Julkinen liikenne

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Hesaria lueskelin, niin oli juttua bussikuljetuksista. Tosta maksulliselle puolelle pääsee.
Muutaman jutun sentään pistin ylös. Euroopan korkeimpia ALVeja bussimatkoissa, 9% monessa maassa nolla. Vain 10% kerätyistä veroista tulee takaisin bussimatkojen tukina. Bussien tuloista 6-7% tulee tuista, Etelä-Euroopassa jopa 80%..

Että niin, on se hyvä jottei Suomessa välimatkoja sentään ole paljoa, jottei liikkuminen maksa.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On se kumma miten muka pitäis siirtyä käyttämään julkisia kun ovat niin perkeleen kalliita verratuna autoiluun vaikka polttoainekin on niin saatanan kallista. Itseltä ja vaimolta menee autolla edestakaseen 200km matkaan 35-40e ja junalla 72e, joka sekin on opiskelijahinta eli 50% alennusta. Jos ei olis opiskelijakorttia niin hinta olis yli 140e. Miten kenelläkään on varaa matkustaa junalla?
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
On se kumma miten muka pitäis siirtyä käyttämään julkisia kun ovat niin perkeleen kalliita verratuna autoiluun vaikka polttoainekin on niin saatanan kallista. Itseltä ja vaimolta menee autolla edestakaseen 200km matkaan 35-40e ja junalla 72e, joka sekin on opiskelijahinta eli 50% alennusta. Jos ei olis opiskelijakorttia niin hinta olis yli 140e. Miten kenelläkään on varaa matkustaa junalla?
Muuta lähemmäs.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
On se kumma miten muka pitäis siirtyä käyttämään julkisia kun ovat niin perkeleen kalliita verratuna autoiluun vaikka polttoainekin on niin saatanan kallista. Itseltä ja vaimolta menee autolla edestakaseen 200km matkaan 35-40e ja junalla 72e, joka sekin on opiskelijahinta eli 50% alennusta. Jos ei olis opiskelijakorttia niin hinta olis yli 140e. Miten kenelläkään on varaa matkustaa junalla?
Mutta eipä nuo bussiliput juuri halvempia ole.

Tuli tuossa muutama viikko sitten tarve matkustaa pitkästä aikaa Turusta Helsinkiin ja ajattelin, jotta nythän vois mennä bussillakin, kun on autostradaa ja erikoispikavuoroa niin ei bussailu juuri kauempaa kestä kuin junailu. Mutta niinpäs vain olivat bussimatkan hinnankin hilanneet samalle tasolle: IC-junamatka oli 10 senttiä kalliimpi.

ITG tykkää, kun käytin noin monta kertaa bussi-sanaa
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On se kumma miten muka pitäis siirtyä käyttämään julkisia kun ovat niin perkeleen kalliita verratuna autoiluun vaikka polttoainekin on niin saatanan kallista. Itseltä ja vaimolta menee autolla edestakaseen 200km matkaan 35-40e ja junalla 72e, joka sekin on opiskelijahinta eli 50% alennusta. Jos ei olis opiskelijakorttia niin hinta olis yli 140e. Miten kenelläkään on varaa matkustaa junalla?
Korkeista junalipuista on se hyöty että saa hyvät kulukorvaukset käyttäessään omaa autoa. Vaikka onhan se km-korvaus vielä about tuplat siitä...
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jos käyn itsekseni PK-seudulta Turussa, niin matka (yhteensä 350 km) kestää omalla autolla "ovelta ovelle" suuntaansa tasan 1,5 tuntia. Vaikka ajan bensasyöpöillä autoilla 98E-bensalla, niin polttoaineeseen ei mene millään 50 euroa enempää edestakaisella matkalla. Ajan siis ihan nopeusrajoitusten mukaan.

Jos tekisin saman matkan junalla, niin pelkkä junamatka-aika olisi kaksi tuntia ja se maksaisi edestakaisin 60 euroa. Lisäksi joutuisin tietysti siirtymään molemmissa päissä ensin asemalle ja se maksaisi mahdollisesti vielä lisää. Vähintäänkin se lisäisi matka-aikaa.

Mikä kannustaisi siirtymään julkiseen liikenteeseen edes yksin matkustaessa? Mikä julkisessa pitkänmatkan liikenteessä on mennyt pieleen että yksittäiseltä matkustajalta pitää kyniä tolkuttomia maksuja?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Jos käyn itsekseni PK-seudulta Turussa, niin matka (yhteensä 350 km) kestää omalla autolla "ovelta ovelle" suuntaansa tasan 1,5 tuntia. Vaikka ajan bensasyöpöillä autoilla 98E-bensalla, niin polttoaineeseen ei mene millään 50 euroa enempää edestakaisella matkalla. Ajan siis ihan nopeusrajoitusten mukaan.

Jos tekisin saman matkan junalla, niin pelkkä junamatka-aika olisi kaksi tuntia ja se maksaisi edestakaisin 60 euroa. Lisäksi joutuisin tietysti siirtymään molemmissa päissä ensin asemalle ja se maksaisi mahdollisesti vielä lisää. Vähintäänkin se lisäisi matka-aikaa.
Tuossa Turun ja Helsingin välillä huvittaa vielä Pendolinon käyttö. Radan kunnosta johtuen se ei ole yhtään IC-junaa nopeampi, mutta matka maksaa silti enemmän (olikohan 5€). Mistähän siinäkin maksetaan?
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Mikä kannustaisi siirtymään julkiseen liikenteeseen edes yksin matkustaessa? Mikä julkisessa pitkänmatkan liikenteessä on mennyt pieleen että yksittäiseltä matkustajalta pitää kyniä tolkuttomia maksuja?
Tätä aina välillä miettii, vaikka itseltä opiskelijakortti löytyykin. Suomen kokoisessa maassa ja tällä asukasmäärällä tietty ymmärrettävää, ettei ihan joka paikkaan pääse halvalla, mutta jos edes suurien kaupunkien välillä pääsisi halvalla...

Hyvin toimiva julkinen liikennehän on äärimmäisen hieno juttu ja toivoisinkin sen olevan paremmalla tolalla myös hinnan suhteen. Kyydissä istuessa on kuitenkin paremmat mahdollisuudet tehdä jotain tuottavaa/hyödyllistä, mutta toisaalta tuskin lepääminenkään ihan hukkaan menee. Tai tuskin viihdekään haitaksi on, jos vaikka leffan haluu kattella.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Kyydissä istuessa on kuitenkin paremmat mahdollisuudet tehdä jotain tuottavaa/hyödyllistä, mutta toisaalta tuskin lepääminenkään ihan hukkaan menee. Tai tuskin viihdekään haitaksi on, jos vaikka leffan haluu kattella.
Kyllä. Suurinta ajanhukkaa on vapaa-aikanaan ilman mitään korvausta tuijottaa maantietä tuntitolkulla ja pitää ratista kiinni.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jos tekisin saman matkan junalla, niin pelkkä junamatka-aika olisi kaksi tuntia ja se maksaisi edestakaisin 60 euroa. Lisäksi joutuisin tietysti siirtymään molemmissa päissä ensin asemalle ja se maksaisi mahdollisesti vielä lisää. Vähintäänkin se lisäisi matka-aikaa.

Mikä kannustaisi siirtymään julkiseen liikenteeseen edes yksin matkustaessa? Mikä julkisessa pitkänmatkan liikenteessä on mennyt pieleen että yksittäiseltä matkustajalta pitää kyniä tolkuttomia maksuja?
Jeps.. Lisäksi junamatkustusaikaan on lisättävä aikataulut. Itse yleensä pitää olla vähän etuajassa, jotta ehtii ostaa liput yms. Lisäksi se juna on usein myöhässä ainakin tietyillä rataosuuksilla.

Nyt puuhastellaan onneksi junalippuhintojen täysremonttia, mikä on tervetullutta (joskin olisi pitänyt tehdä 10 vuotta sitten). Ruuhka-aikojen ulkopuolella hinnat laskisivat, mutta ruuhka-aikaan hinnat jopa vielä nousisivat nykyisestä. Siis mitä vittua? Samaan aikaan puuhastellaan autoliikenteeseen ruuhkamaksuja. Ei nyt käy mun ymmärrykseeni se ruuhkamaksun idea jos sitä kynitään sekä autoilijoilta että kevyen liikenteen käyttäjiltä. Mihin niillä ruuhkahinnoilla sitten muka pyritään, kun niitä kynitään joka paikasta (kohta varmaan pyöräilystä ja jalankulustakin)? Siihenkö että ihmiset tulisivat töihin viideltä aamulla, vaikka duuni alkaisikin vasta yhdeksältä? Ja lähtisivät siinä iltayhdeksän pintaan..

Lisäksi ruuhka-aikojen korkeammat junamaksut ovat senkin takia järjettömät, koska kyllähän se on kustannustehokkaampaa liikuttaa täyttä junaa kuin puolityhjää.. Jos samalla autolla ajaa kimppakyytisysteemillä 3 ihmistä, niin jokainen säästää melkoisen summan bensakuluista verrattuna yksinajoon.. Sama logiikka ei vaan päde junaliikenteessä.
Edit: ymmärrän toki rahastusaikeet, jotta VR saisi enemmän matkustajia ei-suosituille vuoroille, mutta erittäin selkärangatonta se valtion yhtiöltä mielestäni silti on.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
jakkues: Suomalaista liikennesuunnittelua ei ohjaa järki, vaan tavoite viedä käyttäjiltä viimeisetkin pennoset. Tehdään toimimaton ja kallis joukkoliikenne, jonka jälkeen voidaankin verottaa tielläliikkujia työssäkäyntiverolla (propaganda-nimeltään ruuhkamaksu).
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuossa Turun ja Helsingin välillä huvittaa vielä Pendolinon käyttö. Radan kunnosta johtuen se ei ole yhtään IC-junaa nopeampi, mutta matka maksaa silti enemmän (olikohan 5€). Mistähän siinäkin maksetaan?
Joo Turkuun tulee itsekin matkattua. Toi Pendolino Turku-Helsinki välillä on suuri kusetus. Korkeampi hinta, muttei yhtään nopeampi. Usein jopa hitaampi. Ovelta ovelle menee bussilla ja junalla yli kolme tuntia. Autolla 1h 50min kun käy välissä tankilla. Turun motarin valmistuminen kyllä helpotti tota ajamista huomattavasti.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jeps.. Lisäksi junamatkustusaikaan on lisättävä aikataulut. Itse yleensä pitää olla vähän etuajassa, jotta ehtii ostaa liput yms. Lisäksi se juna on usein myöhässä ainakin tietyillä rataosuuksilla.

Nyt puuhastellaan onneksi junalippuhintojen täysremonttia, mikä on tervetullutta (joskin olisi pitänyt tehdä 10 vuotta sitten). Ruuhka-aikojen ulkopuolella hinnat laskisivat, mutta ruuhka-aikaan hinnat jopa vielä nousisivat nykyisestä. Siis mitä vittua? Samaan aikaan puuhastellaan autoliikenteeseen ruuhkamaksuja. Ei nyt käy mun ymmärrykseeni se ruuhkamaksun idea jos sitä kynitään sekä autoilijoilta että kevyen liikenteen käyttäjiltä. Mihin niillä ruuhkahinnoilla sitten muka pyritään, kun niitä kynitään joka paikasta (kohta varmaan pyöräilystä ja jalankulustakin)? Siihenkö että ihmiset tulisivat töihin viideltä aamulla, vaikka duuni alkaisikin vasta yhdeksältä? Ja lähtisivät siinä iltayhdeksän pintaan..

Lisäksi ruuhka-aikojen korkeammat junamaksut ovat senkin takia järjettömät, koska kyllähän se on kustannustehokkaampaa liikuttaa täyttä junaa kuin puolityhjää.. Jos samalla autolla ajaa kimppakyytisysteemillä 3 ihmistä, niin jokainen säästää melkoisen summan bensakuluista verrattuna yksinajoon.. Sama logiikka ei vaan päde junaliikenteessä.
Edit: ymmärrän toki rahastusaikeet, jotta VR saisi enemmän matkustajia ei-suosituille vuoroille, mutta erittäin selkärangatonta se valtion yhtiöltä mielestäni silti on.
Suomalaisessa joukkoliikenteessä on aivan väärä mentaliteetti jo alusta alkaen. On nimittäin ihmisiä joiden on pakko joka tapauksessa kulkea julkisilla ja on porukka joiden ei ole pakko. Nyt pyritään rahastamaan kaikki kulut ihmisiltä joiden on pakko matkustaa julkisilla, sen sijaan että satsattaisiin volyymiin (ja mataliin hintoihin) ja yritettäisiin saada kaikki matkustamaan julkisilla. Jos on auto ja ajokortti niin ei ihan heti ala matkustaa julkisilla, jotka ovat hankalampia ja kalliimpia. Jos ei ole autoa, eikä ajokorttia niin sitä ei voi siirtyä ajamaan autolla vaikka se olisikin halvempaa. Jos satsattaisiin volyymin kasvattamiseen niin vuoroja olisi enemmän ja liput halvempia. Se palvelisi kaikkia. Tällä hetkellä vuorot ovat harvassa, nekin tupaten täynnä ja liput kalliita. Tästä kärsii kaikki.

Ongelma on julkisen liikenteen monopolit. Jos verrataan esim. lentoliikenteeseen niin ne lentoyhtiöt pärjäävät, joilla on halvat liput ja jotka lentävät täysillä koneilla. Ne vanhat mammutit jotka velottavat suuria hintoja ja lentävät puolityhjillä koneilla ovat kuolemassa. Kyllä julkinen liikenne pitäisi vapauttaa kunnolliselle kilpailulle.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos käyn itsekseni PK-seudulta Turussa, niin matka (yhteensä 350 km) kestää omalla autolla "ovelta ovelle" suuntaansa tasan 1,5 tuntia. Vaikka ajan bensasyöpöillä autoilla 98E-bensalla, niin polttoaineeseen ei mene millään 50 euroa enempää edestakaisella matkalla. Ajan siis ihan nopeusrajoitusten mukaan.

Jos tekisin saman matkan junalla, niin pelkkä junamatka-aika olisi kaksi tuntia ja se maksaisi edestakaisin 60 euroa. Lisäksi joutuisin tietysti siirtymään molemmissa päissä ensin asemalle ja se maksaisi mahdollisesti vielä lisää. Vähintäänkin se lisäisi matka-aikaa.

Mikä kannustaisi siirtymään julkiseen liikenteeseen edes yksin matkustaessa? Mikä julkisessa pitkänmatkan liikenteessä on mennyt pieleen että yksittäiseltä matkustajalta pitää kyniä tolkuttomia maksuja?
Sama laulu taas kerran mutta mun auto tarvii kulkeekseen muutakin kuin bensaa tai dieseliä. Tänäänkin menee huoltoon taatusti 1k euroja. Renkaat on kohta uusittava ja tuulilasi vaihtuu tänään. Lisäksi pankki rokottaa tililtä korkoja, kun olen niin pers'aukinen, ettei ole varaa ostaa autoa käteisellä. Tosiasiassa mulla on 2 autolainaa, kun on velkaa siitä lunastukseen ajetustakin.:D

Eipä ne km-korvaukset ainakaan polttoaineen hinnanmuutoksia seuraa, ja se osoittaa mielestäni aika hyvin miten 'pieni' osa auton todellisista kuluista on polttoainekuluja.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sama laulu taas kerran mutta mun auto tarvii kulkeekseen muutakin kuin bensaa tai dieseliä. Tänäänkin menee huoltoon taatusti 1k euroja. Renkaat on kohta uusittava ja tuulilasi vaihtuu tänään. Lisäksi pankki rokottaa tililtä korkoja, kun olen niin pers'aukinen, ettei ole varaa ostaa autoa käteisellä. Tosiasiassa mulla on 2 autolainaa, kun on velkaa siitä lunastukseen ajetustakin.:D

Eipä ne km-korvaukset ainakaan polttoaineen hinnanmuutoksia seuraa, ja se osoittaa mielestäni aika hyvin miten 'pieni' osa auton todellisista kuluista on polttoainekuluja.
Mä olen käynytkin Turussa reilun tonnin arvoisella autolla jonka arvo ei käytännössä laske jos se on kunnossa, eikä todellakaan käy ylläpito kalliiksi. Siihen menee ihan kaikkinensa ehkä auton käyvän arvon verran rahaa vuodessa. Ja kyyti on ihan vertailukelpoista mihin tahansa perusautoon. Jos puhutaan yksittäisestä matkasta vaikka kerran vuodessa, niin se ei lisää auton ylläpitokuluja käytännössä yhtään.

JOS mulla ei olisi autoa, niin julkisen liikenteen vuosikuluihin pitäisi lisätä ne kaikki muutkin matkat mitkä pitäisi tehdä julkisilla. Osa matkoista jäisi tietysti kokonaan tekemättäkin kun ne eivät julkisilla onnistuisi. Mm. mökillä en voisi käydä ollenkaan.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mun mielestä tämä keskustelu on ajautunut täysin väärille raiteille, koska ne raiteet johtavat Turkuun.

AIKALISÄ!
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Itse olen melko tyytyväinen Suomen julkiseen liikenteeseen niillä alueilla joissa sitä käytän. Kuljen kaikki työmatkat ja lähes kaikki vapaa-ajan matkat bussilla. Ainoastaan moottoriurheilun seuraamiseen tarvitsee välillä autoa. Ei toki aina: on sitä joitakin kertoja tullut käytyä vuorobussilla ralleissakin.

Eniten kismittää, että kotikuntani tukee seutulippua ja kaupungin sisäistä lippua isoja kaupungeja vähemmän. Sisäinen lippu maksaa 46€/kk ja Vlk-Tre seutulipusta koskilainen joutuu maksamaan huomattavasti enemmän kuin tamperelainen. Harvassa tämän kokoisessa kunnassa kuitenkaan on näin tiheää bussiliikennettä.

Kyllä mä olen laskenut, että julkisten käyttäminen tulee mulla halvemmaksi, kuin oman auton pito. En kuitenkaan mitään vanhaa autoa ostaisi. Omalla kohdallani lasken kustannuksiin myös pysäköintikustannukset. Ne kun ei esim. lentokentillä ihan vähäiset ole.

Kokemukseni Vr:sta ovat hyvin vähäiset: 1-3 kertaa vuodessa. Kaukobussiliikenteeseen olen ollut tyytyväinen. Luotettavammin sillä pääsee perille, kuin omalla autolla. Eikä nuo pitkän matkan julkisten hinnat mun mielestä ole Suomessa mitenkään poikkeuksellisen kalliit. Kalliimpaa toki kuin Italiassa, jokseenkin samoissa hinnoissa kuin Saksassa, mutta halvempia kuin Sveitsissä.

Vr:llakin on tietääkseni jotain kuukausi-/matkakortteja. Koskeeko tuo uusi hinnoittelu myös niitä? Jos ei niin on mielestäni ihan ymmärrettävää, että yksittäisliput maksavat ruuhka-aikoina enemmän. Monilla sellaisen ostavilla on kyllä mahdollisuus siirtyä hiljaisempaankin vuoroon. Tuollainen hinnoittelu on käsittääkseni muuallakin ihan tavallista (lentoliikenteessä jo vanha käytäntö) ja muistelen, että Vr:llakin oli ainakin 2000-luvun alussa "vihreitä vuoroja", joilla oli alennetut hinnat. Toki en katso hyvällä, jos noiden ruuhkavuorojen hinnat reilusti nousevat.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Jos kuka Stadista haluaa Rolloon, niin hyppää junaan vaan. Matka kestää 10 tuntia ja kustantaa 83,60€ :thumbup:

Toisaalta Norwegian lentää sinne 1h20min ja ottaa hävyttömät 67,47€ maksua..
 
Ylös