle 1991 Dallaralle ja teki jymy-yllätyksen Imolan kisassa olemalla heti Sennan ja Bergerin jälkeen kolmas. Dallarankaan organisaatio ei kuitenkaan ollut niitä vahvimpia ja pisteet jäivät loppukaudesta saamatta.

Hän jatkoi Dallaralla seuraavallakin kaudella mutta pisteet jäivät saamatta.

Vuonna 1993 Peter Sauber toi sveitsiläistallinsa mukaan F1-sirkukseen ja palkkasi kuljettajikseen JJ Lehdon ja myöhemmin Monacossa pahasti ulosajaneen ja koomaan joutuneen, Karl Wendlingerin. JJ pystyi ajoittain hyviin suorituksiin Sauberilla, mutta lukuisat tekniset murheet haittasivat.

Unelman piti täyttyä vuonna 1994 kun JJ sai paikan Benettonilta, Michael Schumacherin tallikaverina. Mutta kohtalo määräsi toisin. Tammikuun testeissä Silverstonessa Lehdon tullessa huippunopeaan Stowe-mutkaan auto lähti käsistä ja luisui perä edellä päin ratavallia. Lehdolta murtui kaksi niskanikamaa. Vielä pahempaa seuraisi seuraavana keväänä.

JJ ehti kuntoon kauden kolmanteen kilpailuun Imolassa (miehen käsissä ei kuitenkaan ollut vielä edes täyttä tuntoa). Kuin varoituksena tulevasta Rubens Barrichello ajoi ulos pahasti, mutta hän selvisi lähinnä säikähdyksellä. Lauantain aika-ajoissa JJ:n hyvän ystävän, Roland Ratzenbergerin ohjastamasta Simtekistä hajosi etusiipi ja auto syöksyi ulos radalta huippunopeassa Villeneuve-mutkassa. Lehto oli erittäin järkyttynyt.

Sunnuntai koitti ja Lehto istuu autossaan odottamassa lähtövalojen vaihtumista. Valot sammuvat ja Lehdon Benetton myös sammuu ja jämähtää ruutuun. Näyttää siltä, että kaikki pystyisivät väistämään Benettonin, mutta portugalilainen Pedro Lamy täräyttää rajusti Benettonin perään. Lamy osuu onneksi kuitenkin hieman viistossa kulmassa Benettoniin ja kumpikin selviää tilanteesta säikähdyksellä.

Benettonin sammuminen saattaa kuitenkin olla yksi syy siihen mitä tapahtui muutamaa kierrosta myöhemmin. Hidas turva-auto hiipuu Imolan radan ylämäissä ja autojen renkaat jäähtyvät. Ayrton Senna paiskautuu Tamburello-mutkassa ulos selvittämättömästä syystä ja koko formulamaailma suree.

Meno oli vaikeaa kipeällä niskalla ja tulokset eivät olleet niin hyviä mitä Flavio Briatore odotti. Armoton Benetton-pomo syrjäytti suomalaisen Jos Verstappenilla. Lehto pääsi vielä ajamaan Italiassa ja Portugalissa kilpailukierrosta kärsivän Michael Schumacherin tilalla, mutta meno ei ollut sen mukaista mitä häneltä odotettiin. Uransa kaksi viimeistä GP-kisaa JJ ajoi vanhalla tutulla Sauberilla.

Myöhemmin Lehto myönsi pilanneensa F1-uransa tulemalla liian aikaisin onnettomuuden jälkeen auton rattiin. Hän sanoi olleensa täydessä ajokunnossa vasta puolitoista vuotta onnettomuutensa jälkeen.

Uudet haasteet olivat kuitenkin edessä ja hän voitti vuonna 1995 ensimmäisenä suomalaisena Le Mansin 24-tunnin ajon McLaren-autolla. Hän ajoi samana vuonna myös DTM- ja ITC-sarjoissa. Senkin jälkeen JJ on menestynyt hyvin GT-autoilla.

Vuonna 1998 JJ teki paluun formuloihin tuohon aikaan vielä huipulla olleessa Cart-sarjassa. Tulokset eivät olleet hyviä ja yhteistyö Hogan-tallin kanssa päättyi riitoihin. Onnettomuudetkaan eivät jättäneet formuloissa Jyrkiä hänen täräyttäessä rajusti ulos Michiganin ovaalilla.

JJ toimii nykyään myös MTV3-kanavan F1-kisoissa kommentaattorina kun työkiireiltään ehtii.

Ana
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Kritiikkiä ja kehujakin saa kirjoitelmastani laittaa. :ahem:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hianoa työtä. Semmoinen pikkujuttu tuossa pisti silmään, että puhut Dallarasta kuin se olisi talli... Jeejeehän ajoi toki Dallaran valmistamalla autolla, mutta tiimi oli kuitenkin Scuderia Italia. Siis jokseenkin sama tilanne kuin Midland F1 ja Dallara vuonna 2006.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Otto Hokkanen sanoi:
Hianoa työtä. Semmoinen pikkujuttu tuossa pisti silmään, että puhut Dallarasta kuin se olisi talli... Jeejeehän ajoi toki Dallaran valmistamalla autolla, mutta tiimi oli kuitenkin Scuderia Italia. Siis jokseenkin sama tilanne kuin Midland F1 ja Dallara vuonna 2006.
Mietin kyllä että kumpaa nimeä käyttäisin, mutta päädyin Dallaraan.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Periaatteessa näitä kuskimuisteloita on kiva lukea mutta kun on lukenut esim. Bobakin ansiokkaat JJ jutut
1/3
2/3
3/3
niin myönnettäköön ettei moinen pintapuolinen repäisy paljoa sykähdytä.

kolumnejahan löytyy:
Kolumnit
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Täytyy kyllä myöntää, että Bobakin jutut ovat hyviä.:thumbup:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
JJ:n uraa viime vuosina läheisesti seuranneena jäi tuo Cart-visiitin jälkeisen ajan tarina vähän tyngäksi "Senkin jälkeen JJ on menestynyt hyvin GT-autoilla." Mutta onhan tämä F1-alueella, joten ymmärrettäköön.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jykän urasta puhuttaessa mulla on aina hirveästi lisättävää, mutta jätettäköön nyt suurin osa väliin kun kaikki tarpeellinen ja rutkasti tarpeetonta on kyllä luettavissa noista jutuista ;) Michiganin onnettomuudesta mainitsen kuitenkin sen, että JJ:ltä murtui iskun seurauksena kylkiluita, minkä takia kylki oli teipattuna monta kisaa. Aika sissi, niinkuin vuodesta '94 jo tiedettiinkin.

Pakko vielä todeta, että jokseenkin vaikeaselkoista tekstiä olen pari vuotta sitten kirjoittanut. Yäk.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jotta Jykän kausien 91-92 talli olisi mahdottoman moniselkoinen, niin mainittakoon että se nimi ei ollut pelkästään Scuderia Italia, vaan BMS Scuderia Italia, eli Brixia MotorSport Scuderia Italia.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Tuollaisen "uran" jälkeen olisi helppo ryhtyä katkeroituneeksi alkoholistiksi :) Suuret odotukset jäivät lunastamatta yhden onnettomuuden takia, nopeus ja taidot JJ:llä olisi varmasti riittäneet vaikka mihin :( Sääli että näin kävi, tiedä vaikka olisi neljä tai enemmänkin mestaruuksia suomalaisten plakkarissa jos... :)
 
Ylös